شناسه خبر: 19532 منتشر شده در مورخ: 1398/9/18 ساعت: 09:57 گروه: اجتماعی  
عدم رعایت اصول مناسب‌سازی خلاف قانون حمایت از معلولان است

عدم رعایت اصول مناسب‌سازی خلاف قانون حمایت از معلولان است

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: رعایت نکردن اصول مناسب‌سازی برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت و نابینا خلاف مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان بوده و شهرداری به عنوان یکی از اعضای ثابت جلسات ستاد مناسب‌سازی موظف به رعایت اصول دسترس پذیری در اجرای تمامی پروژه‌های شهری و اصلاح معابر است.

به گزارش ایران سپید فرهاد میرزایی در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی معابر استان با اشاره به اقدامات و فعالیت های دبیرخانه مناسب سازی در سه ماهه سوم امسال گفت: یکی از کارهای انجام گرفته در این بخش و در راستای عملیاتی کردن اهداف تدوین شده در سند راهبردی مناسب سازی، انعقاد تفاهم نامه مشترک با نهادها و دستگاههای اجرایی و عمومی جهت دسترس پذیری محیط و اماکن عمومی در جامعه بوده است.

این مسؤول گفت: در همین راستا پیرو هماهنگی ها و پیگیری های به عمل آمده تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه و سایر دستگاهها و نهادها در دست اقدام است که از جمله آن می توان به  سازمان اوقاف و امور خیریه در هشت ماده به منظور تسریع در مناسب سازی اماکن مذهبی و بقاء متبرکه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به تازگی پروژه کف سازی بازار با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی استان در دست اقدام است در اجرای پروژه یاد شده ضوابط و اصول مناسب سازی برای استفاده افراد دارای معلولیت رعایت نشده و همچنین در پیاده راه سبزه میدان نیز موانعی در انتهای مسیر ویژه نابینایان نصب شده است.

میرزایی افزود: دبیرخانه مناسب سازی استان از راه آهن به عنوان یک مکانیسیم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل برون شهری و قطار به عنوان امن ترین وسیله حمل و نقل مورد استفاده خیل عظیم افراد جامعه بوده و افراد دارای معلولیت مختلف از این امر مستثنی نیستند.

به گفته وی، در این راستا بازدید کمیته فنی ستاد مناسب سازی استان از وضعیت پیشرفت فیزیکی زیر گذر سکوی شماره ۲ راه آهن انجام شد که اقدامات لازم در این بخش می تواند مشکلات معلولان را به مراتب کاهش دهد.

 مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان نیز ادامه داد: معلولیت محرومیت نیست و این قشر در مقایسه با سایر افراد از ناتوانی هایی برخوردار بوده و در این میان مناسب سازی های لازم می تواند فعالیت روزمره آنان تسهیل کند تا در جامعه حضور بیشتری داشته باشند.

مهدی قنبری موحد افزود: یکی از مشکلات معلولان دسترسی به مدیران و مسؤولان شهر در ادارات است که فضای فیزیکی این محل ها و از طرفی نبود آسانسور موجب شده این امر آنان را  با چالش و مشکل جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد : از طرفی مناسب سازی که از سوی دستگاه های اجرایی انجام گرفته، چندان مورد استفاده جامعه هدف نیست و این موضوع مشکلات جدی را فراهم کرده است.

قنبری موحد افزود: در واقع کارهای مناسب سازی شده از سوی دستگاههای اجرایی به عنوان یک ویترین و یا دکور در برنامه ها نشان داده می شود و از طرفی ساختمان دادگستری زنجان با توجه به شمار زیاد مراجعه کنندگان برای معلولان مناسب سازی نشده است.

این مسؤول یادآور شد: در مواقع بارندگی برخی پیاده روهای شهری لغزنده شده و تردد معلولان را با مشکل مواجه می کند که در این ارتباط ساز و کارهای لازم برای عبور و مروز معلولان انجام شود و از طرفی همواره بر فرهنگ سازی مناسب سازی تاکید شود و از سوی رسانه ها به این امر پرداخته شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *