شناسه خبر: 20658 منتشر شده در مورخ: 1399/2/9 ساعت: 13:14 گروه: فرهنگی  
با حافظان وحی

با حافظان وحی

در ماه رمضان امسال سعی داریم با تعدادی از حافظان نابینای قرآن کریم آشنا شویم. امروز گفتگوی ما را با سعید حاجی بابایی طاهری می خوانید.

حاجی بابایی در سال 45 در تهران به دنیا می آید در 20 سالگی در صنایع هوایی مشغول به کار می شود و در 24 سالگی زمانی که کم کم مشکلات بینایی ظاهر میشود ، کار حفظ قرآن را شروع می کند. او می گوید: من از سال 68 کار حفظ قرآن را شروع کردم و این کار حدود 5سال به طول انجامید.

س: فشرده و مداوم کار حفظ را انجام می دادید؟

ج: بله ولی در ابتدا تصمیم به حفظ کل قرآن نداشتم حفظ جزء 30 را  برای خودم شروع کردم. بعد به سراغ جزئ 29 رفتم که آن هم سوره های کوچکی دارد. و بعداز آن بود که دیدم می توانم برای حفظ کل قرآن برنامه ریزی داشته باشم.و از این تاریخ بود که برای حفظ و مرور محفوظاتم برنامه ریزی کردم. وقتی کار حفظ قرآن تمام شد با خودم گفتم اگر معنا و تفسیر آیاتی که حفظ کرده ام را هم بدانم بهتر است و برای همین تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم.ابتدا شروع کردم به یادگیری صرف و نحو عربی و کار خواندن تفاسیر را شروع کردم بعد انس و علاقه بیشتر شد و تا حال ادامه دارد. و همیشه سعی دارم هر مطلبی که می توانم در مورد قرآن یاد بگیرم.

س: یعنی حفظ قرآن انگیزه ای شد که در این زمینه ادامه تحصیل بدهید؟

ج: بله البته حافظان قرآن اگر بتوانند در آزمون کتبی و شفاهی سازمان سنجش، وزارت علوم و سازمان اوقاف  امتیاز لازم را کسب کنند به آنها مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث می دهند. که من هم از همین طریق مدرک کارشناسیم را گرفتم و سال بعد از آن در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم و پذیرفته شدم.

س: برای حفظ قرآن به کلاس خاصی می رفتید؟

ج: آن  روزها من سر کار می رفتم و فرصتی برای رفتن به کلاس آموزشی نداشتم. برای همین کار حفظ را انفرادی انجام دادم. و بعد از مدتی که محفوظاتم زیاد شد احساس کردم که به کلاس هم نیاز دارم. که مدتی به دارالتحفیظرفتیم ولی چون رفت و آمد سخت بود نتوانستم ادامه دهم.ولی با یکی از دوستانم که کار حفظ را شروع کرده بودند خودمان جلسه ای هفتگی گذاشتیم پنج نفره که هنوز بعد از بیش از 20 سال ادامه دارد جمعه ها دور هم جمع می شویم و حفظیاتمان را با هم مرور می کنیم و ایراداتمان را برطرف می کنیم.

س: این دوستان هم نابینا هستند؟

ج: من متاسفانه با جامعه نابینایان ارتباط زیادی ندارم چون دیرنابینا هستم و به مدرسه عادی رفته ام تا وقتی که کاملا بیناییم را از دست دادم و حدود سال 75 به مرکز توانبخشی خزانه رفتم . در آنجا آموزش استفاده از عصا را دیدم و آموزشهای دیگری مثل آموزش خط بریل. آنجا با تعدادی از دوستان نابینا آشنا شدم و در کتابخانه رودکی هم به واسطه گرفتن نوار درسی با تعدادی از نابینایان آشنا شدم. به همین دلیل بیشتر با دوستان بینایم ارتباط داشتم و دارم.

س: پس دوران حفظ قرآن همزمان با وقتی بوده که کم کم بیناییتان را از دست می دادید؟

ج:  بله اوایل هرچند مشکل داشتم ولی خطوط قرآن را می دیدم ولی برای دیدن حرکات حروف مشکل داشتم.که آن با گوش دادن نوار برطرف می شد. اما وقتی در مرکز توانبخشی خزانه خط بریل را یاد گرفتم توانستم از قرآن بریل استفاده کنم

س: حفظ قرآن چه تاثیری در زندگی دارد؟آیا مصادیق آیاتی را که حفظ می کنید در زندگی اجتماعی خود می بینید؟

ج: بله من خیلی با قرآن روحیه می گیرم برای کسی که بینایی داشته  و بعدا دچار نابینایی می شود خیلی شرایط سخت است ولی من اینقدر با قرآن مشغول هستم که مشکلات دیگر در حاشیه قرار می گیرند.و الان هم که بازنشسته شده ام روزانه 5-6 ساعت را با قرآن می گذرانم.البته حدود 10 سال هم سابقه تدریس قران به بچه های بینا را در جامعه القرآن کرج دارم.

س: حافظان قرآن اغلب آیات را با آیات تفسیر می کنند ج:  یکی از روشهای تفسیری قرآن همین است که علامه طباطبایی در المیزان از آ« استفاده می کند . خب ما بسیاری از موضوعات مدیریتی در قرآن داریم. اینکه حتی خبری را چگونه بیان کنیم که بهتر به دل شنونده بنشیند  یا نکات حقوقی. من به نابینایان پیشنهاد می کنم که حتما وارد مقوله حفظ قرآن بشوند چون ما به راحتی می توانیم در . حفظ قرآن با افراد بینا رقابت کنیم چون کسی که حافظه قویتر و پشتکار بیشتری داشته باشد

کار رقابت برایش سهلتر است.من چندین بار در مسابقه با افراد بینا شرکت کرده ام و رتبه های اول تا سوم را به دست آورده ام.

س: در چه مسابقاتی رتبه آورده اید؟

ج: اغلب در مسابقات سراسری نیروهای مسلح شرکت می کردم چون کارمند وزارت دفاع بودم در رشته حفظ کل نفر اول شدم و در سالهای قبلش هم رتبه داشتم و در مسابقات سراسری نابینایان رتبه دوم را آورده ام.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *