شناسه خبر: 20672 منتشر شده در مورخ: 1399/2/11 ساعت: 15:24 گروه: دانش و فن آوری  
پویش مناسب‌سازی منابع اطلاعاتی مرتبط با ویروس کرونا برای معلولان

پویش مناسب‌سازی منابع اطلاعاتی مرتبط با ویروس کرونا برای معلولان

اتحادیه جهانی نابینایان، «WBU»، به نمایندگی از نابینایان و کم بینایان دنیا، در طراحی و برگزاری پویشی با هدف ایجاد دسترسی‌پذیری در منابع اطلاعاتی مرتبط با ویروس کرونا، مشارکت کرده است. دو نهاد مشخصاً طراحی این پویش را به عهده داشته‌اند.

به گزارش ایران سپید اولی، اتحادی جهانی معلولین است و دومی هم کنسرسیوم جهانی معلولیت و توسعه. این دو، با مشارکت نمایندگانی از گروه‌های مختلف معلولیتی، خواستار مناسبسازی محتوای تولید شده در حوزه بهداشت و سلامت و به طور خاص، محتوای مربوط به ویروس کرونا شده‌اند.

موضوع دقیقاً از کجا آب می‌خورد؟ قصه از این قرار است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، اطلاعاتی که از سوی نهاد‌های جهانی رسمی در باره ویروس کرونا ارائه می‌شود، آنقدر که باید برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیستند. به عنوان مثال، گزارش‌های روزانه‌ای که سازمان جهانی بهداشت «WHO» روی سایت منتشر می‌کند و همینطور مواردی که از طریق وبسایت سازمان ملل متحد در معرض مطالعه عموم قرار می‌گیرد، به خصوص آن دسته از گزارش‌هایی که دبیر کل به شخصه ارائه می‌کند، همگی فاقد مناسب‌سازی‌های ویژه معلولین هستند. در ویدئو‌ها و گراف‌ها نه خبری از مترجم زبان اشاره برای ناشنوایان است و نه اثری از توضیحات مکتوب یا صوتی برای نابینایان. برای این ویدئو‌ها حتی زیر‌نویس هم در نظر گرفته نشده تا ناشنوایان بتوانند از محتوای آنها مطلع شوند. همچنین لازم است گراف‌ها و نمودار‌ها به صورت متن ساده هم در دسترس عموم قرار گیرد تا محتوایشان برای همه قابل فهم باشد. مموارد بالا، باعث می‌شود معلولین نتوانند دسترسی برابر با سایر گروه‌ها به اطلاعات منتشر شده در خصوص ویروس کرونا داشته باشند.

هدف از این پویش به گفته اتحادیه جهانی نابینایان این است که سازمان‌های جهانی را مجاب کنند اطلاعاتشان را به شکلی دسترسی‌پذیر برای اقشار مختلف معلولین تولید کنند. از نهاد‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل انتظار می‌رود در زمینه مناسبسازی و دسترسی‌پذیری، برای دولت‌ها و نهاد‌های ملی الگو باشند. این انتظارات، بر اساس ماده هفت از کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت شکل گرفته است. همچنین این خواسته، در راستای راهبرد‌های فراگیر‌سازی سازمان ملل به وجود آمده است.

طراحان این پویش، از نهاد‌ّای بین‌المللی مرتبط با بهداشت عمومی می‌خواند تا دسترس‌پذیر بودن محتوای تولید شده در خصوص کووید ۱۹ را تضمین کنند. مشارکت کنندگان در این پویش، از سازمان ملل می‌خواهد گزارش‌های روزانه خود را مناسب‌سازی کند. آنها این خواسته را علاوه بر سازمان ملل، از تمامی نهاد‌های تابعه این سازمان هم دارند که در طراحی منابع آگاهی‌بخش در زمینه کرونا، استاندارد‌های دسترسی افراد دارای معلولیت را رعایت کنند. آنها می‌خواهند همه متون به گونه‌ای نوشته شود که برای صفحه‌خوان‌ها قابل خواندن باشد. علاوه بر این، نابینایان باید بتوانند به این منابع به شکل بریل یا صوتی هم دسترسی داشته باشند. همچنین، تمام عکس‌ها، ویدئو‌ها و جداول هم برای همه گروه‌های معلولیتی مناسب باشد. این استاندارد‌ها نه تنها در نهاد‌های بین‌المللی، که باید در سطح ملی در دولت‌ها هم لازم‌الاجرا باشد. شایسته است دولت‌ها با تعامل با مؤسسات متولی امور معلولین، نسبت به مناسب‌سازی محتوای تولید شده در زمینه ویروس کرونا، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *