شناسه خبر: 20545 منتشر شده در مورخ: 1399/1/27 ساعت: 13:35 گروه: اجتماعی  
روزه‌داری عوامل مستعدکننده کرونا را کاهش می‌دهد

روزه‌داری عوامل مستعدکننده کرونا را کاهش می‌دهد

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: روزه داری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و حتی عوامل مستعد کننده کرونا مانند فشارخون، قند خون و سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایران سپید علیرضا مرندی روز چهارشنبه در نشست کارشناسی در خصوص مسایل پرشکی و فقهی مرتبط با روزه داری و سلامت در ایام اپیدمی بیماری کووید – ۱۹ که در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: مقاومت بدن افراد روزه دار در مقابل کرونا بیشتر می شود، اما رعایت اصول بهداشتی حتمی است و همان طور که در ماه های دیگر این موارد را رعایت می کردیم، در این ماه هم باید در همان حد و حتی بیشتر رعایت کنیم.

وی درباره فواید روزه داری گفت: روزه داری قند خون را تا حدود زیادی تنظیم می کند، وزن را کاهش می دهد، از چاقی افراد کم می کند، ایمنی بدن را افزایش می دهد و در مقابل استرس مقاومت ایجاد می کند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه روزه رشد سرطان ها را کند و طول عمر را زیاد می کند، گفت: این موضوعات در کشورهای غربی به اثبات رسیده است.

مرندی به بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، توصیه کرد که حداقل تا ۶ هفته پس از برطرف شدن علایم، اقدام به روزه داری نکنند.

وی ادامه داد : این زمان به طور متوسط است و در همه افراد یکسان نیست، چون برخی افراد زودتر مداوا می شوند و بهبودی برخی طولانی تر بدست می آید.

مرندی افزود: بیماران در طول دوره درمان تحت نظر پزشک هستند و پزشک آنان بسته به شرایط آنها مشخص می کند که این افراد توانایی روزه گرفتن را دارند یا نه.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی در مورد بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند، تاکید کرد که این افراد نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن برای بیماران پیوند دست یا قرنیه بلامانع است و اصلا مشکلی برای روزه گرفتن این افراد وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد مبتلایان یا علائمی ندارد یا علایم آنان خفیف است، افزود: ۳۰ درصد افرادی که مبتلا می شوند، هیچ علامتی ندارند، ۵۵ درصد مبتلایان علائم خفیف و متوسط دارند و در بین این افراد هم مرگ و میر وجود ندارد.

مرندی ادامه داد: بیشتر نگرانی در مورد کرونا برای بیماران شدید است که بستری می شوند و در بین آنان، حدود ۱۵ درصد مرگ و میر وجود دارد و درصد بسیار کمی از بیماران دچار وضعیت خیلی شدید شده و در بخش مراقبت ویژه بستری می شوند که مرگ و میر بین آنان به ۵۰ درصد هم می رسد.

وی با اشاره به اینکه باید از کرونا پرهیز و ضوابط بهداشتی را رعایت کرد، اظهار داشت: روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مرندی به روزه دار توصیه کرد که بین افطار تا سحر ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند و همچنین سبزیجات و میوجات تازه در حد مقدور مصرف کنند. 

با توجه به اپیدمی و همه گیری بیماری کرونا در جهان و ایران در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی پرسش های در بین مردم در خصوص روزه داری در این ایام مطرح شده است فرهنگستان علوم پزشکی با برگزاری جلسه سعی در پاسخگویی به این پرسش ها کرده است. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *