شناسه خبر: 20175 منتشر شده در مورخ: 1398/11/21 ساعت: 09:58 گروه: اجتماعی  
پرداخت «یارانه» ۶۵۰ هزارتومانی به خانواده جایگزین کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

پرداخت «یارانه» ۶۵۰ هزارتومانی به خانواده جایگزین کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه کودکان مراکز شبه خانواده از ۴٢٠ هزار تومان به ۶۵٠ هزار تومان خبر داد.

به گزارش ایران سپید  وحید قبادی دانا، با بیان اینکه از بهمن ماه یارانه هر فرد در مراکز شبه خانواده ۵۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: یارانه این کودکان  از ۴٢٠ هزار تومان به ۶۵٠ افزایش می‌یابد. همچنین یارانه افراد دارای معلولیت حاضر در مراکز شبه خانواده نیز که پیش از این ۵٧٠ هزار تومان بود با توجه به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به ٩٢۴ هزار تومان رسیده که ۶٢ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به مخارج بیشتر افراد ١٢ تا ١٨ ساله هم یارانه آنها از ۴٢٠ هزار تومان به ٧۵٠ تومان می‌رسد که تا ٧٩ درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب یارانه مراکز شبه خانواده بین ۵۵ درصد تا ٧٩ درصد با توجه به وجود معلولیت و سن افزایش می یابد. این کار در حال انجام است و امروز روی کارت مراکز شارژ می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز شبه خانواده یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است و در گذشته فرزندان دارای سرپرستان غیر موثر در نوانخانه‌ها و پرورشگاه‌ها بودند و هیچ مالکیت و هویت خاصی برای افراد وجود نداشت، گفت: این درحالیست که تجربه نشان می‌دهد در حال حاضر مفهوم مالکیت در بین کودکان این مراکز جا افتاده و مجموعه شبه خانواده جای آسایشگاه‌ها و پرورشگاه‌ها را گرفته است.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۶٠ مرکز شبه خانواده در کشور فعال هستند، تصریح کرد: هر چه فضای مراکز شبه خانواده به شرایط خانواده عادی نزدیک شود بهتر است. تعداد افراد مطلوب در این مراکز تا ١٠ نفر است و الان میانگین تعداد افراد در مراکز کشور نیز به ١٣ نفر می‌رسد. خانواده مجموعه افرادی است که در طول زمان کنار هم زندگی می کنند و عوض شدن مددکاران مطلوب نیست. انتظار ما این است آنها سال‌ها در کنار هم حضور داشته باشند و زندگی کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طی این سالها مفهوم شبه خانواده ساری و جاری شده است، اظهار کرد: تلاش ما این است این مسیر را به خوبی طی کنیم. هدفگذاری ما این است که هر فرزندی در خانواده مراحل رشد و نمو را طی کند و هرکس سرپرست موثری ندارد در وهله اول به خانواده‌ها سپرده شوند.


قبادی دانا با اشاره به اینکه  تعداد فرزندان در مراکز شبه خانواده طی ٢٠ سال اخیر حدودا ثابت و ١٠ هزار نفر بوده است، نیز توضیح داد: این موضوع نشان‌دهنده موفقیت فرایند فرزندخواندگی در کشور است، با این حال اگرچه این نسبت فعلا ثابت است اما باید به حداقل برسد یعنی مطلوب واقعی ما این است هیچ فرزندی در مرکز بهزیستی نباشد.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، به زودی سامانه ملی فرزندخواندگی افتتاح می‌شود که باعث تسهیل فرایند فرزندخواندگی با رعایت جوانب قانونی خواهد بود که در حال حاضر این سامانه به شکل آزمایشی در حال کار است.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه ترجیح ما این است که فرزندان درون خانواده‌های جایگزین بزرگ شوند، ادامه داد: از این به بعد هر فرزندی که خانواده جایگزین مناسب داشته باشد یارانه امداد آنها برقرار می‌شود.

وی افزود: اگر فرزندانی به شکل موقت در مراکز باشند یا خانواده جایگزین وجود نداشته باشد، باید کاری کنیم وضعیت مطلوب و استانداردی برای آموزش و تربیت آنها در شبه خانواده فراهم شود. مهارت آموزشی نقش مهمی در کاهش نگرانی‌های مالی این فرزندان دارد. امیدواریم با سازمان فنی حرفه‌ای هماهنگی لازم صورت بگیرد تا زمان ورود آنها به زندگی هرکدام از این فرزندان مهارتی را آموخته باشند.


وی با تاکید بر اهمیت پر کردن مناسب اوقات فراغت این افراد نیز توضیح داد: یکی از مسائلی که جوانان با آن رو به رو هستند بحث مستقل شدن است که پیش از این سن جوانی ٢٩ سال بود اما الان به ٣۵ سال رسیده است. چون سنی را در نظر می‌گیرند که افراد تا آن سن بتوانند مستقل شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه همزمان با ١٨ سالگی و خروج این افراد حدود ٢٠ میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود، اظهار کرد: اما این مبلغ باید با هدف پرداخت شود. در مورد بحث ازدواج این فرزندان نیز آنها در اولویت تهیه جهیزیه هستند. همچنین در مورد بیمه هم مشکلی برای بیمه مددجویان بهزیستی وجود ندارد و ٣٠ درصد ظرفیت ما خالی است و این آمادگی به طور کامل وجود دارد.

قبادی دانا با بیان اینکه تا کنون مبلغ یارانه امداد پرداخت شده به خانواده جایگزین از یارانه افراد حاضر در مراکز شبه خانواده کمتر بوده 
است، تصریح کرد: این مبلغ قبلا برای هر فرزند ٣٧٠ هزار تومان بود که این مبلغ را ۶۵٠ هزار تومان و تا ٧۶ درصد افزایش دادیم.

وی با تاکید بر اینکه تامین این بودجه همگی محصول شفافیت و انضباط مالی بوده و از محل صرفه جویی هم نبوده است گفت: تامین این مبلغ  با مدیریت مالی و در سایه دولت الکترونیک فراهم شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هر ماه ٣٠٠ میلیارد تومان روی کارت مراکز هدف شارژ می شود، توضیح داد: در سایت بهزیستی هم هر کدام از مددجویان می توانند کل مبالغی که سازمان از سال ٩١ تا کنون برای آنها منظور کرده است را ببیینند. اطلاعات ۲۸۰۰ ملک بهزیستی هم در سایت ثبت شده و مشخص است که هر ملک چه کاربری دارد و چه مقدار اجاره پرداخت میکنند./ ایسنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *