شناسه خبر: 20647 منتشر شده در مورخ: 1399/2/8 ساعت: 12:22 گروه: دانش و فن آوری  
لمس سطوح در واقعیت مجازی امکان پذیر شد

لمس سطوح در واقعیت مجازی امکان پذیر شد

واقعیت مجازی(VR) یک تکنولوژی منحصربه فرد در دنیای فناوری امروز به‌شمار می‌رود که طرفداران پروپاقرصی دارد. شاید پیش از این هرگز کسی نمی‌توانست غرق شدن کاربران در صوت و تصویر واقعیت مجازی را حتی تصور کند ولی بتدریج این موضوع برای کاربران جا افتاد و حالا همه به‌دنبال استفاده از سایر حواس برای لذت بردن بیشتر از این تکنولوژی هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا این فناوری روبه رشد تاکنون در بخش‌های مختلف ازجمله آموزش پزشکی، صنعت گیم و... مورد استفاده قرار گرفته است ولی همیشه یک موضوع ذهن دانشمندان را درگیر کرده بود چرا که تاکنون امکان لمس سطح اشیای مجازی وجود نداشت و همین موضوع گاه بازی‌ها را چندان دلچسب نمی‌کرد و همه منتظر یک اتفاق ویژه برای افزوده شدن حس لامسه به فناوری واقعیت مجازی بودند.بعضی‌ها تنها راهکار شبیه‌سازی توانایی احساس و لمس در واقعیت مجازی را تحریک مستقیم سیستم عصبی مغز می‌دانند که کاری بسیار پیچیده است ومحققان سیستم‌های عصبی نیز این آزمایش‌ها را در اولویت خود قرار نمی‌دهند.اما این مشکل حالا با کمک محققان حل شده است چراکه نمونه آزمایشی و اولیه سیستم Wireality عملاً به کاربران اجازه می‌دهد تا سطح اشیای مجازی مختلف حتی پیچیده‌ترین آنها را در دنیای واقعیت مجازی لمس کنند.دانشمندان این سیستم خاص را درقالب یک دستکش ویژه طراحی کرده‌اند تا کاربر بتواند با انگشتان خود همه ابعاد مختلف سطح مجازی را لمس کند. البته این دستکش شباهتی به نمونه‌های معمولی ندارد و نحوه کنترل آن هم درست مشابه عروسک‌های نخی است به گونه‌ای که هنگام لمس سطح مجازی، انگشتان کاربر در فضا ثابت می‌مانند تا بتواند ابعاد مختلف سطح را لمس کند. برای این کار درواقع یک سیستم ردیابی دست واقعیت مجازی روی شانه کاربر نصب می‌شود که این وسیله ازطریق سیم‌های فنری سبک و قابل جمع شدن به پدهای موجود روی کف دست، مچ و هریک از انگشتان دست کاربر اتصال دارد.هرگاه هریک از این ۷ پد در مقابل یک جسم مجازی قرار بگیرند، سیستم ردیابی دست واقعیت مجازی به سیم‌ها فرمان می‌دهد تا قفل شوند. دراین حالت، انگشتان دست و مچ، کشش بالایی را تجربه کرده و ثابت می‌مانند و می‌توانند کاملاً سطح مجازی را لمس کنند. محض اینکه دست از مقابل شیئ مجازی کنار برود، قفل سیم‌ها باز می‌شود و دست می‌تواند حرکت کند. علاوه بر این، دستکش‌ها، جلیقه‌ها و چکمه‌های لمسی(haptic) نیز در حال توسعه هستند که گفته می‌شود این موارد، به طبیعی‌تر شدن فناوری واقعیت مجازی کمک شایان توجهی خواهد کرد البته برخی معتقدند محققان باید به فکر هرچه کوچکتر کردن سیستم Wireality بروند درغیراین صورت، این سیستم چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. چراکه درحال حاضر بیشتر افراد با عینک‌های واقعیت مجازی هم مشکل دارند و آنها را دست وپاگیر می‌دانند بنابراین علاقه‌ای به نصب یک دستگاه نسبتاً پیچیده روی شانه و دست و پنجه نرم کردن با تعدادی سیم هم ندارند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *