شناسه خبر: 19542 منتشر شده در مورخ: 1398/9/18 ساعت: 14:49 گروه: اجتماعی  
در مناسبسازی دوباره کاری نکنیم + فایل صوتی

در مناسبسازی دوباره کاری نکنیم + فایل صوتی

برای آشنایی با نقطه نظر نابینایان یزدی در مورد مناسبسازیهای انجام شده در شهر و جشنواره گردشگری با محمد حسین کبیری،رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان یزد گفتگویی انجام داده ایم

به گزارش ایران سپید کبیری در پاسخ به این سوال که جامعه در اینباره چه ارتباطاتی با معلولان دیگر و مسئولان شهری برقرار کرده است؟میگوید:  بحث مناسبسازی از ابتدای تاسیس جامعه نابینایان یعنی از حدود سال 75 یکی از اصلیترین اولویتهای ما بوده است که از آن سال تا حال در همه مدیریتهای شهری آن را پیگیری کرده ایم. ما اولین و فعالترین تشکل در این زمینه بوده ایم. حتی حدود 15 سال پیش پیشنهاد ایجاد ستادی بالادستی را در استانداری دادیم که همه مدیران ذیربط در آن عضو باشند تا مناسبسازی در همه شهرهای استان پیگیری شود.ولی آن وقت به آن پیشنهاد التفاتی نشد بعدها که این ستاد تشکیل شد به صورت فعال با آن ارتباط داشتیم در ماههای اخیر هم در این زمینه فعال بوده و نظراتمان را طرح کرده ایم ولی در مورد جشنواره علیرغم تلاش زیاد ما ، متاسفانه ما و هیچیک از تشکلهای یزد جز انجمن معلولان ضایعه نخاعی شرکت داده نشدند. ما معتقدیم مناسبسازی در رفت و آمد معلولان و داشتن زندگی معمولی بسیار موثر است. س: در سالهای اخیر مناسبسازی در یزد سرعت گرفته یا نه؟ با اینکه زحمات زیادی کشیده شده که قابل انکار نیست اما اگر بگوییم ده سال پیش راحت تر زندگی میکردیم یا امروز ؟ میتوانم بگویم حداقل برای نابینایان خیلی تفاوتی نمی بینم. دلیل آن هم این است که طرحهایی که اجرا شده عقیم مانده و کامل نشده . مثل ساختمانی که ساخته شده ولی آب و برقش وصل نشده و عملا قابل استفاده نیست. بخشی از طرحها هم بد اجرا شده مثل خطوط مسیر عبور نابینایان که اغلب طراحی خوبی ندارند مثلا به پایه پل عابر پیاده میرسند یا آنقدر نزدیک به آن هستند که استفاده از این خطوط و اعتماد به آن خطرآفرین است. برخی از طرحها هم اصلا اجرا نشده مثلا نابینایی که خیابانی را طی میکند که در آن کوچه های فرعی و .. وجود دارد چون خوب علامتگذاری مناسبی نشده و فرد گیج میشود. گاه نیز خط عبور ادامه مسیر قبلی نیست یا علیرغم هزینه ای که شده ایستگاههای اتوبوس خوب طراحی نشده اند و دسترسی به پیاده رو با مشکل روبروست. چون پیمانکارهای مجری طرحها توجیه نبوده اند و گاه به موزائیکهایی که در مسیر عبوری نابینایان به کار میرود به عنوان زیبایی و کاری لوکس نگاه کرده اند به نظرم فکری قوی پشت کار نیست که بخواهد شهر را برای همه گروهها مناسبسازی کند.س: میگویند این جشنواره در مرحله اول برای معلولان ضایعه نخاعی برگزار شده و در مراحل بعدی نابینایان را هم شامل میشود چون مناسبسازی برای آنها متفاوت است نظر شما چیست؟ج: ویژگیهای معلولان مختلف متفاوت است اما در طراحی ایستگاه اتوبوس بهتر است نیازهای همه را یکجا لحاظ کنند   مثلا اگر ایستگاه اتوبوس را برای معلولان ضایعه نخاعی آماده کنند بعد باید دوباره به هم بزنند و شرایطی را هم برای نابینایان لحاظ کنند این کاری علمی نیست س: با شهرداری ارتباط گرفته اید ؟ بله البته اگر ما قدم جلو بگذاریم میپذیرند ولی از ابتدا تشکلها را دعوت نمیکنند اما در شورا استقبال خوب است رئیس شورای شهر قبلا استاندار یزد بوده و با بحثهای مناسبسازی آشنا است. آقای نیکنام هم در این زمینه بسیار فعال است ما 23 مهر امسال کلیپی را که در مورد مشکلات تردد نابینایان در شهر تهیه کرده بودیم در شورا نمایش دادیم که واقعا موثر بود و نمایندگان شورا مشکلات را از نزدیک دیدند در حال حاضر هم کلیپهایی را با راهنمایی و رانندگی برای آموزش مردم و رانندگان در دست تهیه داریم.   

 

فایل صوتی گفتگو با محمد حسین کبیری رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان یزد
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *