شناسه خبر: 20623 منتشر شده در مورخ: 1399/2/6 ساعت: 14:40 گروه: فرهنگی  
دورهمی قرانی نابینایان در فضای مجازی

دورهمی قرانی نابینایان در فضای مجازی

امسال برای چندمین سال متوالی نابینایان سراسر کشور با بهره گیری از فضای مجازی دور هم جمع می شوند و با قرائت قرآن برای فهم مفاهیم و مضامین قرآنی تلاش می کنند. برای آشنایی با این برنامه ختم قرآنی با آقای مهدی محمد قاسمی یکی از قاریان و گردانندگان این طرح قرآنی گفتگویی داریم.

به گزارش ایران سپید س: برنامه ختم قرآن در ماه رمضان به چه شکل اجرا می شود؟

ج: این طرح از سال 93 کار خود را آغاز کرده  و پایه گذار آن دوستان سایت شب روشن بوده اند و من از سال 94 به عنوان قاری داوطلب به این جمع پیوستم. برنامه کار خود را در سالهای بعد هم ادامه داد تا حال که سه سال است به برنامه تیم تاک مشترک شب روشن و محله نابینایان منتقل شده است و تعداد زیادی از نابینایان از طریق این دو سایت متوجه برگزاری این ختم قرآنی شدند. به این صورت برنامه با استقبال بیشتری مواجه شد. ما در ماه رمضان بعد از اذان صبح برنامه را برگزار می کنیم. یک جزء قران معمولا با همکاری چهار نفر از قاریان منتخب خوانده می شود و بعد از آن بخشی به نام در محضر قرآن داریم که در آن چند تن از دوستان در باره مطالبی که در آن جزء گفته شده توضیحاتی می دهند و به اطلاعات معارفی شنوندگان می افزایند. دو سال است که از طریق رادیو اینترنتی محله نابینایان "رادیو گوش کن" هم برنامه به صورت زنده و مستقیم پخش می شود. و کسانی که در نرم افزار تیم تاک حساب کاربری ندارند می توانند از طریق لینک رادیو در سایت شنونده  این برنامه باشند.

س:زمان برنامه چقدر است؟؟

ج: در مجموع حدود دو ساعت طول می کشد.

س: آماری از تعداد شرکت کنندگان در این برنامه دارید؟

ج: سال گذشته ما رکورد 30 نفر در فضای تیم تاک و بیش از 10-15 نفر از طریق لینک را داشتیم.

س: کار موضوعی بر روی مفاهیم قرآن در چه سطحی است؟

ج: مطالب یک جزء خیلی زیاد است و نمی توان آن را در این زمان بیان کرد معمولا دوستانی که در زمینه علوم قرانی و توضیح و ترجمه آیات مطالعاتی دارند تعدادی از آیات را انتخاب می کنند آیاتی که نکته خاصی دارند و کاربردی هستند و آنها را مطرح می کنند  

س: در مورد برنامه امسال چه اطلاعاتی در اختیار ما می گذارید؟

ج: امسال قرار است شروع برنامه ساعت 5:20 صبح باشد و دوستانی که عضو سایت گوش کن یا شب روشن هستند می توانند از تیم تاک نام کاربری بگیرند و از این طریق شنونده ما باشند و سایرین از طریق لینک رادیو گوش کن در سایت محله نابینایان می توانند در این ساعت شنونده ما باشند. اولین برنامه صبح اول رمضان برگزار خواهد شد.

س: آیا برنامه برای کسانی که بخواهند در ساعت دیگری آن را گوش کنند ضبط هم می شود ؟

ج: برنامه ضبط هم می شود و ضمنا بعد از ظهرها هم تکرار می شود و ساعت تکرار آن در بعد از ظهر در اولین برنامه صبح اعلام خواهد شد. که از طریق لینک رادیو گوش کن قابل شنیدن خواهد بود.

س: تبعات و اثرات این همراهی قرآنی دوستان نابینا چیست؟

ج: هدف ما این بود که ارتباط دوستان در فضای مجازی با معارف قرآنی هم ایجاد شود به همین دلیل  از سال 96 حتی این برنامه هفتگی هم شد و بعد از ماه رمضان هر چهارشنبه ساعت 10-11 شب یک نیم جزء را تلاوت و در موردش توضیح می دهیم. همچنین برای آشنایی با معارف قرآنی در برنامه مسابقه روزانه هم داریم که سوالی طرح می شود و جوایزی تقدیم می شود با این هدف که بیشتر با قرآن انس بگیریم به ویژه امسال که شرایط خیلی ویژه است و امکان دارد کسانی که در فضای حقیقی در مجالس شرکت می کردند امسال نتوانند و مجبور به استفاده از فضای مجازی شوند.

س: ویژگیهای دوستیهای قرآنی چیست؟

ج:محور  و وجه مشترک این دوستیها کتاب خداست و نتایج بهتری هم در پی دارد. ورود من به فضای مجازی در اثر آشنایی با بچه های برگزار کننده ختم قرآن بود و الان خوشحالم که حضورم گسترده تر شده و از دوستی با این بچه ها لذت می برم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *