شناسه خبر: 20592 منتشر شده در مورخ: 1399/2/2 ساعت: 23:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399

روزنامه چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399

سهمیه سوخت جانبازان تعدیل شد - تسهیلات با تضامین ساده ارایه شود - ابلاغ آیین نامه ی استاندارد های مناسب سازی وب گاه های الکترونیکی دستگاه های اجرایی - ماسک را ضدعفونی نکنید - ورزش در قرنطینه خانگی - اعترافات زن معتادی که شوهرش را آتش زد!

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399

28 شعبان 1441

22 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6396

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

سهمیه سوخت جانبازان تعدیل شد

تسهیلات با تضامین ساده ارایه شود

ابلاغ آیین نامه ی استاندارد های مناسب سازی وب گاه های الکترونیکی دستگاه های اجرایی

ماسک را ضدعفونی نکنید

ورزش در قرنطینه خانگی

اعترافات زن معتادی که شوهرش را آتش زد!

اطلاعرسانی 

.......ویژه

* سهمیه سوخت جانبازان تعدیل شد: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تعدیل سهمیه سوخت جانبازان تا سقف روزانه ۲۰۰ هزار لیتر طبق مصوبه کارگروه ماده ۸ تصویب‌نامه هیئت وزیران خبر داد.

به گزارش وزارت نفت، «کرامت ویس‌کرمی» در این باره گفت: طبق مصوبه این کارگروه، همه جانبازان عزیزی که اطلاعات آنها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به دست ما رسیده است، شامل تعدیل سهمیه سوخت از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی خواهند شد.
 
وی افزود: روز دوشنبه اطلاعات بیش از ۴۳ هزار نفر از ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد که با توجه به آمادگی زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت، این تغییرات از، سه‌شنبه (دوم اردیبهشت ماه) در سامانه اعمال و هم‌اکنون همه سهمیه سوخت ترمیمی از طریق اعتباری در کارت‌های بانکی این افراد اعمال شده و این عزیزان می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید سوخت اقدام کنند.
 
ویس‌کرمی تاکید کرد: سقف لحاظ‌شده برای تعدیل سهمیه سوخت جانبازان روزانه ۲۰۰ هزار لیتر خواهد بود و افزون بر آن امکان دارد طبق فهرست‌های دریافتی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به تعداد این افراد باز هم افزوده شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: این تعدیل سهمیه در شرایطی انجام شده است که دیگر همچون گذشته نیازی به تعویض پلاک خودرو و تغییر آن به پلاک معلولان و جانبازان نیست.
 
 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش از این در اطلاعیه شماره ۱۱ طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، سهمیه سوخت خودروهای سواری دارای پلاک معلولان و جانبازان را ۴۰ لیتر افزایش داده بود.

* ساخت فیلم آموزشی برای برقراری ارتباط کادر درمانی با ناشنوایان مبتلا به کرونا: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: پروتکل آموزش زبان اشاره برای کادر درمانی بیمارستانها و مرکز بهداشتی جهت برقراری ارتباط با افراد ناشنوا ی مبتلا به بیماری کرونا، درقالب یک فیلم آموزشی تهیه وتدوین شد. دکتر سید جواد حسینی با اعلام این خبر گفت: پروتکل ارتباط کارکنان بخش درمان با افراد با آسیب شنوایی  مبتلا به کرونای ، در این سازمان تهیه و تدوین شده است. وی در تبیین این موضوع گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت­های ارتباطی افراد با آسیب شنوایی، آموزش کلمات و واژگان کاربردی در این حیطه به پزشکان ، پرستاران، مراقبین بهداشت وکادر سلامت به منظور تعامل موثر با ناشنوایان می تواند گام موثری در پیشگیری، کنترل و درمان، بیماری برای این گروه باشد. وی تاکید کرد:کارشناسی برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان با آسیب شنوایی این سازمان ، مراحل پایانی تدوین، فیلم آموزش زبان اشاره برای برقراری ارتباط با افراد ناشنوا مبتلا به بیماری کرونا را دردست اقدام دارد.

معاون وزیر آموزش وپرورش اظهار امیدواری کرد: با آموزش کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران، مراقبین بهداشت،کارکنان بخش تشخیص بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی مشکلات ارتباطی این گروه مرتفع شود. وی گفت: با توجه به  لزوم توجه به تمامی اقشار جامعه و نوع نیاز ایشان در دریافت خدمات و آموزش، تدوین پروتکل های آموزشی وبهداشتی برای گروههای مختلف افراد با نیاز ویژه نباید مورد غفلت قرار گیرد. حسینی گفت: این فیلم آموزشی در چهار کلیپ ، شامل صد واژه وجمله در بخش های ، راهکارهای پیشگیری، علائم بیماری، برقراری ارتباط با افراد با آسیب شنوایی و واژگان عمومی تدوین شده است. وی افزود: این فیلم در پورتال سازمان، شبکه شاد، بستر فضای مجازی و دیجیتالی و با هماهنگی وزارت بهداشت دراختیار کادر سلامت قرار می گیرد.

 

.....سیاسی

* تسهیلات با تضامین ساده ارایه شود: دکتر روحانی در جلسه اقتصادی دولت گفت: تسهیلات به خانواده‌ها و کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا، با تضامین ساده و بدون پیچیدگی‌های اداری به نحوی که شفافیت لازم و اطمینان از حفظ اشتغال کارگران را تضمین نماید، ارائه شود.

* صدور حکم حبس و جزای نقدی برای محمود صادقی: دادگاه برای «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس چند ماه حبس و جزای نقدی در نظر گرفت

این حکم به دنبال شکایت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از وی صادر شده است. محمود صادقی برای این حکم درخواست تجدید نظر داده است.

* بانک‌ها همچنان اقساط وام ازدواج را کسر می‌کنند!

معاون بانک مرکزی کسر اقساط وام قرض‌الحسنه از حساب مشتریان و ضامنین را غیرقانونی اعلام کرد.اما آن طور که پیداست بانک ها توجهی به این مسئله نکردند و از اجرای این دستورالعمل مهم سر باز می زنند  و همچنان اقساط را از مشتریان خود کسر می کنند

بانک هایی که وام ازدواج می دهند نه تنها مراعات زوجین را نمیکنند بلکه در صورت به تعویق افتادن قسط، جریمه ای برای این زوجین در نظر می‌گیرند که این مسئله اصلا عادلانه نیست

* سخنگوی قوه قضائیه: زندانیان نیازمند مشمول دریافت سبد معیشتی ایام کرونا و ماه مبارک رمضان شدند.

نوبخت: نظام رتبه بندی فرهنگیان از اول فروردین ۹۹ لازم الاجراست: محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید براینکه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان با مرمت و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت، از اول فروردین ۹۹ لازم الاجرا است، گفت: آموزش و پرورش تا هفته گرامیداشت مقام معلم آن را اجرایی می‌کند.

* تسهیلات با تضامین ساده ارایه شود دکتر روحانی در جلسه اقتصادی دولت گفت: تسهیلات به خانواده‌ها و کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا، با تضامین ساده و بدون پیچیدگی‌های اداری به نحوی که شفافیت لازم و اطمینان از حفظ اشتغال کارگران را تضمین نماید، ارائه شود.

.......گفتگوی ویژه

* کاظمی مؤمن سرایی در گفت و گو با ایران سپید:

ابلاغ آیین نامه ی استاندارد های مناسب سازی وب گاه های الکترونیکی دستگاه های اجرایی

مناسب سازی وب سایت ها و درگاه های الکترونیکی وزارت خانه ها و سازمان ها برای نابینایان, از آن موضوعات است که مثل موضوع مناسب سازی محیط شهری همچنان مطرح و تا زمانی که ایده آل ها فراهم نشود, سخن درباره اش علی الدوام است.

چند روز پیش از زبان ابراهیم کاظمی مؤمن سرایی, رئیس دبیرخانه ی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی خبری مبنی بر ابلاغ آئین نامه ی استاندارد های مناسب سازی وب سایت ها منتشر شد. همین خبر بهانه ی خوبی شد تا در یک گفت و گوی کوتاه, ابعاد این اقدام را از زبان کاظمی مؤمن سرایی بشنویم: «از مدت ها قبل ما پیگیر دسترسی الکترونیکی بودیم. بر همین اساس تشکیل کارگروه مشورتی مناسب سازی و توسعه ی دسترسی الکترونیکی برای کم توانان و توانخواهان در وزارت ارتباطات را پیگیر بودیم. جلساتی برگزار شد و مطالبی مطرح شد که اگر لازم بود, جزئیات آن مطالب را که در 6 صفحه تنظیم شده است, می توانم در اختیارتان قرار دهم. منظور اینکه از مدت ها قبل ما پیگیر این موضوع بودیم. از طرفی, این احساس را داشتیم که نابینایان جزو قشر مظلوم هستند؛ نه به این معنا که دیگر گروه های معلولیتی شرایطی بهتر از نابینایان دارند؛ اما حد اقل این نکته کاملاً روشن است که مثلاً معلولان جسمی-حرکتی می توانند با استفاده از قوه ی بینایی امور مربوط به دیدن را انجام دهند. بنا بر این ما پیگیر این بودیم شرایطی برای نابینایان فراهم شود که بتوانند براحتی و مستقلاً کار هایشان را انجام دهند. در این زمینه انجمن نابینایان و شرکت پکتوس همکاری های خوبی با ما کردند. شرکت پکتوس امکان سخت افزاری و نرم افزاری انجام امور بانکی را برای نابینایان فراهم کرد ؛ ما هم مکاتبات گسترده ای با بانک مرکزی در همین راستا داشتیم. با همین پیگیری ها بانک مرکزی در چند بخش نامه مواردی را که مطرح شده بود, به بانک های مختلف ابلاغ کرد. رئیس وقت بانک مرکزی در سال 91 به رؤسای تمامی بانک ها ابلاغ کرده بود که نابینایان به جز در امر حساب جاری, در سایر امور محدودیتی نداشته باشند؛ مثلاً ملزم به داشتن همراه نباشند. همین روند را بانک مرکزی در سال 92 انجام داد و ابلاغیه هایی برای بانک های مختلف صادر کرد. مجدداً همین موضوع را در سال 97 از طریق معاون بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک ها پیگیر شدیم تا در زمینه ی خدمات رسانی به نابینایان, جانبازان و معلولان, اقداماتی مثل مناسب سازی ارتفاع خودپرداز ها برای معلولان جسمی-حرکتی و همچنین مناسب سازی سامانه ی خدمات بانکی برای نابینایان را انجام دهند. مستندات تمام این مکاتبات و پیگیری ها موجود است و می توانیم در اختیار شما قرار دهیم.» وی همچنان توضیحاتش درباره ی اقدامات قبلی دبیرخانه ی متبوعش را ادامه داد: «در سال 97 مجدداً به مدیران عامل بانک ها نامه ای مبنی بر ابلاغ استاندارد های دسترس پذیری محتوای وب برای نابینایان و کم بینایان که از سوی کمیته ی فنآوری سازمان ملی استاندارد های ایران تدوین شده, به کلیه ی بانک ها زده شد. مجموعاً مکاتبات زیادی با بانک مرکزی صورت گرفت؛ حتی در زمینه ی توسعه ی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که از سوی شرکت پکتوس برای انجام امور بانکی نابینایان طراحی شده, مکاتبات زیادی کردیم که برخی بانک ها راغب شدند تا این خدمات را در شعب خود ویژه ی نابینایان فراهم کنند. حدود 160-70 شعبه در سراسر کشور مجهز به این امکانات شده اند.»

رئیس دبیرخانه ی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در ادامه به قانون حمایت از معلولان و تدوین یک آیین نامه در زمینه ی استاندارد های مناسب سازی وب سایت ها اشاره کرد و اظهار داشت: «بعد از تصویب قانون حمایت از معلولان در 20 اسفند 96 مقرر شد آیین نامه ای در خصوص استاندارد های مناسب سازی وب سایت ها تدوین شود. آیین نامه ی اجرایی ماده ی 3 قانون حمایت از معلولان در تاریخ 17/9/97 تصویب و از سوی معاون اول محترم رئیس جمهوری ابلاغ شد. در این آیین نامه بندی در ماده ی 7 وجود دارد که سازمان استاندارد را موظف می کند که با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فنآوری, نسبت به تدوین استاندارد های طراحی درگاه ها و وب گاه های الکترونیکی, سامانه های ارائه خدمات الکترونیکی کلیه ی دستگاه های مشمول, به منظور مناسب سازی و دسترس پذیری افراد معلول ظرف سه ماه, از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه اقدام کند. در تبصره ی این ماده, کلیه ی دستگاه ها موظف شدند ظرف 6 ماه, نسبت به پیاده سازی استاندارد های ابلاغی موضوع این ماده در درگاه ها و وب گاه های الکترونیکی در دستگاه های متبوع خودشان اقدام کنند. بعد از ابلاغیه ی معاون اول رئیس جمهوری, پیگیری های لازم صورت گرفت و سازمان استاندارد ایران سرکار خانم پیروزبخت طی نامه ای به دبیر هیئت دولت اعلام کرد که با پیشنهاد وزارت ارتباطات نسبت به تدوین استاندارد ها اقدام کرده اند. این استاندارد ها برای افراد با معلولیت بینایی, شنوایی, معلولیت های یادگیری, شناختی, گفتاری و ترکیبی از این معلولیت ها فراهم شده است. طی این نامه, دبیر هیئت دولت موضوع را به دکتر شریعتمداری, وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی و همچنین دکتر آذری جهرمی, وزیر ارتباطات و فنآوری ابلاغ کردند. ما بعد از این ابلاغیه, طی نامه ای به کلیه ی دستگاه های اداری, با امضای دکتر قبادی دانا, رئیس سازمان بهزیستی و دبیر ستاد مناسب سازی کشور, موضوع را ابلاغ کردیم و از آن ها خواستیم نامه ی دبیر هیئت دولت و رئیس سازمان استاندارد را در دستگاه هایشان اجرا کنند. بالتبع من هم این نامه را به استان های سراسر کشور ابلاغ کردم که به متناظر این کار اقدام کنند. یک نفر را هم در دبیرخانه به منظور دریافت گزارش کار ماهیانه ی دستگاه ها در نظر گرفته ام. جالب این که چند روز بعد از این ابلاغیه, دو سه دستگاه جوابیه دادند که کار را شروع کرده اند.»

کاظمی مؤمن سرایی در پایان پیرامون مشاوره با کارشناسان معلول در روند تدوین این آیین نامه اظهار داشت: «خوشبختانه دوستان معلول به نمایندگی از تشکل های معلولان در طول این مسیر ما را همراهی کرده اند و همچنان از مشورت های آن ها بهره مند می شویم. کسانی مثل آقایان جمالی, آروان, مهندس برجیان و دکتر محمود نژاد همیشه با ما هم فکری کرده و در جلسات شرکت می کنند.»

 

 

......بهداشت و سلامت

* ماسک را ضدعفونی نکنید:

ضدعفونی کردن ماسک نمی‌تواند راهکاری قابل قبول برای استفاده مجدد از آن باشد و این کار توصیه نمی‌شود.

به نقل از ایرنا، یک متخصص بیماری های عفونی افزود: بسیاری از افراد ماسک را برای استفاده مجدد ضدعفونی می کنند در حالیکه این کار مناسب نبوده و خود عامل انتقال ویروس کرونا است.

مشاهده می شود که افراد ماسک ها را با استفاده از دمای خشک (گرما دادن به ماسک با دمای ۷۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه)، تابش پرتوی فرابنفش، اسپری الکل، دما و فشار بالا، و گرمای خشک و مرطوب ضدعفونی می کنند، در حالیکه سازمان جهانی بهداشت این روش ها را تایید نکرده است.

وی ادامه داد: ماسک های مورد استفاده در برابر ویروس کرونا یکبار مصرف هستند و هیچ راهی برای ضدعفونی کردن آنها وجود ندارد.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: ضدعفونی کردن ماسک ها، راهکاری منطقی در برابر کمبود ماسک نیست زیرا ممکن است باعث باز شدن منافذ ماسک و تغییر در ساختار فیزیکی آن شود و بر نحوه تصفیه و همچنین کیفیت فیلتر کردن ماسک اثر بگذارد. بعلاوه امکان باقی ماندن آلودگی های ویروسی و باکتریایی بر سطح ماسک نیز وجود دارد.

* سازمان جهانی بهداشت: اکنون تعیین منبع دقیق کروناویروس ممکن نیست. به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر و در این مرحله نمی‌توان منبع دقیق شیوع کروناویروس جدید را شناسایی کرد. «تاکشی کاسای» مدیر منطقه‌ای اقیانوس آرام غربی در سازمان جهانی بهداشت گفت: هرچند، شواهد موجود حاکی از آن است که شیوع این ویروس منشا حیوانی داشته است.

تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که رفع محدودیت‌های تردد و اقدامات سختگیرانه برای مقابله‌ با شیوع کروناویروس به معنای پایان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نبوده و تنها آغاز مرحله بعدی است.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از افزایش مبتلایان کرونا در ژاپن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به افزایش موارد جدید و تایید شده ابتلا به کووید-۱۹ در ژاپن ابراز نگرانی کرده است.

به نقل از ایسنا مدیر منطقه‌ای اقیانوس آرام غربی در سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت اگرچه افزایش شمار مبتلایان جدید به کروناویروس در ژاپن نگران کننده است اما این کشور هنوز با مرحله شیوع گسترده این ویروس در جامعه مواجه نشده است. ژاپن تاکنون ابتلای ۱۱ هزار و ۱۳۵ نفر را به بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید تأیید کرده است که از این میان ۲۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

* شستن بسته‌های مواد غذایی مانعی برای ورود کرونا به منزل: به نقل از ایرنا، متخصص بهداشت و ایمنی مواد غذایی گفت، شستن سطح بیرونی بسته‌های مواد غذایی از انتقال ویروس کرونا به منزل خودداری می‌کند.

هدایت حسینی افزود: مصرف کنندگان حتما از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنند و از خرید مواد غذایی فله ای خودداری کنند.

وی همچنین درباره نحوه نگهداری مواد غذایی خریداری شده که از فروشگاه وارد منزل می شود گفت:به دلیل این که ممکن است بسته های مواد غذایی در داخل فروشگاه با دست های آلوده لمس شده باشند، توصیه می شود حتما سطح این مواد غذایی که وارد خانه می شود، با آب و صابون شسته شود تا آلودگی پاک شود بویژه وقتی قرار است داخل یخچال با مواد غذایی دیگر در تماس قرار بگیرند.

حسینی افزود: ویروس کرونا تا حدودی نسبت به حرارت مقاوم است و حداقل پنج دقیقه، دمای 70 درجه را تحمل می کند و در دمای 56 درجه سانتیگراد، نیم ساعت ماندگاری دارد. اما اگر نسبت به آلوده بودن یا نبودن مواد غذایی مشکوک هستیم و بخواهیم با روش های حرارتی این ویروس را از بین ببریم باید دمای 70 درجه و  زمان کافی هنگام پخت مواد غذایی را فراموش نکنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: هر چقدر میزان چربی و پروتئین در یک ماده غذایی بیشتر باشد، با توجه به اثر حفاظتی این مواد بر ویروس، دمای بالاتری برای از بین بردن ویروس در زمان سالم‌سازی حرارتی لازم است.

وی، از نان به عنوان یکی از مواردی که شهروندان همواره نسبت به آلوده بودن یا نبودن آن احساس ترس دارند، یاد کرد و گفت: در کشور ما، نان به شکل باز و بدون بسته بندی به فروش می رسد پس شهروندان اگر احساس کنند که نان آلوده شده بهتر است آن را با دمای 70 درجه گرم کنند.

رئیس پیشین انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور با تاکید بر این که نگهداری لبنیات و فراورده های گوشتی و غذایی در یخچال و رعایت سایر نکات بهداشتی به حفظ بهداشت مواد غذایی به صورت عام کمک می کند و به صورت خاص باعث می شود کرونا از خانه ها دور شود، به هموطنان هشدار داد: از خوردن تخم مرغ خام خودداری شود و مواد غذایی که به شکل خام استفاده می شوند مانند سبزیجات، گوجه فرنگی، توت فرنگی و میوه جات حتما با مواد ضدعفونی کننده به خوبی شست وشو و ضدعفونی شوند تا اگر آلودگی های فیزیکی در سطح آن وجود دارد از بین برود.

 

 

........ورزشی

* ورزش در قرنطینه خانگی

به واسطه تعطیلی باشگاه های ورزشی و به روال شماره های پیشین ایران سپید، سلسله پست هایی را تحت عنوان ورزش در قرنطینه خانگی را از زبان ابراهیم کربلایی معلم و مربی پیشکسوت ورزش نابینایان منتشر می کنیم.

در شمارگان امروز و فردا، قصد داریم به معرفی حرکات ایزومتریک در خانه و تأثیر مثبتی که این حرکات در عضله سازی دارند بپردازیم.

پیش از پرداختن به تعریف و چگونگی حرکات ورزشی ایستا یا ایزومتریک باید به این نکته اشاره کنیم ما در این پست ها، تنها می توانیم سرنخ و الفبای حرکات مختلف را به شما عزیزان معرفی کنیم و گسترش آنها، بر اساس وقت، توان و علاقه هر شخص متفاوت و بر عهده خود شما است.

برای مثال، در شمارگان قبلی ورزش در قرنطینه خانگی، نمونه هایی از حرکات کششی ویژه نابینایان در منزل را ارائه کردیم که قطره ای از دریا بود.

بی تردید صدها حرکات مشابه برای تمامی عضلات اندام های انسان وجود دارد که علاقمندان می توانند با سؤال و پیگیری خود به آن دست یابند.

ورزش ایزومتریک یا ایست ورزی مجموعه حرکات ورزشی است که در آنها فشار بر عضلات و مفاصل وجود دارد بدون آنکه حرکت و جابه جایی در آنها باشد. در واقع، در ادامه حرکات کششیی است که در جلسات قبل به آن پرداختیم. مضافاً اینکه این ورزشها بخشی از حرکات اصلاحی و توانبخشی است که علاوه بر داشتن مزایای ورزشی، کارکرد فیزیوتراپی و درمانی هم برای اندام های مختلف دارد و اغلب التهاب مفاصل و بیماری های آرتروزی را بهبود می بخشد.

اینک به توضیح تعداد نمونه ای از این حرکات می پردازیم.

1: بایستید یا بر روی صندلی بنشینید به طوری که بالاتنه شما صاف و شکم داخل باشد. دست ها را قفل کرده یعنی انگشت ها را داخل هم فیکس کنید و آن را پشت سر قرار دهید. حواستان باشد دست ها نه بر روی گردن و نه بالای سر، بلکه در برآمدگی عقب سر باشد.

اینک به صورت همزمان سر را به عقب و دست را به جلو فشار دهید، یعنی بدون حرکت، عضلات سر و گردن تحت فشار ده ثانیه ای قرار می گیرند. سپس کف دو دست را روی پیشانی قرار داده و این بار همزمان سر را به جلو و با پایین کف دست سرها را به عقب فشار دهید و در همین حالت نگه دارید. در مرحله سوم کف دست را بالای گوش راست قرار دهید و همزمان سرا به راست و دست را به چپ، یعنی برعکس فشار دهید. به طوری که بدون وجود هیچ حرکتی در سر عضلات گردن ده ثانیه در فشار باشند. در مرحله آخر، دست چپ را بالای گوش چپ و روی سر قرار دهید و همزمان به هم فشار دهید، یعنی سر را به چپ و دست را به راست. اگر بتوانید این چهار حرکت را طی سه مرحله و هر بار حداقل ده ثانیه نگه دارید اثر بهتری خواهد داشت.

2: در همان حالت قبلی، یعنی ایستاده یا نشسته بر روی صندلی قرار گیرید. کف دست ها را جلوی سینه در حالی که انگشتانتان به سمت بالا قرار دارد به هم بچسبانید، شبیه احترام ژاپنی ها یا خانم هایی که نمی خواهند با مردهای نامحرم دست دهند، سپس ده تا پانزده ثانیه و در سه سِت، دست ها را به هم فشار داده و تحت فشار نگه دارید.

در شمارگان فردا، تعداد دیگری از این حرکات ایزومتریک را به شما معرفی می کنیم. «ادامه دارد.»

امیر سرمدی

........حوادث

* اعترافات زن معتادی که شوهرش را آتش زد!/ کتکم می زد،با میله آهنی کشتمش و...

خراسان نوشت: زن 40 ساله ای که شوهر بازنشسته خود را به قتل رساند و جسد او را به همراه خانه و زندگی اش به آتش کشید، در اعترافاتی هولناک راز این جنایت را فاش کرد.

ماجرای این جنایت تکان دهنده از دقایق اولیه بامداد 31 فروردین هنگامی لو رفت که اهالی خیابان طبرسی شمالی 38 با مشاهده شعله های آتش و دودی که از کنار پنجره های یک منزل ویلایی دو طبقه بیرون می زد با نیروهای آتش نشانی تماس گرفتند.با توجه به خلوت بودن معابر و نزدیکی ایستگاه آتش نشانی، بی درنگ نیروهای امدادی و اطفای حریق عازم محل شدند و با قطع برق و گاز منزل از وقوع یک انفجار وحشتناک جلوگیری کردند چرا که شیلنگ های گاز در دو نقطه از منزل باز بود!

این گزارش حاکی است، آتش نشانان با خاموش کردن شعله های آتش، ناگهان در تاریکی شب با جسد نیم سوخته مردی مواجه شدند که در سرویس بهداشتی منزل مذکور افتاده بود. بنابراین خبر جنایتی هولناک در بی سیم های پلیس پیچید و بدین ترتیب قاضی ویژه قتل عمد به همراه گروهی از کارآگاهان زبده اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی شبانه در محل جنایت حضور یافت.

تحقیقات بیانگر آن بود که عامل یا عاملان جنایت قبل از به آتش کشیدن منزل، مرد 60 ساله را با جسمی سخت و لبه دار به قتل رسانده اند و سپس پیکر او را با استفاده از یک تخته پتو به داخل سرویس بهداشتی کشانده و در آن جا رها کرده اند. وجود لیوان شکسته و خون هایی که زیر روشنایی نورافکن های عوامل بررسی صحنه جرم روی دیوار نمایان بود، حکایت از یک درگیری و احتمالا اختلافات خانوادگی داشت چرا که تجربه قضایی قاضی ویژه قتل عمد نشان می داد افراد غریبه ای وارد منزل مسکونی نشده اند و فرد دیگری از اعضای خانواده مقتول نیز در محل حضور نداشت و حتی در بازرسی از منزل مدارک هویتی مقتول هم به دست نیامد!

این در حالی بود که همسایگان مرد 60 ساله که در طبقه دوم ساختمان زندگی می کرد، به اختلافات خانوادگی شدید بین مقتول و همسرش اشاره کردند. به همین دلیل قاضی  از کارآگاهان خواست درباره وضعیت اجتماعی و اخلاقی همسر فراری مقتول تحقیق کنند. همزمان با انتقال جسد به پزشکی قانونی، تلاش گسترده ای را برای شناسایی عامل یا عاملان این جنایت وحشتناک آغاز شد. بررسی های بامدادی بیانگر آن بود که همسر مقتول در همان نیمه شب و در حالی که یک ساک در دست داشته، با حالتی مضطرب از خانه گریخته است. از سوی دیگر رصدهای اطلاعاتی نشان می داد که «ف-ح» (همسر دوم مقتول) به مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارد و به یکی از روستاهای توابع سرولایت گریخته است. کارآگاهان عازم یکی از روستاهای توابع سرولایت شدند و در میان بهت و ناباوری زن 40 ساله، او را به مشهد انتقال دادند . با انتقال متهم به مشهد، وی در اتاق بازجویی اداره جنایی پلیس آگاهی، ابتدا سعی کرد با طرح داستانی ساختگی، یک فرد تبعه خارجی را وارد ماجرای این پرونده جنایی کند و قتل را به فردی نسبت دهد که در خیال خود قصه آن را ساخته بود. به همین دلیل این زن معتاد به کارآگاهان گفت:شب حادثه، همسرم کارت بانکی اش را به من داد تا مبلغ 35 هزار تومان برای پرداخت هزینه داروی موی سرم برداشت کنم اما وقتی به منزل بازگشتم از همسایگان شنیدم که خانه اش آتش گرفته است! به همین خاطر ترسیدم و به زادگاهم گریختم! وی در پاسخ به این سوال کارآگاهان که چرا ساک حاوی مدارک شناسایی همسرت را با خودت بردی؟ ادامه داد: همسرم خودش ساک را به من داد و گفت که قرار است مرد تبعه خارجی به منزل بیاید و من به او اعتماد ندارم! این زن کریستالی که با سوالات تخصصی کارآگاهان در مخمصه سختی افتاده بود، دیگر حوصله اش سر رفت و ناگهان به قتل شوهرش اعتراف کرد.این زن 40 ساله همچنین روز دوشنبه در اولین جلسه بازپرسی و در حضور قاضی شعبه 208 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد زوایای دیگری از این پرونده جنایی را فاش کرد و گفت: با همسرم اختلاف داشتیم، او مرا کتک می زد! به همین خاطر با یک میله آهنی او را کشتم و جسدش را با پتو به داخل دست شویی کشاندم. سپس برای از بین بردن آثار جرم، مقداری تینر که از قبل داشتیم، روی رختخواب ها ریختم و منزل را به آتش کشیدم. بعد هم شیلنگ گاز اجاق تک شعله و بخاری را بیرون آوردم تا منزل منفجر شود. خودم نیز با برداشتن مدارک شناسایی از خانه فرار کردم. چند دقیقه در همان اطراف قدم زدم اما وقتی صدای آژیر خودروهای آتش نشانی را شنیدم به منزل خاله ام رفتم و صبح هم به روستای پدری ام گریختم! در حالی که پزشکی قانونی آثار ضربات شیء نوک تیز را هم روی پیکر مقتول تشخیص داده است، متهم این پرونده جنایی با دستورات قضایی و برای کشف زوایای پنهان دیگر جنایت، در اختیار کارآگاهان اداره جنایی آگاهی قرار گرفت تا بررسی های بیشتری در این باره صورت گیرد.

......اطلاعرسانی

* به اطلاع خوانندگان و شنوندگان عزیز روزنامه ایران سپید می رسانیم  از این پس با همکاری و صدای خاطره انگیز مجری برنامه کودک دهه 60 "گیتی خامنه" بازیهایی برای کودکان نابینا در پادکست و سایت ایران سپید آموزش داده می شود.از والدین گرامی می خواهیم از انجام این بازیها با کودک خود در حد دو دقیقه فیلم گرفته و آن را به آدرس تلگرامی @iransepid1 ارسال کنند تا با نام و نام خانوادگی و ذکر سن کودک در صفحه خانم گیتی خامنه منتشر شود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *