شناسه خبر: 20490 منتشر شده در مورخ: 1399/1/20 ساعت: 19:00 گروه: فرهنگی  
پایداری خدمات فرهنگی به نابینایان

پایداری خدمات فرهنگی به نابینایان

ظهور ذره ای ناچیز به نام ویروس «کوید 19» (کرونا-ویروس), عملاً زندگی بشر را مختل ساخته؛ اما از آنجا که بنی بشر عادت به یکجا ماندن ندارد, همآره به دنبال ادامه ی جریان زندگیست. به همین علت است که تمام اصناف –از کلان تا خورد- و گروه های مختلف فعال, در چنین بحرانی به دنبال یافتن راه های تازه برای ارائه ی خدمات یا تسهیلات خود هستند.

به گزارش ایران سپید فعالان عرصه ی فرهنگ و علم هم از جمله ی همین گروه ها و اصناف هستند که از امکانات موجود بهترین استفاده را می کنند تا خدماتشان را پایدار نگهدارند.

مراکز فرهنگی خدمات رسان به معلولان, به منظور جلوگیری از انفعال جامعه ی هدف, دست به کار شده اند تا چیزی به نام تعطیلی وجود نداشته باشد و جامعه ی هدف همچنان بتواند خدمات سابق را دریافت کند.

مرکز نابینایان رودکی, با سابقه ای نزدیک به نیم قرن, از جمله ی این مراکز است که همچنان بعنوان یک منبع و مرجع فرهنگی نابینایان, کار خود را ادامه می دهد. محمد خوانین زاده, مدیر این مرکز در یک گفت و گوی کوتاه با ایران سپید, خبر از شروع کار مرکز متبوعش از پنجم فروردین داده و تأکید کرده, پرسنل این مرکز با رعایت شئون بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی, همچنان پذیرای نابینایان است. وی بر این نکته هم تأکید کرده که کتابخانه های عمومی در این ایام تعطیلند, اما مرکز رودکی کار خود را ادامه می دهد.

در این میان, نهاد کتابخانه های عمومی ایران تلاش کرده خدمات خود به نابینایان را به شکلی متمرکز ارائه دهد. روح الله ساعی, دبیر کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی ایران در گفت و گو با ایران سپید, این خدمات را چنین تشریح کرده است: «حدود 58 کتابخانه عمومی در سراسر کشور, به نابینایان خدمات فرهنگی ارائه می دهند. خوشبختانه این مجموعه ها از منابع خوبی در حوزه ی کتاب های بریل و گویا و همچنین کتاب های الکترونیک برخوردارند. با توجه به شرایط پیش آمده, ما خدماتمان را به صورت غیر حضوری ارائه می دهیم؛ البته تا قبل از این شرایط, در کنار خدمات حضوری, خدمات غیر حضوری مثل ارسال منابع به صورت مرسوله های پستی یا اینترنتی را داشتیم؛ منتها شرایط موجود ما را بر آن داشت تا خدماتمان را فعلاً به صورت غیر حضوری ارائه دهیم.»

ساعی در ادامه به نحوه ی دریافت خدمات اشاره کرده: «با توجه به رعایت فاصله گذاری فیزیکی, ما کتابخانه ی ولیعصر اصفهان را با مسئولیت آقایان رضایی و رئیسی در نظر گرفتیم. این کتابخانه خوشبختانه منابع گویا و الکترونیکی قابل توجهی دارد و نابینایان می توانند ضمن تماس با این کتابخانه, منابع مد نظرشان را تهیه کنند.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *