شناسه خبر: 20583 منتشر شده در مورخ: 1399/2/1 ساعت: 23:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 2 اردیبهشت 1399

روزنامه سه شنبه 2 اردیبهشت 1399

به ازای هر شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود - قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟ - پژوهشی منتشر نشده از روح الله خالقی منتشر شد - مرگ دلخراش دختربچه عقرب‌گزیده به خاطر تعلل در درمان - سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان کرونا را شکست داد - حوادث - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 2 اردیبهشت 1399

27 شعبان 1441

21 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6395

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

به ازای هر شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود

قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟

پژوهشی منتشر نشده از روح الله خالقی منتشر شد

مرگ دلخراش دختربچه عقرب‌گزیده به خاطر تعلل در درمان

سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان کرونا را شکست داد

حوادث

اطلاعرسانی 

 

.....اخبار روز

* به ازای هر شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود: معاون حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت):برای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا، به هر بنگاه فعال به ازای هر نفر شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود و پیش‌بینی شده ۵۰ یا ۷۰ درصد از این مبلغ، بسته به وضعیت بنگاه به شاغلین پرداخت شود و بقیه آن صرف سرمایه در گردش واحد شود.

* کرونا ۸۱ درصد شاغلین را تحت تاثیر قرار داده است: بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث خواهد شد تا زندگی شاغلین بیش از پیش دشوار شود چرا که مجبور شدن کسب و کارها به تعطیلی موقت باعث شده است تا بسیاری از شاغلین با کاهش نیرو و برخی با از دست دادن شغل خود مواجه شوند تا جایی که سازمان جهانی کار تخمین زده است ۸۱ درصد شاغلان در سراسر جهان تاکنون تحت تاثیر پیامدهای شیوع کرونا قرار گرفته اند. 

* سازمان جهانی بهداشت: رفع محدودیت‌های تردد به معنای پایان کرونا نیست: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای و اقدامات سختگیرانه برای مقابله‌ با شیوع کروناویروس به معنای پایان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نبوده و تنها آغاز مرحله بعدی است.

* ترامپ:اگر بایدن رئیس جمهور شود ایران و چین، آمریکا را مال خودشان می‌کنند.

مایلم با ایران کار کنم اما به نظر می رسد آنها  منتظر دولت بعدی هستند. حدس می زنم که جان کری نمی خواهد که آنها الان توافق کنند.

* سفر دکتر ظریف به سوریه چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه: در سفر ظریف به دمشق طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود و لازم بود سفری صورت بگیرد و این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و ظریف در آنجا راجع به تحولاتی که در منطقه رخ داده و تحولات در داخل خاک سوریه در مبارزه آنها علیه تروریسم است رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد

دکتر ظریف روز دوشنبه به سوریه سفر کرده اند.

* دکتر محمد اسایی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمان پایان بیماری کرونا در ایران مشخص نیست و کنترل آن بستگی به مردم دارد.

 

........گزارش روز

* قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟

مهر نوشت: رئیس گروه اقتصاد مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سناریوی محتمل بازار مسکن سال ۹۹ را تشریح کرد. نرگس رزبان اظهار کرد: در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ باید چند پارامتر مهم درونی و بیرونی مؤثر بر بازار را مورد توجه قرار داد و هر نوع پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار ملک را بر اساس آن اعلام کرد. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ارائه هر گونه پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن امر چندان آسانی نیست و ممکن است به دلیل وجود برخی نااطمینانی ها شرایطی کاملاً متفاوت با وضعیت فعلی در ماه‌های آینده بر بازارها از جمله بازار مسکن حاکم شود گفت: تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن با فرض ثبات شرایط و پارامترهای درونی و بیرونی بازار مسکن ارائه می‌شود و ممکن است در صورت وقوع وقایع غیرمترقبه، شرایط دیگری بر بازار حاکم شود. وی خاطر نشان کرد: بر اساس مؤلفه‌های درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن با فرض ثبات شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نباید از حد تورم عمومی فراتر رود؛ پیش بینی می‌شود رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حداکثر معادل ۳۰ درصد رقم بخورد و بنابراین انتظار جهش قیمتی برای بازار مسکن سال ۹۹ تقریباً امری بعید به نظر می‌رسد.

رزبان توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل درونی بازار مسکن که باعث محدود شدن رشد قیمت مسکن در سال جاری حداکثر به میزان تورم و حتی کمتر از آن می‌شود وضعیت مالی و توان خرید سمت تقاضای مسکن است. با توجه به اینکه هم اکنون سمت تقاضای مصرفی مسکن و به خصوص خانه اولی‌ها با توان مالی تضعیف شده در بازار مواجه اند انتظار می‌رود در سال جاری هم مانند سال گذشته این افراد در خرید مسکن چندان موفق نباشند. در واقع تضعیف قدرت خرید سمت تقاضای مصرفی به دلیل رشد قابل توجه قیمت مسکن طی دو سال گذشته در سال ۹۹ نیز بر حجم تقاضای مسکن اثرگذار خواهد بود. این موضوع حتی می‌تواند سایر تقاضاهای موجود در بازار مسکن به خصوص تقاضای سفته بازی را تحت تأثیر قرار بدهد و از میزان آن نیز بکاهد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر نیاز به واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت برای پاسخ به تقاضای آن دسته از گروه‌های مصرفی که همچنان قادر به تأمین هزینه خرید واحدهای مسکونی حداقلی هستند افزایش خواهد یافت و از این رو بهتر است سرمایه گذاران ساختمانی در سال ۹۹ توان فنی و مالی خود را در این زمینه به کار بگیرند. چرا که تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت همچنان رو به افزایش است. رزبان همچنین از تحولات نرخ ارز، افزایش نقدینگی، کاستی‌های تولید، تحریم، شیوع بیماری کرونا و … به عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند تغییرات بازار مسکن ۹۹ نام برد و افزود: در چنین شرایطی انتظار می‌رود میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ کمتر از تورم عمومی باشد. این در حالی است که در سال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

 

......بهداشت و سلامت

* مردم چشم وزارت بهداشت باشند

از چند روز یکشنبه مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی با بازگشایی مشروط اصناف آغاز شد. در این مرحله اصناف با ثبت نام در سایت سلامت اجازه می یابند کار خود را با رعایت دستورالعملهای وزارت بهداشت آغاز کنند. برای آشنایی با ضرورت ثبت نام اصناف و نقش مردم در گام دوم فاصله گذاری با مهندس محمدسعید صبر آئین گفتگو کرده ایم :

س: کدام اصناف باید برای شروع فعالیت خود در سایت سلامت ثبت نام کنند؟

ج:کلیه افرادی که مشغول به کار هستند چه شرکت خصوصی و چه دولتی از قبیل: مراکز تصویربرداری، درمانگاه، تراشکاری، فروشندگان لوازم یدکی، خواربارفروشی  و به طور کلی همه اصناف باید در سایت سلامت ثبت نام کنند.

س: بعد از ثبت نام آیا این افراد آموزشهایی می بینند؟

ج:ثبت نام افراد با کد ملی و شماره تلفن همراه و تعیین نوع فعالیت انجام می شود. ممکن است در این مرحله کسی در مشاغل مختلفی فعالیت داشته باشد که گزینه های مختلف را انتخاب می کند بعد از اتمام ثبت نام یک کد رهگیری به فرد داده می شود که یک بارکد qr هم دارد..بازرسین وزارت بهداشت بارکد qr را با بارکد خوان می خوانند  و به سایت متصل و اطلاعات صنف را در می آورند. گذشته از این به محض اتمام ثبت نام متصدی، یکپیامک به تلفن همراه او فرستاده می شود. که در آن آدرس سایتهایی که اطلاعات مورد نیاز او در آن قرار داده شده ارسال می شود. فرد باید به آن سایت وزارت بهداشت لینک شود و کارهایی که باید انجام دهد را ببیند از قبیل اقداماتی که رعایت آنها این روزها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونالازم است..

س: یعنی اصناف به طور جداگانه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی دارند؟

ج: با توجه به گزینه ای که فرد انتخاب کرده مثلا اینکه آرایشگر است اطلاعات مورد نیاز در اختیارش قرار می گیرد.

س: مردم چگونه متوجه می شوند کسی در سایت ثبت نام کرده یا نه؟؟

ج: اصناف مختلف کد رهگیری و بارکد خود را می توانند پیرینت بگیرند و در ویترین یا پشت شیشه مغازه و در جایی قرار دهند که در معرض دید همگان باشد. بعلاوه هر گوشی همراهی که هموطنان دارند اگر سیستم بارکدخوان داشته باشد می تواند بارکد qr را بخواند و به سایت وزارت بهداشت لینک شود و از ثبت نام فرد اطمینان یابد.

س: شهروندان باید به رعایت چه موازین بهداشتی از سوی اصناف دقت کنند؟

ج: در بحث کرونا، اصناف به عنوان مثال شیرینی فروشی یا قصابی موازینی را باید رعایت کنند  از جمله بهداشت فردی، بهداشت محیط مغازه و بهداشت ابزار کار. اما در بحث خاص کرونا، نگرانی ما از تجمعات است کسبه محترم می توانند به این منظور حائلی ایجاد کنند که در داخل مغازه تجمع افراد صورت نگیرد.اگر کسی هم می بیند به عنوان مثال داخل مغازه ای دو نفر حضور دارند باید بیرون مغازه بایستد تا نفرات از مغازه خارج شوند و بعد به داخل مغازه برود. چون افراد باید فاصله یک ونیم تا دو متر را از همدیگر رعایت کنند. حالا ممکن است مغازه داری جلوی پیشخوان خود را فایل مشمایی بکشد در واقع چون برایش فاصله گذاری با مشتری مقدور نبوده از حائل استفاده کرده. این هم قابل قبول است داخل صنف هم باید مواد ضدعفونی کننده وگندزدا وجود داشته باشد. بعلاوه فروشنده از ماسک و دستکش برای توزیع اجناس خود استفاده کند تا در صورت آلودگی به ویروس آن را، انتقال ندهد.

س: پس خود مردم هم باید به فاصله گذاری توجه داشته باشند؟

ج: بله در واقع اصل کار رعایت خود مردم است.  فاصله گذاری اجتماعی  در مرحله دوم با بازگشایی اصناف شروع شده است مردم نباید تصور کنند که اپیدمی کرونا تمام شده همچنان باید فاصله رعایت شود و کمتر از خانه خارج شوند. در تهران مردم به علت شلوغی اتوبوس و مترو بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند و ترافیک بیشتر شده است اما ترافیک در داخل خیابان است که وقتی شیشه بالا باشد خطری برای سرنشین وسیله نقلیه ایجاد نمی کند ولی در پیاده رو یا هنگام مراجعه به مرکز خرید افراد نباید در حال تردد باشند یا جلوی ویترین بایستند  و افرادی که همدیگر را نمی شناسند در کنار هم قرار بگیرند. این موضوع خطرناک است به همین دلیل مغازه هایی که مواد خوراکی را عرضه می کردند و مردم همانجا غذا  می خوردند در حال حاضر تنها مجاز به خدمات بیرون بر هستند و افراد بعد از خرید باید در منزل یا داخل ماشین غذایشان را بخورند.

س: با شروع ثبت نام اصناف  برخی تصور می کنند در صورت رعایت موازین از سوی آنان می توانند برای خریدهای گاه غیرضرور خود مراجعه کنند پس این بازگشایی به منزله عادی شدن شرایط نیست؟

ج: بله همینطور است البته شرایط ما نسبت به برخی از کشورهای حتی اروپایی بهتر است که مدیون اقدامات مسئولان بهداشت و درمان و کمکهای مردمی هستیم  که در کشورهای دیگر کمتر دیده می شود با این همه شرایط اصلا عادی نیست.و با توجه به اینکه از اول اردیبهشت ورود به استانهای دیگر مجاز شده است و در اثر رفت و آمد بین استانها و اینکه ممکن است برخی ناقل بیماری باشند اگر مردم موازین ایمنی را رعایت نکنند ممکن است آمار ابتلا بالا رود. رکن اساسی مهار بیماری ، رفتارهای مردم است که در حال حاضر رفت و آمدهای خانوادگی را نداشته باشند، به صورت عادی داخل فروشگاهها نروند، و همچنان بدانند محدودیت برای حرکت آزادانه در فروشگاهها وجود دارد و در محیط خارج از خانه از ماسک استفاده کنند و مراقب دستهایشان باشند. به این دلیل می گویم مراقب دستها باشند که مثلا به نانوایی سنگکی می روم می بینم آقایی با دستکش نان را تحویل می گیرد و شروع می کند به جدا کردن سنگهای نان و آن را تا می کند و داخل کیسه می گذارد . از او می پرسم این دستکش را به چه منظور دست می کنید الان این دستکش آلوده بود شما دستکش می پوشید که دستتان آلوده نشود تا وقتی می خواهید به نان یا به صورت خود دست بزنیدآن را از دست خود دربیاورید. الان شما نانتان را آلوده کرده اید چون قبلش دستکشتان را به خیلی از جاها زده بودید. هدف از پوشیدن دستکش این است که اگر به عنوان مثال بخواهد دستش را به چشمش بزند ببیند دستکش به دست دارد و دست خود را به چشم نزند و خود را کنترل می کند دست خود را به مواد غذایی نزند مگر اینکه قبلش دستش را با آب و صابون بشوید.یا اگر به آب و صابون دسترسی ندارد از مواد ضدعفونی استفاده کند 

س: شهروندان تا چه حد می توانند اطمینان داشته باشند که به جایی که مراجعه می کنند بازرسین بهداشت محیط آن را بازرسی کرده اند؟

ج: بهترین ناظر خود مردم هستند این یک اصل همیشگی است. ما انتظار داریم مردم به این قضیه ایمان بیاورند. من به عنوان بازرس ممکن است در حال بازرسی از مغازه ای باشم  مغازه کناری متوجه شود بلافاصله  ماسک بزند یا دستکش بپوشد من که وارد آن مغازه شوم فکر می کنم همه چیز را رعایت می کند . یا مثلا نانوا در حال کشیدن سیگار نان توزیع کند ولی وقتی بازرس می رود سیگار نکشد. برای همین مردمی که به جایی مراجعه می کنند بهترین بازرس هستند و در صورت دیدن تخلف می توانند با سامانه 190 تماس بگیرند.که در هر نقطه ای از کشور به صورت 24 ساعته پاسخگوی مردم است. اپراتورهای این سامانه هم کارشناس یا کارشناس ارشد بهداشت هستند که شکایت را ثبت می کنند و شکایت ظرف 48 ساعت کاری بررسی می شود. اینطور مردم چشم وزارت بهداشت خواهند بود.

 

.......آهنگ و درنگ

* پژوهشی منتشر نشده از روح الله خالقی منتشر شد: با مقدمه، ویرایش و گزینش اشعار امیرحسین رحمتی، «به‌هَنگام و به‌ناهَنگام» اثر روح الله خالقی به همت «نشر و پژوهش شیرازه» منتشر شد. این اثر، نسخهٔ بازنویسی‌شده از پژوهشی ادبی دربارهٔ «عاشق اصفهانی»، از پایان‌نامهٔ لیسانس روح‌الله خالقی است که در سال ۱۳۱۳ و با راهنمایی بدیع‌الزمان فروزانفر تالیف شده است. این بلندترین پژوهش منتشرنشده از روح‌الله خالقی، آهنگساز پر آوازه موسیقی ایران است.

امیرحسین رحمتی در مقدمه این کتاب می نویسد: «روح‌الله خالقی (۱۲۸۵-۱۳۴۴)، موسیقی‌دان مؤلّف، آهنگ‌ساز و نویسنده تأثیرگذار موسیقی ایرانی، علی‌رغم فعالیت‌های بسیار جدّی و تأسیس‌های ارزش‌مند و بنیادگرایانه در این عرصه، خود به‌ اندازه‌ای که شایستگی‌اش را دارد، موضوع تحقیق پژوهش‌گران حوزۀ موسیقی و فرهنگ قرار نگرفته‌است. سکوت طولانی مدّت جامعه موسیقی ایرانی در برابر شخصیت هنری خالقی به عنوان مهم‌ترین شاگرد علی‌نقی وزیری (۱۲۶۵-۱۳۵۸)، و از مهم‌ترین تئوریسین‌های جریان «مدرنیته» در موسیقی ایرانی، به همراه دیگر شاگردان و پیروان او در طول دهه‌های گذشته، مؤیّد کم‌توجّهی به شخص خالقی و جریان موسیقی تجدُّد، به عنوان تأثیرگذارترین جریان موسیقی در ایران قرن اخیر است؛ جریانی مهم، که از سوی دو قطب متضاد «سنَّت‌گرایان صرفاً دل‌بسته به ردیف موسیقی سنّتی»، و «غرب‌گرایان مستحیل‌شده در موسیقی کلاسیک اروپا»، همواره مورد شدیدترین انتقادات، مخالفت‌ها و بی‌مهری‌ها قرار گرفته‌بود. امّا استقامت و ایستادگی خالقی در راه و روش برگزیده‌اش، برای رسیدن به آرمان‌های بلندی که او و هم‌نسلان مشروطه‌خواه‌اش در اندیشه می‌پروریدند، ریشه در عشق و عاطفه‌ای عمیق نسبت به فرهنگ، هنر، و مخصوصا هنر موسیقی ایرانی داشت؛ او از معدود هم‌پیمانان و همراهان استادش وزیری در جهت دستیابی به توسعه و هم‌چنین فربهی موسیقی کلاسیک ایرانی بود، و در این راه پُرفراز و نشیب از بذل هیچ‌گونه ایثار و گذشتی دریغ نکرد.»

رحمتی با اشاره به جایگاه فرهنگی خالقی در سپهر هنر ایران، می نویسد: «اکنون که پس از سال‌ها چهرۀ حقیقی خالقی، این شخصیت اندیشمند و اندیشه‌ورز، این از تبار مردان متجدّد مشروطه‌خواه، وطن‌دوست با معنای «پاتریوتیست» و آرمان‌گرا -که حسّ ایران‌دوستی و وطن‌پرستی او، در تمام لحظات زندگی‌اش قابل ملاحظه است-، کمی از کُسوف بی‌مهری و بی‌توجّهی جامعۀ موسیقی ایرانی بیرون آمده، شایسته است در کنار سرسلسلۀ مدرنیته در موسیقی ایرانی و دیگر هم قطارانَش، دست‌مایۀ پژوهش دانشجویان و پژوهش‌گران موسیقی ایرانی در حوزه‌های مختلف قرار گیرد. در این مقدمۀ کوتاه، سعی کرده‌ام با توجّه به موضوع اصلی، که تبیین اهمّیت و ویژگی‌های رساله پایان نامۀ مقطع لیسانس خالقی است، به انگیزه‌ها و چگونگی ورود او به رشتۀ ادبیات فارسی در آن دورۀ تاریخی پرداخته و تحقیقات مُطوّل، شایسته و همه‌جانبه در مورد او و تاثیرگذاری‌اش بر موسیقی ایرانی را به جامعۀ پژوهشگران و محقّقان موسیقی ایرانی پیشنهاد دهم.»

........ورزشی

* سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان کرونا را شکست داد:

محمد رضا حاج یوسف زاده سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان گفت: از اواخر اسفند به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و به خاطر عفونت ریه شرایط نامناسبی داشتم که با قرنطینه در خانه توانستم این بیماری را شکست دهم و  دوباره سلامتی خود را به دست آوردم و اکنون فعالیت خود را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهم.

وی درباره وضعیت جودوکاران پارالمپیکی گفت: برای این که دو جودوکار پارالمپیکی دچار افت رکورد نشوند و بدن آنها در شرایط آمادگی قرار بگیرد سعی کردم از طریق کانال واتساپ یک سری برنامه‌های تمرینی به آنها ارائه دهم تا تمریناتشان را در منزل دنبال کنند.

سرمربی تیم ملی جودو در خصوص وضعیت علیرضا خجسته برای حضور در پارالمپیک توکیو خاطر نشان کرد: وی قرار بود برای کسب سهمیه در تورنمنت‌های بین‌المللی در انگلستان و باکو شرکت کند که متاسفانه به خاطر شیوع این بیماری تمام مسابقات از سوی فدراسیون جهانی لغو شد. خجسته در اولین فرصت که امکان شرکت در مسابقات بین‌المللی فراهم شود همراه با وحید نوری و خیرالله زاده رقابت خواهند کرد که علاوه بر تایید کلاس بندی بین المللی او، دو جودوکار دیگر سهمیه پارالمپیک را نیز کسب کنند.

جودوکاران ما برای این که از نظر رنکینگ دچار مشکل نشوند و رنکینگ جهانی خود را حفظ کنند باید در تورنمنت‌های بین المللی شرکت کنند. من امیدوارم هر چه زودتر این ویروس در دنیا از بین برود و شرایط حضور ورزشکاران در مسابقات بین المللی فراهم شود.

وی همچنین از اعزام جودوکاران به اولین تورنمنت بین المللی آبان ماه در ازبکستان خبر داد و گفت: اعزام جودوکاران به این تورنمنت در صورتی است که وضعیت دنیا از نظر ویروس کرونا به حالت عادی برگردد و مشکلی برای اعزام این سه جودوکار به ازبکستان وجود نداشته باشد. ما برای انجام هر برنامه‌ای تابع سیاست کمیته ملی پارالمپیک هستیم و هر زمان که فدراسیون نابینایان و کم بینایان و کمیته ملی پارالمپیک مجوز اعزام جودوکاران به تورنمنت‌های بین المللی را بدهند ما حضور پیدا خواهیم کرد.

وی یکی از مشکلات جودوکاران نابینا و کم بینا را نداشتن حریف تمرینی عنوان کرد و گفت: از زمانی که فدراسیون جودو تعلیق شده است ورزشکاران ما از حریف تمرینی برخوردار نیستند و در این خصوص با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. من در اولین جلسه‌ای که با کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون داشتم، سعی خواهم کرد به آنها تاکید کنم که در صورت برگزاری اردوها ما با تیم کاملی در اردوها شرکت کنیم تا سه جودوکار پارالمپیکی ما مشکلی از نظر حریف تمرینی نداشته باشند.

یوسف زاده اضافه کرد: چون در سال ۲۰۲۱ بازی‌های پاراآسیایی جوانان در چین را در پیش داریم از الان به جز آماده سازی سه جودوکار پارالمپیکی، باید تیمی را  نیز برای بازی‌های پاراآسیایی آماده کنیم.

قطعا این مسئله شرایطی را فراهم می‌کند که ما یک تیم را برای بازی‌های پاراآسیایی داشته باشیم و این که جودوکاران پارالمپیکی از نظر حریف تمرینی مشکلی نداشته باشند و بدون دغدغه تمرینات خود را در اردوها با سایر جودوکاران دنبال کنند.

........حوادث

* مرگ دلخراش دختربچه عقرب‌گزیده به خاطر تعلل در درمان: ایرنا نوشت: یک دختر هفت ساله بشاگردی که دچار عقرب گزیدگی شده بود، به دلیل تاخیر در رسیدن به بیمارستان میناب جان خود را از دست داد. معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد روز دوشنبه ضمن تایید این خبر اظهار داشت: این دختر بچه ساکن روستایی در شهر گافر بود که به دلیل تاخیر بسیار در انتقال وی به بیمارستان، پزشکان موفق به نجات وی نشدند. حسین هاشمی بیان داشت: اگر بیمار عقرب گزیده در شش ساعت اول مراجعه نکند، به نوعی شانس درمان کامل را از دست می‌دهد و هر چه زمان بیشتری بگذرد، به دلیل نفوذ سم در جریان خون با خطر مرگ مواجه می‌شود. وی تصریح کرد: تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی قراری، تاری دید، تنگی نفس و افزایش تعریق و ترشح بزاق از علائم عقرب گزیدگی است و فرد عقرب گزیده باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

طبق گفته بستگان این دختربچه وی صبح روز یکشنبه دچار عقرب گزیدگی شده و انتقال وی به مرکز درمانی سیت و ماسیتی حدود سه ساعت طول کشیده و پس از رسیدن به آنجا به بیمارستان سردشت منتقل شده، اما در آنجا نیز اقدامی صورت نگرفته و بیمار ساعت پنج عصر به بیمارستان میناب انتقال یافته است.با وجود تلاش پزشکان برای نجات جان این دختربچه، وی صبح دوشنبه جان خود را از دست داد.

عقرب گزیدگی در هرمزگان در فصل‌های گرم همچون دیگر نقاط گرمسیر کشورمان شیوع بسیار بالایی دارد و در برخی مناطق از جمله شهرستان بشاگرد ماهانه حدود ۹۰ نفر به دلیل عقرب گزیدگی روانه مراکز درمانی می‌شوند. عقرب زرد کوچک (گادیم) از جمله شایع‌ترین گونه عقرب‌ها در استان هرمزگان است که به علت داشتن نیش کوچک، درد زیادی ایجاد نمی‌کند و فرد گاهی متوجه عقرب زدگی نمی‌شود به همین دلیل به مرکزهای درمانی مراجعه نکرده یا دیر مراجعه می‌کند که این تأخیر می‌تواند شدت علائم را چند برابر کرده و حتی منجر به مرگ شود. براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی جهاد دانشگاهی، گونه گادیم خطرناک‌ترین کژدم (عقرب) کشور و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از عقرب زدگی در استان هرمزگان است.اهمال کاری در خصوص فردی که دچار عقرب گزیدگی شده، ممکن است منجر به مرگ وی شود. با توجه به خطرناک بودن نیش برخی از گونه‌های این حشره باید فرد عقرب گزیده در اولین فرصت به بیمارستان اعزام و آزمایش‌های ویژه برایش انجام شود.

 

......اطلاعرسانی

* به اطلاع خوانندگان و شنوندگان عزیز روزنامه ایران سپید می رسانیم  از این پس با همکاری و صدای خاطره انگیز مجری برنامه کودک دهه 60 "گیتی خامنه" بازیهایی برای کودکان نابینا در پادکست و سایت ایران سپید آموزش داده می شود.از والدین گرامی می خواهیم از انجام این بازیها با کودک خود در حد دو دقیقه فیلم گرفته و آن را به آدرس صفحه اینستا گرام خانم" گیتی خامنه " ارسال کنند تا با نام و نام خانوادگی و ذکر سن کودک منتشر شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
Bahar Amiri 1399/2/2 - 23:42
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود برکارکنان روزنامه!سال نورا تبریک میگویم.یک پیشنهاد برای شما در مورد بخش ورزشی داشتم‌ این پیشنهاد چندین‌بار مطرح شده بود اما متاسفانه پیگیری نشد. این پیشنهاد،اطلاع رسانی اخبار خارجی، بین المللی و جهانی ورزش های نابینایان و کم بینایان بود. برای مثال چند ماه پیش جام‌ جهانی شنای معلولان که در بخش نابینایان هم‌برگزار میشد اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفت چون نمایندگان ایران از دور رقابت ها حذف شده بودند نفرات برتر این مسابقات اطلاع رسانی نشد یعنی اینکه‌ چه کسانی از چه کشور هایی مدال کسب کرده بودند. چند وقت پیش جام‌جهانی اسکی معلولان که در بخش نابینایان هم برگزار میشد به عدم حضور ایران این مسابقات در روزنامه اطلاع رسانی نشد . لطفا همه رویدادهای بین المللی رشته های ورزش نابینایان و کم بینایان چه ا
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *