شناسه خبر: 19576 منتشر شده در مورخ: 1398/9/21 ساعت: 09:51 گروه: دانش و فن آوری  
ایستگاه های اتوبوس در کلانشهر ونکوور در آستانه مناسب سازی کامل

ایستگاه های اتوبوس در کلانشهر ونکوور در آستانه مناسب سازی کامل

از روزی که اولین خودرو مسافربر کارش را در خیابانهای کلانشهر ونکوور کانادا شروع کرد، حالا درست ۱۲۰ سال می گذرد.

به گزارش ایران سپید از روزی که اولین خودرو مسافربر کارش را در خیابانهای کلانشهر ونکوور کانادا شروع کرد، حالا درست ۱۲۰ سال می گذرد. همزمان با پیشرفتهای قابل توجهی که صنعت حمل و نقل عمومی در ونکوور به خود دیده، موضوع مناسبسازی این بستر تردد برای نابینایان و سایر گروههای معلولین هم همواره در حال پیشرفت بوده و همین سیر هم حالا ونکوورِ ۶۳۰ هزار نفری را به یکی از دسترسی پذیرترین و مناسبترین شهرهای جهان برای تردد معلولان بدل کرده است. اتوبوسهای زمینی و دریایی، تاکسیهای هوایی و ترامواهای برقی، همگی بلا استثنا به رمپهای ویژه صندلی چرخدار مجهز شده اند و بر اساس قوانین موجود در حوزه حمل و نقل عمومی، هر اتوبوس از دو قلاب برخوردار است که دو صندلی چرخدار یا دوچرخه میتوانند با اتصال به این قلابها، به سادگی در اتوبوسها مستقر شوند. حالا و در آستانه سال ۲۰۲۰ میلادی، مسؤولین شهر ساحلی ونکوور، بنا را بر مناسبسازی ایستگاههای اتوبوس این شهر برای مسافران نابینا و کم بینا گذاشته اند.

«Kevin Desmond»، مدیر شرکت Translink که مسؤولیت حوزه اتوبوسرانی را در ونکوور به عهده دارد در یک کنفرانس خبری ضمن اشاره به آغاز نصب علائم بریل و لمسی در ایستگاههای اتوبوس این شهر، عنوان کرد: «ما وظیفه داریم حمل و نقل عمومی را برای بیشترین تعداد ممکن از عابران و مسافران، مناسبسازی کنیم. ما بر این مسأله واقفیم که بسیاری از آسیب دیدگان بینایی برای تردد، از وسایٓ حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و این گروه از مسافران برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردارند.»

اتفاقی که قرار است در ونکوور رقم بخورد، شامل نصب تابلوهای بریل در تمامی ۸۵۰۰ ایستگاه اتوبوس این شهر میشود. قرار شده اطلاعاتی نظیر شناسه پنج رقمی ایستگاه، نام هر ایستگاه و مبدأ و مقصد تمامی خطوطی که از آن ایستگاه عبور میکنند، بر روی تابلوهای بریل، درج شود. شماره تلفن پشتیبانی مشتریان اتوبوسرانی ونکوور، از جمله دیگر اطلاعاتی است که بر روی تابلو درج خواهد شد. علائم لمسی جهت مسیریابی در ایستگاهها و تقاطعها، از دیگر بخشهایی است که در این طرح مورد توجه Translink قرار گرفته است. قرار شده ایستگاهها به مسیرهای برجسته مجهز شوند تا نابینایان بتوانند به کمک این راهنماها، به شکل آسانتری مسیریابی کنند. از دیگر سو، قرار است Translink، بستری را فراهم کند تا در هر ایستگاه، اطلاعاتی به گوشی یا تبلت مسافران نابینا ارسال شود تا آنها بتوانند به کمک این اطلاعات، با تسلط بیشتری مسیریابی کنند. پیاده سازی این طرح از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و طراحی، آزمایش و آماده سازی آن تا ۲۰۲۰ به طول انجامیده. Translink در اجرای این طرح، از مشاوره متخصصان مؤسسه ملی نابینایان کانادا بهره برده است. ونکوور با اجرای این طرح، بعد از سانفرانسیسکو، به دومین شهر دوستدار معلولین در آمریکای شمالی بدل خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *