شناسه خبر: 19970 منتشر شده در مورخ: 1398/10/29 ساعت: 10:13 گروه: فرهنگی  
افزایش توانمندی افراد معلول و کم توان با کتاب

افزایش توانمندی افراد معلول و کم توان با کتاب

مسئولان کتابخانه های عمومی و بهزیستی گیلان با تأکید بر لزوم توجه به افراد کم توان و معلول، رساندن کتاب به این افراد را سبب افزایش توانمندی های آنها عنوان کردند.

به گزارش ایران سپید با حضور مدیران کل کتابخانه های عمومی و بهزیستی استان گیلان تفاهم نامه همکاری میان این اداره کل برای اجرای برنامه در کتابخانه خاتم الانبیا رشت امضا شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در این برنامه با بیان اینکه آگاهی بخشی به جامعه از طریق ارائه کتاب‌های مناسب یکی از وظایف کتابخانه‌های عمومی است، گفت: این موضوع سبب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه می‌شود.

پریسا کرمی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۲ کتابخانه عمومی استان گیلان دارای بخش کودک و نوجوان به صورت مجاز هستند، افزود: یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه های عمومی آشنای مخاطبان با مسائل روز همانند سواد رسانه‌ای، سواد مالی و حقوق شهروندی است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه بهزیستی در راستای ارتقای سطح کیفی برنامه هستیم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر کتابخانه های عمومی برنامه‌های متنوعی برای کودکان و بانوان به عنوان عناصر مهم جامعه پیش بینی و اجرا کرده است.

کرمی با اشاره به اینکه گیلان سالمندتر استان گیلان بر اساس آمار است، بر لزوم توجه به این قشر و ارائه برنامه‌های به ویژه در حوزه کتابخانه ای تأکید کرد و ادامه داد: باید با برنامه‌های آموزشی و مهارتی اوقات سالمندان را پر کنیم.

وی در ادامه به اجرای طرح «پیک دانش» با همکاری بهزیستی گیلان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح افراد دارای معلولیت و کم توان می‌توانند کتاب مورد نظر خود را در درب منزل تحویل بگیرند.

لزوم افزایش آگاهی جامعه

مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از برنامه و اولویت‌های سازمان بهزیستی فرهنگ سازی است، اظهار کرد: دستگاه‌ها باید در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.

حسین نحوی نژاد با تأکید بر لزوم توجه به دو مقوله پیشگیری و درمان، افزود: توجه به این دو موضوع در برخورد با جامعه هدف بهزیستی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های جسمی و اجتماعی باید سطح آگاهی جامعه به ویژه گروه‌های در معرض خطر افزایش یابد، تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی در این زمینه و همچنین در راستای افزایش آگاهی جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه علاوه بر معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی، سالمندان و افراد کم توان نیز نیازمند اجرای برنامه هستند، بیان کرد: در حوزه کودک و نوجوان نیز باید اقدامات لازم انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۱۵۰ مؤسسه خیریه، تشکل و NGO، ادامه داد: بیش از یک میلیون نفر از خدمات این مؤسسات بهره مند می‌شوند که ۶۵ هزار خانوار به صورت مستقیم و مابقی غیر مستقیم است.

نحوی نژاد به اجرای پیک طرح پیک دانش اشاره کرد و گفت: کتاب و کتابخوانی خاستگاه انسان‌های فرهیخته است و باید با رساندن کتاب به دست افراد ناتوان و کم توان جسمی به آسیب‌دیدگان اجتماعی زمینه افزایش توانمندی آنها را فراهم کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *