شناسه خبر: 20207 منتشر شده در مورخ: 1398/11/27 ساعت: 09:54 گروه: اجتماعی  
ضرورت ارائه پلاک ویژه به نابینایان با سهمیه بندی بنزین
چه کسی نمیخواهد نابینایان پلاک (ژ) دریافت کنند؟

ضرورت ارائه پلاک ویژه به نابینایان با سهمیه بندی بنزین

مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان از تشکیل جلسه ای با پلیس راهور خبر داد و گفت: نامه هایی را آماده کردیم برای پلیس راهور تا جلسه ای به همین منظور با مسئولان سازمان بهزیستی، پلیس راهور و البته با حضور نمایندگان معلولان داشته باشیم تا بتوانیم این حق را به نابینایان بازگردانیم.

به گزارش ایران سپید دریافت پلاک ویژه معلولان یا همان پلاک (ژ) چند سالیست که جزو دغدغه های نابینایان شده است. چند سال پیش از سوی سازمان بهزیستی اعلام شد پلاک ویژه خودروی معلولان به نابینایان و ناشنوایان تعلق نمیگیرد و به خاطر سوء استفاده هایی که از این پلاکها شده است، پلیس راهور از ارائه پلاک به خودروهای این گروه از معلولان خودداری میکند. بارها جلسات و نشستهایی از سوی سازمان بهزیستی برگزار شد تا این اجحافی که در حق نابینایان و ناشنوایان صورت گرفته، برطرف شود؛ اما بعد از گذشته چند سال هنوز نتیجه قابل قبولی صورت نگرفته است.

بعد از سهمیه بندی بنزین و تخصیص سهمیه ویژه به خودروهای معلولان، دریافت پلاک برای نابینایان و ناشنوایان اهمیت مضاعف یافت و حال این گروه از معلولان که خودروی شخصی دارند، در پی راهی برای دریافت پلاک ویژه هستند تا بتوانند از امتیازهای این پلاک بهره مند گردند.

با توجه به پیگیریهای شبکه تشکلهای نابینایان در خصوص پلاک ویژه و نشستهایی که با مسئولان بهزیستی در این امر داشته اند، با سهیل معینی به گفتگو پرداختیم. وی در این باره گفت: «در گذشته نابینایان همچون دیگر معلولان پلاک ویژه دریافت میکردند و به دلایل نامشخصی اعطای پلاک به این گروه متوقف شد. در تماسهایی که با پلیس راهور در این خصوص گرفته شد، آنها اعلام کردند: «وظیفه ما فقط اعطای پلاک به معلولان است و اینکه چه کسی یا چه گروهی از معلولان نباید پلاک دریافت کنند، تشخیصش با سازمان بهزیستی است. پلیس راهور بدون هماهنگی در مورد معیار گروههای معلولان تصمیم نمیگیرد.»

این در حالی است که سازمان بهزیستی اعلام کرده است: «ما بعنوان متولی معلولان، استفاده از این حق را برای همه معلولان بطور یکسان میشماریم و نابینایان باید همچون دیگر گروههای معلولیتی پلاک (ژ) دریافت کنند؛ اما پلیس راهور تصمیم گرفته است برای جلوگیری از سوء استفاده، اعطای پلاک را به معلولان محدود کند.» طی جلسه ای که هفته گذشته در دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با آقای شهبازی، مدیر کل توانمندسازی داشتیم، این موضوع را پیگیری کرده و به بحث گذاشتیم. شهبازی  در این جلسه عنوان کرد: «اعطای پلاک ویژه به نابینایان همواره جزو سیاستهای سازمان بهزیستی است. این پلیس راهور است که از ارائه پلاک خودداری میکند؛ حتی برای اثبات صحبتهایش دستور العمل اعطای پلاک را که در سامانه پلیس راهور قرار گرفته، در جلسه قرائت کرد.

پلیس راهور پلاک را فقط برای دو گروه صادر میکند؛ اول معلولان جسمی_حرکتی و دوم، پدر و مادران معلولان کمتوان ذهنی شدید.» معینی ادامه داد: همچنان معتقدیم تا شرایط تردد برای نابینایان در سطح شهر اصولی و ایمن نشده است، اعطای این پلاکها برای تردد نابینایان لازم و واجب است. به همین منظور تا اعطای پلاک، کار را پیگیری خواهیم کرد. در جلسه ای که با آقای شهبازی داشتیم، وی به دیدار سازمان با شورای شهر و شهرداری اشاره کرد و گفت: «برای جبران این کمبود تصمیم داریم به جای پلاک ویژه به این گروه از معلولان خدمات دیگری ارائه دهیم؛ از جمله ارائه آرمهای طرح ترافیک که آن دسته از افرادی که نیاز به ورود به طرح ترافیک را دارند، با مشکل رو به رو نشوند.»

معینی درباره این تصمیم بهزیستی هم گفت: اول باید این طرحها بررسی و ارائه میشد، بعد اقدام به قطع پلاک ویژه معلولان برای نابینایان میکردند؛ نه آنکه با گذشت چند سال، اکنون تازه طرحهایی را مطرح کردند که هنوز اجرا هم نشده است. مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان از تشکیل جلسه ای با پلیس راهور خبر داد و گفت: نامه هایی را آماده کردیم برای پلیس راهور تا جلسه ای به همین منظور با مسئولان سازمان بهزیستی و البته با حضور نمایندگان معلولان داشته باشیم تا بتوانیم شبهه هایی را که به وجود آمده، برطرف سازیم و این حق را به نابینایان بازگردانیم.

با توجه به اطلاعاتی که داریم، از سه منبع کارشکنیهایی برای اعطای پلاک (ژ) به نابینایان صورت گرفته است. طبق اطلاعاتم، برخی کارشناسان سازمان بهزیستی نظراتی مبنی بر عدم دریافت پلاک ویژه از سوی نابینایان داشتند و معتقد هستند پلاک فقط باید به معلولان حرکتی ارائه شود. این در حالیست که سیاست رسمی سازمان، دفاع از ارائه پلاک به نابینایان است و کارشناسان باید نظر مدیریت بهزیستی را ارجح بر دیدگاههای خود بدانند. منبع دومی که سبب شده است این خدمت از نابینایان دریغ شود، تنگنظریهای برخی مسئولان NGO های معلولان حرکتیست که متأسفانه پلاک (ژ) را انحصاری فقط برای خودشان میدانند. منبع سوم هم اظهارات برخی مسئولان پلیس راهور است که معتقدند از این پلاکها سوء استفاده هایی صورت میگیرد و گفتند، فقط معلولانی که خود میتواند رانندگی کنند باید پلاک داشته باشند.

این در حالیست که تا کنون 27 هزار پلاک برای معلولان صادر شده است که تعداد محدودی از آنها به نابینایان تعلق گرفته است. با احتمال آنکه درصدی از نابینایان سوء استفاده هایی را داشتند، باز هم به نسبت کل معلولانی که پلاک (ژ) دارند بسیار محدود است و این موضوع نمیتواند باعث عدم ارائه پلاک به نابینایان شود. مگر چند درصد از نابینایان پلاک ویژه دارند و چند نفر از آنها مرتکب تخلف شده اند؟ باید شفاف اعلام شود چند درصد از گزارشهای افسران پلیس برای تخلف خودروهای نابینایان است و چند درصد، دیگر معلولان. باید آمار شفاف دهند تا برای ما هم قابل قبول باشد.

وی در پایان با اشاره به بهره مندی نابینایان از امتیازهای پلاک ویژه گفت: با توجه به افزایش امتیازهای پلاک (ژ)، اگر قرار باشد همچنان به نابینایان پلاک تعلق نگیرد، باید هرچه سریعتر راهکاری برای ارائه تسهیلات پلاک، مثل سهمیه بنزین، جای پارک در خیابانها و استفاده از پارکینگهای مخصوص نابینایان و... برای خودروهای نابینایان که فاقد پلاک ویژه هستند، در نظر گرفته شود. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *