شناسه خبر: 19539 منتشر شده در مورخ: 1398/9/18 ساعت: 11:19 گروه: اقتصادی  
مهمترین اعداد بودجه سال آینده را اینجا ببینید

مهمترین اعداد بودجه سال آینده را اینجا ببینید

بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ در حالی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که بررسی ها نشان می دهد سهم نفت در بودجه تدوین شده رقمی بسیار اندک است .

به گزارش ایران سپید به نقل از خبر آنلاین سهم نفت در بودجه سال آینده نزدیک به ۱۰ درصد است  ارزیابی فصل درآمدها نشان می دهد درآمدهای مالیاتی ۴۰ درصد از بودجه سال آینده را به خود اختصاص می دهند و درآمدهای حاصل از مالکیت دولت نیز نزدیک به ۶ ردصد است .

درامد نفت و فرآورده های نفتی ۱۰ درصد ، درآمد فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی نیز ۱۷ درصد است . سه عنوان" سایر" در بخش درآمدها پیش بینی شده است که در کل عنوان سایر درآمدها ۲۷ درصد را به خود اختصاص می دهد.

میزان درآمد نفت،۴۸ هزار میلیارد تومان

بر این اساس دولت پیشنهاد استفاده ۴۸ هزار میلیارد تومانی از منابع نفتی را ارائه کرده است. در صورت کاهش درآمدهای نفتی، دولت پیشنهاد کرده تا ما به التفاوت از محل حساب ذخیره ارزی تامین شود.همچنین بر اساس پیشنهاد دولت، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد لحاظ شده است.

حجم درآمدهای مالیاتی ؛ ۱۹۵ هزار میلیارد تومان

بر اساس لایحه بودجه ۹۹، درحالی که درآمدهای مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.همچنین درامد ناشی از مالکیت دولت ۳۰ هزار میلیارد و درامد اصل از فروش کالا و خدمات ۱۱ هزار میلیارد تومان است. همچنین با احتساب درآمد متفرقه ۱۸ هزار میلیارد تومانی، کل درامدها به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

سقف معافیت مالیاتی حقوق؛ ۳ میلیون تومان در ماه

 بر اساس پیش بینی صورت گرفته سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده سه میلیون تومان در ماه یا سی و شش میلیون تومان در سال است . به این ترتیب حقوق بالاتر از این رقم طبق پیش بینی صورت گرفته در بودجه مشمول پرداخت مالیات است. براین اساس نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر آن مشمول مالیات ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲.۵ برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۲۰ درصد می‌شود.همچنین مالیات برای نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است.

بودجه

 میزان حقوق کارمندان دولت؛ ۱۱۳ هزار میلیارد تومان

همچنین کل اعتبار درنظر گرفته شده برای حقوق و مزایای کارکنان ۱۱۳ هزارمیلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای رفاه اجتماعی  در نظر گرفته شده است. بر اساس اعلام نوبخت حقوق کارمندان دولت افزایشی ۱۵ درصدی را در سال آینده تجربه می کند . در سال آینده تنها در شرایطی اعتبار حقوق کارکنان اختصاص پیدا می‌کند که اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران ثبت شده باشد.

میزان مالیات پرداختی بانک‌ها ؛ ۸۴۰ میلیارد تومان

درآمد و هزینه بانک‌ها در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال جاری ۱۰ درصد رشد کرده است و بانک‌ها باید ۸۴۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که امروز از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد، درآمدها و هزینه‌های بانک‌ها در سال آینده نسبت به سال جاری رشد ۱۰ درصدی داشته؛ به طوریکه درآمد بانک‌ها در این لایحه ۱۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.با توجه به پیش‌بینی درآمد ۱۰۵ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومانی بانک‌ها در سال گذشته، این رقم رشد ۱۰ درصدی داشته است.از سوی دیگر، پیش‌بینی هزینه بانک‌ها نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و هزینه آن‌ها از ۱۰۲ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان به ۱۱۳ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رسیده است.

یارانه نقدی و غیر نقدی خانوار ؛ ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان

 رقم یارانه پیش بینی شده نقدی و غیر نقدی خانوار در سال آینده ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد اما تکلیف دولت برای شناسایی خانوارهای برخوردار و حذف یارانه آنها در بودجه سال آینده نیز تکرار شده ، به این ترتیب عملیات حذف یارانه نقدی خانوارهای برخوردار که از شهریور امسال کلید خورده است سال آینده نیز تداوم می یابد. طبق تبصره هدفمندی یارانه‌ها وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس ضوابط و معیارهایی که تعیین می‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیران اقدام کند.

 میزان یارانه معیشتی؛ ۳۱ هزار میلیارد تومان

رقم پیش بینی شده برای یارانه معیشتی  ۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده اعلام شده است. با اجرای سهمیه‌بندی بنزین به تناسب اعضای خانوار در هر ماه مبلغی به حساب برخی خانوارها واریز می‌شود. طرح حمایت معیشتی خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که مجموع ۱۸ میلیون خانوار است.

وام ازدواج زوجین؛ ۳۰ میلیون تومان

 بر اساس مفاد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در سال آینده به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ۱۳۹۶ است و تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند. سقف تسهیلات برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده سیصد میلیون ریال برابر با سی میلیون تومان است. دوره بازپرداخت پنج ساله تعیین شده است. پرداخت این وام با معرفی یک ضامن معتبر وسفته امکان پذیر خواهد بود.

عوارض خروج از کشور،۲۶۴ هزار تومان برای اولین سفر

 در لایحه بودجه ۹۹، عوارض خروج برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان تعیین شده ضمن اینکه عوارض خروج زائرین حج تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان لحاظ شده است. ارقام تعیین شده برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

عوارض خروج هوایی زائرین عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی  ودریایی ۱۵ هزار تومان است. زائران اربعین از چهاردهم شهریور تا دوم آبان ماه که از مرزهای زمینی به مقصد به کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *