شناسه خبر: 19888 منتشر شده در مورخ: 1398/10/22 ساعت: 09:53 گروه: اجتماعی  
سراهای محلات منطقه ۱۹ در لیست مناسب‌سازی

سراهای محلات منطقه ۱۹ در لیست مناسب‌سازی

مناسب سازی از نکات مهم مورد توجه در حوزه بهبود کیفیت زندگی بخشی از جامعه از جمله معلولان، کودگان و سالمندان است که این بار در منطقه ۱۹ در سراهای محلات این منطقه مشهود است.

به گزارش ایران سپید محیط قابل دسترس جایی است که فرد دارای ناتوانی، استقلال خود را در آن تجربه می‌کند؛ هدف از قابل دسترس کردن محیط، تامین فرصت برای همه گروه‌های جامعه در امکان‌پذیری حرکت و جابجایی مستقل در سطح شهر و دسترسی عادلانه و محترمانه به ساختمان‌ها و تجهیزات شهری است.

بهسازی ساختمان‌ها از طریق حذف موانع به مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن اطلاق می‌شود به نحوی که استفاده از آن برای افراد با شرایط فیزیکی دشوار یا افراد دارای معلولیت امکان‌پذیر باشد.
شاید بتوان برای مثال از سطح شیب‌داری نام برد که به جای پله یا در کنار آن، برای استفاده افرادی که با صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کنند، تعبیه می‌شود.

استفاده از آسانسور به جای پله، نصب علائم مختلف راهنمایی، نصب رمپ برای افرادی که از ولیچر استفاده می کنند، نصب برچسب ها و نوارهای رنگی راهنمایی از جمله فعالیت هایی است که در ساز و کار مناسب سازی انجام می شود.

مناسب سازی اماکن عمومی شهر تهران از جمله ایستگاه های مترو، بوستان ها، سراهای محلات، فرهنگسراها در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

 «محسن فریدی» معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۹درباره آغاز فاز دوم مناسب سازی سراهای محلات این منطقه برای افراد کم توان و معلول افزود: در مرحله نخست اجرای فعالیت‌های کمیته مناسب سازی در این منطقه، سرای محله شهید کاظمی مناسب سازی شده است که طی ایام دهه فجر افتتاح می شود.

وی ادامه داد: احداث رمپ در ورودی ساختمان سرای محله، نصب میله های دستگرد در سالن و آسانسور، نصب تابلو راهنمای طبقات به خط بریل و حسگر کف زمین ویژه نابینایان از اقداماتی است که برای مناسب سازی سرای محله شهید کاظمی صورت گرفت.

همچنین طی این فعالیت ضمن مناسب سازی ورودی سرا و هدایت کفپوش نابینایان در پیاده رو، تابلوی پارک ویژه معلولان و فلز یو شکل برای پل ورودی سرا نصب شد. 

فریدی دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به خدمات اجتماعی و فرهنگی را در راستای تحقق شعار «تهران شهری برای همه» از اهداف مهم مناسب سازی سراها دانست و بیان کرد: در همین راستا فاز دوم مناسب سازی سرای محلات کلید خورده و در مرحله شناسایی اقدامات مورد نیاز سراهای محلات برای مناسب سازی است.

به گفته وی در راستای اجرای مصوبات کمیته مناسب سازی این منطقه تا کنون ۶ بوستان منطقه شامل فاز نخست بوستان ۲۲ بهمن بعثت، باران، الجواد، امید و نعمت آباد مناسب سازی شد.

همچنین مناسب سازی معابر محله های شکوفه، شهرداری جنوبی، شقایق و دولتخواه شمالی در قالب اجرای فعالیت هایی همچون احداث ۶۲۰ متر مسیر ویژه نابینایان، لکه گیری و مرمت ۲۱۰۰ متر مربع کفپوش معیوب، احداث ۲۴۰۰ متر مربع پیاده رو، احداث محل پارک معلولین و پوشاندن انهار در محل اتصال پیاده رو به سوار رو تکمیل شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.

این منطقه دارای ۱۳ سرای محله است که مناسب سازی سرای محله شهید کاظمی و ورودی سرای محلات شریعتی جنوبی و شکوفه جنوبی و ساختمان شهرداری ناحیه ۵، تجهیز و راه اندازی ۱۲ دستگاه آسانسور در ساختمان های سرای محلات و ساختمان های شهرداری نواحی و حذف ۴۰ دستک فلزی از پیاده روهای سطح منطقه از دیگر اقدامات اجرایی به منظور ایمن سازی فضاهای عمومی و سهولت تردد معلولان و افراد کم توان تا کنون انجام شده است.

همچنین «زهرا نژادبهرام» درباره ضرورت مناسب سازی در شهر تهران اظهار داشت:  شورا به طور ویژه به این موضوع تاکید داشته و دارد و شهرداری تهران ملزم به اجرای مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو است.

وی با اشاره به اینکه شهردار تهران نیز تاکید کرده است که ایستگاه‌های مترو بدون مناسب‌سازی افتتاح نشود، گفت: ما هم تاکید داریم ضمن اینکه تا پایان سال ۴۸ ایستگاه مترو مناسب‌سازی خواهد شد.

نژادبهرام افزود: همچنین با دستور شهردار تهران ایستگاه‌هایی که از این پس به بهره‌برداری خواهند رسید مناسب‌سازی خواهند شد علاوه‌بر اینکه خطوط جدید حداکثر ۳ ماه آینده باید مناسب‌سازی شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *