شناسه خبر: 20725 منتشر شده در مورخ: 1399/2/16 ساعت: 14:42 گروه: بهداشت و سلامت  
نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران کووید 19

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران کووید 19

یکی از اقداماتی که در بحث درمان بیماران کووید 19 ضروری به نظر می رسد، فیزیوتراپی است. شنیدیم که مداخلات فیزیوتراپی در بیمارستان بقیه الله الاعظم "عج" تهران نتایج خوبی به همراه داشته است.

به گزارش ایران سپید از اینرو گفتگویی داشتیم با پروین صادق زاده نائینی ؛ مدیر بخش فیزیوتراپی این بیمارستان. نائینی در ابتدا درباره مداخلات فیزیوتراپی در این بیماران می گوید: با حمله ویروس به بافت ریه، ، ریه دچار التهاب و پنومونی می شود . در رابطه با فیزیوتراپی این بیماران در مراحل حادبعد از گذشت یک هفته از بیماری می توانیم فیزیوتراپی تنفسی را شروع کنیم.البته باید شرایط بیمار تقریبا ثابت شده باشد مثلا تب بالا نداشته باشد. بیماران در مرحله حاد معمولا سرفه خشک و تنگی نفس دارند که با آموزش و تمرینات تنفسی مناسب باعث افزایش ظرفیت تنفسی و بهبود تهویه ریوی و تقویت عضلات تنفسی آنها می شویم. البته این موارد را به بیمار هم آموزش می دهیم که به صورت مرتب انجام دهد.  معمولا اگر این تمرینات به طور صحیح انجام شود تهویه ریوی بیمار و سطح اشباع اکسیژن خون بیمار بهتر می شود. و این به بهبودی تهویه ریوی کمک می کند. در مراحل پیشرفته تر بیماری ممکن است علاوه بر پنومونی ویروسی بیمار دچار پنومونی باکتریال هم شود و ترشحات ریوی هم اضافه شود. با انجام تکنیکهای ویبریشن و پرکاشن و اقداماتی که فیزیوتراپها انجام می دهند به تخلیه ترشحات ریوی کمک می شود  و تهویه ریوی بیمار بهتر می شود. یکی از این تکنیکها آموزش سرفه موثر است به بیمار می گوییم نفسهای عمیق بکشد با بینی نفس بکشد و لبها را غنچه و فوت کند. و بعد از چند بار فوت کردن محکم سرفه کند این کار هم باعث افزایش ظرفیت تنفسی می شود و هم به تخلیه ترشحات کمک می کند.معمولا بعد از فیزیوتراپی سطح اکسیژن خون بیمار بالا می رود و در روزهای بعد هم افزایش سطح اشباع اکسیژن را می بینیم که نشانه تاثیر فیزیوتراپی است. البته ایجاد انگیزه در بیمار برای انجام صحیح تمرینات تنفسی خیلی مهم است. این بیماران معمولا تنگی نفس دارند حال عمومی خوبی ندارند و اگر با آنها ارتباط موثری برقرار نکنیم نمی توانیم ببینیم که به درستی تمرینات تنفسی را انجام می دهند. در مورد بیمارانی که مدت طولانی تری بستری هستند بی تحرکی موجب ضعف عضلات اندامها می شود فیزیوتراپی نقش مهمی در موبیلیتی یعنی متحرک سازی بیمار ، تمرین درمانی عضلات و حفظ دامنه حرکتی مفاصل دارد که یک برنامه دیگر توانبخشی این بیماران است.

س: از آنجا که ضرورت دارد اقدامات فیزیوتراپی بعد از ترخیص از بیمارستان هم ادامه یابد چه آموزشهایی به بیماران داده می شود؟

ج: توانبخشی ریه بعد از ترخیص خیلی مهم است تمرینات تنفسی که به بیمار آموزش می دهیم از سطح ملایم تا متوسط است. این تمرینات بسته به تحمل بیمار هستند. اکثر افراد به دلیل تنگی نفس و حال عمومی بدی که دارند و مدت زیادی که در بیمارستان بستری بوده اند ،کاهش فعالیت داشته اند. به این افراد توصیه می کنیم پیاده روی مرتب داشته باشند از وسایل ورزشی مثل دوچرخه ثابت و تردمیل استفاده کنند البته تاکید می شود تا مرز خستگی به فعالیت ادامه دهند. مورد دیگر استفاده از اسپیرومترهای تشویقی است اگر بیمار بتواند این وسیله را تهیه کند به بیمار در بیمارستان آموزش می دهیم چگونه از آن برای افزایش ظرفیت ریوی استفاده کند اما اگر در دسترس نباشد به بیمار آموزش می دهیم که به جای آن ، از بادکنک یا دستکش پلاستیکی استفاده کند و آن را فوت کند  که این موجب بهبود تهویه ریوی می شود .

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *