شناسه خبر: 20602 منتشر شده در مورخ: 1399/2/4 ساعت: 00:18 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399

روزنامه پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه - در روز های کرونایی همچنان همراه نابینایان هستیم - آیا مسیر "شاد" هموار می شود؟ - عینک هوشمند ویژه نابینایان با همکاری Google و Envision طراحی می‌شود - معرفی سریال‌های ماه رمضان - تولید محتوا در پادکست ها نامحدود و لذت بخش است - ورزش در قرنطینه خانگی - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399

29 شعبان 1441

23 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6397

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

ماه مهمانی

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه

در روز های کرونایی همچنان همراه نابینایان هستیم

آیا مسیر "شاد" هموار می شود؟

عینک هوشمند ویژه نابینایان با همکاری Google و Envision طراحی می‌شود

معرفی سریال‌های ماه رمضان

تولید محتوا در پادکست ها نامحدود و لذت بخش است

ورزش در قرنطینه خانگی

حوادث

چاردیواری

 

.......ماه مهمانی

* آمدی تا که دوباره بشکفد شکوفه های ایمان. آمدی که دوباره بلرزد دل های عاشق آسمان نگر. آمدی تا به همگان دوباره بیاموزی آداب نشستن در خوان نعمت پروردگار را.

تویی که هماره بندگان خاطی امیدوار به به کرامتت هستند تا بیایی و شفاعت کنی که بلکه زدوده شود گرد معصیت از دامن این بشر سراپا تقصیر.

تویی که می نوشانی باده ی رحمت را و شیرین می کنی کام اهل ایمان را.

آه چه شب ها که با زمزمه ی اوتاد, این نغمه را همه سر دهد که: گل سبو به دوش آمد, ساغر خموشان کو؟ خم می به جوش آمد, بانگ باده نوشان کو؟

خوش آمدی که قدمت خوش است و نیک آمدی که وجودت نیک!

در آستانه ی نزول اجلالت, همه ی عشاق به پیشوازت این آواز را سر می دهند: آمدی ای ماه خدا, با جلوات احمدی؛ تو ای امید بندگان! خوش آمدی, خوش آمدی.

 

 

.....اخبار روز

* پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه: ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود.

*اینترنت برخی دانشگاه ها رایگان شد:پس از گذشت ۴۰ روز از تصمیم اولیه برای رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی دانشگاهها، معاون وزیر ارتباطات از اتصال ۱۲۷سامانه آموزشی به شبکه ملی و رایگان شدن این اتصال خبر داد/ مهر

* فهرست متقاضیان وام یک میلیون تومانی تحویل بانک مرکزی شد. سخنگوی سازمان برنامه و بودجه از تنظیم فهرست متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه مطابق با درخواست بانک‌ها و تحویل آن به بانک مرکزی خبر داد.

* شنبه ۶ اردیبهشت به احتمال زیاد اول ماه رمضان خواهد بود:  عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: کارشناسان معتقدند پنجشنبه احتمال رویت ماه وجود ندارد و انتظار می رود شنبه ۶ اردیبهشت اول ماه رمضان باشد.

* ۱۰۰ نفر برای استهلال ماه مبارک رمضان در سطح کشور مستقر شده اند.

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت: ما همزمان با موضوع کرونا با بدترین تحریم هم مواجه هستیم و دیپلمات های ما باید این صدا را به گوش جهان برساند

 

.......گفتگوی ویژه

* مدیر ایمنی و مهندسی عملیاتی مترو در گفت و گو با ایران سپید اعلام کرد

در روز های کرونایی همچنان همراه نابینایان هستیم

مترو به عنوان یک وسیله ی پر مسافر, از همان آغاز بهره برداری مورد توجه و استفاده ی گسترده ی نابینایان قرار گرفت؛ تا جایی که ایده آل هر شهروند نابینا در انتخاب محل سکونت, جاییست که به یک ایستگاه مترو نزدیک باشد.

این روز ها که تقریباً فضای شهر نیمه فعال است, همچنان این وسیله ی نقلیه ی زیرزمینی, بهترین امکان دسترسی نابینایان به نقاط مختلف شهر را فراهم ساخته است. با در نظر گرفتن رعایت اصول بهداشتی, آیا مسئولان شرکت بهره برداری متروی تهران به این موضوع توجه کرده اند؟ قطعاً چنین است؛ اما میزان توجه مسئولان تا کجاست؟

حسین امیر احمدی, مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گوی کوتاه با ایران سپید, اجمالاً به تشریح تلاش های خود و همکارانش در زمینه ی آمادگی برای مقابله با کرونا و ایجاد محیط بهداشتی برای تردد مسافران در محیط ایستگاه ها و داخل قطار ها می پردازد: «قبل از شروع کرونا و همزمان با انتشار خبر پیدا شدن این ویروس, مترو اقدامی پیشدستانه کرد و با ارسال ایمیلی به مترو چین, در این خصوص استعلام کرد. محتوای ایمیل هم این بود که ما نمی دانیم این ویروس واگیردار است یا نه؛ اگر چنین است, شما چه اقداماتی کرده اید؟ اگر اشتباه نکنم این موضوع در تاریخ 11 بهمن 98 اتفاق اتفاد؛ یعنی زمانی که هنوز خبری از کرونا در کشورمان نبود. با اتفاقی که در چین افتاد و خبر این ویروس در جهان منتشر شد, ما جلساتی برگزار کردیم و گفتیم هنوز معلوم نیست این ویروس به کشور ما برسد یا نه؛ اما بهتر است اقدامات پیشگیرانه ای کنیم و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم که در صورت ورود این ویروس به ایران, آمادگی لازم را داشته باشیم. قبل از همه گیر شدن این ویروس در تهران, ما مقدماتی مثل آماده کردن بروشور ها, اقدامات اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی را فراهم کرده بودیم. در همین راستا برنامه ریزی های لازم برای ضد عفونی قطار ها, زمانبندی ضد عفونی, مواد مناسب برای ضد عفونی و تأمین نیرو های لازم را انجام دادیم. در حال حاضر قطار های ما دو بار قبل از ظهر و دو بار بعد از ظهر در ایستگاه های پایانی استریل می شوند و همچنین بعد از پایان زمان بهره برداری, قطار ها مجدداً استریل می شوند.»

مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری مترو در ادامه به پاره ای تغییرات جزئی در داخل قطار ها اشاره می کند: «برای سرعت دادن به امر ضد عفونی و استریل کردن قطار ها, دستگیره ها و میله های جدا کننده ی واگن های خانم ها از آقایان را برداشتیم تا مانعی سر راه نیرو های ما نباشند.»

وی همچنین به تشکیل ستاد ویژه ی کرونا اشاره کرده و اظهار می دارد: «ستاد کرونایی تشکیل دادیم تا برنامه ها و گزارش ها از واحد های نظارتی مترو, از ایمنی گرفته تا بازرسی, حراست, انتظامات و... ارائه شود و برای هر کدام از این واحد ها, وظایفی تعیین شود.»

امیر احمدی در خصوص ضد عفونی ایستگاه ها نیز اظهار می دارد: «ایستگاه های مترو هم مثل قطار ها, دو بار قبل از ظهر و دو بار بعد از ظهر ضد عفونی می شوند. اقدام دیگری که در تأمین امنیت بهداشتی ایستگاه ها انجام دادیم, این بود که از متصدیان گیت ها خواستیم در اتاق شیشه ای مستقر شوند و از همان مستر روم, رفت و آمد مسافران را رصد کنند. همچنین برنامه ای هم برای سیستم تهویه ی ایستگاه ها در نظر گرفتیم. با پایان یافتن زمان بهره برداری قطار ها, به مدت یک ساعت هوا ساز ها همچنان کار می کنند تا از میزان و کیفیت ایمنی بهداشتی خاطر جمع شویم.»

حسین امیر احمدی در ادامه پیرامون اقدامات شرکت بهره برداری مترو تهران برای همراهی با نابینایان چنین اظهار می دارد: «همزمان با ضد عفونی تجهیزات, برنامه ریزی های لازم برای حفظ ایمنی پرسنل را با ارائه ی دستکش, ماسک و شیلد مخصوصاً به نیرو هایی که در ایستگاه ها با مردم تماس بیشتری دارند, انجام دادیم. یکی از مواردی که در بازرسی ها پیگیری می کنیم این است که آیا تمام این اقلام به دست پرسنل می رسد؟ وظیفه داریم به محض مشاهده ی یک شهروند نابینا که عصای سفید در دست دارد, او را همراهی کنیم. این نکته را عرض کنم که ممکن است شهروندی گلایه کند که کسی از مأموران در ایستگاه نیست. ما اعلام کرده ایم که به منظور حفظ سلامت شهروندان و پرسنل مترو, باید کاری کنیم ارتباط مسافر و پرسنل کم شود؛ اما این به معنی عدم حضور مأموران نیست؛ چنانکه گفتم, مأموران از مستر روم ها و از طریق دوربین ها مسافران را رصد می کنند. به محض اینکه یک شهروند نابینا را مشاهده کنند, او را تا سوار شدن به قطار همراهی می کنند و سعی می کنند در جایی مستقرشان کنند که ازدحام کمتر است.»

مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری مترو در پایان به تمام شهروندان,توصیه می کند که وقت را در رفت و آمد مدیریت کنند: «خواهشی که از تمام شهروندان دارم این است که سعی کنند مدیریت زمان کنند. ما ساعت های پیک کارمان را پیش بینی کرده ایم و سال هاست پیک کار ما مشخص است؛ اما مثلاً اگر می توانند ساعت 8 سوار قطار شوند, یک ساعت زودتر اقدام به حضور در ایستگاه نکنند تا ازدحام کمتری داشته باشیم.»

........گزارش ویژه

* آیا مسیر "شاد" هموار می شود؟

شبکه آموزش دانش آموزی "شاد" از اول اردیبهشت ماه به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است هر چند هنوز خبر می رسد دانش آموزان و معلمان نابینا  برای کار در این شبکه با مشکلاتی روبرو هستند.  برای آشنایی با نحوه عملکرد این شبکه و مشکلاتی که در استفاده از آن به وجود می آید با معاون آموزشی توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفتگویی داشتیم. مجید هداوند ابتدا در مورد شبکه شاد، کارهایی که تا حال انجام شده و روشهای جایگزین تدریسص توضیح می دهد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ستاد راهبری، نظارت و کیفیت بخشی شبکه شاد با مسئولیت معاونت آموزشی، توانبخشی تشکیل شده و به رصد مشکلات و موانع و پیگیری آنها با همکاری کارگروه فنی مستقر در وزارتخانه ادامه می دهد در شروع کار ، استانها و مدارس ، مشکلاتی را به ما اعلام کردند مثل  بحث کلاسهای چند پایه کلاسهای پیش دبستانی، معلمان رابط، دانش آموزان تلفیقی و فراگیر، نرم افزارهایی که مورد نیاز دانش آموزان با آسیب بینایی است مثل نرم افزار  گویا ساز، مراکز مشکلات یادگیری، ورود همکاران توانبخشی و مشاوره، بحث کارگاههای متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای که همه را دسته بندی و به حوزه فنی وزارت آموزش و پرورش اعلام کردیم و قول گرفته ایم که مشکلات به تدریج حل شوند. بعلاوه سازمان برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند اقداماتی را انجام داده است، از جمله استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در قالب فایلهای صوتی ، تصویری و پیامهای نوشتاری با توجه به نیاز گروههای مختلف معلولیتی که قبل از راه اندازی شبکه شاد هم بوده اند. استفاده از ظرفیت دستگاههای پخش خانگی با تهیه لوحهای فشرده، استفاده از بسته های آموزشی مکتوب شامل راهنمای تدریس ،پوشه کار و حتی اعزام داوطلبانه همکاران معلم در صورت نیاز به درب منازل دانش آموزان که در برخی از مناطق انجام شده است. اما اگر با این اقدامات هم دانش آموزی باشد که به هیچ یک از این رسانه های ارتباط جمعی تلفن همراه، رادیو و تلویزیون دسترسی نداشته باشد پیش بینی شده بسته های آموزشی مکتوبی شامل پوشه کار،راهنمای تدریس با رویکرد فعالیت محور مثل انجام تکالیف قلم کاغذی و آموزش والدین را به صورت هفتگی تحویل والدین بدهند.

س: گفته می شود در شبکه شاد کانال ویژه ای برای دانش آموزان استثنایی وجود دارد این کانال به چه معناست آیا این دانش آموزان از سایر دانش آموزان مجزا می شوند؟ یا امکانات و دسترسیهای ویژه ای در اختیار آنها قرار داده شده است؟

ج: کانالی که به شکل ویژه در شبکه شاد دایر شده مانند کانالی است که بعضی از مدیریتها هم دارند و کانالی ارتباطی است مانند کانالهای پیام رسان که افراد می توانند پیامها، کلیپها یا مواردی که ویژه آموزش دانش آموزان استثنایی باشد را در آن قرار دهند. این کانال ارتباطات را بهتر می کند و وقتی وارد شبکه شاد می شوید باید لینک کانال را وارد کنید تا دایر شود و بتوانید وارد آن شوید. البته کار آموزش در شبکه شاد انجام می شود و این کانال تنها برای ارتباط بهتر می باشد.

س\ با توجه به اینکه کار تدریس باقیمانده کتابها باید تا پایان اردیبهشت انجام شود اگر در این فاصله زمانی شبکه شاد همچنان برای نابینایان دسترس پذیر نشود کار تدریس چگونه ادامه می یابد؟

ج: فرصت دسترسی به شبکه برای همه دانش آموزان باید فراهم شود و کارگروهی که گفتم ظرف چند روز آینده اکثر مشکلات را رفع می کند مانند امکان استفاده از نرم افزار گویا ساز . ولی اگر به هر دلیلی کسانی نتوانند وارد شبکه شوند سازمان برای آنها برنامه دارد  یا مانند قبل از عید در پیام رسانهایی که خود دانش آموزان استفاده می کردند امکان تبادل اطلاعات و مطالب آموزشی وجود دارد و همان کار ادامه می یابد و جای نگرانی نیست.

 

.......از شش نقطه جهان

عینک هوشمند ویژه نابینایان با همکاری Google و Envision طراحی می‌شود. کمپانی Envision که حالا چند سالی است به یکی از نام‌های آشنای عرصه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ویژه نابینایان تبدیل شده، در حال تکمیل طراحی تکنولوژی تازه‌ای است که به نوبه خود تحولی بزرگ در حوزه تشخیص هوشمندِ تصاویر به حساب خواهد آمد. از این کمپانی خبر می‌رسد قرار است در جدید‌ترین طرح ابتکاری خود، نرم‌افزار Envision را بر روی عینک گوگل نصب و عرضه کند. ترکیبی جادویی که به کاربران امکان خواهد داد از فناوری تشخیص تصاویر، بدون کمک یا دخالت دست استفاده کنند.

Google glass, رایانه‌ای سبک، قابل حمل و پوشیدنی است که مثل یک عینک، بر روی چشم‌ها قرار می‌گیرد. Envision, نرم‌افزار خود را برای مدل جدیدِ این عینک موسوم به Google Glass Enterprise نسخه ۲، مناسبسازی کرده است. این پیوند به نابینایان امکان می‌دهد بدون آنکه دست‌هایشان درگیر شود، اطلاعاتی را از محیط پیرامونشان به دست آورند.

نرم‌افزار Envision از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد تا محتوای تصاویر را شناسایی و تفسیر کند و آن را به شکل اطلاعات صوتی، در اختیار کاربران نابینا قرار دهد. قابلیت تشخیص انواع اشیا، شناسایی چهره افراد و خواندن متون چاپی درج شده بر روی کاغذ یا حتی تابلو‌های مختلف موجود در معابر عمومی، بخشی از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

نرم‌افزار Envision تا به این لحظه فقط بر روی اندروید و IOS قابل استفاده است اما این طرح، به کاربران امکان خواهد داد بدون اتکا به گوشی مبایل و در حالی که دست‌هایشان به کار دیگری مشغول است، از این قابلیت‌ها استفاده کنند. عینکی که روی صورت کاربر نابینا قرار می‌گیرد، همه تصاویری را که در کادر دوربین عینک قرار می‌گیرد، برایش توضیح می‌دهد. Envision مدعی است که سریع‌ترین OCR یا نویسه‌خوان نوری را در میان همه نویسه‌خوان‌ها دارد و همین هم به کاربر نابینا امکان می‌دهد به راحتی در معابر عمومی با این عینک تردد کند و از نوشته‌های تابلو‌ها و در و دیوار، مطلع شود. نویسه‌خوانی که در Envision استفاده شده، بیش از شصت زبان را پوشش می‌دهد. قابلیت تشخیص رنگ، توضیح صحنه‌ها و پیدا کردن اشیا هم از دیگر امکاناتی است که در Envision گنجانده شده است.

نرم‌افزار Envision توانسته در سال ۲۰۱۹، جایزه بهترین اپلیکیشن کمکی را در رقابت سالانه Google play از آن خود کند. محصول همکاری مشترک گوگل و Envision قرار است در ماه اوت سال جاری به بازار عرضه شود. متقاضیان در حال حاضر می‌توانند آن را به قیمت ۱۶۹۹ دلار، پیش خرید کنند. اگر علاقمندان از تخفیف پیش‌خرید این محصول جا بمانند، رقمی معادل ۱۸۹۹ دلار خواهند پرداخت و قیمت نهایی این سخت‌افزار، بعد از عرضه، ۲۰۹۹ دلار خواهد بود.

.......فرهنگ و هنر

* ساعت پخش سریال‌های ماه رمضان:

ساعت پخش و بازپخش سریال های ماه رمضان که از شبکه های مختلف روی آنتن می رود، اعلام شد.

رسانه ملی در ماه رمضان برای مخاطبان خود سریال و برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی» به تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا و کارگردانی جلیل سامان در گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود. «زیرخاکی» از آثاری است که سعی دارد بخشی از فرآیند‌های اجتماعی کشور را با نگاهی متفاوت روایت کند.این سریال قرار است ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک پخش شود. این مجموعه در لوکیشن‌های متعددی جلوی دوربین رفته و داستان آن درباره مردی است که به دنبال «زیرخاکی» می‌گردد و برای یافتن گنج درگیر ماجرا‌هایی می‌شود. رضا نصیری‌نیا تهیه‌کننده تلویزیون به همراه جلیل سامان کارگردان سریال پس از ساخت سریال «نفس» دومین تجربه مشترک خود را امتحان می‌کنند. نقش اول مرد سریال به عهده پژمان جمشیدی و نقش اول زن را ژاله صامتی عهده‌دار است. همچنین هادی حجازی‌فر، نادر فلاح، امید روحانی، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده٬ گوهر خیراندیش و... نیز در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

فصل سوم سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی است  و در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۱  ازشبکه دو سیما پخش می شود.

فصل سوم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» در ۳۵ قسمت به قلم حسن وارسته ساخته می‌شود.داستان سریال «بچه مهندس» در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود و پیش از این فصل‌های اول و دوم این سریال پخش شده است. روزبه حصاری نقش جوانی جواد جوادی را در فصل سوم بازی می‌کند که تا به حال در سریال‌های «یادآوری» و «تاریکی شب روشنایی روز» و...ایفای نقش کرده است.

سریال «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی به عنوان سریال مناسبتی این شبکه برای پخش در شب‌های ماه رمضان انتخاب شد و هرشب ساعت۲۰ روی آنتن می رود.این سریال که در ۵۰ قسمت ساخته شده است، پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود در شبکه سه سیما ادامه خواهد داد.«سرباز» حکایت سرباز وظیفه‌ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی اش است و در خلاصه داستان «سرباز» آمده است: در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع، شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع...

سریال طنز «پدرپسری» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی برای پخش از شبکه پنج سیما در ماه مبارک رمضان درنظر گرفته شده است. این سریال ساعت۲۳  روی آنتن می رود. سریال طنز «پدرپسری» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی و به تهیه‌کنندگی رضا جودی درحال آماده سازی در ۴۰ قسمت برای پخش از شبکه ۵ سیما است که از ابتدای ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.

این سریال اقتباسی از کتاب «آخرین نشان مردی» به قلم مهرداد صدقی است که به صورت طنزگونه و اپیزودیک، هر قسمت با قصه‌ای مجزا، پخش می‌شود.همچنین در راستای احیای فرم‌های نمایشی جدید از جمله «سیتکام» (طنز موقعیت) این سریال اولین سیتکام در بین سریال‌های اخیر تلویزیون است.

تیم نویسندگی این سریال بر عهده احسان ثقفی، حسین حقیقی و محمد پایدار است، ضمن‌آنکه «پدر پسری» این روز‌ها با حضور بازیگرانی مانند مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری و یداله شادمانی درحال تصویر‌برداری است.

........جعبه جادو

* بهناز بستان دوست در گفت و گو با ایران سپید

تولید محتوا در پادکست ها نامحدود و لذت بخش است

امروز رادیو 80 ساله می شود؛ رسانه ای که از بدو تأسیس, دل ایرانیان را برد و عاشق و دلباخته ی خودش کرد؛ چندان که این جعبه ی جادویی به یکی از اعضای بلند پایه ی هر خانواده تبدیل شد؛ عز و احترام یافت و جایگاهش تا سال ها در دل مردم ایران حفظ شد.

با توسعه ی رسانه و پیدایش وسایل پیشرفته ی ارتباط جمعی به مدد تکنولوژی, کم کم جایگاه رادیو متزلزل شد و عز و احترام سابق را از دست داد. بررسی علل این جریان, قطعاً مباحث طولانی مبتنی بر تحقیقات و پژوهش های علمی را می طلبد. معهذا این علامت سؤال ها بدر ذهن باقی می ماند: آیا سیاست های اشتباه قدرت رسانه ای و جایگاه مردمی رادیو را کم کرد؟ آیا تسلط عصر ارتباطات آزاد مبتنی بر فنآوری های نوین رادیو را به حاشیه راند؟ آیا محتوای رادیو نتوانست نیاز های مخاطبانش در زمینه ی اطلاع رسانی و سرگرمی را فراهم کند؟

از دیگر سو امروز شاهد این هستیم که فعالیت های شبه رادیویی در پرتو شبکه های اجتماعی صورت می گیرد که با اقبال مخاطبان هم مواجه شده و عملاً به یک گونه ی تولیدی در بستر شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. اگر ابعاد این پدیده به دقت بررسی شود, شاید بخشی از پاسخ پرسش های بالا داده شود. به عنوان نمونه ای از این فعالیت ها, گفت و گوی ما با بهناز بستان دوست, بازیگر نمایش های رادیویی را بخوانید. بستان دوست مدتیست اقدام به راه اندازی یک کانال در شبکه های اجتماعی با عنوان «صداباز» کرده که مورد توجه بسیاری واقع شده است. او در این کانال, اقدام به تولید پادکست و بارگذاری نمایش های رادیویی می کند؛ نمایش های قدیمی و نمایش های جدیدی که از رادیو پخش شده است. با او در خصوص علل راه اندازی این کانال, در هشتادمین سال تأسیس رادیو صحبت کردیم.

-   اساساً آیا علل خاصی شما را ترغیب به راه اندازی کانال «صداباز» کرد؟ منظورم از علل خاص مثلاً احساس پاره ای محدودیت ها در تولید برنامه های رادیویست.

-   در واقع هم دلایل شخصی و هم پاره ای دلایل اجتماعی پشت این اتفاق بود. داستان جالبی دارد. زمانی که من در شبکه های اجتماعی این کانال را راه انداختم, با پلت فرم هایی مثل پادکست آشنا نبودم. از دیگر سو به واسطه ی کار رادیویی, با اموری مثل میکس یا ویرایش آشنایی کامل دارم؛ ضمن اینکه نمی توانم حتی برای لحظه ای بیکار بمانم. همه ی این علل جمع شد تا با همراهی عده ای از دوستان, به این نتیجه رسیدیم که می شود از این بستر کار هایی کرد که دست باز باشد؛ مثلاً می شود زاویه ی دید را مطرح کرد؛ لازم نیست برای کسی توضیح بدهی که چه می کنی و به سافرش کسی هم کار نمی کنی. هرچه می کنی به سفارش خودت است؛ هر طور که دلت می خواهد با مخاطبت ارتباط برقرار می کنی. وقتی کار را شروع کردیم, دوستانم نتوانستند همراهیشان را ادامه دهند؛ چون فضا تازه بود و باید از صفر شروع می کردند؛ اما من با نیتی که در دل داشتم کار را شروع کردم. در آغاز با برنامه های ساده ای مثل خواندن اشعار یا مطالب دوستان تولیداتم را شروع کردم و عملاً مرحله ی آزمون و خطا را طی کردم. کم کم با استقبال مخاطبان مواجه شدم و کار به جایی رسید که پیشنهاد های مالی دریافت کردم. درست یا غلط تفکرم را مطرح نمی کنم؛ اما دلم نمی خواست مسیر کار عوض شود و وارد مسائل اقتصادی بیفتم. برای من سفری پیش آمد و در طول آن سفر محتوای کارم را هم تولید می کردم. وقتی برگشتم, احساس کردم کم کم این کار تبدیل به نوعی مسئولیت می شود؛ به همین علت اعلام کردم که من تا اینجا می توانستم و از این کار لذت می بردم, اما از این به بعد نمی توانم کار را انجام دهم. نمی دانید چقدر پیام دریافت کردم که انگیزه ام برای ادامه ی این کار را تقویت می کرد. با خودم گفتم چه چیز از این بهتر که کاری بکنی که عده ی زیادی با تو در این کار همدل و همراه هستند. همین شد که دوباره با انرژی بیشتر کار را ادامه دادم. خلاصه تولیدات کم کم پخته تر و عمیقتر شد تا به امروز رسیدیم. اما همیشه گفته ام اگر احساس کنم واقعاً روزی ادامه ی این کار لذتی برایم ندارد, همانجا کار را متوقف میکنم.

-   - آیا فقط به لذت کار فکر می کنید یا بحث تأثیر گذاری هم برایتان اهمیت دارد؟

-   کسی که این کار را انجام می دهد, اگر بازخورد دریافت کند, قطعاً از آن لذت می برد. به نظر خود من که نفع شخصی همان لذتیست که ایجاد می شود؛ پس هیچ منتی در کار نیست. زمانی من احساس مسئولیت کردم که پیام های مختلفی از نقاط مختلف جهان دریافت کردم که می گفتند ما از این کار احساس زنده بودن می کنیم؛ احساس می کنیم از فضای کتاب و نمایش دور نشده ایم. خب این ها کم چیزی نیستند. وقتی می توانم از درسی که خوانده ام و تجربه ای که به دست آورده ام این تأثیر را بگذارم, چرا ادامه ندهم؟ بنا بر این در تولید محتوا به موارد تأثیر گذار فکر می کنم. دسته ای از برنامه ها فقط جنبه ی تفریحی و سرگرمی دارند؛ اما در این زمینه هم سعی میکنم مواردی را انتخاب کنم که تلنگری در ذهن مخاطب ایجاد کند؛ او را بخنداند, اما نه به هر چیز. از دیگر سو مواردی هست که مخاطب را به سمت تعمق سوق می دهد؛ از این محتوا ها هم بسیار بهره می برم. امیدوارم در این راه موفقیت های لازم را به دست آورم. همیشه هم اعلام کرده ام که آماده ی شنیدن نظرات و پیشنهاد های مخاطبان هستم.

-   - آیا این ویژگی ها را در رادیو مشاهده نکردید؟

-   رک راست می گویم نه! خصوصاً در دورانی که رادیو به سمتی رفت که اصلاً با روحیه ی من مطابق نبود. الآن با مدیریت آقای افتخاری خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ می دهد؛ دستمان برای تجربه های تازه باز است. گرچه در یک دوره با رکود عجیبی مواجه شدیم که اثراتش هنوز باقیست؛ یکی از تبعات آن دوران سوق یافتن سلیقه ها به سمت نگرش های سطحیست که با سلیقه ی من جور نیست. به همین علت احساس کردم کار خلافی نمی کنم, اما مواردی که آنجا نمی توانم ارائه دهم, از این طریق عرضه می کنم.

-   - خیلی ها پادکست را با برنامه های رادیویی یکی می دانند و معتقدند پادکست گونه ای از برنامه های رادیوییست. شما در این زمینه چه نظری دارید؟

-   حقیقتاً تعریف درستی از پادکست ارائه نمی شود. خب برنامه های رادیویی از آنتن رادیو با محدودیت های خاص خودش تولید و پخش می شود؛ اما پادکست این امکان را می دهد بدون محدودیت خاص و با زاویه و دیدگاه خودت برنامه تولید کنی و در سطح گسترده ای عرضه کنی؛ حتی در مواردی به هم نزدیک می شوند. مثلاً نحوه دریافت برنامه یک نمونه است. پادکست ها باید دانلود شوند و خیلی وقت ها برنامه های رادیویی هم برای دانلود, بعد از پخش از آنتن بارگزاری می شوند؛ یا مثلاً برنامه های رادیویی ساعت پخش منظمی دارند؛ بعضی پادکست ها هم در ساعت معینی بارگذاری می شوند. مهمترین تفاوت این دو در محتوای تولیدات است.

 

........ورزشی

* ورزش در قرنطینه خانگی

لحظه ای را تصور کنید چقدر خوب می شد اگر می توانستید بدون رفتن به باشگاه و حتی بدون استفاده از وزنه یا دستگاه‌های بدنسازی، عضلات خود را تقویت کنید.

همانطور که در شمارگان روز گذشته خواندید، تمرینات ایزومتریک دقیقاً چنین امکانی را برای‌تان فراهم می کنند. تمرینات ایزومتریک برای ایجاد فشار بر روی عضلات بدون استفاده از وزنه یا سایر دستگاه های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این نوشتار نیز می خواهیم چند تمرین دیگر را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن این روز ها که بیشتر مجبورید در خانه بمانید بتوانید به تقویت عضله های خود بپردازید. این تمرینات را از زبان ابراهیم کربلایی معلم ورزش نابینایان پی می گیریم.

3: پشت به دیوار قرار بگیرید، کمر را به دیوار بچسبانید و پاها را حدود ده تا پانزده سانتی متر از دیوار جلو بیاورید. حالا کم کم زانوها را خم و با فشار ملایم به دیوار، کمرتان را در حال تماس و سایش به دیوار پایین بیاورید تا زانوها در حالت نود درجه قرار گیرند و عضلات ران موازی زمین باشد. در این حالت، پانزده تا بیست ثانیه فشار به دیوار با کمرتان و حالت اسکات را حفظ کنید. این را هم در حداقل سه بار تکرار انجام دهید.

4: رو به دیوار قرار بگیرید، در حالی که حدود شصت تا هفتاد سانتی متر با آن فاصله داشته باشید. اینک بدون اینکه پاهایتان را جلو بیاورید، با دست دیوار را لمس و حالت شنای سوئدی بگیرید. دست ها را به اندازه عرض شانه باز و کف آن بر روی دیوار قرار گیرد. اینک بازوها را خم و سینه را به سمت دیوار نزدیک کنید. به طوری که نیمی از فاصله اولیه سینه با دیوار طی شده باشد. حالا در همین حالت نیمه شنای ایستاده ده تا پانزده ثانیه تحت فشار بمانید. پس از مدتی که آمادگی پیدا کردید، می توانید این حرکت را بر روی زمین و در شنای سوئدی معمولی هم انجام دهید و در حالت نیمه شنا نگه دارید.

5: بر روی صندلی بنشینید، کمرتان را به صندلی بچسبانید به طوری که انتهای باسن به گوشه صندلی چسبیده باشد. اینک یک پا را بالا بیاورید به طوری که در راستای ران بوده و ساق ها موازی سطح زمین باشد. ده ثانیه کاملاً افقی نگه دارید و بعد پاها را عوض کنید. در مراحل پیشرفته تر می توانید هر دو پا را با هم بالا بیاورید و در سه تکرار روزانه انجام دهید.

این تمرینات به همراه پست های قبلی ورزش در قرنطینه خانگی را پی بگیرید تا هفته آینده هم تمرینات جدیدی را به شما معرفی کنیم.

امیر سرمدی

........حوادث

* شکنجه مرگبار با بستن سارقان به پشت تراکتور

روزنامه جوان نوشت: شامگاه سه‌شنبه ۵ فروردین‌ماه امسال زنی به مأموران پلیس تهران خبر داد شوهرش به طور ناگهانی گم شده است. شاکی در توضیح ماجرا گفت: شوهرم منصور راننده مینی‌بوس است. امروز صبح برای انتقال مسافر از تهران به شهرستان قم از خانه خارج شد و دیگر برنگشت. او معمولاً همیشه شب به خانه می‌آمد و به همین دلیل وقتی دیر کرد نگرانش شدم و با تلفن همراهش تماس گرفتم که خاموش بود. احتمال می‌دهم برای شوهرم اتفاق بدی رخ داده است که درخواست کمک دارم.با طرح شکایت پرونده به دستور قاضی واحدی، بازپرس شعبه‌یازدهم دادسرای امور جنایی تهران در اختیار تیمی از کارآگاهان اداره‌یازدهم پلیس‌آگاهی قرار گرفت.مأموران پلیس در جریان تحقیقات خود موفق شدند خودروی مینی‌بوس را که نزدیکی پمپ بنزینی حوالی خیابان نامجو رها شده‌بود کشف کنند. بررسی‌ها نشان داد دقایقی قبل مرد جوانی پیکر نیمه‌جان مردی حدوداً ۴۲‌ساله‌ای را به پمپ بنزین منتقل می‌کند و از کارکنان پمپ بنزین و رهگذران درخواست کمک می‌کند، اما قبل از رسیدن امدادگران اورژانس به طرف خودروی مینی‌بوس سفیدآبی که کمی آنطرفتر پارک شده‌بود، می‌رود و در آن را قفل کرده و فرار می‌کند. پس از آن بود که مأموران پلیس راهی بیمارستان شدند و دریافتند مرد زخمی همان راننده مینی‌بوس گمشده است. در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت، ساعت ۱۲‌ظهر روز شنبه نهم فروردین‌ماه کارکنان بیمارستان امام‌حسین (ع) به مأموران کلانتری ۱۰۶ نامجو اعلام کردند که منصور بر اثر شدت جراحاتی که ناشی از ضربه جسم سختی به سرش بوده به کام مرگ رفته است. بدین ترتیب با اعلام خبر قتل راننده مینی‌بوس پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد و تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس جنایی وارد عمل شدند. کارآگاهان جنایی در نخستین گام از تحقیقات میدانی سراغ شاهدان عینی رفتند و از آن‌ها درباره حادثه تحقیق کردند. شاهدان چه گفتند؟

یکی از کارگران پمپ بنزین گفت: روز حادثه درحال کار بودم که مردی به سراغم آمد و دوستش را که کنار خیابان دراز کشیده بود به من نشان داد.مرد جوان گفت حال دوستش بد است و درخواست کمک کرد که همراه تعدادی از کارکنان پمپ بنزین به نزدیک آن مرد رفتیم که متوجه شدیم او بیهوش شده و بلافاصله با اورژانس تماس گرفتیم.درحالی که منتظر آمبولانس بودیم ناگهان مشاهده کردیم مردی که موضوع را به ما اطلاع داده بود به طرف مینی‌بوسی رفت و پس از آن که در مینی‌بوس را قفل کرد از محل گریخت.

کارآگاهان در گام بعدی دوربین‌های مداربسته محل حادثه را مورد بازبینی قرار دادند که مشخص شد همانطور که شاهد عینی اعلام کرده بودند، روز حادثه مرد جوان ناشناسی پیکر نیمه‌جان راننده مینی‌بوس را در نزدیکی پمپ‌بنزین رها و پس از درخواست کمک فرار می‌کند. پس از این مأموران پلیس تصویر مرد ناشناس را برای شناسایی به همسر مقتول نشان دادند که مشخص شد وی شاهرخ نام دارد و از دوستان صمیمی منصور است. بدین ترتیب بازپرس جنایی دستور بازداشت شاهرخ را به عنوان مظنون حادثه صادر کرد و مأموران پلیس هم خیلی زود وی را دستگیر کردند.

شاهرخ در بازجویی‌ها گفت: روز حادثه با خودروی منصور برای هواخوری به حوالی جاجرود رفتیم. در حال تفریح بودیم که از کنار باغ بزرگی عبور کردیم که با فنس‌های فلزی حصار شده بود. با دیدن فنس‌های فلزی تصمیم گرفتم مقداری از فنس‌ها را سرقت کنم و به خانه‌ام ببرم که از منصور خواستم برای بریدن فنس‌ها کمکم کند. دو نفری از مینی‌بوس پیاده شدیم و در حال بریدن فنس‌ها بودیم که چهار مرد جوان با چوب و چماق به سراغ ما آمدند. چهار مرد نگهبان ابتدا ما را به شدت کتک زدند و بعد پاهایمان را با زنجیر به عقب تراکتوری بستند و تراکتور را به راه انداختند و ما را روی زمین کشاندند. آن‌ها ما را به خاطر سرقت مقدار کمی فنس فلزی وحشیانه شکنجه دادند تا اینکه متوجه شدند حال ما بد شده و رهایمان کردند. پس از این شکنجه دردناک حال منصور که مشخص بود سرش ضربه خورده بد شد، اما حال من کمی بهتر بود که پیکر نیمه جان منصور را سوار مینی‌بوسش کردم و به طرف تهران آوردم. قصد داشتم او را به بیمارستان ببرم، اما از ترس اینکه خودم گرفتار نشوم پیکر منصور را کنار پمپ بنزینی رها کردم و پس از درخواست کمک از کارکنان پمپ‌بنزین فرار کردم.

پس از اظهارات شاهرخ، مأموران پلیس با مشخصاتی که شاهرخ داده‌بود باغ مورد نظر را شناسایی و چهار نگهبان باغ را هم بازداشت کردند.

صبح سه شنبه چهارمتهم برای تحقیق به دادسرای امور جنایی تهران منتقل کردند و مورد بازجویی قرار گرفتند. یکی از متهمان گفت: روز حادثه متوجه شدیم که دو مرد در حال سرقت فنس‌های باغ هستند که آن‌ها را گرفتیم و به شدت کتک زدیم. ما قصد کشتن آن‌ها را نداشتیم، اما بعد از کتک‌کاری تصمیم گرفتیم برای ترساندن آن‌ها دست و پایشان را با زنجیر به تراکتور ببندیم و تنبیه‌شان کنیم که الان متوجه شدیم متأسفانه یکی از آن‌ها به خاطر تنبیه ما فوت کرده است. سه متهم دیگر هم حرف‌های همدستشان را تأیید کردند.

بدین ترتیب چهار متهم به دستور قاضی مصطفی واحدی برای ادامه تحقیقات در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفتند و شاهرخ هم آزاد شد.

 

.......چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان ایران سپید آغاز ماه مبارک رمضان را به کلیه روزه گیران و شرکت کنندگان در این عبادت و فریضه تبریک میگوییم. امیدوارم تاکنون هیچ یک از مخاطبین ایران سپید در گرفتاری  ویروس کرونا درگیر نشده باشند و احیاناً برای آن دسته ازافرادی که ممکن است در هر سطح درگیر شده باشند آرزوی سلامتی داریم با این تاکید که بزرگترین رمز موفقیت برای غلبه براین ویروس حفظ روحیه و عملکرد درست طبق دستورات بهداشتی و پزشکی مهار کروناست. بار دیگر با آرزوی از سرگیری چاپ بریل روزنامه به اطلاع آن دسته ازدوستان بسیاری که ضمن تماس تلفنی خواهان از سرگیری چاپ بریل روزنامه شده اند می گوییم که چاپ بریل روزنامه فقط به دلیل  رعایت دستورهای ستاد ملی کرونا به طور موقت متوقف شده است و امید است بزودی از سر گرفته شود. در این فرصت بار دیگر توجه دوستان را به استفاده از پادکست صوتی ایران سپید که همزمان با انتشار روزنامه الکترونیک هر روز تولید و منتشر می شود جلب می کنم. از همین مدخل به پاسخ نامه ها و تماس ها و پیامک های دوستان می پردازم. عده بسیاری از شما ضمن تماس با ما از انتشار پادکست تشکر کرده اند از جمله آقای ماشاا... مهدی از آران بیدگل یا آقای محمود گودرزی از تهران که افزون بر این ایشان پیشنهاد داشتند در تولید پادکست علاوه بر سرمایه گذاری مؤسسه ایران که می تواند موجب بهبود کیفیت این تولید شود انتشار آموزش های نرم افزاری و مطالب مربوط به رایانه  میتواند به غنای بیشتر آن کمک کند. از همین جا از کلیه دوستانی که می توانند در زمینه تولید ومحتوای پادکست پیشنهاد دهند درخواست میکنم به هر شکل تولیدکنندگان پادکست را در تدوین محتوای آن با پیشنهادات خود کمک کنند. اما پاسخ مشخص برخی پرسش های دوستان . آقای شریعتی از اصفهان با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان توسط رییس سازمان برنامه و بودجه خواهان توجه همزمان به مستمری افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد شده اند ضمن موافقت با ایشان یادآور می شوم که بحث همسان سازی بازنشستگان ارتباط ماهوی با  بحث مستمری بگیران ندارد و به نیازی که در چند سال گذشته مقفول مانده است برمیگردد. به هر حال همه گروه های اجتماعی خواسته های مشخص رفاهی دارند که باید به تک تک آن ها توجه شود. خانم کبولی ضمن تشکر ازانتشار فایل الکترونیکی روزنامه پرسیده اند که از کجا می توانند کاغذ بریل تهیه کنند. قطعاً مراکز بهزیستی پاسخ گو به نیازها ی مددجویان اصفهان باید بتوانند کاغذ مورد نیاز نابینایان و کم بینایان را در اختیارآن ها قرار دهند و تامین کنند در غیر اینصورت این مراکز موظف اند با تامین منبع مالی خرید کاغذ از بازار آزاد نیاز مددجویان را رفع کنند. آقای دلارامی از ستان گلستان در مورد تاخیر در اعطای پلاک ویژه معلولان به نابینایان پرسیده اند قبل از عید 99 و شروع بحران کرونا جلساتی را با سازمان بهزیستی در این خصوص آغاز کردیم و مقرر شد که طی جلسه با پلیس راهور این بحث پیگیری شود البته برخی کارشناسان سازمان از طرح های موازی برای تامین امکان ترد آزاد نابینایان در محدوده های ترافیک سخن گفته اند که قرار شد طی جلسات کارشناسی به بحث گذاشته شود و حتی جلسه ای با پلیس راهور به طور مشخص برای اوایل اسفند تنظیم شد که به علت شیوع بحران کرونا عملاً متوقف شد. این بحث پس ازپایان بحران کرونا و امکان برگزاری جلسات پیگیری خواهد شد. آقای مهرداد مرادی با اشاره به گرانی کاغذ برای انتشار روزنامه پیشنهاد کردند که روزنامه از مخاطبین خود نظرسنجی کند که کدامیک به روزنامه بریل نیاز دارند و کدامیک می توانند از روزنامه الکترونیک یا پادکست استفاده کنند. ایشان همچنین درخصوص مدت دار بودن کارت های معلولیت پرسیده اند و تاکید براین که اگر کارت های ویژه معلولان دارای محدودیت زمانی نباشد این افراد مجبور به تمدید این کارت ها و مراجعه ی مکرر به سازمان بهزیستی نیستند. این توصیه درباره اکثریت افراد معلول که دارای معلولیت پیش رونده نیستند قابل اجراست و پیشنهاد درستی است. ایشان همچنین در مورد تعمیم اعطای بلیط های نیم بهای شرکت های هواپیمایی افزون برهما به شرکت های دیگر پرسیده اند که واقعیت آن است که وزارت تعاون باید یارانه مورد نیاز حمل و نقل  هوایی افراد دارای معلولیت را تامین کند و پارسال در این خصوص مقرر شد روند کارشناسی کار آغاز شود. به طور قطع تلاش می کنیم حتی با وجود بحران کرونا در چند ماهه پیش رو به این کار سامان دهیم. لازم به یادآوری است بحران کرونا منجر به تعویق جلسات کمیته نظارت بر اجرای حقوق معلولان شده است که خود نقصان دیگری در پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت است که در حال پیگیری برای رفع این نقصان در شرایط آغاز سال 99 هستیم.با تشکر از کلیه دوستانی که با ایران سپید تماس گرفته اند شما را تا گفت و گوی بعد به خدا می سپارم ایام به کام سلامت باشید.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *