شناسه خبر: 19564 منتشر شده در مورخ: 1398/9/19 ساعت: 13:34 گروه: اجتماعی  
فرهنگ سازی در مناسب سازی اولویت دارد + فایل صوتی
گفتگو با رئیس انجمن معلولان ضایعه نخاعی

فرهنگ سازی در مناسب سازی اولویت دارد + فایل صوتی

علی نوری رئیس هیئت مدیره انجمن معلولان ضایعه نخاعی و مشاور شهرداری یزد در امور مناسب سازی می گوید: کار مناسبسازی محیطهای شهری در یزد قبل از جشنواره آغاز شده بود. در ادامه گفتگوی ایران سپید با هیئت مدیره انجمن معلولان ضایعه نخاعی یزد می خوانید.

به گزارش ایران سپیداز دو سال پیش مناسبسازی در شهر یزد به صورت جدی شروع شد و مشاوری در این زمینه برای شهردار تعریف شد اولین قدم ما این بود که در ساخت و سازهای جدیدی که در محیطهای شهری انجام میشود ضوابط مناسبسازی در نظر گرفته شود اولویت ما هم معلولین جسمی و کسانی بود که از ویلچر استفاده میکردند که بیشترین محدودیت را دارند و همچنین نابینایان. اگر این دو گروه در مناسبسازیها دیده شوند تقریبا همه معلولان را پوشش داده ایم برای این کار پنج نفر از معلولان را به عنوان ناظر پروژه های عمرانی شهرداری معرفی کردیم هر منطقه شهر یزد یک ناظر معلول دارد که بر پروژه هایی که اجرا میشود نظارت میکنند و تحویل گرفتن این پروژه ها از پیمانکار مشروط به تایید این ناظران است.در کنار این کار سعی داریم با اولویت بندی مکانهای پر رفت و آمد و پارکهای عمومی را تا جای ممکن اصلاح کنیم.

س: در مناسبسازی فرهنگسازی هم اولویت دارد در این زمینه چه کار کرده اید؟

ج: بله بحث فرهنگی شاید مهمتر از بحثهای ساختاری باشد هم فرهنگ مردم و هم فرهنگ سازندهگان بناها. خیلی جاها میبینید مسیری برای معلولان ساخته شده اما مثلا ماشینی آنجا پارک کرده اگر فرهنگ اصلاح نشود همه کارهای مناسبسازی ابتر میماند ما بحث فرهنگسازی را در چند مرحله شروع کرده ایم یکی اینکه با تعامل با سازمان نظام مهندسی برای مهندسین طراح ناظر و مجری دوره آموزشی برگزار کردیم تا در طراحی ساختمانها استانداردها را رعایت کنند گاه این افراد به نظر خود ضوابط را رعایت کرده اند مثلا رمپی میسازند با شیب بسیار زیاد که ممکن است فرد را دچار حادثه کند. گرچه خواسته اند کاری انجام دهند ولی چون استانداردها را نمیدانند رمپ اینگونه ساخته شده. در بحث آموزش شهروندی یک برنامه ثابت هفتگی در رادیو داریم و هر از چند گاهی سعی میکنیم تلنگری بزنیم و حقوق معلولان را یادآوری کنیم و در سطح شهر هم با پوستر و بنراطلاعرسانیهای لازم را به مردم میدهیم.

س: با این هدف که شهر دوستدار معلولان شوید چقدر فاصله دارید؟

ج: قطعا هنوز با این هدف فاصله داریم اما آنچه در شهر یزد بارز است جهش و سرعت کار است. ادعا نداریم خیلی مناسبتر از شهرهای دیگر هستیم اما در این یکی دو ساله شاید به اندازه یکی دو دهه یا بیشتر کار کرده ایم در مورد معلولان جسمی حرکتی خیلی جاها با نصب یک سرویس فرنگی میگفتند محیط را مناسبسازی کرده اند اما آن سرویس اصلا برای ویلچر قابل ورود و خروج نبود سعی کردیم این نواقص را اصلاح کنیم با  سرعتی که داریم شاید تا یکی دو سال دیگر بیشتر شهر مناسبسازی شود.

س: برنامه گردشگری چطور شروع شد؟

ج: به این فکر افتادیم که کار خود را به نمایش بگذاریم از طرفی میگویند وقتی مهمان داشته باشید مجبور میشوید خانه را مرتبتر کنید ضرب العجلی برای خودمان تعیین کردیم و خود را موظف کردیم که در این بازه زمانی کار را انجام دهیم از اوایل امسال کار کلید خورد شهر یزد ثبت جهانی شده است. اماکن تاریخی شهر اکثرا غیر قابل دسترس بود خوشبختانه شهرداری و شورا و میراث فرهنگی با وجود ضوابط خاصی که برای جلوگیری از دخل و تصرف در اماکن تاریخی دارند با ما همکاری کردند این جشنواره باعث شد اماکن تاریخی را مناسبسازی کنیم جالب این بود که وقتی معلولان یزدی را برای بازدید مکانهایی که مناسبسازی کرده بودیم بردیم اکثرا این مکانها را تا آنروز ندیده بودند.بحث ایاب و ذهاب را هم سروسامانی دادیم قبلا فقط در شهر دو دستگاه ون مناسب معلولان داشتیم ولی الان چهار ون داریم. هفده دستگاه اتوبوس هم مناسبسازی و مجهز به رمپ شده که در جشنواره بهره برداری و پس از آن در خطوط عادی مشغول به کار میشوند. ثبت جهانی شهر یزد باعث شد گردشگران بیشتری به یزد بیایند البته تا حال گردشگران معلول کمتر بوده اند تیپ گردشگرانی که به ایران میآیند گردشگران فرهنگی و سالمند هستند که با پله های فراوان و بلند بناهای تاریخی مشکل دارند. اگر بتوانیم بنایی تاریخی را مناسبسازی کنیم دیگر مناسبسازی ساختمانهای معمولی کار دشواری نیست سخت ترین نوع معلولیت را هم برای شروع مناسبسازی انتخاب کردیم چون اگر این کار را انجام دهیم میتوانیم ادعا کنیم بخش بزرگی از کار را انجام داده ایم. در مناسبسازیها بیشترین مشکل مربوط به معلولان جسمی و نابینایان است. در بحث نابینایان گاه میدیدیم پیمانکاری که موزائیک سکه ای مسیر عبور ویژه نابینایان را نصب میکند نمی داند این موزائیکها برای چیست با موزائیکهای رنگی شیاردار طرح داده بود لوزی انداخته بود و به خیال خود سلیقه به خرج داده بود الان با برگزاری دوره های آموزشی برای پیمانکاران ؛جلوی این کارها را گرفته ایم در این مرحله جشنواره بیشتر معلولان ضایعه نخاعی مد نظر بودند این کار را به بوته آزمایش و نقد گذاشته ایم و در مراحل بعدی کار را برای نابینایان و ناشنوایان ادامه خواهیم داد.

یک فرد سالم متوجه خیلی چیزها نمی شود هر روز از چارچوب در رد میشود و به این توجه نمیکند که ویلچر به این چارچوب گیر میکند من هم به صورت تئوری شرایط مناسبسازی شهر را برای نابینایان میدانم و آن را آموزش میدهم ولی قبول دارم نکاتی هست که نابینایان با آن درگیر هستند که من با آنها آشنا نیستم برای همین در مناسبسازی باید از همه اقشار معلولان نظارت داشته باشند.

 

فایل صوتی گفتگو با علی نوری رئیس هیئت مدیره انجمن ضایعات نخاعی یزد
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *