شناسه خبر: 20275 منتشر شده در مورخ: 1398/12/3 ساعت: 10:32 گروه: دانش و فن آوری  
ساعت هوشمند برای مسیریابی نابینایان

ساعت هوشمند برای مسیریابی نابینایان

رؤیای بسیاری از نابینایان همیشه این بوده که وسیله ای وجود داشته باشد که آنها را از موانع پیش رو آگاه کند تا دیگر نیازی به استفاده از عصا نداشته باشند.

به گزارش ایران سپید رؤیایی که البته فعلاً علیرغم همه پیشرفتها محقق نشده و همچنان در حد همان خیال باقی مانده است. فناوریها اما از جنبه های دیگری مسیریابی نابینایان را ایمنتر و آسانتر کرده اند و به نوعی مکمل عصا شده اند. از جمله ابزارهایی که برای تسهیل حرکت نابینایان ساخته شده، انواع و اقسام دستگاههایی است که با کمک فناوری Sonar یا ردیابی آوایی قادر است موانع موجود در مسیر نابینایان را به وسیله صدا یا لرزش، اطلاع دهد. یکی از پیشرفته ترینِ این دستگاهها، ساعت هوشمندی موسوم به SUNU Band است که به گوشی هوشمند کاربر نابینا متصل و بر روی مچ بسته میشود و میتواند موانع را تا فاصله ۵.۵ متر، به او اطلاع دهد. بر روی SUNU و درست در جهتی که شست دست قرار میگیرد، یک حسگر نصب شده که موانعی را که در ارتفاع مچ، سینه یا صورت فرد باشد، به کمک لرزش به او اطلاع میدهد. فرد با تفسیر شکل و شدت لرزش میتواند بفهمد که چقدر به مانع نزدیک شده است. با توجه به محلی که حسگر قرار گرفته، قاعدتاً فرد باید مچبند را بر روی دست آزاد ببندد تا دست کاملاً در کنار بدن باشد. چرا که اگر بر روی دستی که عصا را کنترل میکند بسته شود، با توجه به بالاتر بودن دست، حسگر دیگر موانع مقابل سینه و صورت را نخواهد شناخت و به جای آن نسبت به موانع بالاتر از سر عکس العمل نشان خواهد داد که قاعدتاً به کار کاربر نابینا نمیآید. برای SUNU دو حالت مختلف در نظر گرفته شده؛ محیط داخلی و بیرونی. در محیط بیرونی به طور پیشفرض موانع از فاصله دورتری شناسایی میشود و فاصله حد اکثر ۵.۵ متر در نظر گرفته میشود اما برای محیطهای داخلی با توجه به محدود بودن محیط و وجود موانع زیاد، شعاع شناسایی کوتاهتر میشود. این مچبند علاوه بر شناسایی موانع، قابلیتهای دیگری هم دارد. از جمله اینکه میتواند زمان را به کمک لرزش، به فرد نابینا اطلاع دهد. کاربر میتواند انگشت خود را به شکل خاصی بر روی صفحه بکشد تا از زمان آگاه شود. زنگ بیدارباش، از دیگر امکانات این مچبند هوشمند است. قطبنما، از جمله دیگر امکاناتی است که در این مچبند گنجانده شده است. جهات جغرافیایی هم مثل موارد دیگر به کمک لرزش به فرد اطلاع داده میشود. این مچبند البته زمانی به طور کامل قابل استفاده است که کاربر آن را به گوشی هوشمند خود متصل کند. یک اپلیکیشن مخصوص برای کنترل مچبند SUNU در اختیار کاربران قرار گرفته است که بر روی IOS و Android قابل نصب است و علاوه بر امکان کنترل و تنظیم مچبند، امکاناتی نظیر مسیریابی به کمک GPS را هم در اختیار کاربر میگذارد. این مچبند به قیمت ۳۰۰ دلار در بازار عرضه میشود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *