شناسه خبر: 19981 منتشر شده در مورخ: 1398/10/30 ساعت: 10:05 گروه: اجتماعی  
بهره مندی ۲۶۸۸ دانش آموز ناشنوا از سمعک

بهره مندی ۲۶۸۸ دانش آموز ناشنوا از سمعک

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور در نشست با جمعی از ناشنوایان گفت: تعمیر قطعات کاشت حلزون دانش آموزان ناشنوا از سال ۹۵ تا کنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که هزینه هر کدام ۲۵ میلیون ریال بوده است و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.

به گزارش ایران سپید دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار داشت: ما از وضعیت طیف های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور اطلاعات لازم و کافی را داریم و هیچ کدام از این دانش آموزان خارج از پوشش ما نیستند و برای همه اینها تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۶۹۰ مرکز اختلال یادگیری در سطح کشور داریم، تصریح کرد: اخیرا جلسه ای با معاونت آموزش ابتدایی با رویکرد آموزش فراگیر در مشهد مقدس برگزار شد که مقرر شد معلمان ابتدایی در این خصوص به ما کمک کنند تا این اتفاق یعنی فراگیر سازی زودتر به نتیجه برسد که البته بخش عمده ی این فراگیرسازی، ناشنوان هستند.

دکتر حسینی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانش آموز در بخش ناشنوایان داریم که در مدارس پذیرا مشغول تحصیل هستند و ۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، نیز در مدارس ویژه هستند  و ما هرچه قدر بتوانیم این فراگیر سازی را بیشتر کنیم به ناشنوایان کمک کرده ایم چرا که امروز خیابان، بیمارستان و جامعه ویژه ناشنوایان نداریم ولی جامعه، خیابان و بیمارستان انسانی داریم.

وی با بیان اینکه ناشنوایان انسانهای بسیار با استعدادی هستند، تاکید کرد: برای اینکه این دانش آموزان بتوانند به جامعه کمک کنند باید در مدارس عادی تحصیل کنند.

دکتر حسینی با تأکید بر این مطلب که فراگیرسازی ما را به عدالت نزدیک می کند، بیان داشت: ما اگر در چشم انداز آینده بتوانیم به فرزندان مان زبان اشاره را یاد بدهیم می توانیم از اساتید ناشنوا و با تجربه در مدارس برای دانش آموزان عادی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما اصل تفاوت، تطابق، فراگیرسازی، توانمند سازی، فرصت آفرینی و اصل تعادل را حلقات زنجیره ای می دانیم که باید در بحث دانش آموزان با نیازهای ویژه به طور جدی پیگیری کنیم و در حال حاضر در دستور کار هم قرار دارد که بخشی از آن انجام شده و بخشی نیز درحال انجام است.

دکتر حسینی افزود: البته ما باید رشته های جدید به ویژه در بحث فنی و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را ایجاد کنیم که در حال حاضر مشغول انجام آن نیز هستیم وقرار بر این شده در این راستا سند جامع آموزش های فنی حرفه ای و کار آفرینی نیز تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه الان در ۸ رشته هنرستان و در ۳۰ رشته کار ودانش این دانش آموزان مشغول تحصیل هستند، گفت: رشته هایی از قبیل تصویر سازی، جلوه های ویژه رایانه ای، برق ساختمان، گرافیک رایانه ای ، خیاطی لباس شب، طلا و جواهرات، پرورش زعفران، گیاهان دارویی از جمله این رشته ها هستند.

دکتر حسینی افزود:  البته ۲۸۲ نفر از این دانش آموزان در رشته علوم انسانی و ۱۷۲ در علوم تجربی و ۱۸۳ نفر هم در رشته علوم ریاضی مشغول تحصیل می باشند.

وی با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن که سیاست آموزش کشور بوده و خوشبختانه در این  بخش دانش آموزان ( ناشنوا) از همه جلوتر هستند، اضافه کرد: در ۸ قلمرو فعالیت هایی برای دانش آموزان ناشنوا از جمله نهضت زبان اشاره، استفاده از تشکل های مردم نهاد، تهیه وطرح اپلیکیشن هایی که فرهنگ زبان اشاره را بتواند داشته باشد، تدوین برنامه زبان آموزی در دوره ابتدایی در چهار حیطه شنیدن، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن برای کمک به مهارت های زبانی، تهیه و تدوین ۱۲ کتاب که در این زمینه چاپ شده، مناسب سازی بسیاری از کتاب ها و فعالیت های ورزشی، فرهنگی، هنری و قرآنی را داریم.

دکتر حسینی در ادامه اظهار داشت: فعالیت های حمایتی از قبیل کاشت حلزون که از سال ۹۴ به بعد برای حدود ۱۲۵ نفر انجام شده که هزینه هر نفر حدود ۶۰ میلیون ریال بوده است.

وی همچنین افزود: تعمیر قطعات کاشت حلزون از سال ۹۵ تا کنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که هزینه هر کدام ۲۵ میلیون ریال بوده است و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.

وی با بیان اینکه ما در چند جهت نیازسنجی را انجام می دهیم، بیان داشت یکی نیاز سنجی اماکن و فضا های تحصیلی است که با کمک دولت و خیرین نیکوکار تلاش می کنیم این نیاز را برطرف کنیم.

دکتر حسینی ادامه داد: استاندارد سازی فضا و تجهیزات برای ارتقا کیفیت تحصیلی یک امری ضروریست که ما در حال حاظر در حال بررسی آن هستیم که چه تجهیزاتی موجود است و چه تجهیزاتی لازم وضروری است که بتوانیم متناسب با آن با کمک دولت و خیرین نیکوکار ابتدا این تجهیزات را به مدارس و سپس به تک تک این دانش آموزان کمک کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نظریه امتداد افزود: بر اساس این نظریه توسعه در جامعه امتداد حواس پنجگانه آدم ها است به طور مثال مخابرات امتداد گوش، برق امتداد چشم، دستگاه های عظیم پرس امتداد دندان ها و بلند گو امتداد زبان است .

وی بیان کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه گاهی یکی از این حواس را ندارند که باید برای آنها دو کار را انجام داد یکی کاری است که خداوند عالم انجام داده و به میزان آن حواسی را که ندارند دیگر حواس آنها را قوی تر کرده و دیگری کاری است که ما انسانها باید انجام بدهیم و با ساخت وسایل و تجهیزات آن نداشته های دانش آموزان با نیازهای ویژه را امتداد دهیم به طور مثال دستگاه پرکینز امتداد نابینایی و زبان اشاره امتداد ناشنوایی است.

وی همچنین افزود: در نشستی که با موسسه وارستگان در مشهد داشتیم دکتر وارسته اعلام کرده که می خواهد ۷۰۰ میلیارد ریال کل پس انداز زندگی خود را هزینه ناشنوایان کند چون ناشنوایان در بین مردم عادی به عنوان آدم های کاملا معمولی دیده می شوند ولی دیگر طیف ها با نیاز های ویژه قابل تشخیص هستند.

دکتر حسینی اضافه کرد: از بخش خیرین و همچنین از ردیف مسئولیت اجتماعی که در وزارت خانه هایی مثل نفت و بانک ها است باید در مرحله اول فضا های استاندارد و در مرحله بعد تجهیزات استاندارد را برای همه ی طیف های ۷ گانه از جمله ناشنوایان هزینه کنیم و برای گام گذاشتن در این مسیر همه باید به هم کمک کنیم.

وی در پایان افزود: ما با تشکل های غیر دولتی از جمله شبکه ملی ناشنوایان که ۷۰ تشکل دیگر را تحت پوشش قرار دادند و همچنین فدارسیون بین المللی ناشنوایان نیز آنها را پذیرفته است، جلسه ای داشتیم که مقرر شد ماهی یکبار نشست داشته باشیم و در خصوص ناشنوایان و مشکلات آنها گفتگو کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *