شناسه خبر: 19389 منتشر شده در مورخ: 1398/9/5 ساعت: 13:41 گروه: اجتماعی  
دانش‌آموزان استثنایی به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت می‌شوند
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

دانش‌آموزان استثنایی به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت می‌شوند

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم سالگرد درگذشت بنیانگذار آموزش ناشنوایان گفت: تلاش می‌شود این دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی و کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پیش روند؛ به گونه‌ای که دست‌کم یک مهارت عملی را که برای زندگی و پیوند با جامعه موثر باشد، فراگیرند.

به گزارش ایران سپید سید جواد حسینی در مراسم سالگرد درگذشت جبار باغچه ‌بان که در مدرسه باغچه‌بان یک تهران برگزار شد، با بیان اینکه اکنون یک میلیون معلم در مدارس کشور تدریس می‌کنند، افزود: استادانی همچون شهید مرتضی مطهری و شهید چمران الگوهای مناسبی برای معلمان هستند.

وی ادامه داد: در عرصه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان عشایری مرحوم بهمن بیگی، در تاریخ عشایری ماندگار است، همچنین در زمینه تربیت ناشنوایان نیز جبار باغچه‌بان مردی است که نام او در تاریخ آموزش زبان گویای ناشنوایان ماندگار بوده و خواهد ماند.

باغچه بان زبان گویای خاموشان بود 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: مرحوم باغچه بان تمام کارهای یک معلم خوب در عرصه‌های مختلف را انجام داد.

حسینی اظهار کرد: باغچه بان از ۷۹ سال زندگی‌اش، ۵۰ سال را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و ناشنوایان اختصاص داد؛ اولین کودکستان‌های خاص را در تبریز تأسیس کرد. وی اولین اجرای نمایشی بچه‌ها را با نمایش گرگ و چوپان رقم زد و دستگاه تلفن گنگ را نیز اختراع کرد. باغچه بان ۳۴ کتاب در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه ناشنوایان و ۲۳ مقاله و دست‌نوشته روشنگرانه و متعهدانه از خود به یادگار گذاشت و نیز دو مجله لک لک و مجله هفتگی زبان را نیز منتشر کرد. 

حسینی ادامه داد: او مدرسه باغچه‌بان را تأسیس کرد که در این مدرسه زندگی می‌کرد، درس می‌داد و درس می‌گرفت.

وی گفت: در مرحوم باغچه‌بان اعتقاد و اشتیاق به تعلیم و تربیت موج می‌زد. باید نقش وجودی باغچه بان را به عنوان یک معلم و مربی الهام بخش و معتقد سر لوحه کار خود قرار دهیم. بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموزان ناشنوا در سراسر کشور هستند که از این تعداد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس استثنایی و بیش از ۹ هزار ۹۰۰ نفر نیز در مدارس فراگیر و تلفیقی درس می‌خوانند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تعداد زیادی از این دانش آموزان که در مقاطع پیش دبستان، دبستان، متوسطه اول و دوم، کار دانش و فنی و حرفه‌ای هستند، در ۷۶ هنرستان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و ۳۶ رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند. همچنین بیش از هزار و ۷۰ نفر از آنها در مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای استثنایی فعالیت می کنند. بیش از ۹۴۵ دانش‌آموز نیز در بیش از ۸۰ رشته در مدارس تلفیقی و فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: دانش‌آموزان ما مجموعه‌ای از استعدادها هستند و اگر به هر دلیلی یکی از توانایی‌ها در آنها محدود شده، توانایی های سرشار دیگری در آنها قرار گرفته که به عنوان مسوولان تعلیم و تربیت با آماده‌سازی شرایط تعلیم و تربیت در هر جایگاهی با نگاه دارایی محور باید به دانش آموزان بنگریم و استعدادهای آنان را شکوفا کنیم. 

 

حسینی ادامه داد: حدود ۲۵۰ نفر از این دانش‌آموزان در سال گذشته در دانشگاه‌های خوب کشور قبول شدند و گوی سبقت را از دانش‌آموزان عادی ربودند که این همان نگاه دارایی محوری است که به آن توجه می‌کنیم.  

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: تلاش می‌شود دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی و کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پیش روند؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان دست‌کم یک مهارت عملی را که برای زندگی و پیوند با جامعه موثر باشد، فراگیرند. 

وی اظهار کرد: نهضت بریل آموزی برای نابینایان و نهضت زبان اشاره را برای ناشنوایان پیگیری می‌کنیم. در روز ۱۲ آذر که روز جهانی معلولین است این کار به صورت ویژه شکل خواهد یافت. همچنین تولیدات محتوا، مناسب‌سازی فضاها، مناسب‌سازی معلمان و منابع انسانی و آموزش‌ها و توانمند سازی خانواده‌ها  و جامعه از سیاست‌های جدی است که پیگیری می شود. برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی نیز از برنامه‌هایی است که بیش از گذشته در جریان تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در سرلوحه کارها قرار گرفته است. 

حسینی گفت: تلاش می شود فرصت‌های برابر برای دانش آموزان در ابعاد فضا و تجهیزات و محتوا و منابع انسانی فراهم شود تا استعدادهای سرشار آنها بیش از گذشته شکوفا شود. 

وی با اشاره به تصویب طرح رتبه بندی معلمان، خاطرنشان کرد: معلمان حوزه استثنایی که به نسبت معلمان عادی دارای تخصص و توان بیشتری هستند، حدود ۵ برابر معلم عادی فعالیت می کنند و باید مجموعه امتیازاتی را که قانون برای این معلمان در نظر گرفته و یا تعدادی را که در نظر نگرفته و می‌توان آنها را تبدیل به قانون کرد در دستور کار قرار گیرد تا کمی از زحمات آنها قدردانی شود. 

 

حسینی در پایان مراسم از اتاق مرحوم باغچه بان که در این مدرسه قرار داشت و محل سکونت وی بوده، بازدید کرد. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *