شناسه خبر: 20078 منتشر شده در مورخ: 1398/11/12 ساعت: 11:10 گروه: اجتماعی  
سودجویی چراغ خاموش «اسنپ» در ارائه تسهیلات به معلولان

سودجویی چراغ خاموش «اسنپ» در ارائه تسهیلات به معلولان

«اسنپ» با توجه به بی میلی رانندگان خود به قبول سفر معلولان، دسترسی آن‌ها را به اطلاعات مسافران معلول سلب کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان پس از جلسه علنی شورای شهر تهران در تاریخ دوازدهم آذرماه سال جاری، زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در نشست خود با نمایندگان شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ و در حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت تاکسی اینترنتی داد که بر اساس آن مقرر شد تا شرکت اسنپ گزینه‌ای در برنامه خود قرار دهد که با قبول درخواست سفر از سوی رانندگان مسافران معلول، در هر سفر مبلغ ۶ هزار تومان برای مسافران تخفیف دریافت کنند.

این تفاهم‌نامه بدون حضور مدیر عامل شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ به امضا رسید و شکل تفاهم نامه به گونه‌ای بود که انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت.

یکی از انتقاد‌های مطرح شده به شورای شهر تهران و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری این بود که چرا تنها این تفاهم‌نامه با یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به امضا رسیده است و چرا شورای شهر و شهرداری تهران هیچ‌گونه شفاف سازی درباره ابعاد این تفاهم‌نامه انجام نمی‌دهند.

از دیگر گمانه‌زنی‌های مطرح شده این بود که شهرداری تهران و شورای شهر چه تخفیف و مزایایی را برای یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی (اسنپ) در نظر گرفتند که این شرکت حاضر شده بدون هیچ چشم‌داشتی برای هر سفر افراد معلول مبلغ ۶ هزار تومان تخفیف در نظر بگیرد.

این تفاهم‌نامه به گونه‌ای به امضا رسید که از تاریخ آن (۱۲ آذر ماه همزمان با روز معلول) تا انتهای سال جاری سرویس‌دهی شرکت اسنپ به معلولان با مبلغ ۶ هزار تومان تخفیف انجام شود.

مدیران شرکت اسنپ در آن زمان نیز ساز و کار تخفیف ۶ هزار تومانی در هر سفر افراد معلول را مشخص نکردند و جای این سوال باقی ماند که این تخفیف از جیب چه کسی اعمال می‌شود و چگونه می‌توان به عنوان مثال در یک سفر با هزینه ۱۰ هزار تومان، ۶ هزار تومان آن را به مسافر تخفیف داد.

در همان زمان زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران که پیگیر انعقاد این تفاهم‌نامه بین شرکت تپسی و شهرداری تهران بود، اعلام کرد که این مبلغ تخفیف (۶ هزار تومان) از سود شرکت کسر می‌شود و رانندگان هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند.

از آن زمان تا به امروز بسیاری از رانندگان این ناوگان (رانندگان اسنپ) اعلام می‌کنند که بر روی برنامه آن‌ها هیچ عنوانی برای سفر معلولان ارائه نشده است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت ۴۵ روز از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شهرداری تهران با شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ برای ارائه تخفیف به سفر معلولان، هنوز برای رانندگان این ناوگان برنامه ارائه نشده است؟ گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که شرکت اسنپ به دلیل آن که این احتمال را می‌داد رانندگان با علم به این موضوع که مسافر آن‌ها معلولان هستند، درخواست سفر آن‌ها را قبول نکنند امکان دسترسی به سفر معلولان را بر روی تلفن همراه آن‌ها ایجاد نکرده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: امکان سفر معلولان همراه با تخفیف در شرکت اسنپ برقرار است، اما رانندگان از دسترسی به اطلاعات سفر معلولان بی‌بهره هستند.

به زبان ساده می‌توان گفت که شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ با علم به این موضوع که رانندگان ناوگان خود تمایلی نسبت به قبول سفر افراد معلول ندارند، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن امتیازاتی را برای خود از مدیریت شهری دریافت کند.

شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ به شکل چراغ خاموش بدون اطلاع رانندگان سفر افراد معلول را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد و رانندگان بدون اطلاع از وضعیت مسافر خود به استقبال او می‌روند که پس از مشاهده وضعیت فرد مذکور اقدام به لغو سفر می‌کنند.

از ابتدا مشخص بود انعقاد این دست از تفاهم‌نامه‌ها برای خدمات‌دهی به مردم طرحی از پیش شکست خورده است، زیرا رانندگان تمایلی به قبول سفر افراد معلول ندارند.

پاسخ مسئولان اسنپ:

اسنپ به واسطه مسئولیت اجتماعی خود تلاش می‌کند تا در حضور پررنگ افراد دارای معلولیت در جامعه نقش داشته باشد.

از همین رو همزمان با روز جهانی معلولان، تفاهم‌نامه‌ای را برای تخصیص کد تخفیف به افراد دارای معلولیت با شهرداری امضا کردیم. این تخفیف در طرحی به نام «با شما در حرکتیم»، بدون محدودیت در تعداد استفاده، برای سفرهای افراد دارای معلولیت تا پایان امسال در نظر گرفته شده است.

این تفاهم‌نامه صرفا در راستای مسئولیت اجتماعی اسنپ امضا شده و شائبه دریافت امتیاز از شهرداری به هیچ عنوان صحت ندارد.

این تخفیف از طریق یک کد اختصاصی روی شماره تلفن افراد دارای معلولیت قابل استفاده است. افراد دارای معلولیت در هر سفر باید این کد را در بخش «کد سفر» داخل اپلیکیشن اسنپ وارد کنند تا ۲۰درصد از هزینه سفر آنها (تا سقف ۶هزار تومان) کم شود.

برای فعال‌سازی این کد تخفیف تیم‌های مختلفی در اسنپ با همه توان بسیج شدند تا بتوان کار را به نحو احسنت به انجام رساند. شورای شهر شماره تلفن افراد دارای معلولیت را در اختیار اسنپ قرار داد و ما پس از فعال کردن کد تخفیف برای اطلاع‌رسانی درباره این تخفیف به افراد دارای معلولیت پیامک ارسال کردیم.

با توجه به اینکه شماره تلفن‌هایی که در اختیار اسنپ قرار گرفته بود کامل نبود، برای ارائه تخفیف به معلولان ساز و کاری را با روابط عمومی بهزیستی در نظر گرفتیم.

بر اساس این ساز و کار، افراد معلول عضو بهزیستی اطلاعات خود را (شامل کد ملی و شماره موبایل) جهت استعلام از طریق ارسال دایرکت در شبکه‌های اجتماعی رسمی اسنپ، یا ارسال ایمیل به اسنپ و یا تماس با پشتیبانی در اختیار اسنپ قرار می‌دهند. این اطلاعات با سازمان بهزیستی چک می‌شود و در صورت تایید این سازمان کد تخفیف به این افراد تعلق می‌گیرد.

تا کنون حدود ۳۰هزار بار از کد تخفیف ویژه افراد دارای معلولیت استفاده شده است. هزینه کلیه‌ی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ از جمله طرح «با شما در حرکتیم» از منابع مالی شرکت اسنپ پرداخت می‌شود و کاربر راننده به هیچ عنوان هیچ هزینه‌ای را متقبل نخواهد شد.

در حال حاضر بحث حمایت از معلولان به عنوان اصلی‌ترین مسئولیت اجتماعی شرکت اسنپ تعریف شده است. از همین رو تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان دارای معلولیت نیز در نظر گرفته‌ایم. مجموع کاربران راننده دارای معلولیت در ناوگان حمل‌ونقل اسنپ حدود ۱۰ هزارنفر هستند که تمام این افراد از پرداخت کمیسیون معاف هستند. مجموع کمیسیون افراد دارای معلولیت در یک ‌سال گذشته تا ابتدای تابستان ۹۸، مبلغ ۹۰‌میلیارد ریال بوده که اسنپ این رقم را از اعتبار این افراد کسر نکرده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *