شناسه خبر: 2049 منتشر شده در مورخ: 1392/10/30 ساعت: 12:38 گروه: سیاسی  
صالحی: غنی سازی 20 درصد را امروز داوطلبانه تعلیق می کنیم
آغاز اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو؛

صالحی: غنی سازی 20 درصد را امروز داوطلبانه تعلیق می کنیم

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام آغاز اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس توافق ژنو، غنی سازی 20 درصد را بصورت داوطلبانه تعلیق می کند.

به گزارش ایران سپیدمعاون رییس جمهوری با بیان اینکه در سرازیری حل و فصل بحران ساختگی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هستیم، افزود: اجرای توافق ژنو مقدماتی دارد و اقداماتی را که دو طرف باید انجام دهند، لحظه ای نیست.


وی تصریح کرد: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دو روز پیش برای فراهم کردن مقدمات اجرای توافق وارد ایران شدند و اکنون در نطنز هستند تا امروز اتصالات بین آبشارهای سانتریفیوژ در نطنز و فردو را قطع و غنی سازی 20 درصد را تعلیق کنیم.



*** قطع اتصالات 2 آبشار در نطنز و 4 آبشار در فردو 

صالحی با بیان اینکه به دلیل اختلاف هشت ساعته جمهوری اسلامی با آمریکا و اختلاف دو و نیم ساعته با اروپا امروز روز بلندی است، ادامه داد: عمده ترین اقدام تعلیق داوطلبانه غنی سازی 20 درصدی است که اتصالات 2 آبشار در نطنز و چهار آبشار در فردو قطع می شود و تا حوالی ظهر تولید 20 درصد عملا متوقف می شود. 

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که امروز اجرایی می شود، گفت: قرار بوده در تاسیسات اراک، آب سنگین وارد محوطه راکتور نشود و بازرسان امروز از انبارها بازرسی کردند و مشخص شد که آب سنگین نداریم.

وی خاطر نشان کرد: متعهد شدیم سوختی که تا حالا تولید کردیم از حدود 100 مجتمع 10 تا 11 تا سوخت انتقال نیافته باشد که بازرسان اراک را چک کردند و دیدند که این ها در اصفهان بود و به اراک منتقل نشده است.



*** بازدید بازرسان از اصفهان 

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین بازرسان امروز از اصفهان بازدید کردند که یکسری اقدامات را برای ساخت سوخت اراک متوقف کنیم . 

وی با بیان اینکه این اقدامات شش ماهه است، گفت: طی این مدت باید مشخص شود که چند میله، قرص و چه میزان پودر تولید شده و 6 ماه بعد حسابرسی شود تا به اندازه امروز باشد که این اقدام هم انجام شد. 



** راکتور اراک هنوز تکمیل نشده است 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه راکتور اراک هنوز تکمیل نشده است که بخواهد فعالیت آن تعلیق شود، گفت: در برخی رسانه ها حتی رسانه های داخلی نیز این موضوع به اشتباه منعکس شده است. 

وی تصریح کرد: راکتور اراک هنوز عملیاتی نشده و تست های سرد آن نیز انجام نگرفته است. 

صالحی در عین حال طراحی راکتور 40 مگاواتی اراک توسط متخصصان داخلی را پیشانی افتخارات ایران در برنامه های صلح آمیز هسته ای دانست و گفت: یکی از افتخارات نیز غنی سای 20 درصد است. 

وی خاطر نشان کرد: حجم و پیچیدگی های این موضوع به حدی است که احساس غرور برای مردم عزیز ایران است از این جهت که کارشناسان داخلی آن را طراحی کرده و در حال ساخت آن هستند. 

وی تصریح کرد: 15 تا 20 درصد کار در راکتور اراک باقی مانده است، کارهای ساختمانی و عمرانی آن هم باقیمانده است. 

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: قریب به 8 ماه باید تست های سرد روی آن با سوخت های مجازی صورت گیرد. آب عادی را باید وارد محفظه کنیم. پمپ ها راه اندازی شود و ماه ها این جریان ادامه یابد تا اطمینان پیدا کنیم که تجهیزات خوب کار می کند و پس از آن آب سنگین وارد می شود. 2 یا 3 سال طول می کشید که بگوییم آب سنگین اراک عملیاتی شده است. 



** می خواهند به بهانه های واهی ما را از فناوری هسته ای محروم کنند

صالحی تاکید کرد: آنها می گویند راکتور اراک می تواند منبع تولید پلوتونیوم باشد که از طریق فعل و انفعالات هسته ای در راکتور ایجاد می شود و می تواند برای ساخت بمب هسته ای استفاده شود. گر چه این ادعا نیز درست نیست چون دوربین ها به طور مستمر در حال نظارت هستند. 

وی تاکید کرد: آنها به بهانه های واهی می خواهند ما را از فناوری هسته ای محروم کنند.ما نیز می گوییم که امکان نوعی طراحی در راکتور آب سنگین اراک وجود دارد که تضمین کننده استفاده صلح آمیز از آن باشد. 



***تحقیق و توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای ادامه می یابد

صالحی بهترین قسمت برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) را بخش تحقیق و توسعه دانست که بدون ابهام تنظیم شده است و ادامه داد: راکتور اراک در برنامه اقدام مشترک به عنوان یک مقوله جدا تلقی شده است. بیشتر تحقیق و توسعه معطوف به قسمت غنی سازی و راکتور اراک شده و این راکتور به عنوان واحد جداگانه در نظر گرفته شده و اگر قرار باشد تحقیق و توسعه به طور جامع دیده شود راکتور اراک نیز جزو آن است. 

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: از جهت تحقیق و توسعه راکتور آب سنگین اراک متوقف نمی شود. 

صالحی تاکید کرد: ما از داشتن راکتور آب سنگین اراک عدول نکرده ایم و تنها کار برای 6 ماه در برخی از امور کند می شود. کار به طور عموم در راکتور آب سنگین اراک انجام می شود. 

وی ادامه داد: در غنی سازی هم عدول نکرده ایم و تنها 20 درصد را داوطلبانه تعلیق کرده ایم و غنی سازی 5 درصد ادامه دارد.



** بازرسان آژانس در حال فراهم آوردن اجرای برنامه اقدام مشترک

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به آغاز فرآیند اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) گفت: اجرای توافقنامه باید دو طرفه باشد. در حال حاضر بازرسان برای فراهم کردن این مقدمات در نطنز حضور دارند.

وی با بیان اینکه این اقدامات شش ماهه خواهد بود، گفت: در این مدت باید مشخص شود که چند میله، قرص و چه میزان پودر تولید شده و شش ماه بعد حسابرسی شود تا به اندازه امروز باشد، که این اقدام هم انجام می شود.

رییس سازمان انرزی اتمی اضافه کرد: اقدام چشمگیری که از منظر بازرسان ما آن را متوقف می کنیم، توقف تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی به صورت داوطلبانه انجام شده است.

وی افزود: شاید از یک ساعت دیگر اتصال آبشارها در نطنز متوقف شود که این اقدام تا حوالی ظهر طول می کشد، بنابراین تاحوالی ظهر تولید 20 درصدی اورانیوم غنی شده عملا متوقف می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره اکسیداسیون و رقیق سازی اورانیوم نیز گفت: از ابتدا بارها گفتیم دنبال غنی سازی 20 درصد نبوده ایم و پنج سال قبل تقاضا کردیم و گفتیم که ورود به غنی سازی 20 درصد در نیت ما نیست و به دنبال غنی سازی در سطوح بالا نیستیم.

وی افزود: پیش از اینکه سوخت ما تمام شود، تقاضای اورانیوم 20 درصدی کردیم که کشورهای دارنده استنکاف کردند و شروطی مطرح کردند که حاکمیت ملی ما را زیر سوال ببرند، بنابر این نپذیرفتیم.

صالحی افزود: آنها باور نمی کردند که ما بتوانیم غنی سازی کنیم و تصور می کردند ایران بلوف می زند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: قرار بود اورانیوم 20 درصدی را ظرف 2 سال و نیم به ما بدهند که کارشناسان ما ظرف 18 ماه سوخت 20 درصدی را تولید کردند.

رییس سازمان ارنژی اتمی با بیان اینکه اکنون راکتور اداره می شود، اظهار کرد: طی چند سال اخیر ما حدود 416 کیلو اورانیوم 20 درصدی تولید کردیم که نصف آن را به اکسید اورانیوم u3o8 پودر اروانیوم تبدیل کنیم.

وی افزود: uf6 گازی است که نگهداری آن مشکل است و احتمال نشت هم دارد. بنابراین باید در محل کاملا پلمب شده نگهداری شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با تاکید بر این که بازه زمانی برای رقیق سازی اورانیوم 20 درصدی در اختیار ایران است، اظهار داشت: این موضوع به شیوه تعامل آنها در پرداخت ها بستگی دارد.



** مسایل فنی قابل استنباط و تفسیر نیست

صالحی ادامه داد: ما در این بازه زمانی یک حداقل و یک حداکثری داریم که شامل دو قسط 450 میلیون دلاری است و اگر در زمان مقرر آن را انجام دهیم آن دو قسط را دریافت می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایران چقدر به آژانس اطمینان دارد که تحت سیطره کشورهای غربی نباشد و هر قدر ایران اعتمادسازی کند اما باز هم اظهار رضایت نکنند، گفت: در این زمینه مشکلی نیست چون مساله فنی است و قابل استنباط و تاویل نیست.

صالحی یادآور شد: برای مثال تعلیق غنی سازی 20 درصد مشخص است و نمی توانند بگویند که مطمئن نیستند که تعلیق شده است یا نه.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با یادآوری مدالیته ایران و آژانس برای پاسخ به برخی سوالات اظهار داشت: آژانس 6 سوال در چارچوب مدالیته مطرح کرد و ایران به این سوالات پاسخ داد.

وی یادآور شد: ایران به این سوالات در بدترین شرایط و زمانی که فضا علیه ایران خیلی تند بود، پاسخ داد و آژانس پاسخ های ایران را پذیرفت و فضا تلطیف شد و آژانس از نظر تکنیکی تمکین کرد.



** آژانس تردیدی نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ندارد

صالحی با بیان اینکه آژانس در گزارش های خود درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تردید ندارد، اظهار داشت: پس از مدالیته، آنها پرونده ای تحت عنوان مطالعات ادعایی باز کردند و می گویند شما در صنایع نظامی خود شبیه سازی انفجاراتی شبیه به انفجارات هسته ای انجام دادید و به دنبال ساخت کلاهک های هسته ای روی موشک هایتان هستید.

وی این اظهارات و ادعاها را یک بهانه تراشی دانست و گفت: اکنون موضوع هسته ای به مفهوم خود آن نیست، بلکه موضوعات مطالعات ادعایی یعنی احتمال کاربردهای نظامی است.

صالحی یادآور شد: برای نمونه در گذشته در بحث آلودگی ها می گفتند که شما بالای 50 درصد غنی سازی کردید و ایران پاسخ می داد که منشاء آلودگی خارج از ایران است اما نمی پذیرفتند؛ سه سال طول کشید و در نهایت تایید کردند که منشاء خارجی دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این که چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات دانشمندان و استادان هسته ای ایران از ناحیه بازرسان افشا نشود، گفت: قبل از حوادث مربوط به ترور دانشمندان هسته ای می توان گفت که ما توجه جدی به این مسایل نداشتیم و فکر نمی کردیم طرف مقابل اینقدر خبیث باشد که به جان انسان های بی گناه دست درازی کند.

صالحی ادامه داد: وقتی این اتفاقات رخ داد، اقدامات حفاظتی صورت گرفت و اکنون به نحو بسیار شایسته ای حفاظت ها انجام می شود که شامل محافظت مستقیم و غیر علنی و حتی حفاظت نامحسوس از مکان هایی است که دانشمندان در آنجا زندگی می کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه کمیسیونی در کشور مسوولیت حفاظت از دانشمندان و نه فقط هسته ای را بر عهده دارد، اظهار داشت: وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در این کمیسیون عضویت دارند و این کمیسیون، بودجه، شیوه و سطح حفاظت و همچنین حفاظت های نامحسوس و سرکشی های نامحسوس را انجام می دهد.

صالحی همچنین گفت: به صدا و سیما اعلام کردیم که 4 یا 5 نفر از دانشمندان می توانند در این رسانه با چهره حضور داشته باشند و حضور بقیه ممنوع است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل این بار چنین اشتباهی نکند و اگر این اشتباه را تکرار کنند تمام مسایل فرم دیگری به خود خواهد گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به درخواست آژانس برای تاسیس دفتر ثابت در تهران نیز گفت: تاکنون ما چنین تقاضایی از آژانس دریافت نکردیم.

صالحی در عین حال یادآور شد: داشتن دفتر ثابت امر نامعمولی نیست در برخی کشورها از جمله کانادا و ژاپن آژانس دفتر ثابت دارد.

وی با تقسیم بندی بازرسان آژانس در سه سطح گفت: عده ای از این بازرسان نیمه مقیم هستند و برای نمونه در اصفهان هر دو هفته این بازرسان عوض می شود که وظیفه آنها نظارت های معمول طبق مقررات پادمانی است.

وی با بیان اینکه نوع دیگری از نظارت ها بر فعالیت هسته ای ایران بر مبنای تفاهم نامه اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد، گفت: در توافق نامه اخیر که با آمانو امضا شد، آنها 6 سوال داشتند و قرار است کارشناسان آژانس و نه بازرسان، یکی دو هفته دیگر (حدود 9 بهمن) از معدن گچین بازدید می کنند و 19 بهمن نیز برای بررسی ادامه کار بعد از سه ماه می آیند.

صالحی نوع دیگر بازرسی ها را بر مبنای توافق ایران با گروه 1+5 عنوان کرد و گفت: این بازرسان قرار است انجام تعهدات هسته ای از سوی ایران را بررسی کنند.



** متن منتشر شده کاخ سفید در مورد شیوه اجرای برنامه مشترک راضی کردن افکار عمومی داخلی 

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد متنی که کاخ سفید اخیرا درباره شیوه اجرای برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) منتشر کرده و در آن مدعی شده برنامه هسته ای ایران متوقف می شود، گفت: من به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی و فردی که نزدیک به 40 سال از زمان دانشجویی تا امروز در فعالیت های هسته ای ایران همکاری دارم، معتقدم باید به صحبت های مسوولان خود توجه کنیم. 

وی افزود: باید پذیرفت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا هم با مشکلات داخلی فراوانی روبروست. لابی طرفدار صهیونیسم که در آمریکا هم بسیار قدرت دارد، نمی خواهد جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تعامل های سیاسی بین المللی ارتقا یابد و آزادی عمل بیشتری داشته باشد. 

صالحی با اشاره به اینکه لابی صهیونیست در آمریکا سیاست این کشور را هدایت می کنند، ادامه داد: در مقطع کنونی آمریکا نه از سر خیرخواهی، بلکه به دلیل منافع خود خواستار تعامل با ایران است؛ زیرا آنها 34 سال سیاست تقابل با ایران را در پیش گرفتند، اما نتیجه آن پیشرفت های بیشتر ایران شد. 



** آمریکا مجبور به تعامل با ایران شد

صالحی در ادامه با اشاره به مقاله ˈجک استراوˈ وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در روزنامه ایندیپندنت بعد از سفر اخیر به ایران مبنی بر پیشرفت های ایران و تشبیه تهران با مادرید یا آتن، یادآور شد: آنها (غرب) 34 سال به ایران فشار آوردند؛ اما این فشار باعث شد ایران 3 ماهواره به فضا بفرستد، شبیه سازی حیوانات را انجام دهد و از شیر آنها داروهای مورد نیاز را بسازد و در نانوتکنولوژی پیشرفت کند. ایران در همه این دستاوردها در جهان اسلام پیشقراول است و در نهایت آنها پی بردند ادامه این فشارها بی نتیجه است. 

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در ایران بین ملت و دولت فاصله ای نیست و همه ارکان نظام باهم انسجام دارند. دولت های برآمده با اراده ملت روی کار می آیند؛ مانند بعضی کشورهای منطقه نیست که دولت ها و ملت ها با هم فاصله دارند و همه اینها مولفه های قدرت ایران است که آنها را وادار به تعامل با جمهوری اسلامی ایران کرد.

وی دلیل دیگر درخواست آمریکا برای تعامل با ایران را مسائل اقتصادی جهانی و مساله اقتصادی داخل آمریکا دانست و ادامه داد: از طرف دیگر مسائل اقتصادی جهانی و اقتصاد داخل امریکا و اینکه اوباما به عنوان اولین رنگین پوستی که به ریاست جمهوری رسیده است می خواهد از خود نام و نشانی برجا بگذارد و اسمش در کنار اسامی روسای جمهوری مهم این کشور مانند ˈآبراهام لینکلنˈ و غیره ثبت شود.

صالحی گفت: حل موضوع هسته ای ایران برای او از این بابت هم اهمیت دارد و می تواند به کلی فضای روانی اقتصادی جهانی را از بین ببرد و رکود اقتصادی را حل کند. 



** سفر قریب الوقوع صاحبان صنایع فرانسه به ایران

وی با اشاره به سفر روسای شرکت هایی از اروپا و سفر قریب الوقوع صاحبان صنایع از فرانسه به ایران تصریح کرد: این امر نشان می دهد ایران بازار بزرگی است و از نظر ژئوپلیتیکی جایی است که آسیای مرکزی را به اروپا و روسیه را به حوزه خلیج فارس متصل می کند و اطراف ایران بازاری با 500 میلیون نفر جمعیت وجود دارد. 

صالحی تاکید کرد: بازار بزرگ غنی وجود دارد و بالاخره آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران از در تعامل وارد شوند؛ این امر هم به نفع آنها و هم به نفع جامعه بین المللی است.

وی اظهار داشت: با توجه به این دلایل زمانیکه آنها نظری ابراز می کنند ما باید بدانیم برای تامین خوراک افکار عمومی است و انها نیز ممکن است نظر مشابهی در مورد برخی اظهارات داخل ایران داشته باشند. 

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: برای نمونه آنها روی رقیق سازی بخشی از مواد اورانیوم با غنای 5 درصدی تاکید داشتند، در صورتی که ما می توانستیم آن 100 کیلو را هم پودر کنیم به نفع ما بود به جای اینکه آن را رقیق کنیم. اما امریکایی ها برای تامین نیاز افکار عمومی مردم خود به این نیاز داشتند. 

وی تصریح کرد: رقیق کردن 100 کیلو که به 400 تا 500 کیلو اورانیوم با غنای 5 درصد تبدیل می شود ذخیره اورانیوم با غنای 5 درصدی ما را افزایش می دهد که اصل ذخیره ما همان 5 درصدی است. 



** فعالیت های هسته ایران با قوت ادامه می یابد

صالحی همچنین در مورد اینکه آیا فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران از این پس متوقف می شود یا نه، گفت: اصل فعالیت های هسته ای ایران برای تولید اورانیوم با غنای 5 درصد است. تاسیسات نطنز اورانیوم با غنای 5 درصد تولید می کند و ما تنها چند آبشار برای تولید اورانیوم با غنای 20 درصد داشتیم. تولید 5 درصد هیچ فعل و انفعالی در فعالیت غنی سازی ما حاصل نمی شود، غیر از تولید اورانیوم با غنای 20 درصد که ذخیره اورانیوم 20 درصدی ما برای بیش از چهار سال کافی است و اگر به همین شیوه ادامه دهیم برای 20 سال سوخت یک رآکتور، اورانیوم با غنای 20 درصد خواهیم داشت که ضرورتی ندارد. بنابراین ایران در این توافق امتیازی را داده است که اصلا به آن نیاز نداشت. 

وی در مورد رآکتور اب سنگین اراک نیز گفت: فعالیت های این رآکتور ادامه می یابد و ایران تنها پذیرفته است که بعضی از قطعات این رآکتور را نصب نکند در حالیکه اصلا قرار نبوده برخی از این قطعات را نصب کند و این اولین بار است که من این امر را اعلام می کنم.

بنابر این ساختار کلی سازمان انرژی اتمی سر جای خود است و با قوت و اقتدار پیش می رود از این بابت مشکلی نداریم و این شش ماه نوعی آزمودن یکدیگر است.



** فروریختن جنبه روانی تحریم مهمترین ویژگی اجرای برنامه اقدام مشترک 

وی افزود: از این به بعد کشورهایی چون هند و چین نمی توانند تحت اراده آمریکا قرار بگیرند. در واقع اگر قرار باشد دوباره تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرند و ممنوعیت های اعمال شده از سوی این کشور علیه ایران را بپذیرند، اعتبار خود را خدشه دار کرده اند. کشورهای اروپایی هم نمی خواهند چنین کنند.

به عقیده صالحی، مهمترین قسمت این مساله این است که فرآیند رفع تحریم آغاز شده است. مثل کوه یخی که در حال ذوب شدن است. بنابراین دیگر طرف غربی نمی تواند تحریم ها را وضع کند.

صالحی به تعهدات کشورهای غربی برای رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: البته دشوار است که ما بخواهیم بپذیریم که درآمدهای ما را که بلوکه کرده اند، حالا بخواهند بخشی از آن را به ما بدهند، اما به هر حال باید بپذیریم که کشورهای غربی دارای زور هستند و خیرخواهی و منطق در رفتارشان وجد ندارد.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، کشورهای غربی با اعمال زور و فشار و یا محرومیت قصد فشار آوردن برایران را داشتند، اما جمهوری اسلامی به خوبی توانسته است خود را اداره کند و پیشرفت کند.

وی عنوان کرد: عقلانیت و حکمت ایجاب می کند که برای دفع شرهای آمریکا و کشورهای غربی اقدام کنیم.

صالحی درباره ما به ازای اقتصادی توافقات هسته ای، گفت: مبلغ 4.2 میلیارد دلار در فاصله شش ماهه به ایران پرداخت می شود که این پول به صورت پول آزاد است، یعنی می تواند نقد پرداخت شود. از آنجایی که ما درگذشته در تامین پول نقد دشواری داشتیم. علاوه بر این سایرخریدها آزاد می شود. شامل تجهیزات پزشکی و قطعات صنعتی می توان استفاده کرد.

وی باز کردن میلیاردها دلار اعتبار در بانک های جهانی را از دیگر تاثیرات رفع تحریم ها دانست و گفت:رفع محدودیت بیمه کشتیرانی از دیگر شرایط جدیدی است که ایجاد خواهد شد.ضمن اینکه از این پس می توانیم نفت و تولیدات پتروشیمی خود را به اتحادیه اروپا صادر کنیم و این بازار وسیع تری را در پیش روی ما ایجاد خواهد کرد.

صالحی اضافه کرد: نقل و انتقالات مالی بین ایران و اروپا در مسائل تجاری از یک میلیون یوررو به 10 میلیون یورو ارتقا خواهد یافت. علاوه بر این امکان دادو ستد طلا هم برای ما فراهم خواهد شد، البته پیش از این هم ما این کار را می کردیم اما سختی های خاصی داشت.



** مردم مطمئن باشند که غنی سازی ادامه پیدا می کند

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که مردم ایران مطمئن باشند که سانتیریفیوژها می چرخند و به کار خود ادامه می دهند.

من پیش از این گفته بودم که پرونده هسته ای ایران نه مثل لیبی خواهد بود و نه مثل کره شمالی. در واقع ایران نه مثل لیبی عقب نشینی و نه مثل کره شمالی لجاجت می کند. در واقع ما در چارچوب عزت، اقتدار، مصلحت و حکمت اقدامات خود را پیگیری خواهیم کرد.

صالحی گفت: مطمئن باشید فعالیت های هسته ای با قدرت پیش خواهد رفت و اگرگاهی ابهاماتی در اذهان مردم ایجاد می شود، صحت ندارد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای یادآور شد:بخش کوچکی از فعالیت های هسته ای ما مربوط به 20 درصد بود، در صورتی که بخش عمده ای از فعالیت ما بر روی 5 درصد بود.

وی درپایان سخنانش عنوان کرد: من سال 92 را سال خوبی برای ایران و پرونده هسته ای ایران دانسته بودم و به حمدالله این امر در حال تحقق است. دلیل این گفته پیشگویی نبود، بلکه براساس رویکردی بود که ما پیش گرفته ایم و داده هایی که داشتیم. در واقع من می دانستم که در مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *