شناسه خبر: 20132 منتشر شده در مورخ: 1398/11/16 ساعت: 10:25 گروه: بهداشت و سلامت  
خودمراقبتی، راه پیشگیری از سرطان

خودمراقبتی، راه پیشگیری از سرطان

آخرین گزارش ثبت سرطان در ایران نشان می دهد سالانه شاهد بروز ۱۱۸ هزار مورد جدید سرطان هستیم که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا شایع ترین سرطان ها در مردان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و در زنان شامل  پستان، روده بزرگ، تیرویید، پوست و معده و در هر دو جنس نیز پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است.

در جهان و در ایران تعداد موارد سرطان طی دو دهه آینده افزایش خواهد یافت، این افزایش در همه کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است و مهمترین دلیل آن، افزایش امید به زندگی و پیرتر شدن جمعیت بوده که در کشورهای در حال توسعه  شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی نیز به این دلایل اضافه می شود.

برخی پزشکان بر این باورند آگاهی های مردم در مورد سرطان ها بسیار کم و نامناسب است، پژوهشی که اخیراً منتشر شده نشان می دهد ۷۰ درصد مردم به غلط تصور می کنند که در ابتلا به سرطان، سابقه فامیلی مهمتر از سن است، در حالیکه سن مهم ترین عامل منفرد سرطان است.

آنان می گویند بسیاری از افراد نمی دانند برای بیماریابی سرطان از چه موقع و هر چند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه کنند. پس از ۴۰ سالگی طبق یک برنامه منظم باید برای معاینه و آزمایشات در مورد سرطان به پزشک مراجعه کرد.

دکتر سارا  احمدی آنکولوژیست در این زمینه می گوید: تحقیقات نشان می دهد بیش از ۴۰ درصد سرطان ها را می توان پیشگیری کرد، مصرف الکل، وزن بدن، فعالیت فیزیکی وتغذیه از علل قابل پیشگیری هستند، مهمترین عامل خطر غیر قابل پیشگیری، سن است. سرطان از طریق عوامل مختلف مانند مصرف دخانیات و داخلی مانند جهش‌های ژنی، هورمون‌ها به وجود می‌آید.

وی توضیح می دهد: وقتی سلول ها با سرعت بالا و با رشد غیر طبیعی تقسیم می شوند، توده های بزرگ و بافتی جدید به نام تومور را تشکیل می دهند، همچنین تومورها موجب افزایش فشار روی بافت ها و یا ارگان های مجاور می شوند و یا با آسیب رساندن به بافتها ، عفونی شدن آنها را ساده تر می کنند، همچنین می توانند مستقیما به بافت ها و ارگان ها حمله کرده و عملکرد آن ها را متوقف سازند.

وی اضافه می کند: بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیستند، دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند، در این شرایط پزشک سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی می‌کند و براساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم‌تر است.

احمدی می افزاید: سرطان بیماریی است که بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می‌شود، تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد زنان در مقابل چکاپ‌های منظم و آزمایشات سرطان نسبت به مردان حساس‌تر و مراقب‌تر هستند، اما همیشه هم این‌طور نیست. برای مثال  زنان جوان‌تر بسیاری  از علائمی را که می‌تواند نشانه سرطان باشد، نادیده می‌گیرند.

این پزشک تصریح می کند: افرادی که میزان سبزی ها و فیبر در رژیم غذایی کمتر مصرف می کنند، میزان بروز سرطان روده بزرگ در آنها افزایش می یابد، شواهد نشان می دهد که احتمال بروز این سرطان ها در بین افرادی که از رژیم گیاهی تبعیت می کنند، پایین تر است.

احمدی می افزاید: چربی ها خطر سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات را افزایش می دهند، برخی افزودنی های خوراکی (مواد شیمیایی خاص برای ایجاد رنگ و طعم غذاها) سرطان زا هستند و چاقی ممکن است خطر بروز سرطان رحم را افزایش دهد و مصرف زیاد مشروبات الکلی با پیدایش سرطانهای دهان، حلق، حنجره و مری در ارتباط است و احتمال بروز سرطان را با افزایش سرطان زایی تنباکو بالا می برد.

وی خاطرنشان می کند: برای داشتن زندگی سالم پرهیز از مصرف دخانیات، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای، عدم استفاده از غذاهای چرب و نمک سود، انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش کاهش استرس و فشارهای روحی و معاینات پزشکی مستمر به پیشگیری از سرطان بسیار کمک کننده هستند، قرار گرفتن به مدت زیاد در معرض خورشید با توجه به فواید زیاد آن  ابتلا به سرطان پوست را قوت می بخشد.

از هر ۱۰۰ هزار نفر زن و مرد در کشور ایران ۱۵۷ تا ۱۳۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و این در حالی است که به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ نفر در جهان این بیماری را تجربه می کنند.

۱۵ بهمن ماه (۴ فوریه) نیز که تحت عنوان روز جهانی سرطان نام گذاری شده است؛ به منظور افزایش آگاهی از این بیماری و تشویق جهت پیشگیری و درمان و با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *