شناسه خبر: 20067 منتشر شده در مورخ: 1398/11/8 ساعت: 09:38 گروه: دانش و فن آوری  
تلاش کنشگران اروپایی برای احقاق حقوق نابینایان در دسترسی به اطلاعات بسته های مواد غذایی

تلاش کنشگران اروپایی برای احقاق حقوق نابینایان در دسترسی به اطلاعات بسته های مواد غذایی

تمامی شرکتهای دارویی موظف شده اند نام و مشخصات داروها را به صورت بریل بر روی بسته های دارویی درج کنند. روش دیگری که آنها به دنبال قانونی کردنش هستند این است که فروشگاهها ملزم به رعایت یک چیدمان ثابت برای انواع مواد غذایی باشند.

به گزارش ایران سپید «Laura Ferrara»، نماینده پارلمان ایتالیا و عضو جنبش «پنج ستاره» از احزاب مخالف در این کشور، نامه ای را خطاب به کمیسیون اروپا تنظیم کرده و از این کمیسیون خواسته در تصویب قوانین جدیدی که در زمینه درج اطلاعات مواد غذایی بر روی بسته ها در حال طراحی است، نیاز نابینایان به داشتن دسترسی به این اطلاعات را نادیده نگیرد.

بر اساس استراتژی تازه اتحادیه اروپا موسوم به «استراتژیِ مزرعه تا چنگال» که مفادش در سر تا سر اتحادیه اروپا لازم الاجرا خواهد بود، قرار است تغییراتی در نحوه درج اطلاعات بر روی بسته ها اعمال شود و لرا فراری، این نامه را با هدف یادآوری لزوم رعایت برابری در امکان دسترسی همه اقشار، از جمله شهروندان نابینا به این اطلاعات به سوی دفتر این اتحادیه روانه کرده است.

فراری در باره اهمیت این نامه میگوید: «هدف از اجرای این طرح تازه که از مارس امسال عملیاتی میشود این است که خریداران به جزئیات دقیق هر بسته دسترسی داشته باشند اما به نظر میرسد بحثهایی که در کمیسیون اروپایی در جریان است، بیشتر حول موضوع تبعات سیاسی ناشی از اجرای طرح است و به چگونگی دسترسی اقشار خاص، توجهی نمیشود.»

فراری که به نمایندگی از یک گروه از اعضای پارلمان ایتالیا این نامه را نوشته معتقد است نابینایان هم باید بتوانند  مواد غذایی مورد نظرشان را کاملاً آگاهانه انتخاب کنند. این گروه از نمایندگان پارلمان، همکاریهایی را با اتحادیه نابینایان ایتالیا آغاز کرده اند تا به روشی قابل اجرا که امکان دسترسی نابینایان به اطلاعات بسته ها را فراهم کند، دست یابند. در حال حاضر جمعیت نابینایان ساکن در اتحادیه اروپا چیزی حدود ۳۰ میلیون نفر تخمین زده میشود. کنشگران حوزه نابینایان از اوایل دهه ۹۰ قرن بیستم، در حال تلاش برای ایجاد دسترسی نابینایان به نوشته های مندرج در بسته های مختلف هستند. فراری و همکارانش هم با استناد به تلاشهای سی سال گذشته، الگوی بسته های دارویی را به عنوان یک الگوی موفق به کمیسیون اروپا پیشنهاد میکنند.

هم اکنون تمامی شرکتهای دارویی موظف شده اند نام و مشخصات داروها را به صورت بریل بر روی بسته های دارویی درج کنند. روش دیگری که آنها به دنبال قانونی کردنش هستند این است که فروشگاهها ملزم به رعایت یک چیدمان ثابت برای انواع مواد غذایی باشند و هر کدامشان، جای ثابتی را مخصوص به خود در فروشگاه داشته باشد که فرد نابینا بتواند با چند بار مراجعه به یک فروشگاه، جای هر بسته را یاد بگیرد. فناوریها هم چند سالی است که در این زمینه به کمک نابینایان آمده اند و انواع اسکنرها و بارکد خوانها به نابینایان امکان میدهند نوشته های هر بسته را به شکل صوتی دریافت کنند. فراری و همکارانش امیدوارند تا پیش از اجرایی شدن طرح جدید، راهکارهای مناسب برای دسترسی افراد نابینا، اندیشیده شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *