شناسه خبر: 20267 منتشر شده در مورخ: 1398/11/30 ساعت: 12:38 گروه: دانش و فن آوری  
نگاهی به مناسب سازی ماشینهای رأیگیری در آمریکا برای نابینایان

نگاهی به مناسب سازی ماشینهای رأیگیری در آمریکا برای نابینایان

همه ما نابینایان حتماً تجربیاتی از دشواریهای رأی دادن داریم. حال بد نیست ببینیم در گوشه دیگری از جهان پهناور، چه تمهیدی برای آسانتر شدن مشارکت افراد دارای معلولیت در انتخابات اندیشیده اند.

به گزارش ایران سپید به دنبال تصویب قانون موسوم به «قانون آمریکاییهای دچار معلولیت» در آغاز دهه ۹۰ میلادی و با توجه به ضمانت اجرایی این مجموعه قوانین، معلولین آمریکایی سالها است تأثیر وجود این قوانین حمایتی را با پوست و گوشت حس میکنند. کمتر طرح و قانون تازه ای هست که تصویب یا اجرایی شود و در آن خبری از رعایت منافع و حقوق افراد دارای معلولیت نباشد. نمونه بارز احترام به حقوق معلولان را میتوان در قانونی یافت که در سال ۲۰۰۲ و به منظور تسهیل شرکت آمریکاییها در انتخابات به امضای بوشِ پسر رسید. قانونی با نام «Help Americans Vote ActK که مختصراً آن را «HAVA» هم میخوانند. قانونی که ناظر بر الکترونیکی شدن انتخابات است و بر این نکته تأکید دارد که انتخابات الکترونیکی باید به گونه ای برگزار شود که همه با هر شرایطی بتوانند در آن مشارکت کنند. در بخشی از این قانون، مشخصاً در باره معلولین و به طور خاص در مورد نابینایان هم توصیه هایی در اختیار مجریان انتخابات قرار گرفته است. این قانون تأکید میکند در محلهای رأیگیری حتماً باید حد اقل یکی از دستگاههای ثبت رأی به امکانات ویژه افراد دارای معلولیت مجهز باشد. امکاناتی که به خصوص به رأی دهندگان نابینا و کم بینا کمک کند بتوانند رأیشان را به شکل مستقل و کاملاً مخفی، ثبت کنند. در طول ۱۸ سالی که از امضای این قانون میگذرد، کمپانیهای مختلفی سعی کرده اند دستگاهها را به انحا مختلف مناسبسازی کنند و روشهای گوناگونی هم برای این کار ابداع کرده اند. دستگاههایی که در حال حاضر در حوزه های رأیگیری ایالات متحده برای اخذ رأی نابینایان نصب شده عموماً از یک صفحه قابل لمس و سیستم صوتی برخوردار است. در این دستگاهها امکانی در نظر گرفته شده که افراد کم بینا بتوانند نوشته ها را درشت کنند یا با ایجاد تضاد رنگ، آنها را آسانتر بخوانند. برای نابینایان هم یک گوشی و صفحه کلید به دستگاه متصل شده و افراد میتوانند به وسیله موتور صوتی نصب شده بر روی دستگاه، روی گزینه های مختلف حرکت کنند و فرم را پر کنند. امکان تغییر میزان صدا و سرعت خواندن هم از دیگر قابلیتهایی است که در این دستگاه گنجانده شده است. با وجود تمام این امکانات، نابینایانی که به هر دلیل قادر نباشند از دستگاه مناسبسازی شده رأیگیری استفاده کنند میتوانند از شعبه اخذ رأی درخواست کنند تا یک نفر، برگ رأی را برایشان بنویسد. همچنین برای معلولینی که امکان حرکت نداشته باشند هم این تمهید اندیشیده شده که برگ رأی از طریق پست در منزل فرد دارای معلولیت به او تحویل شود و پس از تکمیل، دوباره از همان طریق به محل شعبه برگردانده شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *