شناسه خبر: 20099 منتشر شده در مورخ: 1398/11/14 ساعت: 10:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 14 بهمن 1398

روزنامه دوشنبه 14 بهمن 1398

ضرورت بازی برای جامعه، خانواده و دانشآموزان مدارس استثنایی - تجدید بیعت هیات دولت با آرمانهای امام راحل - اختلالات روان را بشناسیم - قصیده گلدرشت یک گاو سفید - نتایج گلبال و شطرنج نابینایان دهه فجر - اجاره فرزند برای سرقت از طلافروشی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 14 بهمن 1398

8 جمادی الثانی 1441

3  فوریه 2020

سال بیست و چهارم شماره 6347

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

ضرورت بازی برای جامعه، خانواده و دانشآموزان مدارس استثنایی 2

تجدید بیعت هیات دولت با آرمانهای امام راحل 5

اختلالات روان را بشناسیم 7

قصیده گلدرشت یک گاو سفید 11

نتایج گلبال و شطرنج نابینایان دهه فجر 16

اجاره فرزند برای سرقت از طلافروشی 18

................ویژه

* ضرورت بازی برای جامعه، خانواده و دانشآموزان مدارس استثنایی: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در همایش جشنواره بازیهای بومی – محلی در جمع خانواده ها و دانشآموزان شرکت کرد. دکتر حسینی در این همایش محورها، کارکردهای بازی را مورد توجه و تأکید قرار داد. وی تصریح کرد: بر اساس نظریه جورج هربرت مید، بازیها در سه مرحله یعنی دوره تقلید کورکورانه، دوره بازیهای فردی و دوره بازیهای جمعی نقش اصلی در فرآیند تربیت اجتماعی کودکان را ایفاء مینمایند. دکتر حسینی با بیان اینکه نقش مهم و اساسی بازی به تأثیر آن در یادگیری مربوط میشود بیان داشت: هدف اصلی نظام و تعلیم و تربیت، سازمان دهی مطلوب یادگیری به ویژه در دوره ابتدایی است. وی افزود: نظام تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی، آموزش همراه با یادگیری را در برنامه های درسی خود وارد نموده است امروز بیش از ۱۰ هزار مدرسه در سطح کشور، به اتاقهای بازی مجهز شده اند و این روند باید ادامه یابد و اصولا بازی نه فقط در اتاق بازی بلکه در برنامه ریزی و کلاس درس همراهی تلفیقی و همیشگی با آموزش یابند. دکتر حسینی در ادامه بیان کرد: کارکرد مهم دیگر یادگیری جنبه تفریحی و سرگرم کنندگی یادگیری است تفریح و سرگرمی نیاز همیشگی این دوره است  و خواهد بود، و همواره بازیهای فردی، گروهی و اجتماعی یکی از مهمترین محورهای سرگرمی و تفریح بشر را به خود اختصاص داده و میدهد. وی افزود: رشد کمی و کیفی بازیها به ویژه ، بازیهای گروهی و جمعی به این نیاز اساسی بشر و خصوصا در دوره دبستان و کودکی به نحوه بسیار مطلوبی پاسخ میدهد. دکتر حسینی با تأکید بر اینکه اثر عمده دیگر بازی ایجاد فضا و افزایش سرمایه گذاری در جامعه است عنوان کرد: هر جامعه ای نیازمند حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی است و مولفه عمده سرمایه اجتماعی ایجاد ارتباطات کلامی با تشکیلات و اتحاد است که بازی خصوصا بازیهای جمعی زمینه های افزایش ارتباط به ویژه ارتباطات کلامی با نقشهای ملیت و نگاه تشکیلات و نظمپذیری را فراهم میسازد و از این منظر نیز نقش قدرتمند و افزاینده ای را در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی ایفاء میکنند. وی همچنین ادامه داد: نشاط و شادابی جمعی و فردی نیاز دیگر دانشآموزان و جامعه است که بازی این نیاز اساسی را به بهترین و سالمترین وجه پاسخ میدهد. دکتر حسینی اضافه کرد: نشاط اجتماعی و فردی نیاز دیگر مردمان و جامعه است، که باید نظام تعلیم و تربیت و نیز نهادهای فرهنگی – اجتماعی و ورزش و خانواده ها باید به شکل مطلوب به آن پاسخ گویند، که بازیهای جمعی و بومی و محلی این نیاز را خصوصا به شکل سالم و در محیط های مفرح پاسخ میگویند. وی عنوان کرد: امروزه در جامعه گاه نشاط جمعی دچار آسیب ساختار شکنی از یک سو و قالب نگری از دیگر سو میگردد که بازیهای جمعی، بومی و محلی میتواند از این جهت نقش بی بدیلی را در سالمسازی فرد و جامعه ایفاء نماید.

.............سیاسی

* تجدید بیعت هیات دولت با آرمانهای امام راحل. رییس جمهوری در آیین تجدید بیعت هیات دولت با آرمانهای امام راحل با بیان اینکه ایام دهه فجر سال ۵۷ بعنوان روزهای تاریخساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود گفت: هر آن کس که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام (ره) فاصله دارد.

* عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رفت و آمد‌های اصلاحطلبان به شورای نگهبان نیز گفت: طی یکی و دو سال گذشته اعلام کردیم که درب شورای نگهبان به روی هیچکس بسته نیست و دو روز پیش دبیر کل یکی از احزاب اینجا بود، قبل آن جمعی از فعالان سیاسی آمدند و برای ما جناحبندی به هیچ‌ عنوان مطرح نیست و گوش ما برای شنیدن صحبت دلسوزان نظام همیشه آماده است. کدخدایی همچنین در پاسخ به این که آیا رئیس جمهور برای تایید صلاحیت داماد خود با شورای نگهبان رایزنی کرده است، گفت: در خصوص این فرد رایزنی صورت نگرفته است.

* واعظی رییس دفتر رییس جمهوری گفت: با حضور پرشور مردم در راهپیمایی۲۲ بهمن و مشارکت بالا در انتخابات دوم اسفند حتما توطئه‌ها و فشارهای دشمنان را خنثی میکنیم.

* جهانگیری معاون اول رییس جمهوری استقلال و آزادی را اصلیترین آرمانهای انقلاب دانست و گفت: حضور منسجم، با نشاط و امید و شاداب مردم در صحنه های مختلف میتواند این آرمانها را محقق سازد.

* رکورددار رایآوری مجلس چه کسی است؟ تا کنون در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی با یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۶۴ در انتخابات مجلس دوم بالاترین رای و غلامعلی حداد عادل با ۸۴۴ هزار و ۲۳۰ رای در انتخابات مجلس هشتم پایینترین رای را به عنوان نفر اول ادوار مختلف انتخابات مجلس به نام خود ثبت کرده اند.

...........آموزشی

* اختلالات روان را بشناسیم (قسمت اول): همانگونه که جسم ممکن است دچار بیماری و اختلال شود روان انسان نیز ممکن است در برهه هایی از زندگی دچار اختلال  شود. توجه به شروع علائم اختلال روان نقش مهمی در انتخاب نوع و مدت زمان درمان دارد و گاه اگر علائم اولیه به موقع شناسایی و جدی گرفته نشوند شاید درمان بسیار سخت و گاه ناممکن گردد. داشتن اطلاعاتی عمومی در مورد اختلالات روان به ما کمک میکند به موقع به مشکلات اطرافیان یا خود پی ببریم. از اینرو سعی داریم در چند قسمت برخی از اختلالات و علائم آنها را متذکر شویم. اختلالات روانی شامل گستره ای از نشانه ها و علائم هستند که عملکرد روزانه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهند و رنج و پریشانی شدیدی برای فرد یا اطرافیانش به ارمغان میآورند. فرد دارای اختلال روانی واجد ویژگیهایی میشود که در رفتار، احساس و افکار وی نقص و اختلال ایجاد میکنند. چنین ویژگیهایی میتوانند طولانی مدت، عود کننده و برگشتپذیر باشند و یا اینکه در یک دوره واحد زمانی رخ دهند و تمام شوند. یک اختلال روانی خود را با علائم خاص خود نشان میدهد. نشانه ها مواردی هستند که به طور واضح در فرد دیده میشوند؛ مثل طرز لباس پوشیدن فرد، کندی روانی حرکتی و اختلال در شکل تکلم. در مقابل علائم یک اختلال مواردی اند که مبتنی بر گزارش فرد هستند و درونی اند؛ مثل افکار عجیبی که به ذهن فرد میرسد یا احساس غم و اندوه وی. در سیستم طبقه بندی تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا اختلالات بر اساس علائم و نشانه هایشان تقسیم میشوند._ اختلالات عصبی رشدی؛ این دسته از اختلالات از اوایل دوران رشد خود را نشان میدهند و بر کودک تأثیر میگذارند. مانند: اوتیسم، بیش فعالی، نافرمانی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال یادگیری خاص، اختلال زبان و آواهای گفتاری، اختلال ارتباط اجتماعی، معلولیت ذهنی، تیک، هماهنگی حرکتی و حرکات کلیشه ای ._ اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک؛ اختلالات این دسته بسیار شدید بوده و در ابعاد تفکر، عاطفه و رفتار فرد دیده میشوند. معمولترین علامت و نشانه های این دسته اختلالات توهم و هذیان است. _ اختلالات دو قطبی_ اختلالات افسردگی

_ اختلالات اضطرابی؛ شامل فوبیا، اضطراب اجتماعی، حمله هراس، اضطراب جدایی، اضطراب تعمیم یافته، لالی انتخابی و گذر هراسی است. اختلالات وسواسی-جبری_ اختلال استرس پس از سانحه_ اختلالات نشانه جسمانی_ اختلالات خوردن_ اختلالات هذیانی_ انواع جنون_ اختلالات خواب و بیداری_ کژکاریهای جنسی_ ملال جنسیتی_ اختلالات سلوک، کنترل تکانه و تخریبگرانه و نابهنجاریهای جنسی. در بحث علل اختلالات روانی، برای یک اختلال واحد نمیتوان یک علت واحد یافت. آمیزه ای از علل زمینه ای و ژنتیکی وقتی در ترکیب با عوامل تربیتی و محیطی قرار میگیرند میتوانند زمینه ساز اختلالات روانی شوند. در این بین برخی از عوامل وجود دارند که ریسک ابتلا به بیماری را بالا میبرند. مانند: شخصیت فرد: برخی ویژگیهای شخصیتی ممکن است فرد را در معرض ابتلا به بیماری قرار دهد. مثلا هیجانپذیری و ناپایداری هیجانی بیش از حد که یک بعد شخصیتی است، زمینه بیماریهای روانی را ایجاد میکند. - عوامل ژنتیکی: بسیاری از اختلالات روانی از طریق ژنتیک به ارث میرسند. ژنتیکی بودن به این معنی نیست که صرف داشتن والدینی با اختلال روانی خاص، کودک هم مبتلا خواهد شد. بلکه عوامل محیطی نقش تعیین کننده ای در این میان دارند. - عوامل محیطی: معمولا وقتی فرد در یک محیط نامناسب رشد کند، اضطرابهای زیادی را متحمل میشود. شیوه های فرزندپروری نامناسب، آسیبهای جسمانی و جنسی، مورد خشونت واقع شدن، عدم برطرف شدن نیازهای عاطفی و هیجانی از عوامل محیطی دخیل در بروز اختلالات روانی هستند. عوامل زیستی: تغییرات مغزی و هورمونی و گاه برخی وضعیتهای جسمانی مثل بیماریهای جسمی ممکن است خود را در قالب بیماری روانی نشان دهند.

...........فرهنگ و هنر

* قصیده گلدرشت یک گاو سفید. با شروع دوازده بهمن بعنوان اولین روز دهه فجر، چراغ اولین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم روشن شد. حال و هوای کاخ رسانه در اولین ساعات شروع کار جشنواره، پر جنب و جوش نبود؛ اما در سآنس دوم کم کم خبرنگاران و منتقدان در سالنهای کاخ خود را جا کردند تا موشکافانه فیلمهای فستیوال امسال را ببینند. برغم تلاشهای عده زیادی از خبرنگاران، امسال هم پردیس ملت بعنوان کاخ رسانه انتخاب شد؛ مخصوصاً با افتتاح دو سالن این پردیس، زبان دبیرخانه در توجیه انتخاب خود دراز بود. الغرض، فیلم «سه کام حبس» ساخته سامان سالور روشن کننده چراغ جشنواره در کاخ رسانه بود. فیلمی با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار که به بحث اعتیاد میپردازد و چندان چنگی به دل نمیزند؛ چرا که تمام حوادث قابل پیشبینیست و پیوندهای برخی شخصیتها با اتفاقات کاملاً غیر منطقی به نظر میرسد. با وجود ریتم تند فیلم، ایجاد یک فضای تکراری که شاید یادآور فیلم «ابد و یک روز» سعید روستاییست یا بازی تنابنده که فیلم «لامپ صد» سعید آقاخانی را به یاد میآورد، چیزی برای فیلم بعنوان یک هویت مستقل باقی نمیگذارد. مرتضی با بازی محسن تنابنده از کار خودش در تولید و عرضه ظروف پلاستیکی ناراضیست. او به دنبال بهتر کردن وضع زندگیش دست به مواد فروشی میزند و همین تصمیم، حوادث تلخ زندگی او و همسرش نسیم با بازی پریناز ایزدیار را رقم میزند. اما فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش سناییها، کمی نظر منتقدان و خبرنگاران را به خود جلب کرد. سناییها در نشست خبری که بعد از نمایش فیلم برگزار شد، درباره پرسشی پیرامون عنوان فیلم اظهار داشت که این عنوان گذاری سمبلیک بوده؛ اما به این اشاره نکرد که سمبل چه چیزی را در عنوان این فیلم لحاظ کرده است. تم فیلم جدید بهتاش سناییها ضد اعدام است؛ موضوعی که شاید سابقه زیادی در میان اهالی سینما نداشته؛ خاصه آنکه در ماههای اخیر با انتشار خبر قتل غزاله، دختر جوانی که ظاهراً به دست دوستش آرمان کشته شده و توجه جامعه بویژه سلبریتیها را به خود جلب کرده، این ظن را در ذهن مخاطب تداعی میکند که سناییها بر اساس خبر این حادثه سوژه فیلمش را انتخاب کرده است. اما کارگردان در مقابل پرسشی تلویحی در این زمینه، این پاسخ تلویحی را داد که سوژه این فیلم به هیچ حادثه ای که اخیراً رخ داده ارتباط ندارد؛ چون طرح اولیه آن سال ۱۳۹۱ نوشته شده است؛ ضمن اینکه فیلم در تابستان تصویربرداری شده و مراحل اخذ مجوز خود را طی کرده است؛ حال آنکه حادثه مد نظر خبرنگاران و مخاطبان، پاییز امسال اتفاق افتاده است. داستان فیلم با روایت کوتاه و سریع اعدام جوانی به نام بابک شروع میشود؛ بعد از مدتی با مراجعه یکی از شهود که شهادت داده بود بابک قاتل است، قصه وارد مرحله عجیبی میشود. آن شاهد اقرار میکند که بابک قاتل نبوده و شهادت دروغ داده است و به طریق اولی، قضات هم حکم اشتباه صادر کرده اند. همین جریان، مینا را به صرافت می اندازد تا از قضاتی که حکم اعدام بابک را صادر کرده اند، شکایت کند. در این گیر و دار، شخصی به نام رضا اسفندیاری با بازی علیرضا صنیعفر خود را بعنوان یکی از دوستان بابک به مینا معرفی میکند و میگوید که بدهی سنگینی به بابک بدهکار است و میخواهد آن را مسترد کند. غافل از اینکه رضا یکی از همان قضاتیست که حکم اشتباه صادر کرده و وقتی متوجه اشتباهش شده، از فرط ناراحتی اقدام به استعفا کرده است؛ این در حالیست که مینا از شخصیت اصلی رضا بیخبر است. فیلم سراسر کنش درونی مینا و جدال رضا با خودش را نشان میدهد. مینا از سویی دلباخته رضا میشود و او را شاید ناجی تمام سختیهای خود میداند؛ مخصوصاً که دختر هفت ساله ناشنوایی دارد و در عالم خود شاید به دنبال سعادتمند کردن اوست. اما از این سو رضا با وجدان خودش درگیر است و نمیداند چگونه از راز سر به مهرش پرده بردارد. این تأملات رضا زمانی تشدید میشود که خبر خودکشی پسرش را به او میدهند. پسری که شغل پدرش را دوست ندارد و با وجودی که از تصمیم پدرش در کنار گذاشتن حرفه اش مطلع میشود، باز حاضر نیست در کنار او بماند و عازم خدمت سربازی میشود. نکته مهمی که در طول این فیلم انتقاد عده ای از منتقدان را مطرح میکند، بینش سناییها در بحث کارگردانی فیلم است. سوژه فیلم قوی و گردن کلفت است، اما کارگردان در مواردی مثل طراحی صحنه و توجه به آکساسوار یا توالی پلانها، خیلی جزئی نگری کرده و این اطناب باعث شده که مدت زمان فیلم طولانی شود و کارگردان از سوژه فیلم فاصله بگیرد. برغم این اشکال در فرم فیلم که گلدرشت است، اگر کارگردان در تدوین فیلم برای نمایش عمومی تجدید نظر کند، فیلمی درخور تأمل ارائه خواهد داد. پایان فیلم با فضای نسبتاً سور رئال شاید برای برخی منتقدان جذاب و برخی دیگر چندان جالب نباشد؛ اما به نظر میرسد کارگردان در ایجاد این فضا عمدی داشته که باید در گفتگوها و نقدها این موضوع معلوم شود.

.........ورزشی

* نتایج گلبال و شطرنج نابینایان دهه فجر: مسابقات بخش مردان جشنواره فرهنگی ورزشی نابینایان در بخش مردان، از روز دهم بهمنماه در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر آغاز شده است. مسابقات دسته اول و دوم گلبال پیشکسوتان در بخش مردان، شنبه ۱۲ بهمن در بابلسر به پایان رسید. در مسابقات دسته اول، تیم تهران در دیدار رده بندی، ۱۲ بر ۵ خراسان رضوی را شکست داد و عنوان سوم را از آن خود کرد. در دیدار نهایی نیز اصفهان ۱۲ بر ۲ مازندران را شکست داد و قهرمان شد. در مسابقات این دسته، تیمهای همدان، توابع تهران، قم و آذربایجان شرقی به ترتیب چهارم تا هشتم شدند. بنابر این، دو تیم قم و آذربایجان شرقی به مسابقات دسته دوم سقوط کردند. مهدی سوری از همدان، موفق شد با ۳۲ گل زده، عنوان آقای گلی را از آن خود کند. اما در مسابقات دسته دوم که با حضور 12 تیم در سه گروه چهار تیمی برگزار شد، یزد در دیدار نهایی ۹ بر ۸ آذربایجان غربی را مغلوب کرد و قهرمان شد. این دو تیم موفق شدند به رقابتهای دسته اول گلبال پیشکسوتان در سال آینده صعود کنند. در دیدار رده بندی نیز کرمان با نتیجه ۱۱ بر ۸ کردستان را شکست داد و سوم شد. در مسابقات این دسته، اسد مروی با ۳۵ گل از آذربایجان غربی، عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد.

* امید کریمی قهرمان قهرمانان شطرنج شد: مسابقات شطرنج قهرمانی کشور در بخش مردان در 6 دور برگزار شد و در کلاس ب1، علیرضا قورچیبیگی از استان قزوین با 5.5 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت، رستم دویستی از تهران با 5 امتیاز به مقام نایب قهرمانی رسید و علی والهی از مازندران به مقام سوم دست یافت. در کلاس ب2-ب3، امید کریمی از اصفهان با 6 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت و عنوان قهرمان قهرمانان را از آن خود کرد. احسان صادقی از البرز با 4 امتیاز و پوئن شکنی بهتر به مقام نایب قهرمانی رسید و ایوب پناهی از گیلان با 4 امتیاز سوم شد.

.............حوادث

* اجاره فرزند برای سرقت از طلافروشی: زن و مرد کلاهبردار که برای سرقت از طلافروشیها دختر و  پسر نوجوانی را اجاره کرده بودند با ترفندی خاص رشته زنجیر طلای 8 و نیم میلیون تومانی را سرقت کردند. رسیدگی به این پرونده از 17 دی سال جاری با شکایت زن میانسالی به کلانتری  نیاوران مبنی بر کلاهبرداری آغاز شد. شاکی در اظهاراتش گفت: من در یک جواهرفروشی کار میکنم. 26 آبانماه یک زن و مرد به همراه دختر و پسر نوجوانی که فرزندانشان بودند به مغازه آمدند و پس از مشاهده طلاها در نهایت یک رشته زنجیر طلا به مبلغ 8 و نیم میلیون تومان را انتخاب کردند و فاکتور آن صادر شد. اما پرداخت مبلغ به سبب تراکنش نامعتبر صورت نگرفت. پس از آن شماره کارت صاحب مغازه را برای واریز کارت به کارت به آن مرد دادم تا مبلغ طلا را به آن واریز کند ولی از آنجا که مبلغ خرید بیش از سقف انتقالی بود، شماره کارت خودم را هم دادم. بعد از چند دقیقه پیام تراکنش موفق را با اسم و شماره پیگیری به مبلغ طلای خریداری شده به من نشان داد. همان موقع به صورت اینترنتی حسابم را چک کردم ولی مبلغی واریز نشده بود. وقتی این موضوع را به خریدار گفتم او گفت که مدتی طول میکشد تا مبلغ به حسابم بیاید و برای جلب اعتمادم نیز 2 شماره تماس به من دادند تا اگر مشکلی پیش آمد تماس بگیرم. اما بعد از چند ساعت که دوباره حسابم را چک کردم باز هم پولی واریز نشده بود و با شمارهها تماس گرفتم که هر دو خط خاموش بود. رئیس پایگاه یکم پلیس در اینباره گفت: در بررسیهای میدانی، تصاویر زوج و پسر و دختر نوجوان به دست آمد و مشخص شد که او یک کلاهبردار حرفه ای و سابقه دار است. در شاخه دیگری از تحقیقات مشخص شد که وی در یک شرکت باربری مشغول به کار است که با به دست آوردن نشانی محل کار وی، متهم در دوم بهمنماه با دستور قضایی بازداشت شد. پس از انتقال متهم به پلیس آگاهی وی اعتراف کرد و گفت: این دختر و پسر نوجوان را برای اجرای سرقتها اجاره کرده بودم تا فروشنده ها شک نکنند. اما از معرفی زن همدستش خودداری کرد. با این حال از آنجایی که فاکتور فروش طلا به ‌نام زن جوان صادر شده بود، او نیز در منزلش در محدوده نیاوران شناسایی و دستگیر شد. * 14 کولبر گرفتار در ارتفاعات سرشیو سقز با کمک امدادگران هلال احمر نجات یافتند. این در حالی است که دو نفر از کولبران همچنان ناپدید هستند. مدیر عامل هلال احمر استان کردستان گفت: نیروهای هلال احمر پس از اطلاع بلافاصله عازم ارتفاعات شدند. البته چون این افراد از مبادی رسمی راهی ارتفاعات نمیشوند نمیتوانیم تعداد دقیقی از افراد ارائه دهیم. در مرحله نخست 14 کولبر پیدا شدند و توسط نیروهای امدادی هلال احمر و مردمی به مکان امن (روستای مام سیف الدین) منتقل شدند. هنوز دو نفر ناپدید هستند که به ‌گفته این افراد این دو نفر به انتخاب خودشان راهشان را از دیگر اعضا جدا کرده‌ و به‌ سمت عراق، مریوان یا سقز در حال حرکت بودند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.

 


 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *