شناسه خبر: 19163 منتشر شده در مورخ: 1398/8/18 ساعت: 10:31 گروه: اجتماعی  
کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارکنان معلول معاف شدند

کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارکنان معلول معاف شدند

هیات دولت آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص معافیت کارفرمایان بخش غیردولتی از پرداخت حق بیمه کارکنان دارای معلولیت و نیز معافیت شاغلان معلول از پرداخت حق بیمه سهم خویش فرمایی را به تصویب رساند.

به گزارش ایران سپید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه ۸ آبان ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره ماده (۱۳) قانون حمایت از حقوق معلولان، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده درخصوص پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان بخش غیردولتی و بیمه سهم خویش فرمایی افراد دارای معلولیت را تصویب کرد.

مطابق این آیین‌نامه، کارفرمایان در ازای به‌کارگیری افراد دارای معلولیت جویای کار، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی این افراد معاف هستند. بر این اساس، کارفرما مکلف است جذب و به‌کارگیری افراد مربوط را به صورت کتبی به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور اعلام کند.

همچنین، کارفرمایان پس از اعلام نیاز و جذب فرد دارای معلولیت جویای کار با حفظ سطح اشتغال (نیروی کار موجود) در کارگاه، به استثنای بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی در چهارچوب این آیین‌نامه از معافیت برخوردار خواهند شد.

خویش‌فرمایان معلولی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند، نیز از پرداخت حق بیمه سهم خویش فرمایی معاف هستند.

بر اساس این آیین‌نامه، سازمان تأمین اجتماعی موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا امکان دسترسی برخط اطلاعات فهرست و پرداخت حق بیمه کارگاه‌های مزبور و هم‌چنین فرد دارای معلولیت خوداشتغال برای سازمان های بهزیستی و برنامه و بودجه فراهم شود.

همچنین، سازمان بهزیستی مکلف است متناسب با اعتبارات ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به ارسال فهرست کارفرمایان و خویش‌فرمایان مشمول به سازمان تأمین اجتماعی و واریز حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش‌فرمایی مربوط، به حساب سازمان یادشده اقدام کند.

 اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه بر اساس اطلاعات و آمار از سوی سازمان بهزیستی، تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود. سازمان برنامه و بودجه در چهارچوب ضوابط مندرج در بخشنامه بودجه سنواتی نسبت به پیش‌بینی اعتبار در لوایح بودجه سنواتی اقدام می‌کند.

کارفرمایان دارای کارمندان معلول کمک هزینه ارتقاء کارایی دریافت می‌کنند

معاون اول رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی ماده (۱۲) قانون حمایت از حقوق معلولان را برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ابلاغ کرد که بر اساس آن کارفرمایان دارای کارمندان معلول کمک هزینه ارتقاء کارایی دریافت می‌کنند.

با تصویب هیات وزیران در جلسه هشتم آبان ماه به کارفرمایان بخش غیردولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، در طول دوران اشتغال افراد دارای معلولیت، کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان پرداخت می شود.

میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقه­‌بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی- توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفه­ای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی انجام می­‌شود.

کارفرمایان به منظور بهره‌مندی از این کمک هزینه باید در ابتدا به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت، در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی و بانک اطلاعاتی کارفرامایان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند. همچنین باید با افراد معلول جویای کار حداقل قرارداد به کارگیری یکساله منعقد کرده و حقوق و دستمزد این افراد را براساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه پرداخت کنند.

براساس این آیین نامه کمک ­هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *