شناسه خبر: 20687 منتشر شده در مورخ: 1399/2/13 ساعت: 12:54 گروه: فرهنگی  
روز های خوب یک نویسنده ی مشهور در آموزشگاه نابینایان

روز های خوب یک نویسنده ی مشهور در آموزشگاه نابینایان

بزرگترین آموزشگاه های نابینایان در ایران, همیشه به فراخور قرار گرفتن در مقاطع مختلف فعالیتشان از بدو تأسیس, حضور چهره هایی را پذیرفته اند که تأثیر این حضور, شاید در زمان خودش چندان احساس نشده؛ اما میزان بالای اهمیت آن بعد ها بر کسانی که اهل تحقیق یا مطالعه درباره ی تاریخ این مراکز هستند, بسیار مهم می نماید.

به گزارش ایران سپید آموزشگاه نابینایان شوریده شیراز از جمله این مراکز است که علاوه بر تربیت دانش آموزان نابینای تلاشگر, پذیرای معلمان و چهره هایی بوده که جزو شخصیت های مهم ادبی و هنری این مرز و بوم هستند. بهترین نمونه ی این چهره ها, زنده یادان برادران گرگین پور است که در عرصه ی موسیقی مقامی ایران, سخن ها برای گفتن داشتند.

شاید برای خیلی ها باور کردنی نباشد که همین آموزشگاه, در میانه ی دهه ی 70 پذیرای ابوتراب خسروی, نویسنده ی شهیر معاصر بود؛ نویسنده ای که نابینایان علاقه مند به ادبیات داستانی با دو اثر «اسفار کاتبان» و «رود راوی» او خاطره ها دارند. خسروی بین سال های 74 و 75 به عنوان مسئول خوابگاه و همچنین دبیر ادبیات در آموزشگاه شوریده شیراز فعالیت کرده است.

به بهانه ی فرا رسیدن روز معلم, گفت و گوی کوتاه ایران سپید با این نویسنده را بخوانید:

چطور راه شما به آموزشگاه نابینایان شوریده شیراز افتاد؟

من معلم استثنایی بودم. بین سال های 1374 و 75 به عنوان مسئول شبانه روزی و خوابگاه در آموزشگاه شوریده شیراز فعالیت کردم. الآن نمی دانم آیا روال مثل آن سال هاست یا نه؛ چون من بازنشسته شده ام؛ اما آن زمان یکی از ویژگی های این آموزشگاه, پذیرش دانشآموزانی بود که از شهر ها و روستا های استان فارس برای تحصیل به شیراز می آمدند و مشکل مسکن داشتند. در واقع آموزشگاه امکان اسکان آن دانش آموزان را فراهم کرده بود که در طول روز تحصیل کنند و شب ها در آموزشگاه اقامت داشته باشند.

- کیفیت ارتباط دانش آموزان با شما چطور بود؟

ارتباط من با بچه ها خیلی خوب بود. عملاً ما وظیفه ی نظارت و برنامه ریزی بر زندگی و فعالیت های تحصیلی آن ها در خوابگاه ها را داشتیم. اگر دانش آموزی بیمار می شد, باید به سرعت او را به بیمارستان می رساندیم. ضمن اینکه در طول روز, خود من در آموزشگاه تدریس می کردم.

- چه تدرسی می کردید استاد؟

ادبیات مقطع دبیرستان؛ البته 12 ساعت در هفته.

- یکی از علل شهرت آموزشگاه شوریده, حضور چهره هایی مثل شما و زنده یادان برادران گرگین پور است.

بله! آموزشگاه شوریده یکی از مراکز مهم آموزشی در سطح کشور بود و گمان می کنم هنوز هم باشد. به همین علت خیلی مورد توجه و حمایت مردم بود. اساتیدی مثل برادران گرگین پور جمع شده بودند و تدریس می کردند؛ استاد وجدانی هم به عنوان معلم ریاضی مدت ها فعالیت می کرد.

- علاقه ی دانش آموزان به ادبیات و داستان نویسی تا چه میزان بود؟

دانش آموزان جمع می شدند و من برایشان داستان هایی که احساس می کردم با ذهن و شرایط سنیشان مطابق بود, می خواندم. طبیعتاً کشش داستانی برای دانش آموزان جالب بود. ولی یکی از مهمترین علایق بعضی از بچه ها, فوتبال بود؛ فوتبال را با تخیل درک می کردند و این موضوع برای آن روز های من خیلی هیجان انگیز بود؛ برایم هیجان داشت وقتی می دیدم فوتبال و تفسیر های بازی ها را تعقیب می کنند یا در مقابل پیروزی ها و شکست های تیم ملی واکنش نشان می دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *