شناسه خبر: 19267 منتشر شده در مورخ: 1398/8/26 ساعت: 09:32 گروه: اقتصادی  
پرداخت نقدی یارانه بنزینی به 18 میلیون خانوار

پرداخت نقدی یارانه بنزینی به 18 میلیون خانوار

بنزین و یارانه حاصل از اصلاح قیمت آن، بحث روز کشور است. از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تا حضور مسئولان در برنامه‌های خبری تلویزیونی مربوط به این موضوع است.

به گزارش ایران سپید اما آنچه همه مسئولان کشور یک زبان می‌گویند این است که حتی یک ریال از اصلاح قیمت بنزین وارد بودجه نمی‌شود و همه آن در قالب یارانه‌های جدید به دست افراد جامعه هدف می‌رسد تا بخشی از یارانه‌های پنهان بنزین، تبدیل به یارانه آشکار شود و به‌جای دهک‌های بالای درآمدی به دهک‌های پایین‌تر برسد. ضمن آنکه تورم حاصل از این تغییر قیمت نیز بسیار ناچیز  برآورد می‌شود. در این رابطه، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با حضور اعضا و سران سه قوه تشکیل شد. در ابتدای این جلسه پس از ادامه مباحث اصلاح ساختاری بودجه و اصلاح و مقاوم‌سازی اقتصاد، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گزارشی را از روند اجرای مصوبه جلسات گذشته سران قوا ارائه کردند. همچنین وزیر کشور گزارشی را درباره مصوبه مدیریت مصرف سوخت و همین‌طور طرح حمایت از معیشت اقشار کم درآمد ارائه کرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این جلسه همچنین بحث شد که همه قوا در دولت در اجرای این مصوبه، همکاری کامل خواهند کرد و از همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور خواسته شد برای اجرای موفق این طرح و تحقق اهداف آن، همکاری کنند.
ایجاد عدالت اجتماعی، برخوردار شدن 60 میلیون ایرانی با تأکید بر خانوارهای کم‌درآمد، مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش رانت، مدیریت مصرف و مقاوم‌سازی اقتصاد، از جمله اهداف این طرح است.
 پرداخت کمک‌های حمایتی ماهانه بدون وقفه
معاون رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در این جلسه تأکید کردند که قوه قضائیه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه سران قوا، خواهان مشارکت همه دستگاه‌ها برای اجرای موفق این طرح شد.
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تأکید شد با توجه به‌تأمین منابع، این کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به‌طور منظم پرداخت خواهد شد، بنابر این پرداخت‌های آبان ماه از هفته آینده آغاز خواهد شد. همچنین بااشاره به سهمیه‌بندی‌هایی که در حوزه حمل‌و‌نقل انجام گرفته در کنار افزایش نیافتن بهای گازوئیل، عنوان شد که این اقدامات برای کنترل قیمت‌های حمل‌و‌نقل کافی است اما در عین حال چنانچه اقدامات دیگری نیاز باشد، آن اقدامات انجام خواهد گرفت.
براساس مباحثی که در این جلسه انجام شد، هرگونه استفاده از املاک و دارایی‌های دولتی و شرکت‌های دولتی تحت نظارت و مدیریت هدفمند قرار می‌گیرد و نسبت به واگذاری اموال مازاد و تخصیص به اعتبارات عمرانی، اقدام خواهد شد.
کوچک‌سازی دولت، افزایش اعتبارات بخش اشتغال و تولید، جلوگیری از گسترده‌تر شدن دولت و کمک به بودجه‌های عمرانی از جمله فواید این طرح عنوان شد.
برنامه کمک به معیشت مردم
همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با بیان اینکه برای حدود هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی باید برنامه داشته باشیم، گفت: کل مبلغ حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم داده می‌شود. امروز (روز یکشنبه) یارانه‌ها و کمتر از ۱۰ روز دیگر درآمد حاصل از گرانی بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.
به گفته محمدباقر نوبخت حدود 18 میلیون خانوار معادل بیش از ۶۰ میلیون نفر حائز شرایط دریافت درآمد حاصل از گرانی بنزین هستند و ممکن است افرادی که از دریافت رایانه انصراف داده باشند، مبلغ تعیین شده برای هر خانواده بر اساس درآمد اصلاح قیمت بنزین را دریافت کنند.
به گزارش مهر، وی افزود: از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه حدود چهار هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه، ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت حمایت معیشتی دارد.
نوبخت گفت: رئیس جمهوری اجازه نداد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید وارد بودجه عمومی شود و بر این اساس در خزانه شماره حساب خاصی تعریف شد تا این درآمد به آن حساب واریز شود و از آن حساب نیز با مکانیزمی به خانواده‌های هدف برسد.
بررسی دوباره شرایط متقاضیان
نوبخت با بیان اینکه هر کس خود را متقاضی دریافت درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین می‌داند تقاضای خود را برای بررسی به وزارت رفاه ارائه دهد گفت: درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین از حدود ۶۴ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد و سوپر است.
وی افزود: با سهمیه‌بندی بنزین پیش‌بینی حدود سه هزار میلیارد تومان صادرات بنزین می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع تحصیل شد که بخشی از آن به نظام مالیاتی، شهرداری‌ها، سازمان هدفمندی و... اختصاص می‌یابد و فقط ۴۸ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود اما درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین کامل به مردم پرداخت می‌شود و در جای دیگری هزینه نخواهد شد.
نوبخت افزود: چون درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در حساب مشخص وارد و بر اساس مکانیزم شفاف و مشخصی توزیع می‌شود، دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌توانند بر آن نظارت کنند.
بنزین و تورم
وی گفت: بر اساس تجربه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته مشخص شد افزایش نرخ این حامل‌ها تأثیر آن چنانی بر تورم ندارد اما برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار در آمادگی کامل قرار دارند و برنامه‌ریزی کرده‌اند.
نوبخت با بیان اینکه مردم تلاش دولت برای بهبود و افزایش حمل‌و‌نقل عمومی را دیده‌اند افزود: سوخت نظام حمل‌و‌نقل طولانی کشور گازوئیل است و در این دولت استان‌های کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و شرقی و گیلان به شبکه سراسری ریلی کشور وصل شده‌اند و دولت به عهد خود وفا کرده است. وی گفت: مترو برای سرمایه‌گذاری به انتشار اوراق مشارکت نیاز دارد که دولت ۵۰ درصد آن را انجام می‌دهد.
نوبخت افزود: برای متروی تهران امسال هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که شهردار تهران هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درخواست و دولت پرداخت کرد.
وی گفت: البته یارانه بلیت مترو بحث دیگری است اما در بخش زیرساخت‌های مترو و اوراق مشارکت دولت همه پرداخت‌هایش را انجام داده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بخش یارانه بلیت مترو بسیار جزئی است.
نوبخت گفت: در تبصره ۱۸ بخشی از منابع را برای جلوگیری از آلودگی‌های درون شهری و برون شهری قرار داده‌ایم.
وی افزود: نوع خودروها و میزان مصرف انرژی آنها باید بهبود یابد و قیمت آنها نیز کم شود و از وزارت صمت خواسته‌ایم بر این موضوع نظارت داشته باشد زیرا مطالبه بحق مردم است.
نوبخت گفت: در سال ۹۵ میزان مصرف بنزین روزانه ۷۳ میلیون لیتر بود که اکنون به بیش از ۹۶ میلیون لیتر رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۱۴ و دو دهم درصد افزایش یافته است.
افزایش صادرات بنزین با سهمیه‌بندی
وزیر نفت نیز مهار مصرف، افزایش صادرات بنزین و اختصاص یارانه انرژی به مردم را از جمله مزایای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور می‌داند. بیژن زنگنه در ارتباط زنده تصویری با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما، گفت: برآورد ما این است که از محل اجرای این طرح در طول یک سال آینده ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد که همه این مقدار به مردم تعلق می‌گیرد.
به گزارش شانا، زنگنه اظهار کرد: سهمیه اختصاص‌یافته به خودروها براساس آنچه از تجربه و عملکرد تاریخی در دوره‌های پیشین سهمیه‌بندی به دست آمده، تعیین شده و به‌همان صورت عیناً اعمال شده است.
وی درباره اینکه هم‌اکنون وضع تولید و عرضه بنزین در کشور به چه شکل است و آیا ممکن است در صورت صرفه‌جویی، صادرات بنزین هم داشته باشیم، افزود: هم‌اکنون نیز صادرات بنزین داریم، اگر سهمیه‌بندی بنزین هم انجام نمی‌شد، تولید بنزین کشور در سال آینده مقداری نیز افزایش می‌یافت.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه مسأله اساسی در توازن بین عرضه و تقاضا این است که اگر ما به‌همین روال سالانه ۱۰ درصد یعنی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر مصرف اضافه داشته باشیم، سال ۱۴۰۰ دوباره پس از تلاش سنگینی که برای خودکفایی در تأمین بنزین مورد نیاز کشور در این دولت شد، باید واردکننده بنزین می‌شدیم، تأکید کرد: امریکا در دوره پیشین تحریم‌ها بیشترین فشار را از این محل وارد کرد که ایران نتواند به واردات بنزین دسترسی داشته باشد، اما در این دوره از تحریم کاری نتوانستند بکنند.
زنگنه با تأکید بر این موضوع که در واقع با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، توازن بین عرضه و تقاضا در کشور برای چند سال دوباره خوب خواهد بود، تصریح کرد: پس از آن هم ان‌شاءالله می‌توانیم صادرات بنزین بیشتری هم داشته
باشیم.
وی گفت: براساس برآوردی که داریم پس از اعمال کامل طرح سهمیه‌بندی بنزین، سال آینده اگر مصرف بنزین حدود روزانه ۹۳ تا ۹۴ میلیون لیتر باشد، ۶۷ درصد یعنی دو سوم بنزین عرضه‌شده سهمیه‌بندی و یک سوم آن آزاد و با قیمت ۳ هزار تومان خواهد بود.
وزیر نفت درباره عواید حاصل از اجرای طرح ‌سهمیه‌بندی بنزین که به مردم بازگردانده می‌شود، ادامه داد: در این شرایط روزانه ۶۴ میلیون لیتر و سالانه ۲۳.۵ میلیارد لیتر با کارت هوشمند سوخت عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت پیشین بنزین و مابه‌التفاوت لیتری ۵۰۰ تومان، سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بنزین سهمیه‌بندی افزایش درآمد حاصل می‌شود و با مصرف حدود روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد و احتساب ۲ هزار تومان مابه‌التفاوت با قیمت پیشین بنزین، ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از این محل افزوده می‌شود که در مجموع نزدیک ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان از طریق اجرای این طرح درآمد خواهیم داشت؛ البته این برآورد است، زیرا ما هنوز دقیق نمی‌دانیم رفتار مصرف‌کننده در بخشی که مربوط به بنزین آزاد است چگونه خواهد بود.
زنگنه با بیان اینکه به این ترتیب در طول یک سال حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین خواهیم داشت، تأکید کرد: تمام این درآمد همان‌طور که آقای رئیس جمهوری تأکید دارند به طبقات متوسط و ضعیف بازمی‌گردد و حتی یک ریال این درآمد صرف کار دیگری نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه همان‌طور که گفته شده است طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده درآمد فروش بنزین حتی پیش از فروش آن به مردم پرداخت می‌شود، افزود: منابع لازم برای انجام این پرداختی از محل دیگری تأمین شده که این پول به حساب مردم واریز می‌شود.

3 نکته
  مسئولیت شناسایی کم درآمدها با وزارت رفاه است

مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد و متوسط حدود ۱۸ میلیون خانوار بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را اعلام کرد و نوشت: نحوه توزیع بسته معیشتی و ساز و کار چگونگی اجرا به‌طور جداگانه اعلام می‌شود. اطلاع‌رسانی در خصوص موضوع یادشده از سوی افراد یا مراجع دیگر مورد تأیید این وزارتخانه نیست.

  کمک معیشتی دولت قطعاً نقدی است

کمک معیشتی دولت به ۱۸ میلیون خانوار قطعاً به‌صورت نقدی خواهد بود و از هفته آینده آغاز می‌شود. مهدی قمصریان، رئیس مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور درباره کمک معیشتی دولت به ۱۸ میلیون خانوار، اظهار کرد: مطابق با بررسی‌های صورت گرفته، این کمک قطعاً به‌صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و بنا به صلاحدید خانوارها قابل استفاده و برداشت است. قمصریان افزود: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تأکید شد با توجه به تأمین منابع، این کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به‌طور منظم پرداخت خواهد شد، بنابراین پرداخت‌های آبان ماه از هفته آینده آغاز خواهد شد.

  مبارزه با قاچاق سوخت و اعطای یارانه به ۶۰ میلیون نفر

سخنگوی دولت گفت: ۶۰ میلیون نفر بویژه خانوارهای کم درآمد از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین برخوردار می‌شوند. علی ربیعی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره جلسه روز شنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی توضیح داد: درابتدای جلسه «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارش‌هایی به اعضای جلسه ارائه کردند. سران قوا ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر کشور برای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، هر کدام به‌صورت جداگانه صحبت کردند و بر همکاری همه جانبه همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور برای اجرای موفق این طرح ملی تأکید کردند. وی یکی دیگر از مباحث این جلسه را تحقق و اهداف طرح مدیریت مصرف سوخت و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه عنوان کرد و گفت: در این جلسه ایجاد عدالت اجتماعی و برخوردار شدن ۶۰ میلیون نفر از خانواده‌های کم درآمد از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، مورد تأکید مجدد قرار گرفت. سخنگوی دولت با بیان اینکه از اهداف مهم این طرح مبارزه با قاچاق سوخت بود که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بحث قرار گرفت، افزود: بحث مدیریت مصرف سوخت و مقاوم‌سازی اقتصاد ناشی از این طرح نیز در این جلسه مطرح شد.

برش
1000 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی وجود دارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش مصرف و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود افزود: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئول پرداخت‌های دولت است، موضوع پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز بر عهده این سازمان گذاشته شد. محمدباقر نوبخت درباره روش توزیع این درآمد گفت: بالاخره ۳۰ هزار میلیارد تومان را باید با روشی توزیع می‌کردیم که این با جمعیت خانواده‌ها تناسب داشته باشد. نوبخت افزود: این روش پرداخت، سیاست جمعیتی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و مسأله مهمی نیست. وی گفت: پرداخت یارانه‌ها فردی بود اما پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در جهت کمک به خانواده‌هاست. نوبخت افزود: در تابستان گذشته ۸۴۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم که نشان دهنده حمایت دولت از تولید است. وی گفت: حدود هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی وجود دارد که باید برای این رقم برنامه داشته باشیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *