شناسه خبر: 19445 منتشر شده در مورخ: 1398/9/10 ساعت: 15:31 گروه: اجتماعی  
تشریح جایگاه معلمان استثنایی در رتبه بندی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور مطرح کرد

تشریح جایگاه معلمان استثنایی در رتبه بندی

سید جواد حسینی گفت: از اتفاقات خوب در اجرای رتبه بندی این است که در مقطع ابتدایی ۱۰ درصد دریافتی معلمان بیشتر خواهد بود و ما از ۲۴ همکاری که داریم بیش از ۲۰ هزار نفر در مقطع در ابتدایی هستند.

به گزارش ایران سپید صبح امروز نشست خبری سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور به مناسبت روز جهانی معلولان که ۱۲ آذر است، در محل کتابخانه این سازمان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه نهادهای عمومی و دولتی و مردم در این حوزه مناسب سازی نشوند، دانش آموزان استثنائی ارتقا پیدا نمی کنند، گفت: روز معلولان این پیام را دارد که ارزش های نهفته در آن روز گسترش پیدا کنند که از این جهت باید جامعه دوستدار انسان باشیم که چنین جامعه ای دوستدار معلول و کودک، جانباز و... است. هر انسانی به شکل طبیعی دارایی‌هایی دارد که باید زمینه ظهور و فعلیت آن را فراهم کنیم و نگاه ما نسبت به ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه این است.

حسینی بیان کرد: باید نگاه دارایی محور را در مواجهه با انسان قرار دهیم. یعنی در مقابل نگاه برطرف کننده نیاز انسان است. در نگاه دارایی محور باید گفت می بینیم که هر انسان با هر ناتوانی که دارد، چه نیازهایی دارد.‌

680 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری خاص داریم

حسینی در ادامه ۸ رویکرد را که در دستور کار دارد مطرح کرد و گفت: نگاه فراگیرسازی را در سازمان پی می گیریم و هر چه بیشتر از سمت تفکیک به تلفیق و بعد فراگیری را اجرا کنیم. ما توانستیم ۱۶۰۰ دانش‌آموز را در مدارس خاص و ۷۱ هزاردانش‌آموز با نیاز ویژه را در مدارس پذیرا(عادی) بگنجانیم.  ۱۲ هزار مدرسه عادی ما مدرسه پذیرا هستند که این دست از دانش‌آموزان را پوشش می‌دهند. ما برای این دانش آموزان در مدارس عادی معلم رابط نیز گذاشته ایم و در این راستا ۱۱ تا ۱۲ مدرسه دیگر نیز در راستای دریافت مجوز هستند. همچنین ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری ویژه داریم. اکنون ۲۱۰ مدرسه استثنایی ما نیاز به  پوشش و مناسب سازی دارند. علاوه بر این‌ها ما ۴۶ مدرسه اتیسم داریم. همچنین ۸۲ کلاس کانکسی داریم که ۶۴۰ دانش‌آموز نیاز ویژه در آن درس می‌خوانند.

تهیه سند جامع تشخیص آموزش و پشیگیری کودکان دارای هیجانات رفتاری

وی بیان کرد: سند جامع تشخیص آموزش و پشیگیری کودکان دارای هیجانات رفتاری را در دستور کار داریم. تا ۳۰ دیماه این سند را آماده می‌کنیم. رویکرد بعدی ما رویکرد مناسب سازی است که فراگیر سازی و افزایش کیفیت را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: مناسب سازی فضا و تجهیزات و معلمان و کتاب های درسی و خانواده ها و دانش آموزان و دیگر دستگاه های مرتبط با این حوزه دستور کار بعدی ماست. ما در ابتدا فضا و امکانات را سنجیدیم اما در پهنه ایران ۲۱۰ مدرسه ویژه نیاز داریم. الان ۴۶ مدرسه اوتیسم داریم و ۲۰۰ مدرسه ضمیمه اوتیسمی داریم و حدود ۱۰۵ پروژه در در دست احداث داریم. بنابراین ابتدا باید فضا را ایجاد کنیم. ما ۱۵ استان داریم که سالن ورزشی مناسب نیازهای ویژه ندارند  و ۱۴ استان هم هستند که اصلا مدرسه اتیسم ندارند، بنابرین ما باید این مدارس را ایجاد کنیم. طی هفته‌های آینده کلنگ زنی مدارس نیاز ویژه در شهرستان‌ها را توسط خیرین آغاز می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی بیان کرد: تا آخر سال ۹۸ با همکاری یونیسف قرار است در هر استان یک مدرسه برای اتیسم مناسب سازی شود و تا سال ۹۹ این تعداد را گسترش خواهیم داد. ما از استان‌ها خواستیم سند کمی و کیفی دانش آموزان اتیسمی را تهیه کنند و به ما بدهند تا در راستای آن اقدام کنیم. علاوه بر اینها سند توسعه کیفی و کمی مشکلات توانبخشی را اماده خواهیم کرد و شعار ما برای این سند این است که در هر منطقه یک مرکز توانبخشی داشته باشیم. همچنین ما آموزش‌های منزل محور را داریم که ۶.۵ میلیون تومان برای آموزشهای منزل محور در نظر گرفته‌ایم.

حسینی در خصوص مدارس اوتیسم گفت: ما موضوعمان این است که اگر مدرسه استاندارد اتیسم داشته باشیم یا مدارس پذیرا داشته باشیم باید چه ویژگی داشته باشد. در پایان ۹۸ یک مدرسه پذیرا را استانداردسازی می کنیم که الگو شود و در پایان سال ۹۹ یک مدرسه الگو و استاندارد اوتیسم. در هر منطقه باید یک مرکز توانبخشی مشکلات یادگیری باشد.

وی درباره مناسب سازی محتوا نیز گفت: در حال حاضر ۱۷۵ کتاب بریل تولید کردیم و ۱۰۸ کتاب عادی را برای نابینان مناسب سازی کرده‌ایم. ضمن اینکه  ۱۹ عنوان کتاب برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه،  ۴۲ کتاب صوتی برای ناشنوایان تولید شده است. هر ساله ۱۵۵ هزار کتاب برای دانش‌آموزان ویژه تولید می‌شود اما بیشتر هدف ما این است که کتاب‌های عادی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه مناسب سازی شود. نهضت بریل آموزی را از ۱۲ آذر برای همکارانمان در سازمان، خانواده ها، نیروی انتظامی کلید می زنیم. زبان اشاره بسیار مهم است که در راستای گسترش آن تلاش می کنیم.

حسینی بیان کرد: سه نقد به آموزش و پرورش دنیا از سال ۱۹۷۰ مطرح شد که اینها بود: خلاقیت را می کشد، ذهنی است و بی عدالتی را توزیع کرده است. آموزش و پرورش دنیا ذهنی است و در آموزش و پرورش با نیازهای ویژه شدیدتر است و باید آموزش های مهارتی بیاوریم. ما ۸۰ هنرستان ویژه برای دانش آموزان استثنایی در ۱۹۶ رشته داریم.  ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشغول هستند. نیاز سنجی این رشته ها را نیز در دستور کار قرار دادیم. در رشته اوتیسم ۱۵ رشته مهارتی طراحی کردیم.

وی تاکید کرد: ما باید تولید همراه با آموزش را به طور مشخص در آموزش و پرورش استثنایی رقم بزنیم  تا هم نیاز جامعه و دانش‌آموز با نیاز ویژه تامین شود.

میز خدمت الکترونیک برای تکریم ارباب رجوع راه اندازی می شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تولید همراه با آموزش را در دستور کار سازمان عنوان کرد و گفت: سند جامع آموزش فنی و حرفه ای کودکان استثنائی را در دستور کار داریم. نظام‌ تصمیم‌گیری و برنامه ریزی علم بنیان و مشارکت محور را نیز کلید زدیم که در بخش مشارکت محور ۶  سیاست را برای مجمع خیرین مدرسه ساز در نظر گرفتیم. همچنین در نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر مشارکت، همکاری و مشارکت از مدرسه تا ستاد شکل گرفته است. همچنین به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی شکل خواهد گرفت و طبق آن معلمان در تصمیمات اصلی شرکت خواهند کرد،  همچمنین ایجاد پارلمان مجازی اولیا نیز کلید خواهد خورد. به زودی جهت تکریم ارباب رجوع راه اندازی میز خدمت الکترونیک نیز راه اندازی می شود

وی درباره میزان ورود خیرین به این حوزه گفت: تا الان حدود ۳۰ درصد مدارس استثنائی کشور را خیرین ساختند که بیش از ۱۹۰ مدرسه می شود و ۱۱۰ مدرسه را هم تعهد کردند که بسازند.

وی ادامه داد: معتقدیم حتما دانش آموزی که از سیستم آموزش استثنائی فارغ التحصیل می شود حتما باید یک مهارت بیاموزند.

در بخش توانبخشی نیرو کم داریم

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی کشور بیان کرد: نزدیک به ۲۴ هزار همکار فرهنگی داریم که در برابر ۶.۱۶ درصد دانش آموز یک معلم داریم. مهمترین بخش نیروی انسانی که نیاز داریم توانبخشی است. ورودی در این بخش ها از ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان نداریم. می خواهیم با دانشگاه فرهنگیان وارد گفتگو شویم.  ما ۸۹۵ نیروی توانبخشی و ۶۲۰ مشتور در سازمان داریم. جبران توانبخشی را با خرید خدمات و همچنین سرباز معلم جبران‌می کنیم.

وی درباره بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۹۹ گفت: خوشبختانه برای سال ۹۹ همه معاونت ها با کاهش بودجه رو به رو بودند برای ما هم این اتفاق افتاد ولی تلاش کردیم و با بودجه بالای یکصد میلیارد تومان موافق شد و ما فقط ۴۶ میلیارتومان بودجه ایاب و ذهاب داریم. ۶ میلیارتومان خرید خدمات توان بخشی بودجه گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه که اگر دانش آموزی در طرح فراگیر دچار مشکل شود بازگشتش به تعلیم و تربیت سخت است اما در جامعه و مدارس عادی هنوز پذیرش کودکان با نیازهای ویژه نیست، گفت: ما فراگیری را شروع کردیم و ۱۲ هزار مدرسه پذیرا شدند و تولید محتوا کردیم که بپذیرند و اتاق مرجع می گذاریم در این مدارس و.... اما اینکه مدیر مدرسه فراگیر و یا والدین‌چقدر پذیرا باشند حرف شما درست است و ما باید با کمک شما اهالی رسانه فرهنگ سازی کنیم. در فراگیرسازی استلزامات مهم است و ما دنبال این استلزامات هستیم.

وی همچنین در خصوص طرح رتبه بندی و بهره مندی معلمان کودکان استثنائی در رتبه های بالاتر به دلیل سختی کار و نیاز به تخصص، بیان کرد: خوشبختانه بالاخره رتبه بندی بخشیش اجرایی شد و یکی از اتفاقات خوب است  این بود که در مقطع ابتدایی ۱۰ درصد دریافتی معلمان بیشتر خواهد بود و ما از ۲۴ همکاری که داریم بیش از ۲۰ هزار نفر در مقطع در ابتدایی هستند. البته ما غفلتی کردیم برای آن ۴ هزار نفر. معتقدیم هملنطور که حق است معلمان ابتدایی دریافتی بیشتری داشته باشند، به حق تر است که معلمان کودکان استثنائیی در هر مقطع بهره بیشتری از این طرح بگیرند. امیدوارم در آینده بتوانیم این‌را جبران کنیم.

حسینی همچنین درباره سهمیه‌بندی بنزین سرویس مدارس استثنایی افزود: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار دریافت کرده‌ایم که اکنون ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس درنظر گفته شده که این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است. ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است لذا بنزین سرویس دانش‌آموزان استثنایی با سهمیه ای مواجه است که خللی در امد و رفت ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان گفت: طرح سنجش آمادگی تحصیلی را در نظر داریم که این طرح مهم‌ترین مساله‌اش این است تمام دانش‌آموزان عادی و استثنایی را مورد پوشش قرار می‌دهد. هیچ دانش‌آموزی نباید  بنابر اصل تفاوت‌های فردی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و احیانا از سیطره آموزش خارج شده باشد. این طرح در ۲ هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود و ۹۸ درصد دانش اموزان نیز سنجش شده‌اند و حالا تلاش داریم آن را به میزان ۱۰۰ درصد برسانیم./ مهر 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *