شناسه خبر: 20226 منتشر شده در مورخ: 1398/11/28 ساعت: 09:54 گروه: اجتماعی  
قانون حمایت از حقوق معلولان؛ نفی تبعیض‌ها - برابری فرصت‌ها

قانون حمایت از حقوق معلولان؛ نفی تبعیض‌ها - برابری فرصت‌ها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس قانون حمایت از حقوق معلولان را از مترقی ترین قوانین مصوب مجلس دهم خواند وتاکید کرد: در این قانون به اصلاح وضعیت مبلمان شهری مطابق با نیاز معلولان، وضعیت استخدامی و ساعات کاری آنها پرداخته شده است.

به گزارش ایران سپید سلمان خدادادی با بیان اینکه مجلس دهم قانون حمایت از حقوق معلولان را به دلیل گسترده بودن ابعاد در کمیسیون ویژه بررسی کرد گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یکی از مترقی‌ترین قوانین و از مصوبات خوب، قابل دفاع و ارزشمند مجلس دهم بود که برای بهبود وضعیت جامعه‌ی هدف یعنی معلولان تصویب شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان امروز به حدی مترقی است که به جرات می توان گفت در متن آن به تک تک مواد حمایتی موجود در قوانین بین المللی در ارتباط با معلولان پرداخته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم توجه به مناسب سازی مبلمان شهری را از مهم‌ترین محورهای قانون حمایت از حقوق معلولان خواند و گفت: طی 40 سال گذشته معماری سازه ها و قواعد شهرسازی در ایران بر مبنای نیاز معلولان نبوده و اگرچه طی یک دهه اخیر فرهنگ توجه به تسهیل تردد معلولان در دستور کار قرار گرفته اما تا پیش از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان خدمات رسانی به معلولان سخت و بدون پشتوانه قانون ناممکن بود.

وی ادامه داد: در همین راستا توجه به رفت وآمد کم توانان جسمی در قانون حمایت از معلولان در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن تمامی دستگاه‌های تصمیم‌گیر در زمینه مبلمان شهری از شهرداری‌ها گرفته تا وزارت کشور و راه و شهرسازی و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز موظف به در نظر گرفتن شرایط معلولان در تمامی فضاهای شهری شدند تا در صدور پروانههای ساختمانی و سایر محیط ها به گونهای عمل کنند که تردد آنها تسهیل شود.

خدادادی برابرسازی فرصت‌ها در زمینه اشتغال را از دیگر ویژگی‌های برجسته قانون حمایت از حقوق معلولان برشمرد و گفت: در گذشته یک تا سه درصد جذب نیروها در زمان استخدام به معلولان اختصاص داشت اما ما در قانون حمایت از حقوق معلولان این میزان را به 5 درصد افزایش دادیم تا به ازای استخدام هر 100 نفر 5 نفر آن مختص معلولان باشد.

وی با بیان اینکه حمایت مستمر از معلولان از ابتدای معلولیت تا پایان عمر از دیگر ویژگی‌های برجسته قانون حمایت از حقوق معلولان است افزود: علاوه بر این توجه به بعد نظارتی به عنوان ضمانت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از دیگر نقاط قوت قانون مذکور است به طوریکه دست سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای انجام اقدامات نظارتی باز گذاشته شده تا در صورت بی توجهی به قانون با متخلفان برخورد کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان نفی تبعیض بین معلولان و سایر افراد است افزود: در صورت اجرای کامل قانون به طور قطع شاهد جهشی بزرگ در کیفیت زندگی معلولان خواهیم بود به طوریکه از منظر شاخص های عدالت اجتماعی شاهد هیچ تفاوتی در حقوق معلولان با سایر اقشار جامعه نخواهیم بود./ خانه ملت

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *