شناسه خبر: 20414 منتشر شده در مورخ: 1398/12/24 ساعت: 10:26 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 24 اسفند 1398

روزنامه شنبه 24 اسفند 1398

سخن واپسین - خیره به خورشید، غلبه بر هراس از مرگ» - قابل توجه افراد کمبینا: طرح ابتکاری دوبلینیها برای تسهیل تماشای تلویزیون - شش توصیه تغذیه ای به بیماران تنفسی - آخرین هشتگ سال - جدول اعداد و حروف / حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 24 اسفند 1398

19 رجب 1441

14 مارس 2020

سال بیست و چهارم شماره 6379

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

سخن واپسین 2

خیره به خورشید، غلبه بر هراس  از مرگ» 5

قابل توجه افراد کمبینا: طرح ابتکاری دوبلینیها برای تسهیل تماشای تلویزیون 8

شش توصیه تغذیه ای به بیماران تنفسی 11

آخرین هشتگ سال 15

جدول اعداد و حروف / حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما 18

 

............سخن هفته

* سخن واپسین. سخن هفته آخر سال قاعدتا فرصتی است برای بررسی اجمالی سالی که در آستانه پایان آن هستیم. سال 98، سالی که بدون تعارف از هر زاویه که به آن بنگری مملو از مشکلات و محدودیتها بود بویژه برای شهروندان دارای معلولیت که در بهترین شرایط نیز کم مشکل ندارند چه برسد به این روزها. به طور خلاصه سال 98 سال تنگناهای مالی و کمبود تجهیزات و امکانات بود بدون تعارف تحریمها دامنه اثرگذاری وسیعی داشته اند و به طور مشخص منابع مالی دولت را تحت فشار گذاشته اند در سالی که میبایست سال به ثمر رسیدن مرحله اول قانون حمایت از حقوق معلولان میبود محدودیت منابع مالی دولت فرجامی تلخ برای آن رقم زد و تا روزهای پایانی سال نیز به زحمت 50 درصد همان بودجه محدود تخصیصی به قانون عملیاتی شد اما گذشته از منابع مالی محدود مشکلات مدیریتی نیز بخش دیگری از مشکلات شهروندان معلول را رقم زد تبعیضهای آشنای استخدامی به ویژه در آموزش و پرورش که چشم امید بسیاری از معلولان به ویژه نابینایان به استخدام از طریق آن است عملا ربطی به کمبود بودجه نداشت بلکه تکرار همان چرخه معیوب تبعیضهاست البته در این خصوص سازمان بهزیستی نیز بی تقصیر نیست زیرا به شکل زیربنایی به حل  این مشکل ورود نکرده است البته جلسات متعددی میان این سازمان و آموزش و پرورش برگزار شده است که حاصل آن حضور کارشناسان توانبخشی بهزیستی در کمیته های مصاحبه با متقاضیان استخدام است اما شواهد حاکی از عدم تاثیر ملموس این حضور در سرنوشت نابینایان از سد آزمون گذشته آموزش و پرورش است در این میان تشکل ملی نابینایان پیگیر ماجراست و قرار است طی جلساتی ضوابط دقیق تطبیق توانمندیهای نابینایان با مقتضیات شغلی آموزش و پرورش مشخص و تدوین شود تا راه بر اعمال تبیعض و سلیقه بسته شود. اما سال 98 از دیدگاه پیشرفت دسترسپذیری شهری سال پر مشغله ای بود هم ناکامی داشتیم یعنی کاهش بودجه عمرانی و کندی پیشرفت پروژه های شهری مناسبسازی و هم عدم اجرای کامل استانداردهای این امر اما دستاوردهایی نیز داشتیم و آن مطرح شدن نقد جدی چگونگی اجرای این پروژه ها در سطح رسمیه نهادهای نظارتی بیش از گذشته و ورود بیسابقه شوراهای شهر به امر تکلیف نهادهای اجرایی مانند شهرداریها به اجرای ضوابط دسترسپذیری. یکی از کامیابیهای ما که البته دوام نیافت حذف محدودیت نابینایان برای نمایندگی مجلس بود که به علت بازگشت قانون استانی شدن انتخابات از شورای نگهبان به مجلس بود، این کامیابی به انتخابات یازدهم مجلس نرسید اما راه برای تصویب آن باز شده که تحقق آن وظیفه ما در سال آینده است. ناگفته معلوم است که وضعیت تأمین تجهیزات توانبخشی نابینایان در این سال چگونه بود که البته بر مشکل بودجه همچنان ناشی از عدم تدوین دستوالعمل جامع این امر است که رئیس سازمان دستور تدوین آن را در سال پیشرو داده است.

.............چوب الف

* فیلسوفان و به ویژه روانشناسان اگزیستانسیالیست باور مشهوری دارند که میگوید: اگر چه مرگ، خود، جسم آدمی را نابود میکند و زندگی را از بین میبرد، اما اندیشه مرگ زندگی را بارور و شکوفا میکند و به آن غنا، بالندگی و معنا میبخشد. همین است که این متفکران کتابها و مقالات بسیاری درباره مرگ و حتی درمان اختلالات و بیماریهای روانشناختی از طریق مرگ اندیشی نوشته اند. این اندیشه البته به متفکران اگزیستانسیالیست محدود نمیشود و همچنان که میدانیم بسیاری از باورهای دینی و عرفانی به شکلی متفاوت به اهمیت اندیشیدن به مرگ در بالندگی و معناداری زندگی تأکید کرده اند. کتابهای روانشناسان پر است از تجربه بیماران لا علاج که پس از درگیری جدی و مواجهه مستقیم با مرگ، کیفیت زندگی و نگاهشان به جهان پیرامون به کلی دچار تحول شده و حتی گاه به روشنبینی دست یافته اند. همین است که بسیاری از کتابهایی که به ظاهر درباره مرگ نوشته شده اند و بسیاری از متفکران و روانشناسانی که به موضوع مرگ پرداخته اند، چون نیک بنگریم درباره خودِ خود زندگی، درباره لب لباب زندگی سخن میگویند. در این شماره بنا داریم یکی از این کتابهای دوست داشتنی را خدمت همراهان گرامی معرفی کنیم.

دکتر اروین دیوید یالوم را در یکی از نخستین شماره های ستون حاضر معرفی کردیم و به اختصار از آثار ارزشمندش سخن گفتیم. این روانشناس صاحبنام امریکایی کتابی دارد با عنوان «خیره به خورشید، غلبه بر هراس از مرگ». از عنوان کتاب برمیآید که درباره چه چیزی قرار است سخن بگوید. شاید باورتان نشود من شروع به خواندن کتاب کردم و به فصل سوم که رسیدم چنان سرشار از انرژی و امید و شادی بودم که دیگر نمیتوانستم پشت میز بنشینم. برخاستم و در دفترچه تلفنم به دنبال شماره تماس دوستان باذوقی گشتم که بتوانم درباره کتاب با آنها صحبت کنم. انرژی داشت سرریز میشد و باید با کسی حرف میزدم. با چند نفر از دوستان تماس گرفتم و حسابی از مطالب کتاب گفتم و کمی آرام شدم. کتاب را به پایان رساندم و نگاه زیبا و عمیق کتاب به زندگی هنوز با من است و به همین دلیل دوست داشتم این تجربه ناب و لذتبخش را با همراهان فرهیخته ستون چوب الف به اشتراک بگذارم. در بخشی از متن پشت جلد کتاب که به قلم مترجم نگاشته شده آمده است: «نویسنده از مطالعه وسیعی برخوردار است و جا به جا از کتابهای شاخص ادبیات جهان که به موضوع مرگ پرداخته اند و همچنین از فیلمهای نامداران سینما در جهت بسط موضوع بهره میگیرد و به همه اینها استفاده از فکر فلاسفه بزرگ دنیا و درمانهای بالینی را می افزاید. به طوری که کتاب برای همه رده های سنی از چهارده پانزده سال گرفته تا نود سالگی دل انگیز و جذاب و قابل استفاده و راهگشا است و میتوانم ادعا کنم خواندنش بر همه لازم و واجب است.»کتاب خیره به خورشید را مهدی غبرایی به فارسی ترجمه کرده و مؤسسه نیکو نشر مشهد به بازار نشر عرضه کرده است.

.......فناوریهای امیدبخش

* قابل توجه افراد کمبینا: طرح ابتکاری دوبلینیها برای تسهیل تماشای تلویزیون: با نگاهی به تاریخچه تولید و عرضه فناوریهای کمکی ویژه آسیب دیدگان بینایی، به آسانی میتوان دریافت که تعداد طرحهای خلاقه ای که با هدف حل مشکلات افراد کمبینا ارائه میشود، به مراتب از آنهایی که نابینایان را به عنوان گروه هدف انتخاب کرده اند، کمتر است. همین تفاوت در میزان توجه است که گروه سه نفره « Zack Afridi»، « Abdul Zalil» و « D. Emmanuel Feinsmith» را که هر سه از مهندسان و مخترعان ساکن شهر دوبلین در کشور ایرلند هستند، بر آن داشته تا به صرافت طراحی ابزاری ساده و کاربردی برای استفاده کاربران کم بینا بیفتند. حاصل نیازسنجی، پژوهش و ایده پردازی این گروه سه نفره، سخت افزار تازه ای با نام «Vision Buddy» است که قرار است به افراد کم بینا کمک کند بتوانند با راحتی بیشتری به تماشای تلویزیون بنشینند. Vision Buddy شامل یک دوربین، یک هدفون و کابل اتصال است. این دستگاه، قادر است بعد از اتصال به تلویزیون یا هر وسیله دیگر پخش کننده تصویر، ویدئوها یا عکسهای در حال اجرا را به اندازه دلخواه، بزرگ کند و آن را از طریق چشمی تعبیه شده بر روی دوربین، برای کاربر کم بینا به نمایش بگذارد. این دستگاه از قابلیت بزرگ کردن تصاویر تا ده برابر اندازه معمولی برخوردار است. هدفونی که همراه دستگاه عرضه شده به کاربر امکان میدهد همزمان با تصویر، صدای ویدئوها را هم بشنود. دوربین، به وسیله یک رابط HDMI, به دستگاه پخش کننده ویدئو متصل میشود. یک وایفای داخلی هم آن را به هدفون وصل میکند. به این ترتیب، کاربر کم بینا میتواند بدون اینکه مجبور باشد نزدیک صفحه تلویزیون و احتمالاً شرایط سخت و ناراحت بنشیند، در آسوده ترین حالت ممکن به دیدن ویدئوهای مورده علاقه اش بپردازد. Vision Buddy افزون بر این قابلیت، امکانات دیگری هم دارد. از جمله اینکه به کاربر امکان میدهد محیط اطرافش را با وضوح بیشتری ببیند؛ جزئیات بیشتری از چهره اطرافیان را مشاهده کند یا به سادگی کتابهای چاپی را بخواند. برای مواقعی که کاربر نمیتواند متون را بخواند هم نویسه خوان نوری یا OCR در نظر گرفته شده است. کافی است کاربر لنز دوربین را بر روی یک نوشته تنظیم کند و دکمه ای را فشار دهد تا متن، در کوتاهترین زمان برایش خوانده شود. اِعمال انواع زوم بر روی عکسها یا ویدئوها هم از دیگر امکانات گنجانده شده در این وسیله کاربردی است. البته از اشکالات Vision Buddy هم نمیتوان غافل شد. مثلاً اینکه صدا و تصویر ویدئو، ۲ ثانیه عقبتر از پخش کننده اصلی بر روی نمایشگر دوربین ظاهر میشود و همین اشکال باعث میشود فرد کم بینا نتواند برنامه های تلویزیونی را همزمان با دیگر اعضای خانواده تماشا کند. قابلیت تضاد رنگ هم از دیگر امکاناتی است که بهتر بود این وسیله از آن برخوردار بود. البته طراحان وعده رفع زودهنگام این اشکالات را داده اند.

 

............بهداشت و سلامت

* شش توصیه تغذیه ای به بیماران تنفسی: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در دستور العملی با عنوان "دستورالعمل راهنمای مدیریت تغذیه در ویروس کرونا" چند توصیه تغذیه‌ای را به بیماران مبتلا به بیماریهای تنفسی ارائه کرده است. - مصرف روزانه کربوهیدراتها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدراتها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی میشوند. باید توجه کرد که مصرف انواع کربوهیدراتهای پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک و میوه‌ها توصیه میشود.- همچنین به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران، باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه مانند پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ و انواع آجیلهای بدون نمک است.- به منظور تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامینهای محلول در چربی، باید به صورت روزانه از روغنها و چربیهای خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان است. البته باید توجه کرد که روغنهایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و ... برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسبترند. در ضمن این روغنها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی که دارند، ‌مانند ترکیبات پلی‌فنلی و ویتامین E و بتاکاروتن، دارای ارزش غذایی تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. - در عین حال مصرف مقدار مناسب آب باعث میشود که ترشحات درون مجاری هوایی رقیقتر شده و راحت‌تر حرکت کرده و تخلیه شوند. بر همین اساس مصرف شش تا هشت لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه میشود.- همچنین مصرف شش الی چهار وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس فرد میشود، ‌ مصرف آن را کاهش دهید. - باید توجه کرد که غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن میشود و میتواند به ایجاد تورم و التهاب قسمتهای مختلف بدن از جمله مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها،  شوریجات و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود. - نکاتی برای شستشوی میوه و سبزی در پی شیوع کرونا: از آنجایی که ویروس کرونا دارای ابعاد ساختاری بزرگ تری نسبت به سایر ویروسها است، ماندگاری بیشتری بر روی سطوح خواهد داشت. از طرفی هم خرید کردن برای رفع نیاز تغذیه روزانه موضوعی اجتناب ناپذیر در روزهای فعلی است؛ در این میان اما خرید میوه و سبزی و دقت در شستشوی آنها اهمیتی دو چندان دارد. پس از ورود به منزل کیسه‌های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید. پس از آنکه دستهایتان را به خوبی شستید، ظروف مخصوص حاوی مواد ضدعفونی کننده را درون سینک ظرفشویی قرار داده و میوه و سبزی را داخل آن بریزید. با گذشت زمان لازم بر حسب نوع ماده ضدعفونی کننده، میوه و سبزی را به خوبی آبکشی کرده و در سبد مخصوص قرار دهید. - با اتمام عملیات ضد عفونی کردن میوه و سبزی، کیسه‌های پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را شسته یا ضد عفونی کنید. به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شستشو آنها را خورد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید. با اتمام کار دستگیره درب یخچال را ضد عفونی کنید و به یاد داشته باشید مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

...........هشتگ

* آخرین هشتگ سال. نزدیک به دو هفته از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران میگذرد و همچنان مردم برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دچار مشکل هستند. هر روز کسانی در شبکه‌های اجتماعی از روند جستجویشان برای خرید این لوازم ضروری این روزها مینویسند و اخبار کشف محموله‌ها و انبارهای ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را بازنشر میکنند و میپرسند چرا این محموله‌ها به‌ دست مردم نمیرسد؟ البته ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی میکنند هم کم و بیش دچار این مشکلات هستند و درباره‌اش مینویسند.  در همین روزها که مردم مضطرب و نگران ابتلای خودشان و اطرافیانشان به ویروس کرونا هستند کسانی سعی میکنند امید را زنده نگه دارند. هشتگی با عنوان دوباره میخندیم راه افتاده و کاربران ایرانی با آن از وقتی مینویسند که کرونا تمام شده است و دیگران را هم دعوت به نوشتن از روزهای بدون کرونا میکنند. از کارهایی که دوست دارند انجام دهند. اما خبرهایی درباره ترافیک در جاده کرج-چالوس منتشر میشد که همه را متعجب کرد. با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وزارت بهداشت از مردم خواست برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا سفر نروند اما عکسها و فیلمهایی از ترافیک در این جاده خبر می‌داد. البته کسانی می‌گفتند در نقشه‌هایی مانند گوگل مپ خبری از ترافیک نیست و گفته می‌شد به‌دلیل اینکه ورودی جاده توسط پلیس راهور بسته شده ترافیک ایجاد شده است‌. این مسأله بهانه‌ای شد تا کاربران زیادی سفر رفتن در این روزها را نقد کنند و بقیه را تشویق کنند که در خانه بمانند. مردم استان گیلان و بخصوص شهر رشت روزهای سختی را می‌گذرانند. آمار بالای مبتلایان به کرونا، کمبود تجهیزات پزشکی و ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و خستگی و بیماری برخی از کادر درمانی باعث شده خیلی‌ها نگران این استان شوند. کاربران زیادی از این استان سعی میکنند درباره وضعیت گیلان اطلاع‌رسانی کنند و درباره نگرانیهایشان مینویسند و از مسئولان و مردم کمک میخواهند. کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی همه را شوکه کرد. بلافاصله پس از افت بی‌سابقه قیمت نفت خیلیها شروع به تحلیل این مسأله کردند و مسائلی چون بیماری کرونا و اختلاف‌های روسیه و عربستان را مطرح کردند. کاربران ایرانی اما بیشتر از نگرانی شان برای آسیبی که این مسأله به اقتصاد ایران میزند می‌نوشتند. از همان روزهای نخست شیوع کرونا در ایران خیلیها میگفتند که شهرهای درگیر این بیماری باید قرنطینه شوند. حالا که ایتالیا تمام کشورش را قرنطینه کرده و خبرهایی از اجرای این تصمیم برای شهر نجف می‌رسد انتقادها از اینکه چرا این اتفاق در ایران نیفتاده بیشتر شده است. البته خیلی‌ها هم به مشکلات قرنطینه اشاره میکنند اما بعضیها با مثال زدن از بی‌توجهی مردم به هشدارها، قرنطینه را تنها راه کنترل بیماری مید‌انند. آخرین سوژه های داغ فضای مجازی را با هم مرور کردیم. با مطرح کردن پیشنهادها و انتقادهای  خود بر غنای این ستون بیافزایید. افشینفر

...........کشکول

* جدول اعداد و حروف: برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات دوازده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده؛ بطوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است. در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که یک ضرب المثل شعری پارسی بدست میآید. توجه کنید برای راهنمایی کلمات به هم ریخته پاسخ هر سوال را به شما داده ایم پس فقط کافی است با تشخیص کلمات در هم ریخته پاسخ را تشخیص دهیم و سپس با اعداد تطبیق دهید. سؤالات: 1. بهره بردن از چیزی (4-16-42-48-52-46-65) کلمات در هم ریخته پاسخ (الف- الف-ت-د-س-ف-ه) 2.  سخت و استوار شدن (68-34-10-44-60-) (الف- ب- ت- ص- ل) 3. کفش و پاپوش (39-67-26-54-53-9-37) (الف- الف- الف- پ- ر- ز- ف) 4. کتک خورده (7-50-62-33-22) (ب-ر-ض-م-و) 5. اسیری و دربندی (11-59-19-3-32-41-25) (الف-ت-ر-ر-ف-گ- ی) 6. سپردن چیزی به کسی (20-66-43-17-69) (ت-ح-ل-و-ی) 7. ملائک (2-12-13-42-35—63-27) (الف-ت-ر-ش-ف-گ-ن) 8. غارت و یغما و تاراج (64-57-28-61-51) (الف-پ- چ- ل-و) 9. کشمکش و نزاع (21-30-49-40-56-47) (الف-ج- د-ل-م-ه) 10. آنچه از عبارت مفهوم شود (38-55-15-24-36-29) (الف-ض-م-م-ن-ی) 11. نافرمان و یاغی (18-8-58-14-5-13) (د-ر-ش-ک-گ-ن) 12. بی ثمر و بی فایده (22-17-23-45-31-6) (ب-د-و-ه-ه-ی). رمز جدول: شریک دزد و رفیق قافله. برنده این هفته جدول آقای امید هاشمی از تهران.

* حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما: هر ۳ تا ۴ روز یک لایه داخلی جدید در معده تولید میشود! به این ترتیب بدن از هضم خود معده جلوگیری میکند! - مغز شما حاوی بیش از ۸۶ میلیارد سلول عصبی است که توسط ۱۰۰تریلیون اتصال، به یکدیگر پیوسته اند! این خیلی بیشتر از تعداد ستارههای موجود در کهکشان راه شیری ماست! به هر حال، اگر تصمیم گرفتید که تمام آن سلولهای عصبی بیشمار را در مغز خود بشمارید، ۳۰۰۰ سال طول میکشد! – اسکلت شما ظرف ۱۰ سال کاملاً از نو بازسازی میشود. – بعضی از افراد میتوانند صدای حرکت گوی چشمهایشان را بشنوند! –

تنها قسمت بدن شما که نمیتواند خود را درمان کند دندانهای شما هستند!

 * پاسخ سوالات جدول هفته گذشته: گروه 1: (گزینش-هواکش) 2: (دیدار-خودسر) 3: (چیرگی-مجانی) 4: (گنجشک-عروسک) 5: (فولاد-شمشاد) 6: (دلباز-دیروز) 7: (استاد-منتقد) 8: (پالتو-بازجو) 9: (کانتر-شلوار) 10: (منحرف-متاسف) 11: (صرافی-رهایی) 12: (حدایق-مخلوق) 13: (ارزاق-قشلاق) 14: (افترا-ماورا) 15: (متوقف-اجحاف) 16: (زنبیل-کشکول) گروه 17: (سمانه-طیاره).

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *