شناسه خبر: 19969 منتشر شده در مورخ: 1398/10/29 ساعت: 10:06 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 29 دی 1398

روزنامه یکشنبه 29 دی 1398

واریز 350 تا یک میلیون و 70 هزار تومان به حساب مددجویان سیلزده - قوی هستیم و قویتر خواهیم شد - از سردیِ دی فسرده یاد آر - سهم تجهیزات پزشکی ایرانی در بازار - انصراف نمیدهم/ این همدردی نیست - رکورد داران پرداخت غرامت به مربیان - دختر ۱۲ ساله، خواستار اجرای حکم قصاص عمو

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 29 دی 1398

23 جمادی الاول 1441

19 ژانویه 2020

سال بیست و چهارم شماره 6335

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

واریز 350 تا یک میلیون و 70 هزار تومان به حساب مددجویان سیلزده 2

قوی هستیم و قویتر خواهیم شد 4

از سردیِ دی فسرده یاد آر 6

سهم تجهیزات پزشکی ایرانی در بازار 10

انصراف نمیدهم/ این همدردی نیست 12

رکورد داران پرداخت غرامت به مربیان 1۶

دختر ۱۲ ساله، خواستار اجرای حکم قصاص عمو 17

 

............ویژه

* واریز 350 تا یک میلیون و 70 هزار تومان به حساب مددجویان سیلزده: احمدرضا شجیعی، رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کل کشور با بیان اینکه امروز مبلغی به حساب مددجویان و معلولان آسیبدیده از سیل واریز میشود، گفت: «این مبلغ  بر اساس بعد خانوار به حساب حدود ۱۰ هزار خانوار مناطق سیلزده واریز میشود.» وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این کمک هزینه حدود ۶.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: «بر این اساس خانواده یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک میلیون و هفتاد هزار تومان دریافت خواهند کرد که این مبلغ بر اساس بعد خانوار افزایش مییابد.» وی با بیان اینکه در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان مجموعاً منزل ۶۸۶ مددجو بطور کامل تخریب شده است، تصریح کرد: «در استان سیستان و بلوچستان ۴۳۴ منزل مددجو بطور کامل تخریب شده است. ٢١٧٠ مورد نیز تخریب بخشی از منزل مددجویان و ۱۲۵۶ مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی آنان گزارش شده است.» به گفته شجیعی در استان کرمان نیز منزل ۱۷ مددجو بطور کامل تخریب شده و ۹۷۲ مورد نیز تخریب بخشی از منزل و ۳۵۳ مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی گزارش شده است. وی در ادامه بیان کرد: «در استان هرمزگان نیز منزل ۲۳۵ مددجو بطور کامل تخریب شده و بخشی از ۶۸۷ مورد از منازل مددجویان تخریب شده و وسایل زندگی ۳۲۳ مددجو نیز بطور کامل از بین رفته است.» رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور در پایان صحبتهایش تأکید کرد: «آمار و اطلاعات مددجویان آسیبدیده همچنان در حال جمعآوری است و اطلاعات مذکور هنوز نهایی نشده استد.»

* گلواژه: امام علی (ع) میفرمایند: «پیش از فرا رسیدن زمان مناسب، در انجام هیچ کاری شتاب نکنید که پشیمان میشوید.»

..........سیاسی

* قوی هستیم و قویتر خواهیم شد. در خطبه های نماز جمعه پرشکوه و به یادماندنی تهران، رهبر انقلاب فرمودند: ملت ایران نشان داد از هر حزب و قوم، طرفدار انقلاب و مقاومت است. ایشان تأکید کردند: همت ملت عزیز ایران باید این باشد که قوی باشند که به یاری خدا دارای قدرت هستیم و قویتر هم خواهیم شد.

* رئیس جمهوری به منظور بازدید از مناطق سیلزده استان سیستان و بلوچستان، بررسی روند امدادرسانی و حل مشکلات سیلزدگان وارد چابهار شد و مورد استقبال استاندار و نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفت.

* علی تاجرنیا، فعال سیاسی در ارتباط با پیشبینی اضلاع رقابتهای انتخاباتی پیشبینی کرد که اصلاحطلبان نهایتاً یک سوم صندلیهای مجلس را به دست خواهند آورد.

* فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نو اندیش گفت: همه کسانی که به رأی هیئت نظارت اعتراض دارند، شکایت خود را به شورای نگهبان تحویل داده اند و ما انتظار داریم شورای نگهبان با دقت قانونی و حقوقی شکایتها را بررسی کند و پاسخ دهد.

* حقشناس، عضو شورای شهر تهران گفت: چرا رئیس مجلس بدون اجازه بقیه نماینده ها به جلسه خصوصی سران سه قوه رفت و بنزین ۳ هزار تومانی را تصویب کرد؟ به مردم شوک وارد میکنید و انتظار دارید مردم واکنش نشان ندهند؟!

 * جمله رهبر انقلاب درباره ترامپ که تیتر لسآنجلس تایمز شد. رهبر معظم انقلاب گفت: ترامپ «دلقکی» است که به ایرانیان خیانت خواهد کرد. این جمله تیتر لسآنجلس تایمز شد. * یک مطلب که در مجله فوربس منتشر شد، ولیعهد امارات را به «دیکتاتوری» و دست داشتن در درگیریهای خاور میانه متهم کرد. این گزارش اظهار میکند که بن زاید از ارتش و منابع مالی امارات برای "دفع ظهور گرایشهای دموکراتیک در این منطقه تحت پوشش مبارزه با افراطگرایی" استفاده کرده است.

...........دُریافت

* «از سردیِ دی فسرده یاد آر». امیرکاووس بالازاده، مدرس و منتقد تئاتر هم بعد از یک دوره بیماری درگذشت. از او چند کتاب خواندنی در زمینه اسطوره شناسی باقی مانده و یادهای خوب. یک کتاب هم هست با عنوان «پسر شهرزاد». مجموعه نامه هایی است که مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده سری کتابهای معروف «قصه های خوب برای بچه های خوب» خطاب به بالازاده نوشته بوده و بعد از درگذشتش، بالازاده آنها را همراه چند مقاله از آذریزدی کتاب کرده است. نامه هایی که از عشق دو خوره کتاب به خواندن و مطالعه میگوید. برای یادکرد این هر دو، بخشی از یکی از نامه ها را (از صفحات ۱۴۶ و ۱۴۷ «پسر شهرزاد») ببینید که در آن آذریزدی اول به بالازاده میگوید خودش را از عشق کتاب نجات بدهد و باز دست آخر هم توصیه اش به او در همین زمینه است:

«... اشکال زندگی ما عادت به کتاب است که جا به جا شدن را مشکل میکند. محل اجاری یا رهنی زودی مدتش منقضی میشود و دوباره سر ماه باید احمال و اثقال کتابی را جمع و جور کنی و سه ماه دوباره در جای دیگر بساط را پهن کنی یا بتوانی بنشینی و برای خودت عشق کنی. آن هم عشقی که طبیعی و عاقلانه نیست. خوشا به حال آنان که میتوانند به زندگی واقعی برسند! گرچه معلوم نیست کدام درستتر است. مال بنده که دیگر ۷۵ سالش گذشته و چیز قابلی باقی نمانده؛ اگر تا آخرش هم همینطور باشد، مهم نیست؛ ولی شما جوانها باید همۀ عقلها و تجربه ها را روی هم جمع کنید و ببینید چه جوری بهتر است؛ چون هیچ کس دو بار به این دنیا نمیآید و باید زندگی کرد، وگرنه مایه غبن است.

این را چند بار هم نقل کرده ام. یک وقتی که در چاپخانه علمی کار میکردم و روزهای برو برو کتابهای درسی صفاری-قربانی بود و همیشه حق التألیف آنها را طلبکار بودند، یک روز آقای قربانی گفت: امروز قدری پول میخواهم. گفتند: چهقدر؟ گفت: فلان قدر. یک دسته اسکناس صدی از صندوق درآوردند و دادند و گفتند: آقای قربانی، لطفاً بشمارید که درست باشد. ایشان شروع کرد به شمردن. یک، دو، سه، چهار تا رسید به بیست و پنج و بیست و شش. آن وقت دسته اسکناس را گذاشت توی جیبش و گفت: تا اینجاش که درسته، لابد تا آخرش هم همینطوره!

البته اگر دسته اسکناس کم باشد آخرش معلوم میشود، ولی حوصله شمردن نداشت و به شوخی گذراند. حالِ من هم حالا مثل آن دسته اسکناس است، تا اینجاش که گذشته، لابد تا آخرش هم همین طور است و قدری بهتر یا بدترش میگذرد و تا وقتی این کتابهای لامصّب صاحاب دم دست هست، چندان احساس کسر و کمبود هم ندارم. کتاب فقط اینش خوب است که آدم را به دنیایی میبرد که خود دنیا را میتواند فراموش کند و ظاهراً همه عشقها همینطور است؛ چه عشق کفتربازی باشد یا جمع کردن کلکسیون تمبر و هزار مشغولیت دیگر.

... خیلی دلم برای همه چیز تنگ شده، برای شما، برای تهران، برای کتابفروشیهای دست دوم، برای چیزهایی که سالها میخواستیم و یک روز ناگهان روی بساطها پیدا میکردیم و عرش را سیر میکردیم و حالا حتی پشیمانیش هم خاطره اش شیرین است. الآن سی چهل تا کارتن تخم مرغی پر از مجله دارم که از وقتی به یزد آمده ام دیگر اندازه اش به هم خورد و ناقص مانده؛ ولی یادم است که دانه دانه اش را که میخریدم چهقدر ذوق میکردم و شب توی آن بالاخانه چهقدر خوشحال بودم که امروز فلان شماره مجله عهد بوق را توی زیرزمین [پاساژ] ایرانزمین یا بالاخانه [کتابفروشی] اوستا پیدا کرده ام. یعنی آیا خوشیهای زندگی همین است؟ نخیر! زندگی صحیحتر همان است که اکثریت مردم روزگار از اول تا آخر دنیا دارند و ما استثناهای قاعده بودیم. امیدوارم شما خود قاعده را زودتر پیدا کنید و خوشتر بگذرانید یا در همین زمینه عوضیِ کتاب کاری بکنید و یادگارهای دلخوشکنکی بسازید که هم فال باشد، هم تماشا...»

..........سلامت و بهداشت

* سهم تجهیزات پزشکی ایرانی در بازار: مدیر کل امور تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: با این هدف که رقابتهای موجود در میان تولید کنندگان کالاهای پزشکی در کشور منجر به ارتقاء کیفیت این کالاها شود، محصولات پزشکی تولید داخلی را بر اساس کیفیت رتبه بندی میکنیم. رتبه بندی بر روی قیمتگذاری تأثیر مستقیمی دارد؛ چرا که هزینه ای که تولید کننده برای تولید محصول با کیفیت متحمل شده، بیشتر بوده است. صفوی با بیان اینکه بنا بر این قیمت، تجهیزات پزشکی تولید داخلی بر اساس کیفیت و رتبه ای که کالا به دست میآورد، تنظیم میشود، افزود: از نظر تعدادی، کالاهای پزشکی تولید داخل به میزان 70 درصد در کشور مورد استفاده قرار میگیرند و از نظر ریالی هم ۴۰ درصد سهم بازار کشور را کالاهای پزشکی تولید داخلی به خود اختصاص میدهند.

* ایران یکی از ۷ کشور آلوده به سالک: رئیس مرکز آموزشی-پژوهشی پوست و جذام، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موارد سالک در ۷ کشور دنیا اتفاق می افتد، از کشورمان به عنوان یکی از مناطق آلوده به این بیماری نام برد. علیرضا فیروز گفت: در ایران سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار مورد جدید دیده میشود. سالک یک نوع بیماری پوستی انگلی مشترک بین انسان و حیوان است و بر اثر انتقال انگل، سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار میشود. فیروز گفت: مهمترین عامل درمان سالک، شرایط بیمار، سن، محل زندگی و تعداد ضایعات است. ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد بیماری به راحتی درمان میشود. با توجه به اینکه ضایعات بیماری بیشتر در محل صورت باقی میماند، مشکلاتی برای فرد به وجود میآورد که با لیزر، لایه برداری شیمیایی و کاشت قابل اصلاح و درمان است.

* فواید سرکه سیب: سرکه سیب در کاهش میزان باکتری سمی سالمونلا در غذا و افزایش نسبی توانایی کاهش وزن نقش دارد؛ اما در کنترل فشار خون بالا و پیشگیری یا درمان سرطان نقشی ندارد.

..........فرهنگ و هنر

* انصراف نمیدهم/ این همدردی نیست. به دنبال موج انصراف اهالی هنر از شرکت در جشنواره های فجر، شهاب حسینی، بازیگر سینما و تلویزیون یادداشتی انتقادی نوشت که با هجوم انتقادهای فراوان مواجه شد. بخشهایی از یادداشت شهاب حسینی را میخوانیم: روحمان آزرده و دلمان شکسته، میدانم. اعتمادمان سلب شده و حال عمومی ما را به این روز درآورده؛ در همین سرزمین زیسته ام و چون شما نیک میدانم. اما این را نیز میدانم که روزگار امروز محصول غلبه همیشگی احساسات بر عقل و منطق ما در همه ادوار تاریخ و در همه سطوح اجتماعی و فرهنگی است. وارث یکی از بزرگترین گنجینه های تاریخ و ادبیات در جهان هستیم؛ در حالی که در زندگی روزمره مان نهادینه نشده و نمودی ندارد. برخورد احساسی ما درباره آینده شخصی و اجتماعیمان مانع از درخشش آفتاب آگاهی و عقلانیت در زندگیمان شده است. تا آنجا که اول عمل میکنیم، بعد فکر میکنیم و چه بسیار که فکر نکرده عمل میکنیم. وقت آن نرسیده که بیش از پیش از چاشنی تأمل و تفکر و تعقل بهره ببریم؟ در احوالات مواج و گلآلود، کم نیستند موجسواران و ماهیگیران آب گلآلود. با عشق و ارادت به تمامی خانواده های داغدار وقایع اخیر، بخصوص عروجیان هواپیمای مسافربری، لازم به ذکر میدانم که سقوط سهمگین دیگری تهدیدمان میکند و آن سقوط در مرز استانداردهای رفتاری در جامعه است که این روزها در انواع مختلف شاهدش  هستیم. از صفحه تلویزیون گرفته تا سطح و عمق جامعه در فضاهای حقیقی و مجازی. دوستان! شاید در حال حاضر شرایط فعلی متناسب این مطلب نباشد، اما عملکرد تعدادی از همکاران که بعضاً در پشت آن انگیزه های شخصی فراوان موج میزند، این واکنش را طلب میکند. جشنواره فیلم فجر جدا از نام و مناسبت برگزاری آن، به لحاظ تکنیکی همواره تنها جشنواره رسمی کشور تلقی میشده که شاید کلیه سیاستهای سینمایی سال بعد از خود را اعم از نوبت اکران آثار، سیاستهای تولید، روش و خط مشی سینما را رقم میزده و از این بابت همواره مورد توجه سینماگران در بخشهای مختلف و محلی جهت ارائه، کشف، رشد و پیگیری فعالیت حرفه ای قلمداد میشده. لذا حضور در آن همواره برای فیلمسازان داخلی حائز اهمیت بوده است. هر ساله هم شاهد استقبال گسترده مردم و خاصه مخاطبان سینما بوده و طی سالهایی که از آن گذشته، رقم زننده بخش قابل توجهی از تاریخ سینمای ایران بوده که مسلماً مانند بسیاری جشنواره های دیگر در دنیا متولی دولتی داشته است. حال تعدادی از همکاران بنده بنای اعلام انصراف از جشنواره گذاشته اند. با احترام به تصمیم شخصی آنان، نسبت به آن نقدی دارم که عرض میکنم. ای کاش نیتهایمان هم خالص باشد و بنا به صلاح شخصی خود، فی المثل ترس از برخورد تحقیرآمیز مخاطب با فیلممان به سیاق و روال ادوار گذشته، پشت احساسات پاک مردم پنهان نشویم. اولاً این حرکت دامن زدن به افتراق جامعه شکن «خودی و ناخودی» است و این در حالیست که جامعه و مردم بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و دلداری یکدیگر نیازمندند. این رفتار حتی در میان هنرمندان و طرفداران و مخاطبانش نیز شکاف عمیق و شاید جبران ناپذیری ایجاد کند که به صلاح هیچ کس نیست و این تصور که کسانی که ترجیح به انصراف نمیدهند، همدرد و شریک حال مردم و جامعه نیستند و موضعی مغایر با مردم دارند، سخت اشتباه است. دوم اینکه این جشنواره تماماً امکان بدل شدن به یادواره ای برای تقدیم شدن آثار به از دست رفتگان مدت اخیر و زنده نگهداشتن یاد آنها را داراست و تریبونی برای بیان رسای احساسات و همدردی با دردمندان. یادواره ای که رنگ و بوی یاران از دست رفته را به خود بگیرد و تبدیل به مراسمی برای گرامیداشت و زنده نگه داشتن شکوه یادشان باشد. لذا این بنده کوچک بدین وسیله این حرکت را تأیید نمیکنم و آن را گامی در جهت همدردی تلقی نمینمایم.

..........ورزشی

* رکورد داران پرداخت غرامت به مربیان: اخراج مربیان یک کابوس بزرگ برای همه مدیران باشگاههاست. حسابرسی اخیر باشگاه چلسی نشان داد این باشگاه بعد از اخراج آنتونیو کونته، مبلغ هنگفتی بابت غرامت به او پرداخته و به این ترتیب گرانترین غرامت پرداختی به یک مربی اخراجی در تاریخ را ثبت کرده است. در ادامه، به بیشترین غرامتهای پرداختی به مربیان اخراجی در تاریخ فوتبال نگاهی می اندازیم. 5- لوئیس فلیپه اسکولاری: 13.6 میلیون پوند (چلسی، 2009) چلسی زمانی که اسکولاری را به عنوان سرمربی به خدمت گرفت، نمیدانست با قراردادی که امضا کرده، برای خود یک چاه مالی حفر کرده است. آبیها در نهایت او را اخراج کرده و گاس هیدینک را به عنوان سرمربی موقت به استمفوردبریج آوردند. 4- لورن بلان: 17 میلیون پوند (پاریسن ژرمن، 2016) پاریسن ژرمن برای اخراج لوران بلان فرانسوی و استخدام اونای امری به جای او، مجبور شد چیزی در حدود 20 میلیون یورو به عنوان غرامت به او پرداخت کند. امری البته در پاریس موفق بود؛ ولی کمی بعد جدا شده و راهی آرسنال شد. 3- ژوزه مورینیو: 18 میلیون پوند (چلسی، 2007) مورینیو با اینکه یک دهه پیش از چلسی اخراج شد، ولی با توجه به قرارداد خوبی که وکلایش با این باشگاه امضا کرده بودند، بعد از خروج از استمفورد بریج 18 میلیون پوند از آبراموویچ دریافت کرد. 2- ژوزه مورینیو: 19.6 میلیون پوند (منچستریونایتد، 2018) مورینیو در فصلی که در نهایت منجر به اخراج او از یونایتد شد، مدیران این تیم را به شدت حرص داد و آنها چاره ای نداشتند جز اینکه با پرداخت غرامت 19.6 میلیون پوندی، آقای خاص را اخراج کنند. 1- آنتونیو کونته: 26.2 میلیون پوند (چلسی، 2018) کونته زمانی که بر خلاف میلش مجبور به ترک چلسی شد، از مدیریت این باشگاه بشدت عصبانی بود؛ ولی او دستکم با چلسی دو جام قهرمانی بدست آورده بود و بعد از اخراجش موفق شد 26.2 میلیون پوند غرامت دریافت کند.

 

...........حوادث

* دختر ۱۲ ساله، خواستار اجرای حکم قصاص عمو: مردی که به خاطر طلب ۱۵ میلیونی، برادرش را با شلیک گلوله به قتل رساند، در یک قدمی چوبه دار قرار گرفته است. پدر مقتول، قاتل پسرش را بخشید، اما دختر ۱۲ ساله مقتول اصرار به قصاص عمویش دارد. این جنایت ۲۶ فروردین سال ۹۷ رخ داد. آن شب مأموران کلانتری ۱۴۴ تهرانپارس هنگام گشتزنی در خیابان دماوند با جسد مردی در یک خودروی هیوندا آزرا رو به رو شدند. آنطور که مشخص بود دو گلوله به سمت راننده شلیک شده و او جانش را از دست داده بود. کارآگاهان در ادامه به بررسی دوربینهای مداربسته شرکتی که در آن حوالی بود، پرداختند. بر این اساس مشخص شد خودروی آزرا ساعتی قبل وارد محل شد و در کنار خیابان توقف کرد. به جز راننده، مرد دیگری بر صندلی جلو نشسته بود که به نظر میرسید در حال جر و بحث با اوست. پس از آن مرد جوان گلوله ای را به سمت راننده شلیک و فرار کرد؛ اما چند ثانیه بعد در حالی که اسلحه را زیر کمربندش پنهان کرده بود، مجدداً بازگشت تا مطمئن شود که راننده فوت شده است. آنطور که تصاویر نشان میداد، وی پس از اطمینان از مرگ راننده سوار بر خودرویی شد و فرار کرد. همین سرنخ کافی بود تا متهم دستگیر شود.  قاتل کسی جز برادر بزرگتر مقتول نبود که با او دچار اختلافاتی شدید شده بود. او در بازجوییها به قتل برادرش اقرار و انگیزه اش را اختلاف مالی اعلام کرد. او گفت: مدتها قبل ۱۵ میلیون تومان به برادرم قرض دادم تا چکش را پاس کند. قرار بود یکماهه این پول را برگرداند، اما مدام امروز و فردا میکرد. وقتی دیدم مرا سر کار گذاشته، دو ماه قبل یک اسلحه تهیه کردم تا با تهدید، پولم را پس بگیرم. او ادامه داد: روز حادثه برای صحبت با او سوار ماشینش شدم؛ اما وقتی دیدم حاضر نیست پولم را برگرداند، عصبانی شدم و با شلیک گلوله وی را به قتل رساندم. این متهم پس از محاکمه در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد. پرونده در حالی به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شده که پدر مقتول، قاتل را بخشیده است. مقتول دو فرزند داشت؛ یک پسر ۹ ساله و یک دختر ۱۲ ساله. پدر مقتول که قیم پسر کوچک بود نظر خود را که بخشش بود اعلام کرد، اما دختر ۱۲ ساله مقتول خواستار قصاص قاتل پدرش (عمو) شد. در این شرایط باید دختری که درخواست قصاص کرده، دیه عمو را بپردازد تا حکم قصاص اجرا شود. * چند دلیل اصلی مرگ در کشور: از کل مرگهای ثبت شده در سال ۹۷ عواملی مانند بیماریهای قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطانها و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماریهای دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیر عمدی با ۷.۱ درصد، بیماریهای عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد، پنج عامل اصلی مرگهای ثبت شده در کشور هستند که ۷۱.۵ درصد از مرگ و میرها با این دلایل رخ داده است. کمترین میانگین سنی مرگ و میر حدود 48 سال مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشترین آن حدود 70 سال مربوط به استان گیلان است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *