شناسه خبر: 20532 منتشر شده در مورخ: 1399/1/26 ساعت: 15:36 گروه: بهداشت و سلامت  
استفاده از ماسک آری یا خیر؟

استفاده از ماسک آری یا خیر؟

این روزها توصیه های متفاوتی در مورد استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 می شنویم. برای شنیدن آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی با نجمه امینی کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفتگویی داشتیم که می خوانید.

به گزارش ایران سپید او می گوید: از کشف بیماری کووید 19، دو ماه بیشتر نگذشته این بیماری یک همه گیری است که به بحران تبدیل شده، از طرفی یک بیماری نوپدید است . در مورد بیماریهای نوپدید اطلاعات علمی کم کم تولید میشود به این اعتبار طبیعی است دستورالعمل و توصیه ها به تدریج کامل تر شوند و اتفاقا اینکه توصیه ها به روز تغییر میکنند نشانه خوبی از این موضوع است که اطلاعات در همه دنیا به اشتراک گذاشته میشود تا بهترین تصمیم گرفته شود. این طبیعت بیماری نوپدید در شرایط بحران است. برای همین به طور منطقی و علمی انتظار داریم تصمیمات تغییر کند

س: آخرین توصیه در مورد استفاده از ماسک چیست؟

در مورد استفاده از ماسکها که اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد خیلی نمی توان گفت این اطلاعات تضاد داشته اند به طور کلی ماسکهایی موجود به ترتیب اثربخش عبارتند از: ماسک n95 که از ابتدا تا امروز توصیه میشود کادر پزشکی و درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند از آن استفاده کنند و همینطور بیمارانی که بدحالتر هستند وترشحات بیشتری دارند. سایر بیماران در هنگام تماس با دیگران می توانند از ماسکهای جراحی استفاده کنند نوع دیگری از ماسکها ، ماسکهای ساده هستند که برای کسانی به کار می رود که در منزل تحت مراقبت قرار دارند و علائم مختصری دارند بیمارانی که در خانه استراحت می کنند باید تا جایی که امکان دارد در اتاقی جداگانه بمانند و یک نفر از آنها مراقبت کند، فاصله بین بیمار و مراقبت کننده رعایت شود و بیمار از ماسک استفاده کند . آنچه بیشتر مسئله است در مورد رفتن افراد به فضای خارج از خانه است در مورد رفتن به فضاهای عمومی توصیه میشود در جاهایی که ازدحام زیاد است و ممکن است فاصله یک و نیم متر تا دو متر یا آداب عطسه و سرفه رعایت نشود، افراد از ماسک استفاده کنند. زیرا با پخش شدن  . . قطرات ترشحی سرفه و عطسه که اصطلاحا دراپ لت گفته میشوند ممکن است باعث انتشار بیماری شوند. هر چند الان توصیه می شود از مترو و اتوبوس تا حد امکان استفاده نشود ولی در این فضاها و به طور کلی هر جایی که فرد فکر می کند مجبور به حضور است و تعداد افراد در آن زیاد است و موازین رعایت نمی شود و بیم این را دارد که فردی که ناقل است در آنجا حضور داشته باشد بهتر است از ماسک استفاده شود که در این موارد ماسکهای ساده هم جوابگو هستند و اگر در این شرایط بحرانی ماسک در دسترس نباشد توصیه عملی و کاربردی این است از ماسک خانگی که با رعایت موازین بهداشتی تهیه شده استفاده شود

س: ماسکهای خانگی چقدر در جلوگیری از ورود ویروس کرونا موثرند؟

این ماسکها حدود 50 درصد موثرند و از انتقال بیماری جلوگیری میکنند. منتها کسانی که می خواهند این ماسک را در خانه تهیه کنند باید اول دستهایشان را خوب با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویند.پارچه ای که می خواهند ماسک را از آن تهیه کنند و سطحی که می خواهند برش را روی آن انجام دهند تمیز و ضدعفونی شده باشد. پارچه های نخی برای این کار بهترین گزینه هستند و رنگ سفید ارجح است چون اگر آلودگی داشته باشد مشخص می شود. بهتر است ماسک سه لایه باشد و به اندازه صورت به طوری که خوب روی صورت فیکس شود دوخته شودافراد . قبل از زدن ماسک باید دستهایشان را خوب بشویند و به محض برگشتن به خانه هم باید دستها را شسته و ماسک را بردارند و آن را با آب و صابون شسته و در آفتاب خشک کنند یا اتو زده و دوباره استفاده کنند.

س: مدت زمان استفاده از ماسکها چقدر است؟

بهترین و مناسبترین مدت استفاده از ماسکهای ساده دو ساعت است و در نهایت سه تا چهار ساعت. ولی نکته مهم این است که به محض اینکه احساس کردید ماسک ساده از بخار دهان مرطوب شده باید درآورده و دور انداخته شود. طریقه دور انداختن هم این است که ماسک را با دستان تمیز در یک پلاستیک گذاشته و در سطل زباله درب دار می اندازیم. در ماسکهای سوپاپدار زمان استفاده بیشتر و تا 8 ساعت گفته شده اما این ماسکها برای بیمار مناسب نیستند چون از سوپاپ دراپ لتها خارج و وارد محیط می شوند. برای افراد سالم هم به شرط اینکه از سلامت خود مطمئن باشند قابل استفاده است. بنابر این در سطح عموم چون اطمینان به اینکه ناقل نیستیم سخت است همان ماسکهای ساده مناسبتر است. و لزومی ندارد به دنبال ماسک سوپاپ دار باشیم بعلاوه اگر علامت دار شدیم که به هیچ وجه نباید از ماسک سوپاپ دار استفاده کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *