شناسه خبر: 20546 منتشر شده در مورخ: 1399/1/28 ساعت: 12:30 گروه: اجتماعی  
مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان

مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان

مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش از اولین روزهای شروع قرنطینه با ابتکار مسئولان شبکه آموزش شروع به کار کرد. هر چند در ابتدا گمان می رفت این مدرسه زمان کوتاهی به کار خود ادامه دهد اما با ادامه دوران قرنطینه دیگر به یکی از مهمترین منابع درسی دانش آموزان سراسر کشور تبدیل شد.. برای آشنایی با برنامه های این شبکه در آینده و مناسب سازی برنامه های آن به ویژه برای ناشنوایان با شهرام کجوری مدیر آموزشهای رسمی این شبکه گفتگویی داشتیم.

به گزارش ایران سپید در ابتدا از او در مورد به کار نگرفتن رابط زبان اشاره می پرسم که موجب اعتراض دانش آموزان ناشنوا شده چون آنها نمی توانند با تدریس معلمان ارتباط بگیرند. آقای کجوری در حالیکه در مورد تعداد دانش آموزان ناشنوا و تعداد آنها در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های مورد علاقه آنها می پرسد، می گوید: روزی که کار مدرسه تلویزیونی را شروع کردیم فکر نمی کردیم اینقدر طولانی شود فکر می کردیم کار مدت کوتاهی طول می کشد مثلا 10-15 روز یا نهایت تا آخر اسفند.اما ظاهرا کرونا همچنان ادامه دارد و ما هم باید کار مدرسه را ادامه دهیم. کار مدرسه تلویزیونی از پنجم اسفند با ارائه پیشنهاد آن شروع شد و چند روز بعد اولین برنامه برای پخش آماده شد. یعنی کار رسما از ده اسفند شروع شد ما فکر نمیکردیم این برنامه جایگزین مدرسه شود و آن را مکمل مدرسه می دانستیم. در حال حاضر کار روی روال افتاده در اوایل شروع کار ،به رابط زبان اشاره هم فکر کردیم اما امکانات تکنیکی ما برای این کار مناسب نبود اما از  دو سه شب پیش برای داشتن رابط ناشنوا برای بعضی از دروس برنامه ریزی کرده ایم. به نظرم دروسی مانند ریاضی نیازی به رابط زبان اشاره ندارند چون عملیاتی هستند ولی در مورد دروسی مثل ادبیات ،علوم و اجتماعی حق با شماست. .

س: ناشنوایان نیازهای متفاوتی دارند شاید برخی ترجیح دهند زیرنویس یا لب خوانی معلم را داشته باشند

ج: البته قرار دادن زیرنویس برای ما ممکن نیست چون بخشی از این برنامه ها به صورت زنده پخش می شوند و امکان زیرنویس را ندارند. برخی از برنامه ها هم به روز تولید می شوند. بعلاوه  بسیاری از نکاتی که معلمان می گویند در کتابها هست و آنها بر اساس کتاب جلو می روند و برای همین نیازی به زیرنویس ندارند.ولی برای رابط زبان اشاره در آینده نزدیک از یک یا چند رابط کمک خواهیم گرفت.

س: به نظر می رسد ناشنوایان به رشته هایی که جنبه تصویری و نقاشی دارند مانند گرافیک علاقمندتر باشند آیا  برنامه ای برای نظرسنجی از خود ناشنوایان دارید؟

ج: ما در این رابطه برنامه ای نداریم این اطلاعات را باید آموزش و پرورش استثنایی یا حتی بهزیستی به ما بدهد. آنها می دانند  که تعداد ناشنوایان در کدام مقطع بیشتر است و به کدام دروس یا رشته ها  علاقمندتر هستند. اگر ناشنوایان به دروس تصویری علاقمند باشند ما باید در حوزه کار و دانش از رابط زبان اشاره استفاده کنیم.به نظرم  کسانی که درخواستها رابط زبان اشاره داشته اند باید اطلاعات مورد نیاز ما را هم در اختیارمان قرار دهند ما باید بدانیم برای کدام مخاطب و در چه سنینی ، محتوا تولید می کنیم و دانش آموزان این سنین در چه ساعتی ممکن است برنامه تلویزیونی را تماشا کنند مشکل این است که معمولا فقط یک درخواست مطرح می شود ولی اطلاعات مورد نیاز در اختیار قرار نمی گیرد. مثلا من میدانم تعداد زیادی از ناشنوایان کاشت حلزونی انجام داده اند و شاید مشکلی برای شنیدن صدا نداشته باشند. من از روابط عمومی آموزش و پرورش می خواهم اطلاعات مورد نیاز را هم در اختیار ما قرار دهند این باعث می شود به جای اینکه کلی هزینه کنیم و کاری را برای صد نفر انجام دهیم آن هزینه را برای ده هزار نفر انجام دهیم من هم این را از آموزش و پرورش خواسته ام اگر ما همینطوری برای بعضی از دروس رابط زبان اشاره بگذاریم نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه بخشی از این افراد را هم از نظر روحی روانی اذیت می کنیم و می گویند این مشکل ما نبود و ما درسهای دیگری را می خواستیم.

س: دوستان ناشنوا چگونه می توانند نظرات خود را به اطلاع شما برسانند؟

ج:  این افراد می توانند در اینستاگرام شبکه آموزش در مورد درسهای ما نظر بدهند amouzeshtv7 آدرس صفحه اینستاگرام شبکه است ناشنوایان و اولیای آنها به ما بگویند داشتن رابط در چه ساعتی و برای کدام درسها مهمتر است تا بر آن اساس برنامه ریزی کنیم.

س: در مورد نابینایان هم اگر معلمان متنهای نوشتاری را به تمامی بخوانند بیشتر در جریان درس قرار می گیرند؛ ما از آنها هم می خواهیم نظراتشان را به شما برسانند اما سوال اینجاست که  با راه اندازی شبکه اجتماعی شاد ، کار مدرسه تلویزیونی ادامه می یابد؟

ج: شبکه اجتماعی شاد به کار شبکه آموزش مربوط نیست شبکه شاد متعلق به  آموزش و پرورش و مکمل کار مدارس است شبکه آموزش عمومیت بیشتری دارد ممکن است دانش آموزان خیلی از نقاط کشور به اینترنت دسترسی نداشته باشند ولی پوشش شبکه آموزش 98 درصدی است و با یک آنتن ساده روی آنالوگ هم می توان شبکه آموزش را دریافت کرد. 

س: اطلاعات مربوط به ساعت کلاسهای مدرسه تلویزیونی از چه راههای در دسترس است؟

ما روزهای تعطیل کار مدرسه را یک ساعت دیرتر شروع می کنیم که با زیرنویس در شبکه خودمان و شبکه خبر از قبل اطلاعرسانی می کنیم زیرنویس کلاسها هم در هر برنامه قرار دارد شاید آن را کمی با تاخیر ببینید اما اگر صبر کنید نوشته دیده می شود. در صفحه اینستاگرام شبکه آموزش هم اطلاعات ساعت پخش برنامه قرار داده می شود.

س:مدیریت برنامه های شبکه 4 چگونه است؟

ج:  دروس رشته انسانی، معارف وکار و دانش از آنتن شبکه 4 پخش می شود ولی این برنامه ها نیز در شبکه آموزش تولید می شوند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *