شناسه خبر: 20727 منتشر شده در مورخ: 1399/2/17 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

روزنامه چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

بخشودگی کامل اجاره ‌بهای ماه های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ کلیه مستاجرین سازمان بهزیستی - سه سناریو برای حج امسال/ الزام حجاج برای انجام تست کرونا - کدام کشورها رکورددار حذف صفر از پول ملی هستند؟ - نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران کووید 19 - شناسایی ۵۵ تا ۷۰ درصد موارد جدید کرونا با غربالگری - مسی فوتبال نابینایان آقای گل نیکوکاری - زورگیر مشهدی هنگام فرار از دست پلیس تصادف کرد و برای همیشه ویلچرنشین شد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

12 رمضان 1441

6 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6408

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

بخشودگی کامل اجاره ‌بهای ماه های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ کلیه مستاجرین سازمان بهزیستی

سه سناریو برای حج امسال/ الزام حجاج برای انجام تست کرونا

کدام کشورها رکورددار حذف صفر از پول ملی هستند؟

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران کووید 19

شناسایی ۵۵ تا ۷۰ درصد موارد جدید کرونا با غربالگری

مسی فوتبال نابینایان آقای گل نیکوکاری

زورگیر مشهدی هنگام فرار از دست پلیس تصادف کرد و برای همیشه ویلچرنشین شد

 

 

......ویژه

* بخشودگی کامل اجاره ‌بهای ماه های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ کلیه مستاجرین سازمان بهزیستی: رییس سازمان بهزیستی کشور از بخشودگی کامل اجاره ‌بهای ماه های اسفند۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ کلیه مستاجرین سازمان بهزیستی از سوی کمیته عالی واگذاری و نظارت بر ماده ۲۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خبر داد. دکتر وحید قبادی دانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط خاصی که شیوع بیماری کوید ۱۹ در کشور و در جهان ایجاد کرده و با توجه به مسائل اقتصادی که شرکای اجتماعی سازمان با آن مواجه شده‌اند، این تصمیم توسط کمیته عالی واگذاری و نظارت بر ماده ۲۸ قانون در سازمان بهزیستی و با عنایت به مصوبه هیئت محترم وزیران گرفته شده است. وی افزود: بر این اساس بخشودگی کامل اجاره بهای اماکن واگذار شده به موسسات غیر دولتی همکار با سازمان بهزیستی مورد تصویب قرار گرفت که این مهم به ادارات کل بهزیستی استان های سراسر کشور نیز ابلاغ شده است.بر این اساس مراکزی مانند مهدهای کودک، مراکز توانبخشی روزانه، مراکز نگهداری شبانه روزی افراد دارای معلولیت و سالمندان، مراکز اقامتی بازتوانی و درمان اعتیاد، مجتمع های خدمات بهزیستی و سایر مراکزی که موضوع این ماده قانونی هستند از پرداخت اجاره بها در این سه ماه معاف خواهند شد.

* تامین اعتبار مطالبات ضریب یک و دو دهم و سنوات ارفاقی نیروهای آموزش و پرورش استثنایی: نشست مشترک شورای معاونین سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران کل امور اداری و تشکیلات و دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص نتایج این نشست گفت: با توجه به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تخصصی ترین سازمان زیر مجموعه وزارت است و در کنار آموزش و پرورش بحث توانبخشی دانش آموزان با نیاز ویژه را نیز پیگیری می‌کند باید به صورت ویژه نیز دیده شود وی افزود: در این نشست مقرر شد بخشی از کمبود ۱۲ هزار نفری نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی  از طریق افزایش نیروهای طرحی، افزایش ظرفیت آزمون استخدامی و جذب سرباز معلم تخصصی تامین شود. معاون وزیر با بیان اینکه نقل انتقالات  آموزش و پرورش استثنایی تابع نقل و انتقال عادی است اظهار داشت: در این نشست مقرر شد در  سامانه نقل و انتقالات شرایط خاص نقل و انتقال نیروهای استثنایی لحاظ شود. حسینی با بیان اینکه پیگیری مطالبات همکاران آموزش و پرورش استثنایی از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود اظهار داشت: با درخواست سازمان و موافقت مدیر کل بودجه وزارت آموزش و پرورش  مقرر شد مطالبات سنوات ارفاقی هم اولویت با پرداخت حقوق باشد و این مطالبات در سال جاری پرداخت شود.وی افزود:ضریب یک و  دو دهم همکاران نیز  تا پایان سال ۹۳ پرداخت نشده است که بر اساس تفاهم صورت گرفته شده این مطالبات  در سال جاری پرداخت خواهد شد.  حسینی در خصوص استقلال ادارات استثنایی استان ها نیز گفت:  تبدیل این ادارات به عنوان یک منطقه آموزش و پرورش خواسته سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که  مقرر شد جلسه مشترکی برگزار و موضوع به صورت ویژه پیگیری شود. وی افزود : بر اساس نتایج نشست،  تولید همراه با فروش محصولات هنرستانهای آموزش و پرورش استثنایی نیز همانند  هنرستانهای عادی قابل اجرا خواهد بود. حسینی تصریح کرد: مشکلات مربوط  درجه بندی مدارس استثنایی و مطالبات مربوط به سازمان تامین اجتماعی نیز مقرر شد از طریق نشست با معاونت حقوقی رئیس جمهور مرتفع شود

 

.......اخبار روز

* سه سناریو برای حج امسال/ الزام حجاج برای انجام تست کرونا: رییس جمعیت هلال احمر:

سه سناریو برای حج امسال وجود دارد؛ یکی اینکه حج برگزار نشود، دوم اینکه ظرفیت محدود باشد و سوم اینکه عربستان مجوز تشرف را برای افراد زیر ۶۰ سال فراهم کند.

انجام تست کرونا برای تمامی حجاج الزامی خواهد بود.

* دیدار شاعران با رهبر انقلاب امسال برگزار نمی‌شود: عباس محمدی، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و منع قانونی برای برگزاری تجمعات در کشور، دیدار شاعران با مقام معظم رهبری برگزار نخواهد شد.

* زالی: تهران هنوز در تب و تاب اپیدمی کروناست: فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران:هنوز تعداد قابل توجهی بیمار در بخش‌های عادی و ویژه بستری هستند. همچنین تعداد مراجعین هم در بخش درمان و هم بهداشت، عدد قابل توجهی در روز را نشان می‌دهد و هنوز در تهران شرایط متفاوت‌تر از استان‌های دیگر است.

تهران هنوز در تب و تاب اپیدمی است و ممکن است شرایط متفاوتی در روزهای آینده در استان حاکم شود.

* ۲مصوبه مهم شورای عالی بورس. وزیر اقتصاد:با توجه به شرایط کرونایی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، در شورای عالی بورس مقرر شد تا بورس و سامانه "سجام" برای احراز هویت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی عمل کرده و کد بورسی به صورت مجازی صادر شود. برای رعایت حقوق سهامداران سهام عدالت و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده ،وکالت برای سهامداری ممنوع بوده و این موضوع  به دفاتر اسناد و واحدهای استانی نیز ابلاغ خواهد شد.

* گفت‌وگوی تلفنی روحانی و نخست وزیر ژاپن: رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن در گفت و گویی تلفنی با اشاره به ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت همکاری‌های دو کشور در این زمینه و همچنین انتقال و اشتراک تجربیات به یکدیگر تاکید کردند.

* کواکبیان: مردم اموالشان را برای سرمایه گذاری در بورس نفروشند: نماینده مردم تهران در مجلس:

صدا و سیما و رسانه ها به مردم توصیه نکنند که اموالشان را برای سرمایه گذاری در بورس بفروشند.

اگر کسی درآمد اضافی دارد وارد بورس کند نه اینکه اموال را به فروش برساند. چون ممکن است بورس دچار حباب شده و مردم ضرر کنند. / ایسنا

 

........گزارش روز

* کدام کشورها رکورددار حذف صفر از پول ملی هستند؟

سابقه ایده حذف صفر از پول ملی در ایران به دهه ۷۰ برمی‌گردد و این موضوع در سال ۷۲ در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت اما برخی مسئولان با این اقدام موافق نبودند و بررسی‌های لازم متوقف شد. خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: حذف صفر از پول ملی کشورها نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم و تورم فزاینده آلمان‌غربی تجربه شد که چاپ مارک جدید را به دنبال داشت.پس از آن به ویژه از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به این سو این عمل بارها و بارها در کشورهای مختلف که اکثراً کشورهای در حال توسعه بودند به اجرا درآمد. کشورهایی که اقتصاد آنها از تورم بالا رنج می‌برد و ارزش پول ملی آنها در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود، برای ساده‌تر شدن مبادلات اقتصادی و بازرگانی و همچنین کاهش هزینه چاپ اسکناس اقدام به حذف صفر یا صفرهایی از اسکناس‌ها کردند. عمده اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که حذف صفر از اسکناس هیچ‌گونه تأثیری بر شاخص‌های اقتصادی و طرف عرضه و طرف تقاضا ندارد و بیشتر اثر روانی بر جامعه می‌گذارد. در نزدیکی ایران ترکیه تجربه ای قابل بررسی برای ایران است. تجربه ترکیه که یک کشور اروپایی با بستری جهان سومی است اینگونه رقم خورد که به یکباره ۶ صفر از پول‌ این کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی حذف شد. تورم در ترکیه از ابتدای دهه ۸۰ میلادی آغاز شد و با شتاب به پیش رفت. هر دلار آمریکا در سال ۱۹۸۸ هزار و ۴۲۲ لیر قدیم ترکیه بود که در سال ۲۰۰۳ به بیش از ۵.۱ میلیون لیر قدیم رسید. طبق گزارش‌های موجود در سال های آغازین قرن بیست و یکم میلادی مردم ترکیه برای خرید یک قرص نان باید چند میلیون لیر ترکیه هزینه می‌کردند. نهایتا در ژانویه ۲۰۰۵ با حذف ۶ صفر از پول ملی، لیر جدید جایگزین لیر قدیم شد. در این بین آرژانتین یکی از کشورهای رکوددار حذف صفر است و همچنین نمونه شکست خورده از آن چراکه این کشور در سال ۱۹۷۰، دو صفر، در سال ۱۹۸۳، چهار صفر، در سال ۱۹۸۵، سه صفر و در سال ۱۹۹۲ چهار صفر از پول ملی خود حذف کرد. انبوه صفرهای حذف شده هم آرژانتین را از تورم‌های جدید نجات نداد و این کشور در حال حاضر نیز تورم بالایی دارد. پس از آرژانتین برزیل نیز کشوری است که رکورددار حذف صفر از پول ملی است این کشور نخستین بار در سال ۱۹۴۲ سه صفر از پول خود حذف کرده بود، در سال ۱۹۶۷ سه صفر دیگر را نیز حذف کرد. در دهه ۸۰ میلادی که به دلیل بدهی بالا، تورم شدید این کشور را زمین‌گیر کرد. برزیل در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹، مجموعاً ۶ صفر دیگر را از پول خود حذف کرد و چون این کار افاقه نکرد در سال ۱۹۹۳ نیز اقدام به حذف سه صفر دیگر کرد. ونزوئلا نیز در سال ۹۷ اقدام به حذف پنج صفر از پول ملی خود کرد، اما تورم آن از ۲۴ هزار و ۵۷۱ درصد به ۸۱۵ هزار و ۱۹۴ درصد در ماه می‌افزایش پیدا کرده است و به گزارش سازمان ملل بیش از ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر از مردم ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی کشور خود را ترک کرده اند.

زیمبابوه یک شکست کامل: دولت زیمبابوه در سال ۲۰۰۳ زمانی که تورم این کشور یک هزار درصد بود اقدام به حذف ۳ صفر از اسکناس‌های این کشور کرد. با این وجود دولت عملاً هیچ‌گونه اقدامی در خصوص مهار تورم انجام نداده و صرفاً به وجه روانی حذف صفرها اتکا کرد. بدیهی آنکه این کارکرد به زودی از میان رفت و تورم تازنده سرانجام اقتصاد این کشور را ویران کرد و دلار زیمبابوه از هم پاشید. هم‌اکنون تورم این کشور آفریقایی از مرز یازده میلیون درصد گذشته است و دولت برای تامین اسکناس مورد نیاز مردم ناگزیر از چاپ اسکناس‌های یکصد میلیارد دلاری شده است. این در شرایطی است که بانک مرکزی این کشور اعلام کرده دیگر کاغذ اسکناس کافی برای نشر پول در اختیار ندارد.

حذف صفر در ایران: موضوع حذف صفر از پول ملی، در سال ۷۲ در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت اما برخی مسئولان با این اقدام موافق نبودند و بررسی‌های لازم متوقف شد. دلیل مطرح شدن حذف صفر در این دوره، تورم بالایی بود که به دلیل برنامه آزاد سازی اقتصادی و شوک‌های نفتی حاصل از پایان جنگ و سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد ایران در دولت پنجم و ششم ایجاد شده بود.و در حال حاضر در حالی این طرح در کشور اجرایی می شود که بحران کرونا تمام کشورهای دنیا را درگیر کرده است و نرخ تورم در کشور ٣٤,٨ درصد است بر اساس این طرح هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد قران خواهد شد . با تصویب مجلس شورای اسلامی این طرح از دو سال آینده اجرایی خواهد شد. بر این اساس تومان واحد پول ایران می شود و چهار صفر از پول ملی حذف می شود تا هزار ۱۰ هزار ریال یا هزار تومان به یک تومان تبدیل شود.

 

.......گفتگو ویژه

* نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران کووید 19:یکی از اقداماتی که در بحث درمان بیماران کووید 19 ضروری به نظر می رسد، فیزیوتراپی است. شنیدیم که مداخلات فیزیوتراپی در بیمارستان بقیه الله الاعظم "عج" تهران نتایج خوبی به همراه داشته است. از اینرو گفتگویی داشتیم با پروین صادق زاده نائینی ؛ مدیر بخش فیزیوتراپی این بیمارستان. نائینی در ابتدا درباره مداخلات فیزیوتراپی در این بیماران می گوید: با حمله ویروس به بافت ریه، ، ریه دچار التهاب و پنومونی می شود . در رابطه با فیزیوتراپی این بیماران در مراحل حادبعد از گذشت یک هفته از بیماری می توانیم فیزیوتراپی تنفسی را شروع کنیم.البته باید شرایط بیمار تقریبا ثابت شده باشد مثلا تب بالا نداشته باشد. بیماران در مرحله حاد معمولا سرفه خشک و تنگی نفس دارند که با آموزش و تمرینات تنفسی مناسب باعث افزایش ظرفیت تنفسی و بهبود تهویه ریوی و تقویت عضلات تنفسی آنها می شویم. البته این موارد را به بیمار هم آموزش می دهیم که به صورت مرتب انجام دهد.  معمولا اگر این تمرینات به طور صحیح انجام شود تهویه ریوی بیمار و سطح اشباع اکسیژن خون بیمار بهتر می شود. و این به بهبودی تهویه ریوی کمک می کند. در مراحل پیشرفته تر بیماری ممکن است علاوه بر پنومونی ویروسی بیمار دچار پنومونی باکتریال هم شود و ترشحات ریوی هم اضافه شود. با انجام تکنیکهای ویبریشن و پرکاشن و اقداماتی که فیزیوتراپها انجام می دهند به تخلیه ترشحات ریوی کمک می شود  و تهویه ریوی بیمار بهتر می شود. یکی از این تکنیکها آموزش سرفه موثر است به بیمار می گوییم نفسهای عمیق بکشد با بینی نفس بکشد و لبها را غنچه و فوت کند. و بعد از چند بار فوت کردن محکم سرفه کند این کار هم باعث افزایش ظرفیت تنفسی می شود و هم به تخلیه ترشحات کمک می کند.معمولا بعد از فیزیوتراپی سطح اکسیژن خون بیمار بالا می رود و در روزهای بعد هم افزایش سطح اشباع اکسیژن را می بینیم که نشانه تاثیر فیزیوتراپی است. البته ایجاد انگیزه در بیمار برای انجام صحیح تمرینات تنفسی خیلی مهم است. این بیماران معمولا تنگی نفس دارند حال عمومی خوبی ندارند و اگر با آنها ارتباط موثری برقرار نکنیم نمی توانیم ببینیم که به درستی تمرینات تنفسی را انجام می دهند. در مورد بیمارانی که مدت طولانی تری بستری هستند بی تحرکی موجب ضعف عضلات اندامها می شود فیزیوتراپی نقش مهمی در موبیلیتی یعنی متحرک سازی بیمار ، تمرین درمانی عضلات و حفظ دامنه حرکتی مفاصل دارد که یک برنامه دیگر توانبخشی این بیماران است.

س: از آنجا که ضرورت دارد اقدامات فیزیوتراپی بعد از ترخیص از بیمارستان هم ادامه یابد چه آموزشهایی به بیماران داده می شود؟

ج: توانبخشی ریه بعد از ترخیص خیلی مهم است تمرینات تنفسی که به بیمار آموزش می دهیم از سطح ملایم تا متوسط است. این تمرینات بسته به تحمل بیمار هستند. اکثر افراد به دلیل تنگی نفس و حال عمومی بدی که دارند و مدت زیادی که در بیمارستان بستری بوده اند ،کاهش فعالیت داشته اند. به این افراد توصیه می کنیم پیاده روی مرتب داشته باشند از وسایل ورزشی مثل دوچرخه ثابت و تردمیل استفاده کنند البته تاکید می شود تا مرز خستگی به فعالیت ادامه دهند. مورد دیگر استفاده از اسپیرومترهای تشویقی است اگر بیمار بتواند این وسیله را تهیه کند به بیمار در بیمارستان آموزش می دهیم چگونه از آن برای افزایش ظرفیت ریوی استفاده کند اما اگر در دسترس نباشد به بیمار آموزش می دهیم که به جای آن ، از بادکنک یا دستکش پلاستیکی استفاده کند و آن را فوت کند  که این موجب بهبود تهویه ریوی می شود .

.......بهداشت و سلامت

* شناسایی ۵۵ تا ۷۰ درصد موارد جدید کرونا با غربالگری

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ۵۵ تا ۷۰ درصد موارد ابتلای جدید کرونا بر اساس طرح غربالگری شناسایی شده اند. به نقل از مهر، ایرج حریرچی گفت: میانگین مبتلایان در ۵ تا ۱۴ روز اخیر برای ما اهمیت دارد افزایش یا کاهش مبتلایان به کرونا در یک یا دو روز ملاک عمل ما نیست.وی افزود: از هزار و ۲۲۳ مورد جدید ابتلاء به ویروس کرونا ۶۹۵ نفر کسانی هستند که یا تماس نزدیک با بیمار داشته اند یا کم علامت یا بی علامت هستند و این افراد در طرح غربالگری شناسایی شده اند که برای ما دستاورد است. حریرچی ادامه داد: در مقایسه با روز اوج بیماری کرونا ۷۵ درصد موارد بستری ۷۰ درصد تعداد مرگ و میر و ۴۵ درصد موارد بستری در ای سی یو کاهش یافته است.

وی افزود: در ۱۵ روز گذشته روند قابل توجهی از کاهش بیماری در کل کشور را داشته ایم و اگر بازگشایی‌ها به صورت تدریجی باشد در یکی دو ماه آینده نیز این روند نزولی است. اما در برخی از استان‌ها با افزایش قابل توجهی از مبتلایان روبرو می‌شویم که به عنوان نمونه در خوزستان افزایش قابل توجهی داریم و در بندرعباس نیز هفته گذشته در یکی از بازارهای ماهی فروشان ۱۰۷ مورد جدید شناسایی شد و این نشان می‌دهد سیستم ما کامل هوشیار است و عملکرد مناسبی دارد.

حریرچی گفت: این دستاوردها کاملاً شکننده است و اگر مردم بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را آسان بگیرند و نسبت به آن تسامح کنند ممکن است با طغیان بیماری مواجه بشویم.

* نشانه‌های اصلی ابتلا به کرونا را بشناسیم

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نشانه‌های اصلی ابتلا به کرونا، سرفه، گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن و تنگی نفس است، گفت: نداشتن تب دلیلی بر عدم ابتلا به کرونا نیست.

به نقل از ایرنا؛داود یادگاری‌نیا درباره علایم جدید کرونا اظهار داشت:‌ در بررسی که انجام دادیم حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا دچار تب شدند، موارد نادری بود که در آنها راش پوستی و قرمزی چشم وجود داشت اما این موارد شایع نبوده و علایم اصلی همان سرفه خشک، گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن، درد عضلات و تنگی نفس است.

وی ادامه داد:‌ گاهی ممکن است علامتی مانند خلط خونی وجود داشته باشد، در ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ است اما بیشترین نشانه‌ها و علائم، سرفه خشک، ‌درد بدن، کوفتگی، اختلال بویایی و چشایی است و بعد از این موارد، تنگی نفس است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجش تب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان عامل شناخت افراد مبتلا به حساب آید؟، گفت: ۵۰  درصد از موارد ابتلا از طریق سنجش تب مشخص می‌شود اما به دلیل اینکه راحت‌ترین و عملی ترین روش است، در این مراکز انجام می‌شود و نداشتن تب دلیلی بر عدم ابتلا نیست.

یادگاری‌نیا گفت: ‌در گزارش اولیه مربوط به نشانه‌های اصلی کرونا، بیش از ۸۶ درصد افراد مبتلا دچار تب بودند اما اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران دارای تب هستند؛ به خصوص سالمندانی که در خانه‌های سالمندان هستند و همچنین پرسنل مراکز درمانی ممکن است بدون علامت بوده و تب و سرفه نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد موارد وجود دارد که فرد هیچ علایمی ندارد، گفت: ممکن است این افراد ویروس را همراه خود حمل کنند و اگر آزمایش کرونا دهند، آزمایش آنها مثبت باشد یا ممکن است با افراد آلوده تماس داشته باشند و خودشان از ابتلا به کرونا خبر نداشته باشند.

وی یادآور شد: براساس آمارها ۹ تا ۱۰ درصد از افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت کرده و با بیماران کرونا در تماس هستند، آلوده هستند؛ ضمن اینکه علایم ابتلا به کرونا بسیار متنوع است اما صرف داشتن یک علامت نمی‌تواند دلیلی بر ابتلا باشد و باید منتظر باشیم که آیا علایم دیگر خود را نشان می‌دهد یا نه.

* پیامـدهای متقـابـل چاقـی و کووید-۱۹ بـر یکـدیگـر: وقتی دو مشکل عمده بهداشت عمومی (چاقی و همه گیری کووید -۱۹) با هم ترکیب می‌شوند، اوضاع را بدتر می‌کنند.

به نقل از ایسنا،با توجه به آمار بسیار زیاد چاقی در سراسر جهان، انتظار داریم درصد بالایی از جمعیت مبتلا به بیماری کووید_۱۹ نیز شاخص توده بدنی بالای ۲۵ داشته باشند. نظام درمانی کشورها در مدیریت بیمار چاق مبتلا به کووید_ ۱۹ که نیاز به مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کند، چالش‌هایی را مطرح می‌کنند.

 از جمله این چالش‌ها می‌توان به مواردی شامل دشوار بودن لوله گذاری بیماران مبتلا به چاقی، تهیه تصویربرداری تشخیصی ممکن است چالش برانگیز باشد؛ زیرا محدودیت وزن در دستگاه‌های تصویربرداری وجود دارد؛ جابجایی این بیماران توسط پرسنل دشوارتر است و مانند بیماران باردار در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل خوابیدن به پشت، وضعیت مناسبی نداشته و احتمالا ریه عملکرد خوبی نخواهد داشت. به طور کلی در حال حاضر، سیستم‌های بهداشتی و درمانی برای مدیریت بیماران چاق تنظیم نشده‌اند و بحران فعلی محدودیت در این خصوص را بیش از پیش نمایان ساخته است. بر اساس تحلیل اطلاعات مبتلایان به کووید_۱۹ در تعدادی از کشورها، افراد چاق در مورد ابتلا به بیماری و شدت آن نسبت به افراد سالم‌تر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

از سوی دیگر، همه‌گیری فعلی ممکن است خود به افزایش چاقی کمک کند، زیرا برنامه‌های کاهش وزن و مداخلات مربوط به آن مانند جراحی‌های چاقی به شدت محدود شده‌اند. برنامه‌های محدودیت رفت‌وآمد به عنوان مثال ترک نکردن منزل برای چند هفته حتی برای افرادی که بیمار نیستند، تأثیر زیادی بر عدم تحرک حتی برای مدت زمان کوتاه خواهد داشت و احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد. همچنین، بحران فعلی باعث می‌شود تا بسیاری از افراد به غذاهای فرآوری‌شده با ماندگاری بیشتر به جای غذاهای تولید شده تازه و مواد غذایی کنسرو شده با مقادیر بالاتر سدیم روی بیاورند که منجر به افزایش وزن خواهد شد. علاوه بر آن، حضور در منزل و استرس ناشی از همه‌گیری تمایل گروهی از مردم را به ریزه خواری و پرخوری عصبی افزایش می‌دهد.

 

 

.......ورزشی

* مسی فوتبال نابینایان آقای گل نیکوکاری

بهزاد زادعلی اصغر کاپیتان تیم ملی فوتبال نابینایان کشورمان با اقدام خیرخواهانه خود، توانست در امر کارهای نیکوکاری نیز مانند مسابقات ورزشی گلزنی کرده و بذر عشق و محبت را در قلبها بکارد.

او با تخصیص هزینه ازدواج خود برای آزادی یکی از زندانیان جرائم غیر عمد، با موج مثبتی در فضای مجازی نیز روبرو شده است.

ملی پوش تیم فوتبال نابینایان کشورمان در گفتگو با ایران سپید درباره این اقدام خود گفت: تصمیم داشتم تا دو سه ماه آینده جشن ازدواج خود را برگزار کنم. با همسرم مشورت کردم و به او پیشنهاد دادم این هزینه را برای آزادی یکی از زندانیان اختصاص دهیم. او نیز قبول کرد و پیشنهاد داد این کار مستمر و ادامه دار باشد.

لذا به ستاد دیه مراجعه کردیم و از میان پرونده ها، یکی از زندانیان جرائم غیر عمد که متولد سال 57 بود و یک فرزند داشت را آزاد کردیم تا مشکلات این خانواده کمتر شود.

بسیار خوشحالیم پولی که قرار بود صرف یک ماجرای خوش شود، برای یک امر خوشتر هزینه شد و از این بابت از صمیم قلب خدا را شاکرم.

باز هم امیدوارم این سعادت را داشته باشم که از این دست کارهای خیر انجام دهم تا خدا همچنان به ما عنایت داشته باشد.

زادعلی اصغر درباره شرایط تیم ملی فوتبال نابینایان و حواشی عدم اعزام به پارالمپیک توکیو نیز گفت: مهرماه سال گذشته بود که توانستیم در مسابقات قهرمانی آسیا-پاسیفیک در تایلند، سهمیه پارالمپیک را بدست آوریم. اما به علت تاخیر در اعلام آمادگی از سوی پارالمپیک، تایلند جایگزین ما در این مسابقات شد.

اما به نظر من با توجه به بیماری کرونا و تعویق بازی های پارالمپیک، فدراسیون جهانی یک بار دیگر باید از تیم های شرکت کننده نظرخواهی کند. شاید برخی تیم ها با شرایط فعلی از شرکت در مسابقات انصراف دهند. به ویژه فرانسه و اسپانیا که شرایط شیوع کرونا در این کشورها بسیار زیاد بوده است. در این صورت این احتمال وجود دارد که بتوانیم در پارالمپیک 2021 توکیو شرکت کنیم.

کاپیتان تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان در پایان گفت: مسئولان کشورمان باید بیشتر مراقب باشند تا ورزشکاران نابینا دلسرد نشوند. همه امید ما به مسابقات پارالمپیک بود اما این اتفاقات باعث شد همه نابینایان مطلق که تمرین میکردند تا به تیم ملی برسند، دلسرد و نا امید شوند. امیدوارم دیگر شاهد اتفاقات اینچنینی نباشیم.

امیر سرمدی

 

.......حوادث

* زورگیر مشهدی هنگام فرار از دست پلیس تصادف کرد و برای همیشه ویلچرنشین شد:

خراسان نوشت:جوان ۲۲ ساله‌ای که به همراه همدستش با دست و پاهای شکسته روی تخت بیمارستان افتاده بود ؛ درباره ماجراهای وحشتناک زندگی اش به کارشناس اجتماعی کلانتری احمدآباد مشهد توضیحاتی ارائه داد. وی درباره ماجراهای وحشتناک زندگی اش به کارشناس اجتماعی کلانتری احمدآباد مشهد گفت: از روزی که ترک تحصیل کردم با چند جوان هم محله‌ای روزگارمان را به پوچی و بطالت می‌گذراندیم. همیشه می‌خواستم به نوعی متفاوت‌تر از دیگران باشم، به همین دلیل هم به همکلاسی هایم گفتم درس و مدرسه مال شما بچه درس خوان‌ها باشد، من به دنبال درآمد و پول می‌روم. اما نه هنری داشتم و نه کاری می‌توانستم انجام بدهم، از سوی دیگر از کارهایی مانند کارگری هم عار داشتم تا نگویند فلانی کارگر ساختمانی است، به همین دلیل بیشتر اوقات را سر کوچه می‌نشستیم و با حرف‌های بیهوده وقت می‌گذراندیم. در میان دوستان مان برخی ما را تشویق به شرب خمر می‌کردند، من هم برای آن که نزد آن‌ها کم نیاورم دعوتشان را می‌پذیرفتم.این گونه بود که پایم به پاتوق‌های خلاف باز شد. مدام چاقویی را هم در جیبم می‌گذاشتم تا دیگران از رویارویی با من بترسند. بدین ترتیب احساس قدرت می‌کردم. همزمان با نوشیدن مشروبات الکلی سعی می‌کردم به دیگران بفهمانم که از حالت طبیعی خارج شده ام و به همین خاطر دعوا به راه می‌انداختم تا این که بالاخره به اتهام شرب خمر و نزاع دستگیر و روانه زندان شدم.مدتی بعد از آن که با تحمل ضربات شلاق از زندان بیرون آمدم، باز هم نه تنها به اشتباهاتم پی نبردم بلکه دیگر با انجام کارهای خلاف بیشتر می‌خواستم به جوانان هم محله‌ای‌ام بفهمانم که من زندان رفته‌ام و از چیزی نمی‌ترسم. با وجود این، همچنان برای تامین هزینه‌های خوشگذرانی با دوستانم در مضیقه بودم. این بود که پیشنهاد یکی از دوستان قدیمی ام را برای زورگیری و گوشی قاپی پذیرفتم.

او مدعی بود مالخری را می‌شناسد و ما به راحتی می‌توانیم با فروش گوشی‌های سرقتی پول خوبی به دست بیاوریم. من هم بدون آن که به عاقبت این کار فکر کنم صبح روز بعد سوار موتورسیکلتم شدم و به دنبال دوستم رفتم. قرار گذاشتیم تا از حاشیه شهر به منطقه احمدآباد بیاییم و طعمه‌های مان را مقابل مراکز تجاری فروش تلفن همراه انتخاب کنیم. مثل همیشه چاقویم را در کمرم گذاشتم و به منطقه احمدآباد آمدیم. زنانی را که با بی خیالی کنار خیابان مشغول صحبت با تلفن همراه بودند زیر نظر می‌گرفتیم و آن‌هایی را که گوشی‌های گران قیمتی داشتند از فاصله دور تعقیب می‌کردیم، سپس در یک لحظه دوستم که ترک نشین موتورسیکلت بود گوشی را چنگ می‌زد و من گاز موتورسیکلت را می‌فشردم تا در کوچه و خیابان‌های فرعی کسی نتواند به تعقیب ما بپردازد.  چندین بار گوشی قاپی کردیم و از این که دستگیر نشده بودیم به خودمان می‌بالیدیم و ماجراها را با آب و تاب هنگام خوردن مشروب برای دوستان مان بازگو می‌کردیم تا این که چند روز قبل دوباره به منطقه احمدآباد آمدیم. این بار می‌خواستیم محدوده سرقت‌های مان را به خیابان فلسطین بکشیم، به همین منظور در خلاف جهت حرکت خودروها یکی از طعمه‌ها را شناسایی کردیم تا کسی نتواند با وسیله نقلیه ما را تعقیب کند، اما همین که با موتورسیکلت به طرف سوژه خودمان حرکت کردیم ناگهان گشت موتوری کلانتری احمدآباد را مقابل خودمان دیدیم، طعمه را رها کردیم تا به هر طریق ممکن از چنگ نیروهای انتظامی فرار کنیم، اما ماموران گشت ول کن ماجرا نبودند و همچنان ما را تعقیب می‌کردند. در این هنگام بود که از شدت ترس و اضطراب کنترل موتورسیکلت از دستم خارج شد و با خودروی سواری که از مقابل می‌آمد به شدت برخورد کردم، هر دو نفر نقش بر زمین شدیم و من دیگر چیزی نفهمیدم. وقتی چشم باز کردم روی تخت بیمارستان نمی‌توانستم تکان بخورم. دست و پایم شکسته بود. در کنار تختم، دوستم نیز حال و روزی بهتر از من نداشت. پزشکان می‌گویند باید تا آخر عمر ویلچرنشین باشم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *