شناسه خبر: 20515 منتشر شده در مورخ: 1399/1/25 ساعت: 00:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 25 فروردین 1399

روزنامه دوشنبه 25 فروردین 1399

هدف گذاری پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و 70 درصدی پیش دبستانی ها در طرح سنجش سلامت - ویروسی بدتر از کرونا داشتیم - میدری توضیح داد: هزینه یک کارگر برای کارفرما چقدر است؟ - بازی و کودک نابینا"بخش سوم" - تمریناتم را در خانه دنبال می کنم

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 25 فروردین 1399

19 شعبان 1441

12 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6388

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

هدف گذاری پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و 70 درصدی پیش دبستانی ها در طرح سنجش سلامت

ویروسی بدتر از کرونا داشتیم

میدری توضیح داد: هزینه یک کارگر برای کارفرما چقدر است؟

بازی و کودک نابینا"بخش سوم"

تمریناتم را در خانه دنبال می کنم

 

.............ویژه

* هدف گذاری پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و 70 درصدی پیش دبستانی ها در طرح سنجش سلامت

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش سلامت از طرح های بسیار خوب آموزش و پرورش استثنایی است و پوشش 99 طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان، افزایش پوشش پیش دبستانی ها از 50 درصد به 70 درصد ، داده کاویی نتایج طرح سنجش و افزایش روایی و اعتبار آزمون سنجش از برنامه های سازمان در سال جاری می باشد. معاون وزیر در نشست شورای شورای سیاستگذاری "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی"  با بیان اینکه طرح سنجش فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا  تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.وی افزود: در صورتی که شرایط جامعه به شرایط عادی برگردد و فعالیت مدارس به زودی آغاز شود  طرح  سنجش نیز مطابق با سال های گذشته انجام خواهد شد‏. معاون وزیر با بیان اینکه سناریوی دوم بر اساس وجود بحران در حد متوسط برنامه ریزی شده است، افزود: اگر بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا  تجمعات تا اواخر شهریور ممنوع باشد و یا  زمان پایان سال تحصیلی جاری تغییر کند  می توان با تغییر زمان برگزاری آزمون های سنجش و همچنین افزایش تعداد مراکز،  طرح سنجش در کشور کار را به انجام رساند. وی افزود: بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی مراکز سنجش را راه اندازی کنیم که در اینصورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم. معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان 97 درصد بود اظهار داشت: برنامه ریزی برای پوشش 99 درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی  جهت شناسایی بازمانده ها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد.وی افزود: پوشش طرح برای پیش دبستانی ها در سال گذشته 50 درصد بود که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته شده این پوشش در سال جاری به 70 درصد برسد. وی در پایان تاکید کرد: سنجش رایگان دانش آموزان مناطق محروم، دانش آموزان عشایر و دانش آموزانی که به طریقی درگیر کرونا شده اند در سال جاری نیز انجام خواهد شد.

* ۴۵ مرکز بهزیستی به ویروس کرونا آلوده شده‌اند:

وحید قبادی دانا روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از میان مراکز سالمندان و معلولان، ۳۰ مرکز و مراکز سالمندان نیز از ۳۰۵ مرکز ۲۳ مرکز آلوده شده است. از ۵۵ نفری که فوت شده‌اند، ۷۱ درصد سن بالای ۷۰ سال و ۲۷ درصد سن بالای ۹۰ سال داشته‌اند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درباره آسیب به پرسنل اظهار کرد: تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. تاکنون فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است.رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان اظهار کرد: در مورد افراد ناشنوا که از نعمت شنوایی محروم هستند، طبق مطالعات میزان ابتلای آنها به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سایر افراد نداشته است. البته در نابینایان مواجه بیشتری ممکن است وجود داشته باشد.وی ادامه داد: در مورد آموزش راه‌های پیشگیری و کنترل و پر کردن اوقات فراغت تلاش کردیم از رسانه‌های دیداری مثل صداوسیما استفاده کنیم. همچنین از استانداران خواستیم شرایطی فراهم شود که ماسک‌های شفاف تولید شود تا این افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند استفاده کنند. زیرا وقتی کسی ماسک می‌زند، امکان لب خوانی برای ناشنوایان وجود ندارد و در نتیجه افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که در قسمت دهان شفاف باشد.

قبادی دانا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است.وی افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکان برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و بسیاری از کشورها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است. قبادی دانا گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که تمام مراکز و پرسنل ما را مورد تست قرار بدهند. البته این کار در برخی مراکز انجام شده و به طور مثال در یکی از مراکز برای ۵۵۰ مددجو این تست توسط یکی از خیرین انجام شد که ۲۰ مورد مثبت شناسایی شدند.

شهید در نظر گرفتن کادر بهزیستی

قبادی دانا گفت: پرسنل بهزیستی که در زمان خدمت و در مراکز دچار ویروس کرونا شده یا فوت می‌کنند درخواست کردیم که مثل کادر درمان در نظر گرفته شده و شهید محسوب شوند.

 

.......سیاسی

* ویروسی بدتر از کرونا داشتیم.

دکتر روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:

وضع ما امروز در مقابله با کرونا بهتر از اروپاست.

ما یک ویروس بدتر از کرونا داشتیم و داریم، آن هم ویروس «تحریم» است.

رئیس جمهور در ادامه افزود : ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان داریم که از آن‌ها فقط در ۲۳ مرکز، کرونا مشاهده شده است.

از کل سالمندان و معلولان ۳۵ نفر به دلیل کرونا از دنیا رفته اند که اکثر این‌ها بالای ۸۰ سال سن داشتند.

* محکومیت «نجفی» نقض شد: وکیل محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران گفت: دیوان عالی کشور رای محکومیت موکلم را نقض کرده است.

* تاکسیرانی: ۱۳ راننده تاکسی در تهران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: ۳۰۲ راننده به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۳ راننده جان باختند

*موج پاندمی کرونا در کمین پایتخت

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه مدیران شهری جهت مقابله با کرونا گفت: تهران در معرض ایجاد موجی از شیوع پاندمی قرار دارد.

* رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مدیریت شهر از ستاد ملی و شهری کرونا درخواست دارد که در تصمیمات خود از تجربیات و تخصص مدیریت شهری و شورای شهر استفاده شود.

........گزارش روز

* میدری توضیح داد: هزینه یک کارگر برای کارفرما چقدر است؟ معاون وزیر کار اعلام کرد: در سال ۱۳۹۹ حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافته اما حداقل میزان دریافتی کارگران ۲۸ تا ۳۲ درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرانلاین، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی جزییات افزایش حداقل دستمزد را به طور متوسط و برای حداقلی بگیران اعلام کرد و نوشت: معمولاً حداقل دستمزد کارگران و میزان دریافتی آنها یکسان انگاشته می‌شود؛ در صورتی که تفاوت مهمی میان این دو وجود دارد. در سال ۱۳۹۹ حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافته اما حداقل میزان دریافتی کارگران ۲۸ تا ۳۲ درصد افزایش یافته است. برای درک این مسئله به جدول زیر توجه کنید. دریافتی هر کارگر دربرگیرنده چند ردیف مزدی است: حداقل دستمزد و کمک‌هزینه اقلام مصرفی یا همان حق خواروبار به همه کارگران تعلق می‌گیرد.کارگرانی که سابقه کار دارند، به آنها حق سنوات نیز تعلق خواهد گرفت و به ازای هر فرزند (تا دو فرزند) حق اولاد تعلق خواهد گرفت.

مجموع دریافتی کارگران با یک سال سابقه کار از ۱۸.۷۶۸.۸۱۰ ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲۵.۱۰۴.۲۷۰ در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.به این‌ترتیب، میزان رشد برای این دسته از کارگران ۳۳ درصد بوده است و برای کارگرانی که فاقد سابقه کار بوده‌اند، از ۱۸.۰۶۸.۸۱۰ ریال به ۲۳.۳۵۴.۲۷۰ ریال در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است که به معنای افزایش ۲۹ درصدی دریافتی ماهانه است.

در هر سال کارگران علاوه بر حقوق ماهانه دو ماه عیدی و پاداش و یک ماه حق سنوات می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، دریافتی هرماه کارگران بیش از ارقام فوق است. میزان دریافتی هرماه را باید در عدد ۱۵ ضرب و بر عدد ۱۲ تقسیم کرد.

 بنابراین دریافتی متوسط کارگران حداقل دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان خواهد بود.البته کارفرمایان علاوه بر مبلغ فوق، باید ۲۱ درصد از مزد کارگر را به‌عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند. به‌این‌ترتیب هزینه یک کارگر برای کارفرما حداقل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

........آموزشی

* بازی و کودک نابینا"بخش سوم":

در ادامه مباحث قبل به بخش  درک موقعیت) یا یادگیری مکان یابیمی رسیم.برای اینکه کودک بیآموزد که در کجا قرار دارد توجه به نکات زیر ضروری است.

-آگاهی از بدن

برای اینکه کودک شما اعضای بدنش را خوب بشناسد و اسامی آن را بداند یک بازی ترتیب دهید بدین صورت که انگشت خودش را روی بینی خودش بگذارد و بعد روی بینی شما و شما نام آن عضو بدن را به او بگویید . وقتی خوب یاد گرفت مرحله بعد این است که بازی غلطه آی غلطه را با او انجام دهید .مثلا از او بخواهید انگشت شما را بگیرد و روی یکی از اعضای بدنش بگذارد و شما اسم آن عضو را اشتباه بگویید تا او بگوید غلطه آی غلطه . شما می گویید : کجای حرفم غلطه و او اصلاح می کند .

2- از کودک خود بخواهید روی زمین غلت  بزند و هر جای بدنش که با زمین تماس می گیرد اسمش را بگوید . همه اعضای خانواده می توانند با چشمان بسته این بازی را باهم انجام دهید

1-  میتوانید پارچه ای را به دور هر یک از اندام های او ببندید و از او بخواهید که خودش پارچه را باز کند و همزمان همه کاربرد های آن عضو را باهم بگویید .مثلا بازوی من کمک می کند اشیا رو بردارم و...

2-  به کودک یاد دهید که  برای نشان دادن هریک از خواسته هایش می تواند یک حرکت خاص داشته باشد ( کد گذاری) مثلا موقع سلام یا خداحافظی کردن سرش را تکان دهد و دستش را بالا ببرد و سلام یا خداحافظ بگوید.

3-  برای نشان دادن اعضای داخلی بدنش هم می توانید توضیحاتی بدهید .مثلا برای اندام گوارشی :

وقتی کودکتان غذا می خورد می توانید مسیر حرکت غذا را در بدنش تصور کنید و بگویید مثلا الان از یک لوله ای پایین می ره  وارد یک کیسه می شه بنام معده که درست اینجاست و محل معده را نشانش بدهید . بهد اونجا هضم میشه و پایین تر می ره توی یک لوله وارد می شه بنام روده و محل آن را دور ناف نشانش بدهید  و پایین تر می ره تا مواد اضافیش از انتهای بدنت خارج می شه و تو احساس دفع می کنی و می خوای که دستشویی بری .

و همین کار را برای اندام تنفسی – ادراری و ... می توانید انجام دهید البته بهتر است بازی و شوخی و خنده را هم چاشنی آن بکنید . یادتان باشد که اولین هدف شما بازی با کودک و گذراندن لحظات شاد با اوست .

شما چه فعالیت هایی را می توانید طراحی کنید تا فرزندتان بهتر بتواند از اعضای بدن خود آگاه شود ؟

2-  کمک به کودک در یادگیری رابطه اعضای بدنش با سایر اشیاء

کودک شما باید بتواند در خانه به تنهایی راه برود برای این کار باید بتواند جهت ها را یاد بگیرد و  برای اینکه کودک شما بتواند جهت ها را به خوبی تصور کند میتوانید یک اسباب بازی را که صدا دار است (مثل جغجغه) استفاده کنید.ابتدا اسباب بازی را در اطراف او حرکت داده و محل اسباب بازی را به او بگویید و سپس اسباب بازی را جابجا کرده و از او بپرسید در کجا قرار دارد و مطمئن شوید که خوب جهت ها را یاد گرفته است حتی می توانید روی دست راستش یک  روبان ببندید تا چپ و راست را قاطی نکند.

وقتی خوب جهت ها را نسبت به بدن خودش یاد گرفت حال با او بازی کنید و این به کودک کمک می کند که موقعیت خودش را نسبت به اشیا بفهمد مثلا دخترم، ببین چند تا سنگ می تونی با دست راستت برداری و روی زانوی چپت بگذاری .

در مراحل بعد سعی کنید جهت ها را نسبت به اشیاء دیگر یاد بگیرد تا جهت ها را علاوه بر اینکه  نسبت به بدن خودش یاد می گیرد نسبت به اشیاء محیط (زیرین،بالایی،اطراف،ودرون)هم تشخیص دهد . مثلا اشیاء را در مکانهای مختلف بگذارید و از او بخواهید آن را پیدا کند . مثلا بگویید دخترم من توپ را زیر میز گذاشتم ببینم می تونی اون رو پیدا کنی ؟  بازی هایی را ترتیب دهید که کودکتان سعی کند بدن خودش را جلو بکشد یا عقب بکشد یا به طرفین حرکت کند تا اسباب بازی را پیدا کند.حتی میتوانید با جهت ها یک آهنگ بسازید تا او بهتر یادش بماند.

شما می توانید هنگام انجام کارهای خانه به فرزندتان اجازه دهید کنار شما باشد ، زمان تا کردن لباس ها ، جارو کردن زمین،تمیز کردن یخچال ، و شستن پنجره ها و شیشه ها و در باره کارهایی که انجام می دهید توضیح دهید و حتی اجازه دهید کمکتان کند بگذارید تلاش خود را بکند و آنوقت می فهمید که چقدر توانایی دارد و اگر نتوانست کمکش کنید تا انجام دهد . حتی می توانید انجام یکی از کارهای خانه را به او بسپارید مثل جمع کردن سفره ،بردن ظرف ها به آشپزخانه و... و البته بر اساس تواناییش به او کاری را محول کنید و در کل به او کمک کنید تا همه چیز را در مورد آنچه که روزانه در کار خانه داری به کار می رود یاد بگیرد .حتی در آشپزی مثلا می توانید همه وسایل کو کو را بگذارید و از او بخواهید آنها را داخل ظرف بریزد و هم بزند . البته که بردباری هم نیاز است . صبور باشید و اگر ریخت و پاش شد ناراحت نشوید و بدانید ارزش این را دارد که فرزندتان به یک اعتماد بنفس برسد و بتواند در آینده  به تنهایی و مستقل زندگی کند .

و اما چند نکته:

فراموش نکنید که هیچگاه از کلمات "اینجا" و "آنجا" استفاده نکنید.

اتاق و محل حرکت او را از وسایل اضافی خالی کنید و اجازه دهید به تنهایی در اتاق حرکت کند و از دیوار وسایل  خانه بگیرد وراه برود تا وقتی که شما خانه نیستید بتواند در خانه راه برود .

اگر کودکتان کم بیناست و نور را تشخیص می دهد میتوانید بازی هایی را با کمک منبع نور بسازید . مثلا منبع نور نقطه شروع باشد و جهت ها را نسبت به منبع نور به او آموزش دهید.

سیما میرلو کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

 

.......ورزشی

* تمریناتم را در خانه دنبال می کنم

محمد منصوری عضو تیم ملی گلبال نابینایان در مصاحبه با ایران سپید گفت: پیش از شیوع کرونا تمریناتم را به صورت مستمر در مجموعه ورزشی شهید هرندی دنبال می کردم. خود را برای دور برگشت مسابقات لیگ برتر گلبال آماده میکردیم که یک روز پیش از آغاز مسابقات اعلام کردند رقابت ها لغو شده است. از روز سوم اسفند که مجموعه هرندی تعطیل شد، تمریناتم را زیر نظر مربی ام در خانه دنبال می کنم.

وی افزود: قطعاً فشار تمریناتی که در فضای باز و سالن های ورزشی تجربه می کنیم، آن فشار در تمرینات خانگی وجود ندارد. اما سعی می کنم طبق تمریناتی که مربی ام از طریق شبکه های اجتماعی برایم ارسال کرده، حدود یک ساعت و 15 دقیقه در روز آنها را انجام دهم تا بتوانم آمادگی جسمانی ام را حفظ کنم.

منصوری بیان کرد: یک بیماری معمولی می تواند 50 درصد آمادگی یک ورزشکار حرفه ای را از بین ببرد چه برسد به کرونا که هنوز درمان مشخصی برای آن پیدا نشده است. او در پایان ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر شور و نشاط مجدداً به سالن های ورزشی کشور و جامعه برگردد.

* دو ملی پوش پارالمپیکی به کرونا مبتلا شدند

علی محمدیاری، دوومیدانی کار پارالمپیکی در رشته پرتاب دیسک که به دلیل داشتن علائم بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود، پس از انجام آزمایش تست وی مثبت اعلام شد و بنا به تشخیص پزشک معالجه وی و مشاهده عفونت در ریه به مدت دو هفته در خانه قرنطینه خواهد شد.

روح الله رستمی نیز که عنوان قهرمانی پاراوزنه‌برداری جهان در دسته ۸۰ کیلوگرم را در کارنامه دارد گفت: در چند هفته گذشته نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا داشتم که پس از آزمایش ابتلایم به این بیماری مثبت اعلام شد و این موجب شد تا برای درمان، در  قرنطینه خانگی باشم.

او عنوان کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تمام موارد بهداشتی را رعایت کردم اما متاسفانه مبتلا شدم. در حدود یک هفته است که روند درمانی را شروع کردم و نسبت به روزهای گذشته بهبود نسبی پیدا کردم. باید حدود یک هفته دیگر در قرنطینه و تحت درمان باشم.

دارنده مدال طلای بازی‌های ۲۰۱۸ پاراآسیایی جاکارتا در پایان گفت: سلامت بهترین نعمتی است که خدا به انسان هدیه کرده است. از مردم خواهشمندم که دستورات بهداشتی را رعایت کنند و از تردد غیر ضروری بپرهیزند.

 

.......حوادث

* قصاص برای مرد معتادی که از همسرش کتک می‌خورد: ایران نوشت: مرد معتاد که مدعی بود به خاطر کتک و تحقیرهای همسرش او را به قتل رسانده از سوی قضات به قصاص محکوم شد.

رسیدگی به این پرونده از شهریور سال 96 و با اعلام گزارش مرگ زنی به نام میترا در منزلش آغاز شد . زن پرستاری که همسایه میترا بود این خبر را به پلیس داد.  پس از این گزارش مأموران برای بررسی موضوع به محل حادثه رفتند و جسد زن را به پزشکی قانونی منتقل کردند اما از آنجایی که مرگ  زن جوان در خانه مشکوک بود پلیس همسر وی و همسایه‌اش را  مورد بازجویی قرار داد.

 زن پرستار در بازجویی به مأموران گفت: من در خانه بودم که مرد همسایه با این عنوان که حال همسرش خوب نیست و به کمک نیاز دارد به سراغم آمد. من هم بلافاصله به خانه آنها رفتم اما وقتی رسیدم متوجه شدم که بوی شدید گاز در خانه می آید و میترا هم فوت کرده است. همان موقع هم با پلیس تماس گرفتم و موضوع را گزارش کردم.

محمود شوهر میترا هم گفت: به پارک رفته بودم تا  قدم بزنم اما وقتی برگشتم متوجه شدم که میترا بیهوش شده است، البته من هم متوجه بوی شدید گاز شدم، با اینکه همسرم همیشه در کارهایش جانب احتیاط را رعایت می کرد اما نمی دانم  چرا آن روز بی احتیاطی کرده بود و متوجه باز بودن شیر گاز نشده بود.

اما نظریه پزشکی قانونی نشان می داد که زن جوان براثر فشار برعناصر حیاتی گردنش جان باخته است. مأموران در حین تحقیقات میدانی هم متوجه شدند که این زوج در زندگی شخصی‌شان اختلافات زیادی داشته‌اند، از این رو محمود به عنوان متهم به قتل میترا بازداشت شد.

اعترافات مرد همسرکش

محمود  بعد از دستگیری گفت: من و میترا سال‌های زیادی است که با هم اختلاف داشتیم و او شرایطی را فراهم کرده بود که پسرمان هم با من بد شده بود. میترا جوری با من رفتار می کرد که انگار من مستخدمش هستم و چند روز قبل از آنکه فوت کند هم بشدت مرا کتک زد به طوری که سرم به میز خورد اما نه او و نه پسرم توجهی به این مسأله نداشتند. آنها قصد داشتند تا با زور وادارم کنند خانه ام را به نامشان بزنم و بعد هم مرا از خانه خودم بیرون کنند که من زیر بار خواسته‌شان نمی رفتم.

صبح آن روز من و میترا دعوا کردیم و او دوباره به من توهین و مرا تحقیر کرد.  پسرمان سرکار بود و فکر کردم بهترین زمان برای رهایی از وضعیتی است که آنها برایم به وجود آورده‌اند به همین خاطر به محض اینکه میترا خوابید شیر گاز را باز گذاشتم و یک ساعتی به پارک رفتم و وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم که او به خاطر استنشاق گاز بیهوش شده است و برای اینکه کار را تمام کنم با دست گلویش را فشار دادم و پس از آنکه از مرگ او اطمینان پیدا کردم به سراغ همسایه مان که یک پرستار است رفتم و تلاش کردم با صحنه سازی فوت میترا را  خفگی بر اثر  نشت گاز جلوه دهم.

با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده والدین مقتول و فرزند او درخواست قصاص کردند. خواهر مقتول در دادگاه گفت: درگیری میترا و محمود مربوط به چند ماه اخیر نیست آنها سال‌هاست که به خاطر اعتیاد محمود با هم اختلاف دارند و خواهرم می‌خواست که از او جدا شود اما محمود او را طلاق نمی‌داد و همین مسأله باعث شده بود که اختلاف آنها هر روز بیشتر شود.

در ادامه متهم ضمن رد اتهام خود عنوان کرد: من میترا را دوست داشتم و ارتباط مان هم بسیار خوب بود، اما پسرم در زندگی ما دخالت می کرد. او می خواست خانه را از من بگیرد. شاید پسرم او را کشته باشد تا مرا مقصر نشان دهد.

اما با توجه به اینکه روابط میترا با پسرش بسیار خوب  بوده و اطرافیان هم آن را تأیید کرده‌اند و از آنجایی که در زمان قتل میترا، پسرش سر کار بوده و این موضوع هم مورد تأیید قرار گرفته دلایل متهم از نظر دادگاه واهی تلقی شد و قضات شعبه 4 دادگاه کیفری استان تهران پس از شور و بررسی اظهارات و اعترافات متهم، محمود را به جرم قتل همسرش به قصاص و رعایت پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم محکوم کردند.

* مراقب کلاهبرداری به بهانه وام یک میلیون تومانی معیشتی باشید:رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت درمورد کلاهبرداری از شهروندان متقاضی دریافت وام یک میلیون تومانی معیشتی هشدار داد. سرهنگ تورج کاظمی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره اعطای وام یک میلیون تومانی معیشتی به شهروندان از سوی دولت، اظهارکرد: دراین شرایط ممکن است که افراد سودجو دست به اقدامات مجرمانه زده و با طراحی سایت یا درگاه‌های پرداخت جعلی اقدام به سوءاستفاده از حساب بانکی متقاضیان یا حتی اطلاعات شخصی آنان کنند به همین خاطر شهروندان باید با هوشیاری کامل نسبت به ثبت نام دراین سایت‌ها اقدام کنند.وی ادامه داد: ممکن است افراد سودجو سایتی جعلی با آدرسی بسیار شبیه به نسخه اصلی را طراحی کرده و از طریق پیامک یا پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی آن را تبلیغ کنند. دراین شرایط متقاضیان به سایت جعلی هدایت شده و در آنجا ممکن است از آنان بخواهند با پرداخت مبلغی اندک درخواست خود را ثبت کنند. یا حتی ممکن است از اطلاعات هویتی و شخصی این افراد سوءاستفاده شود.

کاظمی افزود: همچنین ممکن است به روش‌هایی نظیر تماس تلفنی و ... که با افراد سالخورده انجام می‌شود، آنان را به پای عابربانک کشانده و حسابشان را خالی کنند بنابراین شهروندان توجه داشته باشند که برای دریافت وام معیشتی حتماً اخبار را از وزارت رفاه و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند و قبل ازهرگونه اقدام اصل خبر را در سایت‌ وزارت رفاه یا رسانه‌های معتبر مطالعه کنند.وی از شهروندان خواست به پیامک‌ها با سرشماره ناشناس و مواردی که با عناوین و تیترهای جلب توجه کننده از پرداخت وام و تسهیلات خبرداده، توجه نکنند چرا که به احتمال زیاد منجر به کلاهبرداری خواهد شد. کاظمی با بیان اینکه پلیس فتا دراین زمینه به طور شبانه روزی اقدام به رصد فضا کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: تاکنون موردی پیرامون کلاهبرداری یا سوءاستفاده در پوشش دریافت وام معیشتی در تهران نداشتیم، اما در موردهای مشابه قبلی جرائمی وجود داشته که پلیس فتا با آنها برخورد کرده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *