شناسه خبر: 20160 منتشر شده در مورخ: 1398/11/19 ساعت: 15:24 گروه: بهداشت و سلامت  
سهم بالای دام‌ها در بروز بیماری‌های نوپدید

سهم بالای دام‌ها در بروز بیماری‌های نوپدید

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به نقش مهم دام و حیات وحش در سلامت انسان‌ها گفت: 70درصد بیماری‌های نوپدید، مشترک بین انسان و دام هستند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا:حمیدرضا حسینی اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده 60 درصد بیماری‌های عفونی و 70درصد بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و دام بوده و معمولا منشاء دامی دارند و همین اهمیت این بخش را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جوامع انسانی را به مخاطره می‌اندازد افزود: در ادوار مختلف گاه بیماری‌های مشترک با همه‌گیری تلفات زیادی برجای گذاشتند.

این دامپزشک با اشاره به شیوع کروناویروس در چین و برخی کشورهای همجوار آن گفت: اگرچه هنوز به صورت رسمی تایید نشده که این بیماری نیز مشترک بین انسان و دام است اما احتمال آن زیاد است.

وی با بیان اینکه یافته‌های علمی نشان می‌دهد که بیش از 50درصد بیماری‌های عفونی شناخته شده دنیا مشترک بین انسان و دام هستند گفت: در حقیقت 832 مورد از یک هزار و 709 عامل شناخته شده بیماری‌ها در دنیا، مشترک بین انسان و دام هستند.

وی به سهم بالای بیماری‌های نوپدید و بازپدید از عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام پرداخت و خاطرنشان کرد: از 156 عامل شناخته شده بیماری‌های نوپدید 114 مورد مشترک بین انسان و دام است که این رقم خود گویای اهمیت این بخش و ضرورت توجه جدی‌تر به آن است.

دکتر حسینی به نقش مهم دامپزشکی در تامین سلامت جوامع انسانی در کشور اشاره و تصریح کرد: هدف غایی ادارات کل دامپزشکی تضمین امنیت غذایی است و برای انجام این ماموریت اقدامات متعددی انجام می‌دهند.

وی حوزه کاری این سازمان را گسترده و متنوع خواند و اضافه کرد: یکی از مهمترین وظایف ما کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی با هدف تامین بهداشت عمومی جامعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه این سازمان نقش اساسی در پویایی اقتصادی دارد گفت: اقتصاد پویا در سایه امنیت غذایی و انسان سالم محقق می‌شود. اهمیت این بخش تا آنجا است که در برنامه‌های پنجم و ششم، امنیت غذایی به عنوان یکی از محورهای توسعه مورد تاکید قرار گرفته و در حقیقت صیانت و حراست از این امنیت غذایی به عهده دامپزشکی گذارده شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *