شناسه خبر: 20466 منتشر شده در مورخ: 1399/1/18 ساعت: 10:31 گروه: اجتماعی  
پروژه‌های عمرانی مکلف به انطباق با شرایط معلولان هستند
شورای عالی شهرسازی:

پروژه‌های عمرانی مکلف به انطباق با شرایط معلولان هستند

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه این شورا در خصوص منطبق سازی پروژه های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر فرزانه صادق مالواجرد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تدوین دستورالعمل‌های منطبق سازی پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه‌های ذی ربط شامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بنیاد مسکن، سازمان مجری ساختمان و تأسیسات عمومی و دولتی، سازمان بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ابلاغ کرد.

در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده:

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در چارچوب مفاد قانون «حمایت از حقوق معلولان» مصوب ۱۳۹۷/۲/۱۳ مجلس شورای اسلامی و با تأکید بر رعایت مواد ۲، ۳، ۴، ۵ این قانون، همچنین پیرو بند ۶ مصوبه مورخ ۱۳۷۸/۹/۲۲ شورای عالی در خصوص ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۰ خود، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با بازنگری مصوبه یاد شده و پیوست آن را به شرح زیر و ضوابط ضمیمه تصویب نمود:

۱ رعایت این مصوبه برای کلیه مراجع تهیه، بررسی، تصویب، نظارت، صدور پروانه، اجرا در تمامی طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی الزامیست.

۲ در اجرای ماده ۴ قانون «تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری» و ماده ۴۲ آئین‌نامه «نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی»، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است.

۳ دهیاریها، شهرداری‌ها و سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

۴ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های مسئول در جهت ترویج ضوابط مجموعه پیوست، ارتقا دانش حرفه‌ای و کسب مهارت فنی نسبت به ایجاد زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی حرفه‌ای برای جامعه مهندسی، دست اندرکاران موضوع، مهندسین مشاور، پیمانکاران و… و همچنین آموزش همگانی اقدام نماید.

۵ دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی عمومی در زمینه مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و برابری فرصت‌ها برای حضور آنان در جامعه از طریق برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گنجاندن برنامه‌های درسی مرتبط توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمانها و مؤسساتی که با امر آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف ارتباط دارند انجام دهد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *