شناسه خبر: 19485 منتشر شده در مورخ: 1398/9/12 ساعت: 16:24 گروه: اجتماعی  
رونمایی از 60 عنوان محصول آموزشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کشور
همزمان با روز جهانی معلولان صورت گرفت:

رونمایی از 60 عنوان محصول آموزشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کشور

روز سه شنبه همزمان با روز جهانی معلولان معاونت برنامه ریزی آموزشی از 60 عنوان تالیفات و تولیدات در حوزه های آموزشی، تعلیم و تربیت، توانبخشی و فراگیر سازی رونمایی کرد.

به گزارش ایران سپید در این مراسم که با حضور جواد حسینی معاون وزیر و رئیس آموزش و پرورش استثنایی، محسن غفوریان معاونت برنامه ریزی آموزشی و اساتید دانشگاهی برگزار شد از برخی از مولفان و تولید کنندگان این تالیفات تقدیر شد.

معاون وزیر و رئیس آموزش و پرورش استثنایی با قدرانی از مولفان و معلمانی که در تدوین این 60 عنوان همکاری داشتند گفت: ما در روز عزیز از زحمات عالمانه شما رونمایی می کنیم. افرادی که اهل  تفکر باشند ارزش این محصولات و تالیفات را درک می کنند. آنهایی که دست به قلم نمی برند و اندیشه نمی کنند نمی دانند خلق یک اثر عالمانه چه معنایی دارد. جا دارد از تمام همکارانم در این حوزه تقدیر و تشکر کنم.

وی با گرامی داشت روز جهانی معلولان گفت:  در این چند روز فکر کردم به اینکه هیچ جای قرآن و مکاتب دینی به این نکته که معلولیت یک نقیصه انسانی است اشاره نشده پس معلولیت در نداشتن کرامت انسانی یک نقص است. معلول کسی است که در زندگی اش حرکتی نداشته باشد.

وی با اشاره به آمار دانش آموزان در حال تحصیل در سیستم آموزش استثنایی گفت: ما باید به 153 هزار دانش آموز دارای معلولیت که در مدارس ما درس می خوانند، نگاه دارایی محور داشته باشیم. این دانش آموزان دارایی این کشور هستند. ما در روز جهانی معلولین باید به اصل پذیرش تفاوت ها و اصل تطابق که همان بحث مناسب سازی است توجه داشته باشیم.

محسن غفوریان معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این مراسم با گرامی داشت روز جهانی معلولان، گفت: روز جهانی معلولین بهانه است برای عرضه توانمندی های افراد دارای معلولیت. یکی از حقوق افراد با نیازهای ویژه حق آموزش است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این روند طی سالیان گذشته توانسته بسیاری از نیاز های این افراد را مرتفع کند. هر چند که طی چند سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته اما باز جای برای کار کردن وجود دارد. خوشبختانه یکی از موهبت هایی که دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی برخوردارند وجود معلمان متخصص، عاشق به کار و تلاشگر است. ما با دوستانمان سال گذشته در این روز قرار گذاشتیم که در مراسم های اینچنینی از کارهایی که می خواهیم در آینده انجام دهیم حرف نزنیم بلکه به کارهایی که انجام دادیم بپردازیم. امروز یکی از بهترین روزهای زندگی من  و همکاران ارجمندم در سطح معاونت است چرا که بخشی از فعالیت هایی یک ساله خود را که توسط همه همکاران به نتیجه نشسته است را به نمایش گذاشته ایم.

ما در معاونت آموزشی و توانبخشی از ظرفیت همه ی همکارانمان برای این تالیفات استفاده کردیم. ما برای به اعتبار بخشی به تولیداتی که امروز رونمایی می شود از تلاش تمامی معلمان آموزش و پرورش استثنایی استفاده کردیم.

وی با اشاره به تولید دست افزار آموزشی ناشنوایان، گفت: امروز در گروه مدیریت آموزشی، دست افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره برای دانش آموزان با آسیب شنوایی تولید شده است که جای افتخار دارد چرا که این اولین بار است که واژگان فارسی به صورت چند رسانه ای برای دانش آموزان در دسترس است. این دست افزار در سال جدید به صورت رسمی در مدارس آموزش داده می شود. همچنین دست افزار  زبان انگلیسی پایه هفتم، دو جلد کتاب راهنمای معلم زبان آموزی و جمله سازی و نگارش پایه پنجم، مناسب سازی تصویری دو جلد کتاب فارسی پایه چهارم و پنجم، نیز جز تولیدات سازمان در گروه ناشنوایان است.

وی به تالیف چهار عنوان کتاب مداخله به هنگام  برای کودکان دیرآموز اشاره کرد و گفت: این کتاب ها سه سال به صورت آزمایشی در قالب یک طرح در اختیار کودکان دیرآموز قرار گرفت و از امسال این کتب به صورت رسمی به مدارس ابلاغ خواهند شد.

محسن غفوریان با اشاره به اجرای  طرح فراگیر  در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مدارس عادی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جهت توسعه فراگیر سازی در مدارس و همین طور تغییر نگرش جامعه به توانمندی های افراد دارای معلولیت و ایجاد فرصت های برابر؛ طراحی و تولید پوسترهای آموزش تحرک و جهت یابی برای افراد دارای آسیب بینایی تولید کردیم. این پوسترها در تمامی ادارات استان ها ی آموزش و پرورش نصب خواهد شد. این پوسترها شیوه راهنمایی درست را به افراد در برابر افراد نابینا آموزش می دهد. همچنین بسته آموزشی همراه با نابینایان را که شامل آموزش خط بریل به معلمان و همین طور نگهداری از تجهیزات آموزشی و توانبخشی نابینایان طراحی شده است.

معاون آموزش و برنامه ریزی استثنایی کشور در مورد تالیفات ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی و کودکان معلول جسمی حرکتی توضیح داد: برای گروه های کم توان ذهنی مجموعه کتب نو نگاشت را تالیف کردیم. برای گروه های چند معلولیتی کتب آموزش فارسی را تدوین کردیم. تدوین هشت جلد کتاب مناسب سازی ویژه کودکان با معلولیت جسمی از دیگر  دستاوردهای معاونت آموزشی در این یک ساله است.

به گفته غفوریان، تالیف کتب ویژه کودکان اوتیسم، تهیه دو کیت آموزشی برای مهارت زبان، تالیف کتب همراه با والدین برای آموزش والدین کودکان و بهره برداری از فاز آخر سامانه ارزش یابی توصیفی دانش آموزان استثنایی معلول از دیگر تولیدات این  معاونت بوده است.

در ادامه این مراسم نسیم عزیزی مسئول سامانه ارزشیابی توصیفی دانش آموزان استثنایی توضیحاتی در مورد این سامانه ارائه کرد و گفت: طراحی این سامانه از سال 95 آغاز شد. در این سامانه تمامی مراحل آموزش به یک کودک معلول از مرحله ثبت نام تا فارغ التحصیلی قابل رصد و پیگیری است. در این سامانه تمام اطلاعات آموزشی کودکان معلول ثبت می شود. همچنین هر معلم دسترسی خود را به این سامانه دارد.  این سامانه منجر به صرفه جویی 100 میلیون تومانی در بخش کاغذ شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *