شناسه خبر: 19598 منتشر شده در مورخ: 1398/9/24 ساعت: 10:30 گروه: فرهنگی  
تشییع غریبانه نغمه پرداز غریب

تشییع غریبانه نغمه پرداز غریب

میگفت دلم از موسیقی گرفته؛ چون زحمات زیادی برای این هنر کشیده ام در واقع تمام زندگیم را وقف آن کردم؛ اما در جامعه آنطور که باید از جنبه مادی و معنوی جلوه ای نداشت.

به گزارش ایران سپید اینها را «سیمین غانم» خواننده و دختر خاله تورج شعبانخانی» در روز وداع با او گفت. مردِ بیحاشیه و بی ادعای موسیقی که در طول عمر هنری خویش، قطعات ماندگار بسیاری خلق کرد و چهره های متعددی را به جامعه موسیقی معرفی؛ هیچگاه آنقدری که باید قدر ندید؛ اما چه باک که عمر فانی او با تمامِ خوبیها و سختیهایی که کشید به پایان رسیده  و حالا او حیاتی ابدی را آغاز کرده است و همین که تمام دوستان و همکارانش از خوبی و انسانیت او میگویند نشان میدهد که آهنگساز بزرگ، در عمر نه چندان بلندش خوب زندگی کرده است.

در وداع با او همه از بزرگیش گفتند. «عبد الجبار کاکایی» اما انگار حجت را برای او تمام کرد و گفت: «خیلی اوقات فکر میکنم هنر ما چطور میتواند نردبان سلوک روحمان باشد؛ چرا که بدون تعارف گاهی این اتفاق برای ما رخ نمیدهد و در حالی که بسیاری با هنر ما سلوک باطنی میکنند و روحشان از آلایش تهی میشود؛ اما خود ما از لطف کلام و آوا و آهنگ خویش بیبهره ایم؛ اما «تورج شعبانخانی» در این میان یک استثنا بود. او در دو گونه تاریخی با دو نسل، آثار گوناگون ساخت و با جامعه ارتباط برقرار کرد و توانست ماندگار و جاودانه شود. خیلی سخت است که هنرمند به هنرش نزدیک شود و شبیه به هنرش شود؛ اما «تورج» شبیه هنرش بود.»

«عباس سجادی» - مدیر فرهنگسرای نیاوران- نیز درباره اش گفت: «ما امروز با مردی وداع میکنیم که صداقت و انسانیت را به اوج رساند. ما با کسی وداع میکنیم که درک عمیقی از فرهنگ و هنر این سرزمین داشت و به آنچه ساخت و خواند ایمان داشت.»

او البته به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری در این سالها، آثار او را بدون اجازه اش خواندند، بی آنکه به این مسأله اشاره کنند که خالق این اثر کیست: «ظلمهای بسیار در حق این هنرمند شد؛ اما او با کارنامه ای پربار از موسیقی ما خداحافظی میکند.»

«محمدعلی بهمنی» شاعر پیشکسوت نیز با اندوهی فراوان از بدرقه همیشگی دوست قدیمی اش گفت: «خوبیها و مهربانیها و شیفتگی به خانواده اش را همه میدانند . «بهار بهار» را هم او خواند و هم ناصر عبداللهی و من بسیار متأسفم که هر دو عزیز را از دست دادیم. نمیدانم چطور باید با این ماجرا مواجه شوم.»

اما «سیمین غانم» که در جوانی تورج، او را به رادیو برد، از گلایه های زنده یاد شعبانخانی گفت و سپس ادامه داد: «رسول اکرم میفرماید: «نیکی کهنه نگردد و بدی، فراموشی نپذیرد. خدای عادل نمیرد هر چه خواهی کن که هر چه خواهی سزایت دهند.» خواجه عبدالله انصاری نیز میفرماید: «الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان که تو خدایی نه بازرگان. روح تورج عزیز آرام و شاد باشد و پروردگارش به صفای دلش ببخشد و بیامرزدش.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *