شناسه خبر: 19460 منتشر شده در مورخ: 1398/9/11 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
مدارس استثنایی تا پایان سال ۹۹ مناسب‌سازی می‌شود

مدارس استثنایی تا پایان سال ۹۹ مناسب‌سازی می‌شود

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تمامی مدارس استثنایی تا پایان سال ۹۹ مناسب‌سازی خواهد شد، گفت: در گام اول تا پایان امسال یک مدرسه در ۱۵ استان با همکاری صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) مناسب‌سازی می‌شود.

به گزارش ایران سپید سید جواد حسینی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) برگزار شد، با بیان اینکه  قرار است تا پایان سال ۹۹ تمامی مدارس استثنایی کشور مناسب سازی شود، اظهار داشت: اکنون بیش از ۱۵۲ هزار دانش آموز زیر پوشش مدارس استثنایی در دو بخش تلفیقی و ویژه فراگیر داریم.

وی با اشاره به هشت رویکرد جهت گیری مدنظر در این سازمان گفت: نگاه اول نگاهی است که فراگیرسازی را در سازمان در پی داشته که از تفکیک و ایزوله کردن دانش آموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و در کنار هم قرار گرفتن این افراد با دانش آموزان عادی پیش رویم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی ما حدود ۸۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل می کنند که بیش از ۷۱ هزار دانش آموز در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل‌ هستند و ۱۲ هزار مدرسه پذیرا نیز ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان دارند. 

حسینی با بیان اینکه ۱۲ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ها مشغول ارائه خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند، یادآورشد: ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داریم که این مراکز وظیفه شناسایی و تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه را عهده دار هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام این خبر که با رویکرد فراگیرسازی سند جامع تشخیص آموزشی کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری تا ۳۰ دی نهایی می شود، اظهار کرد: رویکرد دوم نیز مناسب سازی است که شامل فضا و تجهیزات، محتوا درسی  و معلمان و دانش‌اموزان و خانواده‌ها می شود و حتی دستگاه‌های دولتی را نیز با این مسئله که چه میزان امکانات نیاز داریم، مرتبط می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه اکنون نیازمند ۲۱۰ مدرسه استثنایی برای استانداردسازی خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه هستیم، افزود: ۴۶ مرکز اوتیسم ، ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم و ۸۲ کلاس در سطح کانکس داریم که بیش از ۶۲۰ دانش آموز در آنها درس می خوانند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۵ پروژه در دست احداث و یا نیمه تمام داریم، تصریح کرد: در ۱۵ استان سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموز و در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم که ابتدا باید این فضاها را ایجاد کنیم البته جامعه خیرین تعهد کرده‌اند ۱۵ سالن ورزشی در شهرستان‌های استان تهران بسازند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مناسب‌سازی محتوا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است، افزود: ۱۷۵ کتاب بریل را برای نابینایان تولید و ۱۶۸ کتاب عادی را برای آنها متناسب سازی کرده‌ایم. همچنین ۴۲ عنوان کتاب صوتی نیز تولید شده است که هر سال ۱۵۵ عنوان کتاب در ۵۰ هزار جلد چاپ و توزیع می‌شود که باید مناسب‌سازی نیز در این خصوص صورت گیرد.

حسینی ادامه داد: برای ایجاد عدالت و ارتقای کیفیت از ۱۲ آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همکاران و کارشناسان، خانواده‌ها و برخی دستگاه‌ها همچون نیروی انتظامی کلید خواهیم زد. همچنین زبان اشاره نیز بسیار مهم بوده که در این رابطه کتاب فارسی کلاس اول را تدوین کرده و فارسی دوم نیز در دست تدوین است.

وی با بیان این مطلب که مناسب‌سازی معلمان شاغل بسیار مهم است، افزود: دوره‌های ضمن خدمت  ۲۳ دوره برای معلمان بوده که به ۶۶ دوره افزایش خواهد یافت. همچنین مناسب سازی دانش آموزان مدارس پذیرا را نیز دنبال خواهیم کرد. زمانی که دانش آموز ما به مدرسه عادی می رود نیاز دارد که همکلاسی‌های او نیز نحوه برخورد و رفتار با آنها را بدانند که در این رابطه سه کتاب راهنمای والدین نیز تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز باید معلم حرفه‌ای شوند و بر این اساس باید آموزش و تولید محتوا برای آنها در نظر گرفته شود، گفت: در مجموع در ۱۹۶ رشته فنی ۱۰ هزار و ۶۳۰ دانش آموز در بخش فنی و حرفه‌ای و مهارتی با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل‌ هستند.

وی افزود: باید به سمت رشته‌هایی برویم که مهارت را به دانش‌آموزان انتقال داده و نیازهای دانش‌آموزان را سنجیده و محتوای مناسبی برای آنها تولید کنیم. همچنین برای استانداردسازی کارگاه‌های آموزشی فیلمی را با توجه به تجارب جهانی آماده می‌کنیم همچنین تولید همراه با آموزش را به عنوان پروژه در دست کار داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور نیز آغاز شده است، گفت: کارگروه مجمع خیرین آموزش و پرورش استثنایی و کارگروه توسعه فنی و حرفه‌ای در حال شکل گیری است.

حسینی با اشاره به طراحی نظام تصمیم گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد تصریح کرد: تا یک ماه آینده پارلمان مجازی همکاران استثنایی آغاز به کار می کند که ۲۴ هزار فرهنگی همکار استثنایی در تصمیم گیری‌های این سازمان مشارکت داشته و همچنین پارلمان اولیا نیز راه اندازی شده و کلید خواهد خورد.

وی درباره مدارس استثنایی خیّرساز گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس از سوی خیرین و به ویژه در خراسان رضوی ۸۰ درصد از سوی این افراد ساخته شده است و ساخت ۲۱۰ مدرسه را نیز به عهده گرفته است.

حسینی درباره بازار کار دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز اظهار کرد: در این خصوص معتقدیم به طور جد دانش آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا به بازار اشتغال متصل شوند. اکنون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را داریم و از هفته بعد با وزارتخانه‌های مرتبط تفاهم نامه‌ای امضا می‌کنیم تا بازارچه‌های اشتغال را طراحی کرده و آموزش توام با تولید را شکل دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: میزان تعداد معلم به دانش آموز یک به ۶.۱۶ است که این نسبت باید یک به پنج باشد. ما در حوزه توانبخشی بیشترین نیاز به نیروی انسانی را داریم و ورودی از طریق ماده ۲۸ (دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها) و دانشگاه فرهنگیان در این بخش نداریم. همچنین قصد رایزنی با دانشگاه فرهنگیان را داریم و طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی در دست تهیه است.

وی با بیان اینکه در آزمون جدید استخدامی که برگزار شد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سهمیه استثنایی داشتیم، افزود: تمام معاونت ها با کاهش بودجه پیشنهادی در سال ۹۹ روبه رو شده اند و رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا بودجه استثنایی که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده کاهش نیابد و بودجه پیشنهادی برای این سازمان تصویب شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نحوه رتبه بندی معلمان و جایگاه معلمان استثنایی نیز گفت: از ۲۴ هزار معلمان استثنایی بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی هستند که اغلب آنها ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می شوند. در تلاش هستیم تا با رایزنی‌ سایر معلمان استثنایی را هم مشمول مزایای ویژه رتبه بندی کنیم.

وی درباره سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی نیز بیان کرد: سه میلیارد تومان ابلاغ اعتبار در هفته گذشته داشتیم که در مجموع ۴۶ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای ایاب و ذهاب آنها در نظر گرفته شده است که از سال ۹۲ تا کنون ۴۴ برابر افزایش یافته است. همچنین با افزایش قیمت بنزین سرویس ایاب و ذهاب با سهمیه‌ای مواجه هستند که هیچ خللی در رفت و آمد آنها ایجاد نخواهد شد.

حسینی با بیان اینکه در طرح سنجش به دنبال آن هستیم که هیچ دانش آموزی از این طرح جا نمانده و برای همه این طرح انجام شود، خاطرنشان کرد: سنجش ۹۸ درصد دانش آموزان بدو ورود در ۲ هزار پایگاه انجام شده و در تلاش هستیم تا ۲  درصد بازمانده‌ها نیز به مدرسه برگشته و سنجش شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *