شناسه خبر: 20689 منتشر شده در مورخ: 1399/2/14 ساعت: 00:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

روزنامه یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

اعلام شـرایط بازگشایی و فعالیت های مراکز «توانبخشی روزانه و توانپزشکی» و «توانمند سازی معلولین» - میرسلیم:مجلس یازدهم یکدست است و همین خیلی خوب است - روز های خوب یک نویسنده ی مشهور در آموزشگاه نابینایان - رمدسیویر برای بیماران حاد کووید ۱۹ تایید شد - شاعری شادگوی و شاد سرا - نتایج کامل مسابقات دور اول تا سوم شطرنج نابینایان جام رمضان

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

9 رمضان 1441

3 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6405

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

اعلام شـرایط بازگشایی و فعالیت های مراکز «توانبخشی روزانه و توانپزشکی» و «توانمند سازی معلولین»

میرسلیم:مجلس یازدهم یکدست است و همین خیلی خوب است

روز های خوب یک نویسنده ی مشهور در آموزشگاه نابینایان

رمدسیویر برای بیماران حاد کووید ۱۹ تایید شد

شاعری شادگوی و شاد سرا

نتایج کامل مسابقات دور اول تا سوم شطرنج نابینایان جام رمضان

حوادث

 

.......ویژه

* اعلام شـرایط بازگشایی و فعالیت های مراکز «توانبخشی روزانه و توانپزشکی» و «توانمند سازی معلولین»: کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی کشور شرایط بازگشایی و فعالیت مراکز روزانه توانبخشی، حرفه آموزی، کارگاه های تولیدی حمایتی، مراکز پشتیبانی شغلی، کلینیک های دولتی توانپزشکی، فعالیت های مددکاری، سی. بی. آر CBR، طرح های توانمندسازی و کمیسیون های پزشکی و توانبخشی را اعلام کرد.به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا سازمان بهزیستی کشور، در راســــتای اجرایی ســـاختن گـــام دوم فاصله گذاری اجتماعی (فیزیکی) و در پی ثبـت اطلاعات مراکز تابعه در سامـانه salamat.gov.ir توسـط مـدیران مراکز شـرایط بازگشایی و فعالیت های مراکز تابعه "دفاتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی" و "توانمند سازی معلولین" از تاریخ ابلاغ این بخش نامه (۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹) تا اطلاع بعدی، اعلام شد.بر این اساس مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، حرفه آموزی، کارگاه های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی باید پروتکل های بهداشتی و پیشگیری مرتبط را به دقت رعایت کنند و حضور حداکثر دو سوم کارکنان مرکز در محل مرکز و یک سوم به صورت دورکاری و پیگیری اجرای برنامه توانبخشـی از راه دور خدمت گیرندگان الزامی است.بنا به این گزارش، در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی،  برنـامه ریزی نوبت دهی و مراجعه روزانه توانخواهان یا خانواده ها به مراکز و ارائه خـدمات ارزیابی، توانبخشـی و یا مشاوره موکدا به صورت انفرادی بـا احتراز از هرگونه تجمع و یـا تشـکیل کلاس، با پیش بینی امکان پیگیری اثربخشی این خدمات از طریق اجرای برنامه توانبخشی از راه دور خواهد بود.همچنین در مراکز حرفه آموزی، کارگاه های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی،  برنامه ریزی نوبت دهی و مراجعه حداکثر ۱۰ درصـد از توانخواهـان یـا خـانواده هـا روزانه به مراکز با توجه به فضای فیزیکی قابل بهره برداری و پیگیری انجام تکالیف در منزل توسـط مربیان در فضای مجازی الزامی است.این گزارش می افزاید با توجه به تطابق شرایط مراکز روزانه آموزشی توانبخشی ویژه اختلالات دهانی، بلع و تغذیه تابعه با واحدهای دندانپزشکی وابسـته به وزارت بهداشت،  رعایت پروتکل بهداشتی واحدهای مذکور در این دسـته از مراکز الزامی بوده و تنها پس از آماده سازی مرکز، و با اولویت ارائه خدمات بیهوشی و اورژانس دندانپزشکی،  بازگشایی و فعالیت مجاز است.بر این اساس، در کلینیک های دولتی توانپزشکی تابعه ضـمن اجرای کامـل پروتکل های مرتبط ابلاغی توسط وزارت بهـداشت و این معاونت، بر لزوم اجرای فاصـله گذاری اجتماعی(فیزیکی) و احتراز از هرگونه تجمع تاکید می شود.این گزارش ادامه می دهد،   ارائه خدمات درفعالیت های مددکاری، CBR، طرح های توانمندسازی و کمیسیون های پزشکی و توانبخشی با رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصـله گذاری اجتماعی(فیزیکی) به صورت حضوری از سر گرفته شود.بر این اساس،  فعالیت کمیسـیون های پزشکی و توانبخشی به صورت حضوری و با نوبت دهی به جهت رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع افراد با رعایت پروتکل های بهداشتی مطروحه در مکاتبات قبلی انجام پذیرد.

 

.......سیاسی

* میرسلیم:مجلس یازدهم یکدست است و همین خیلی خوب است: مصطفی میرسیم در گفتگو با روزنامه ایران گفت: مجلس یازدهم از اکثریت یکدست خوبی برخوردار است که اجازه می‌دهد تصمیمات مجلس از انسجام برخوردار باشد و در صورت درایت هیأت رئیسه از راهبرد شایسته‌ای که خیر و صلاح جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد پیروی کند.این طرز فکر مقدسی است که نباید نمایندگی مجلس سکوی پرواز برای کسب سمت‌های دیگر شود زیرا به‌نظر من برتر از نمایندگی مجلس، شغلی برای خدمت کردن به مردم وجود ندارد و اگر کسی مجلس را سکوی پرواز قراردهد، هم به مجلس و هم به مردم جفا کرده است، هرچند منع قانونی نداشته باشد

* رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیام‌هایی جداگانه به وزرای دفاع و رؤسای ستاد نیروهای مسلح کشورهای منطقه از اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجارب در حوزه مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

* شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد: دکتر لاریجانی رئیس مجلس پس از ابتلا به ویروس کرونا نخستین بار در این جلسه حاضر شد.

* موج دوم و سوم «کرونا» قطعا رخ می‌دهد، هیچ شکی نداریم: رییس سازمان غذا و دارو: درباره بروز موج دوم وسوم ویروس کرونا هیچ شکی نداریم و قطعا رخ میدهد. نگرانیهایمان درباره ادامه اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. مهم‌ترین توصیه ما رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است/ ایسنا

* توزیع بسته های معیشتی 300 هزار تومانی هلال احمر از امروز: رئیس جمعیت هلال احمر: بسته‌های معیشتی از امروز در سراسر کشور در میان افراد متأثر از ویروس کرونا توزیع می‌شود.این بسته‌ها به افرادی که کارمند یا مستمری بگیر نیستند و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هم قرار ندارند تعلق می‌گیرد. ارزش ریالی هر بسته 300 هزار تومان و شامل اقلام ضروری است؛ توزیع بسته‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد

 

 

.......گفتگو ویژه

* روز های خوب یک نویسنده ی مشهور در آموزشگاه نابینایان:

بزرگترین آموزشگاه های نابینایان در ایران, همیشه به فراخور قرار گرفتن در مقاطع مختلف فعالیتشان از بدو تأسیس, حضور چهره هایی را پذیرفته اند که تأثیر این حضور, شاید در زمان خودش چندان احساس نشده؛ اما میزان بالای اهمیت آن بعد ها بر کسانی که اهل تحقیق یا مطالعه درباره ی تاریخ این مراکز هستند, بسیار مهم می نماید.

آموزشگاه نابینایان شوریده شیراز از جمله این مراکز است که علاوه بر تربیت دانش آموزان نابینای تلاشگر, پذیرای معلمان و چهره هایی بوده که جزو شخصیت های مهم ادبی و هنری این مرز و بوم هستند. بهترین نمونه ی این چهره ها, زنده یادان برادران گرگین پور است که در عرصه ی موسیقی مقامی ایران, سخن ها برای گفتن داشتند.

شاید برای خیلی ها باور کردنی نباشد که همین آموزشگاه, در میانه ی دهه ی 70 پذیرای ابوتراب خسروی, نویسنده ی شهیر معاصر بود؛ نویسنده ای که نابینایان علاقه مند به ادبیات داستانی با دو اثر «اسفار کاتبان» و «رود راوی» او خاطره ها دارند. خسروی بین سال های 74 و 75 به عنوان مسئول خوابگاه و همچنین دبیر ادبیات در آموزشگاه شوریده شیراز فعالیت کرده است.

به بهانه ی فرا رسیدن روز معلم, گفت و گوی کوتاه ایران سپید با این نویسنده را بخوانید:

-   چطور راه شما به آموزشگاه نابینایان شوریده شیراز افتاد؟

-   من معلم استثنایی بودم. بین سال های 1374 و 75 به عنوان مسئول شبانه روزی و خوابگاه در آموزشگاه شوریده شیراز فعالیت کردم. الآن نمی دانم آیا روال مثل آن سال هاست یا نه؛ چون من بازنشسته شده ام؛ اما آن زمان یکی از ویژگی های این آموزشگاه, پذیرش دانشآموزانی بود که از شهر ها و روستا های استان فارس برای تحصیل به شیراز می آمدند و مشکل مسکن داشتند. در واقع آموزشگاه امکان اسکان آن دانش آموزان را فراهم کرده بود که در طول روز تحصیل کنند و شب ها در آموزشگاه اقامت داشته باشند.

-   - کیفیت ارتباط دانش آموزان با شما چطور بود؟

-   ارتباط من با بچه ها خیلی خوب بود. عملاً ما وظیفه ی نظارت و برنامه ریزی بر زندگی و فعالیت های تحصیلی آن ها در خوابگاه ها را داشتیم. اگر دانش آموزی بیمار می شد, باید به سرعت او را به بیمارستان می رساندیم. ضمن اینکه در طول روز, خود من در آموزشگاه تدریس می کردم.

-   - چه تدرسی می کردید استاد؟

-   ادبیات مقطع دبیرستان؛ البته 12 ساعت در هفته.

-   - یکی از علل شهرت آموزشگاه شوریده, حضور چهره هایی مثل شما و زنده یادان برادران گرگین پور است.

-   بله! آموزشگاه شوریده یکی از مراکز مهم آموزشی در سطح کشور بود و گمان می کنم هنوز هم باشد. به همین علت خیلی مورد توجه و حمایت مردم بود. اساتیدی مثل برادران گرگین پور جمع شده بودند و تدریس می کردند؛ استاد وجدانی هم به عنوان معلم ریاضی مدت ها فعالیت می کرد.

-   - علاقه ی دانش آموزان به ادبیات و داستان نویسی تا چه میزان بود؟

-   دانش آموزان جمع می شدند و من برایشان داستان هایی که احساس می کردم با ذهن و شرایط سنیشان مطابق بود, می خواندم. طبیعتاً کشش داستانی برای دانش آموزان جالب بود. ولی یکی از مهمترین علایق بعضی از بچه ها, فوتبال بود؛ فوتبال را با تخیل درک می کردند و این موضوع برای آن روز های من خیلی هیجان انگیز بود؛ برایم هیجان داشت وقتی می دیدم فوتبال و تفسیر های بازی ها را تعقیب می کنند یا در مقابل پیروزی ها و شکست های تیم ملی واکنش نشان می دهند.

.......بهداشت و سلامت

* رمدسیویر برای بیماران حاد کووید ۱۹ تایید شد: سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از داروی رمدسیویر (Remdesivir) را برای موارد اورژانسی و حادِ ابتلا به کروناویروس جدید تایید کرده است.

به نقل از ایسنا، استفن هان، کمیسیونر این سازمان می‌گوید: این یک پیشرفت مهم بالینی است که کاهش آماریِ چشمگیری را در مدت زمان بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نشان داده است. مزایای درمان با رمدسیویر بر عوارض جانبی آن در مبتلایان حاد کووید ۱۹ می چربد. هرچند تایید یک دارو برای موارد اورژانسی به معنای تایید کاملِ سازمان غذا و داروی آمریکا نیست و تنها برای شرایط خاص قابل استفاده است.

به همین خاطر در حال حاضر این سازمان تجویز داروی رمدسیویر را فقط برای کودکان و بزرگسالان مشکوک به ابتلا یا با تایید آزمایشگاهیِ ابتلا به کرونا و تنها در شرایط حاد بیماری مجاز می داند که شامل افت میزان اکسیژن خون می شود و بیمار به اکسیژن درمانی، دستگاه تنفس مصنوعی یا هر کمک اضطراری دیگر برای بهبود تنفس نیاز دارد.رمدسیویر در اصل به عنوان درمانی برای ویروس ابولا ساخته شد. این یک داروی ضدویروسی است و به آنزیم‌هایی که ویروس برای تکثیر در درون سلول‌های ما به آن نیاز دارد، حمله می‌کند.

*طرح ترافیک منجر به استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی می‌شود:

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حمل و نقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند. به نقل از ایرنا؛ایرج حریرچی درباره شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در کشورنیز افزود: کشورهای مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد، چه بستری بوده و چه بستری نباشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در کشور انگلستان، بیماران کرونا مثبتی که خارج از بیمارستان یا منازل یا مراکز نگهداری سالمندان بودند، جزو آمار به حساب نمی‌آمدند. در ایران اگر کسی تست مثبت داشته و فوت کرده باشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در برخی کشورهای اروپای غربی هرکسی که تست کرونا مثبت دارد و فوت می‌کند و بیماری زمینه‌ای دیگری مثل دیابت یا قلبی و عروقی یا پرفشاری خون دارد، از آمار حذف می‌شوند. در ایران اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، همان کرونا اعلام می‌شود. در نتیجه آمار ایران از نظر فوت کرونا بسیار شفاف‌تر است. اگر کسی تست مثبت نداشته باشد، اما مشکوک بوده هم می‌گوییم با رعایت احتیاط دفن شود. حریرچی گفت: در سه هفته اخیر به دلیل همکاری مردم، فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال شاهد موفقیت قابل توجهی در کاهش ابتلا به ویروس کرونا و کاهش موارد بستری و موارد مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشور بودیم. به دلیل ملاحظات اقتصادی همانند سایر کشورها شاهد بازگشایی کسب و کارها هستیم. با روند تدریجی در بازگشایی‌ها و رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و بیماریابی فعال و انجام تست بیشتر، روند نزولی فعلی در ابتلا به این ویروس ثابت می‌ماند و ادامه پیدا می‌کند. البته احتمال افزایش ابتلا و بستری در برخی استان‌ها همچنان وجود دارد، اما این ثبات نسبی، شکننده و آسیب پذیر است و هرگونه بی احتیاطی در تجمعات و رعایت کمتر مسائل بهداشتی می‌تواند کشور را با مشکلات قابل توجه مواجه کند.

 

 

.....دُریافت

* شاعری شادگوی و شاد سرا

جهان ادبیات, هیچ حد و مرز ندارد؛ نه تاریخ خاص می شناسد, نه خود را به مقطع خاصی متکی می داند. مثل رود روان است و جاری؛ مثل دریا خروشان است و در بسیار گاهان, توفانی. به همین اعتبار است که هر کس وارد این جهان پهناور در زمان و بی زمان می شود, خود را به دست جریانش می سپارد تا برسد به جایی که آرزومندش است؛ البته اگر عاشق باشد.

لیلا یوسفی, شاعره ی جوان نابینا هم عاشقانه وارد پهنه ی گسترده ی ادبیات شده تا طبع جوشانش را بیازماید و کسب کند تجربه های بسیار را. او فردوسی را پدر معنویش می داند و پیرو زبان و مکتبیست که دکتر میر جلال الدین کزازی, ادیب شهیر معاصر پرچمدارش است.

در گفت و گوی ایران سپید با این جوان پر انگیزه, مخاطب به اجمال با اندیشه و آرزو های او همراه می شود. این گفت و گو در نوزدهمین پادکست ایران سپید که دوشنبه هشتم اردیبهشت منتشر شد, در قالب یک فایل صوتی آمده است.

لیلا یوسفی در آغاز پیرامون جهان شعریش چنین گفت: «من بر آنم که صفحه ی جهان هستی درست مثل شطرنج است. من به عنوان یک فرد نابینا با گرفت شدن یکی از حس های خودم که نارسایی بینایی دارم, قطعاً ویژگی های دیگری در من برجسته تر و پر رنگتر شده؛ برای نمونه حس شنوایی ما حس خوبی هست که ما را ریزبینتر, تیزیابتر و زودگیرتر یا به قول فردوسی, تیزگیرتر می کند. اینکه بگویم من از کی شعر گفتم, مثل این است که بگویم اولین شاعر چه کسی بود. طبیعتاً از زمان کودکی شور نهان و گرایش شعر گفتن در من وجود داشت که ذهن منظوم و موزونی به من داده بود و خلقت خلاق شعر من, این آفرینش را در من قرار می داد. اما اگر به گونه ای بهتر بگویم, من خوانش شعر را در آغاز با فردوسی آغازیدم؛ چون برای سخنسنجی و زباندانی و اصلاً برای کاوش واژه های زبان فارسی باید از فردوسی شروع کرد. بعد عاشق نظامی شدم و سپس عاشق حافظ شدم و همه ی این ها را در یک روال درست می بینم؛ از هر سه ی این ها تأثیر پذیرفتم؛ اما در نهایت, شعر من رنگ و بوی خودم, یعنی لیلا یوسفی را خواهد داشت؛ چون اگر پای در جای پای کسانی بگذارم که راه فرو کوفته ای را رفته اند, قطعاً به توفیقی نخواهم رسید؛ فقط تقلیدی ضعیف از فردوسی, نظامی و حافظ خواهم کرد.»

یوسفی در ادامه پیرامون رنگ و بوی «لیلا یوسفی» چنین توضیح داد: «من در شعرم سعی می کنم از واژگان فاخر فارسی استفاده کنم؛ اما سعی می کنم به طریق سخته گویی سخنان تازه و واژگان تازه را وارد شعر کنم؛ چون بر این باورم که با شعر نو مشکلی ندارم؛ ولی بر آنم که ما ایرانی ها گوش منظومی داریم؛ گوش ما گوش موزونیست. این باور من است و اگر به امید خدا در آینده به جایی برسم, این را اثبات خواهم کرد. رنگ و بوی سخن من این است که مضمون آفرینی می کنم؛ واژگان را با هم پیوند می زنم؛ ذخایر واژگانی شاهنامه را باز می یابم و در زبان امروز استخراج می کنم؛ چون بر آنم که زبان فارسی باید به گونه ای دانشورانه زنده بماند با همین گویشوران کمش. این را من از دکتر کزازی به یادگار دارم که خود را شاگرد ایشان می دانم.»

زاده ی گیلان است؛ اما از دامن پدر و مادر آذری تبار و آذری زبان بر آمده و خود را شاعری شادگو معرفی کرد: «زمانی که استخوان بندی شعر من تشکیل و تثبیت می شد, از گیلان خارج شدم؛ چون به مدرسه ی شبانه روزی نرجس رفتم. اگر بخواهیم کودکی من را به حساب آوریم, شاعری هستم شادگوی و شاد سرا؛ به همین دلیل آن طبیعت و سرمستی و شادمانی در من تأثیر بسیار کرده؛ ضمن اینکه ارادت خاصی به هوشنگ ابتهاج دارم.»

به اولین شعرش اشاره کرد که برآمده از یک اتفاق دردناک جسمی بود: «بچه که بودم, خشت می زدم و شعر های نامربوط از نظر وزن و قافیه می گفتم. طبیعتاً وزن نمی دانستم, آرایه و علوم ادبی هم نمی دانستم؛ اما اولین شعری که به وزن فردوسی گفتم, زمانی بود که دندان درد شدیدی داشتم و در مطب دکتر نشسته بودم؛ فکر می کنم سیزده سالم بود. آن شعر چنین بود:

دریغا که پوسید دندان من,

ز دردش به لب آمده جان من؛

خدایا! برای کدامین گناه,

کنون گشت دندانم اینسان تباه؛

شکستم بسی فندق و پسته را,

بسی هسته ی سفت سربسته را؛

ز کردار اکنون پشیمان شدم,

که از درد بر خویش پیچان شدم.

این شعر را دندان پزشک نوشت.»

معتقد است برای گردآوری دفتر شعر هنوز جوان است: «در اینکه باید مهلتی بایست تا خون شیر شد, شکی نیست؛ اما نظامی جمله ی جالبی دارد که می گوید:

هرچه در این پرده نشانت دهند,

گر نپسندی به از آنت دهند.

چون نظارت بدان گونه بر نشر نیست و به گونه ایست که نشر و ناشران به خاطر مسائل مالی خیلی نقد برشان نیست؛ به خاطر همین کتاب های شعر زیادی چاپ می شود. من بر آنم که یا باید کاری نکنم یا اگر می کنم, به زیباترین حالت این کار را بکنم. البته حدود 200 بیت شعر من در کتاب فرزانه فرزند فردوسی که ارجنامه ای بود برای استاد کزازی چاپ شد با این آغاز که:

به نام خداوند مینوی پاک,

که جان را ندارد دریغ او ز خاک.

باید بگویم که رسالت من دو بال دارد؛ یکی از این بال ها موسیقیست و دیگری ادبیات. من برآنم که از توتی شدن و ترنگ شدن, هزاردستان شدن زاده می شود؛ یعنی از شعر و موسیقی آواز زاده می شود. من بر آنم که عمق بدون وسعت فقط سوراخ کردن است. دانش های زیادی را باید بیاموزم؛ حافظ هم چنین کرد؛ دانش های زیادی آموخت تا پهنه ی کلامش به این گستردگی شد. من فعلاً خیلی جوانم؛ می توانم خیلی چیز ها را بیاموزم و عجله ای هم نیست؛ چون نظامی بزرگ اولین اثرش مخزن الاسرار را در چهل سالگی مدون کرد. من یکسری معیار ها دارم که اولینش این است:

در دفتر زمانه فتد نامش از قلم,

هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت.»

در ادامه چند بیت از این شاعر خوش قریحه را که به مناسبت پیروزی و کامگاریش در آزمون کنکور سروده, بخوانید:

به نام خداوند پیروزگر,

خداوند فرهنگ و علم و هنر؛

ز رازش خردمند آگاه نیست,

به کنهش خود اندیشه را راه نیست؛

هر آن کس که خواهد, کند ارجمند,

نکونام و خرمدل و سربلند؛

یقین دست گیرد جهان پشت ماست,

زمین و زمان در سر انگشت ماست؛

به درگاه ایزد چه آید پسند,

جز از کوشش و دانش سودمند؛

به فرخ جوانان این بوم و بر,

بزیبد توانایی و هوش و فر؛

که کوشند در راه آموختن,

به رای و خرد دانش اندوختن؛

به دانش کسانی که نامیترند,

بر نامداران گرامیترند؛

ز توفیق ها کوشش و پشتکار,

برازنده تر هدیه ی کردگار؛

به فرمان روشن جهاندار پاک,

دل آکنده از مهر این آب و خاک؛

به دست توانمند کاری کنیم,

به تاریخ خود یادگاری کنیم؛

که چشم جهانی به ایران بود,

بدین مرز پر ارز شیران بود؛

بسا سرفرازان گرانمایگان,

ز پر دانشان برترین پایگان؛

نکو پاس دانشوری داشتند,

درفش بزرگی بر افراشتند؛

کمر بسته ی علم دلسوخته,

به جان مهر دانش بر افروخته؛

خنک نامشان یادشان زنده باد,

همایون و بشگون و فرخونده باد؛

برومند برنای بالا بلند,

توانا خرد پیشه و هوشمند؛

ز کوشش شود در جهان کامگار,

به دانش شود در جهان بختیار؛

به فرهنگ و دانش, به گیتی گزین,

جوان جوانبخت ایران زمین؛

به فرزند ایران هزار آفرین,

هزار آفرین از جهان آفرین.

 

.......ورزشی

* نتایج کامل مسابقات دور اول تا سوم شطرنج نابینایان جام رمضان

رقابت های آنلاین شطرنج نابینایان جام رمضان از روز چهارشنبه 10 اردیبهشت و در سایت لیچس آغاز شده است.

14 شطرنجباز 7 نفر از میان آقایان و هفت ملی پوش شطرنج بانوان از ساعت 21.30 هر شب به صورت دوره ای به مصاف هم می روند.

نتایج این مسابقات تا پایان دور سوم به شرح زیر است:

نتایج دور اول

حسن قدیری 1 مریم رحیمزاده 0

عرفان محمدعلیزاده 1 ملیحه صفایی 0

مجید باقری 1 نرگس درآمد 0

فرهاد نادریان 1 عاطفه نقوی 0

امید کریمی 1 فریبا زنده بودی 0

امیر ربی 1 فاطمه رحیمی 0

فهیمه رضایی پور 1 مهدی رومیفرد 0

نتایج دور دوم

مریم رحیمزاده 1 فهیمه رضایی پور 0

امیر ربی 1 مهدی رومیفرد 0

فریبا زنده بودی 1 فاطمه رحیمی 0

فرهاد نادریان 1 امید کریمی 0

عاطفه نقوی 1 نرگس درآمد 0

مجید باقری 1 عرفان محمدعلیزاده 0

حسن قدیری 1 ملیحه صفایی 0

نتایج دور سوم

مریم رحیمزاده 1 ملیحه صفایی 0

مجید باقری نیم حسن قدیری نیم

عرفان محمدعلیزاده 1 عاطفه نقوی 0

امید کریمی 1 نرگس درآمد 0

فاطمه رحیمی 1 فرهاد نادریان 0

فریبا زنده بودی 1 مهدی رومیفرد 0

امیر ربی 1 فهیمه رضایی پور 0

پس از برگزاری مسابقات تا پایان دور سوم، امیر ربی با 3 امتیاز در صدر قرار دارد. حسن قدیری با 2.5، مجید باقری با 2.5، فرهاد نادریان با 2 و امید کریمی با 2 امتیاز به ترتیب دوم تا پنجم هستند.

* فرهاد طلوع کیان به سمت مشاوررئیس و سرپرست روابط عمومی پارالمپیک منصوب شد

طی احکامی جداگانه از سوی محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، فرهاد طلوع کیان به عنوان مشاور رئیس  و سرپرست روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک منصوب شد.

در متن این حکم آمده است:

" با عنایت به تعهد، تجربه و سوابق ارزنده جنابعالی در عرصه های مختلف مرتبط با مدیریت ورزشی و نیز رسانه های ورزشی به سمت مشاور رئیس کمیته ملی پارالمپیک و سرپرست روابط عمومی  کمیته ملی پارالمپیک منصوب می شوید.

امید است در مسیر کمک به اعتلای کمیته ملی پارالمپیک موفق باشید.

طلوع کیان سردبیری روزنامه ایران ورزشی، ریاست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای و عضویت در هیات مدیره تیم پیکان را در کارنامه خود دارد.

 

....حوادث

* دزدان عجول خودروشان را جاگذاشتند: ایران نوشت: اول فروردین سال‌جاری پرونده‌ای با موضوع سرقت منزل در کلانتری ۱۳۲ نبرد تشکیل و برای رسیدگی تخصصی به پایگاه ششم پلیس آگاهی ارجاع شد. شاکی پس از حضور در پایگاه ششم عنوان کرد: شب گذشته از خانه خارج شدم اما ساعاتی بعد وقتی به خانه برگشتم با فردی روبه‌رو شدم که در حال خروج از خانه من بود و یک کیسه مشکی رنگ هم در دست داشت، وقتی فریاد زدم و کمک خواستم او بسرعت پا به فرار گذاشت. نتوانستم چهره‌اش را ببینم ولی یک دستگاه خودروی وانت سفید رنگ که متعلق به هیچ‌کدام از اهالی ساختمان ما نیست از آن شب جلوی در خانه‌ام رها شده و به نظر می‌رسد متعلق به سارقان باشد. سرهنگ بهزاد اختیاری رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت گفت: مأموران دایره مبارزه با سرقت منزل در بررسی و بازدید محل سرقت متوجه شدند سارق با تخریب در خانه مالباخته وارد شده و طلا و پول‌ها به ارزش 50 میلیون تومان را سرقت کرده است. در ادامه مأموران با استعلام پلاک انتظامی خودرو وانت متوجه شدند که خودرو متعلق به یکی از مجرمان حرفه‌ای به‌نام بابک است که پیش‌تر به جرم سرقت منزل دستگیر شده است. با این سرنخ بابک بیست فروردین در منزلش دستگیر شد. بابک پس از انتقال به پایگاه ششم پلیس آگاهی ضمن پذیرش جرم ارتکابی به ۱۰ فقره سرقت منزل در مناطق شرق و جنوب شرق با همکاری یکی از دوستانش به‌نام فریبرز اعتراف و گفت: با پرسه‌زنی در کوچه‌ها اگر چراغ‌های خانه‌ای خاموش بود ابتدا زنگ خانه‌ها را می‌زدیم و در صورتی که مطمئن می‌شدیم کسی در منزل نیست با تخریب قفل در وارد شده و اموال با ارزش را سرقت می‌کردیم و بعد هم اموال مسروقه را به افراد ناشناس می‌فروختیم. پس از اعترافات بابک، پلیس فریبرز را هم در محدوده جنوب تهران دستگیر کرد.

هر دو متهم با تکمیل پرونده‌ و به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه ۱۵ تهران روانه زندان شدند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *