شناسه خبر: 19127 منتشر شده در مورخ: 1398/8/12 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
اولین مرکز مشاوره خانواده مدارس استثنایی افتتاح شد

اولین مرکز مشاوره خانواده مدارس استثنایی افتتاح شد

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای جبران کمبود نیرو ، هم اکنون یکصد معلم در سال تحصیلی جاری کم داریم.

به گزارش ایران سپید سید حسین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بازنشستگی یکصد نیرو و کمبود نیروهای آموزشی و توانبخشی در سال گذشته، این نهاد در سال جاری با حدود هفت هزار ساعت کمبود نیروی انسانی در هفته مواجه است.

وی ادامه داد: برای تامین کمبود ۳۵۰ نیرو لازم در سال تحصیلی جاری، علاوه بر بکارگیری ۱۰۰ نیروی حق تدریسی از مدیران و معاونین و همچنین تجمیع کلاس ها برای رفع این مشکل کمک گرفته شد.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یکصد نیرو نیاز دارد و این درحالی است که امسال هم ۱۶۵ نیرو این سازمان در شرف بازنشستگی قرار دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به سابقه بالای افراد شاغل در بدنه آموزش و پرورش استثنایی که شامل معلمان و کادر توانبخشی است، گفت: امسال با وجود تلاش های صورت گرفته ۲ برابر سال گذشته با کمبود نیرو مواجه هستم که با ادامه روند بالای بازنشستگی نیروها در این حوزه و عدم جایگزینی لازم سال آینده وضعیت وخیم تر خواهد شد.

وی همچنین از کمبود فضای آموزشی در استان به ویژه در ساری خبر داد و اظهار داشت: برای پوشش حدود ۸۰ دانش آموز اوتیسم در ساری ساخت یک مدرسه ضروری است و در این راستا برای تامین زمین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع برای ساخت این مدرسه نیاز به مساعدت خیرین یا مسئولان شهر داریم. 

قاسمی خاطر نشان کرد: برای کاهش کمبود فضای آموزشی استان ۳پروژه در شهرهای نوشهر، بابل  و بابلسر از سوی خیرین و ۲ پروژه چمستان و سوادکوه نیز از سوی این اداره در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال تکمیل خواهند شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ معلول در ۵۳ مدرسه استثنایی استان که ۱۶ واحد از آنها هنرستان پیش حرفه ای و حرفه ای برای ناشنواها، کم توان ذهنی ها و معلولان جسمی و حرکتی و سایر معلولیت ها و مابقی ابتدایی و پیش دبستانی می باشند مشغول به تحصیل هستند.

وی همچنین از تحصیل ۳ هزار دانش آموز، دیرآموز در مدارس عادی این استان در سال جاری تحصیلی خبر داد و گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، خدمات آموزشی به دانش آموزان دیرآموز پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی در مدارس عادی ارائه می‌شود.

قاسمی ادامه داد: دانش آموزان دیرآموز که با بهره هوشی ۷۰ تا ۸۴ درصد در مقایسه با دانش آموزان عادی رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری دارند که به طور میانگین حدود ۱۰ درصد از جامعه دانش آموزی را شامل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار دانش آموز استان نیز که به لحاظ ذهنی مشکل نداشته ولی در یک یا چند درس مشکل یادگیری دارند در ۴۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مشغول آموزش هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران همچنین از هزینه ۳۶۰ میلیون توامنی سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان این حوزه در مهرماه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد این هزینه از سوی این اداره و مابقی نیز از سوی خانواده های دانش آموزان تامین شد.
وی با اشاره به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خدمات درمانی و توانبخشی به دانش آموزان زیر پوشش این اداره در سال گذشته افزود: این دانش آموزان می توانند از خدمات توانبخشی و درمانی همچون هزینه های درمانی، دارو ، جراحی، پروتز، اندام مصنوعی، عصا، واکر، ویلچر و کاشت حلزون بهره مند شوند.

 امسال  ۵۳۸ هزار و ۴۳۸  دانش‌آموز در  حدود چهار هزار مدرسه در مازندران تحصیل می کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *