شناسه خبر: 19104 منتشر شده در مورخ: 1398/8/9 ساعت: 08:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 9 آبان 1398

روزنامه پنجشنبه 9 آبان 1398

گام چهارم را برمیداریم - بازتاب هفته جهانی عصای سفید در دیگر شهرها - مسمومیت با آرامبخش در صدر مسمومیتهای دارویی - سگ راهنما، از تخیل تا واقعیت - رونمایی از برند کمیته بین المللی پارالمپیک - پایان شوم اخاذی از مرد ثروتمند - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 9 آبان 1398

2 ربیع الاول 1441

31 اکتبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6268

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

گام چهارم را برمیداریم 2 

بازتاب هفته جهانی عصای سفید در دیگر شهرها 3

مسمومیت با آرامبخش در صدر مسمومیتهای دارویی 8

سگ راهنما، از تخیل تا واقعیت 10

رونمایی از برند کمیته بین المللی پارالمپیک 13

پایان شوم اخاذی از مرد ثروتمند 15

چاردیواری 18

 

..............سیاسی

* گام چهارم را برمیداریم.  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه کمیته ای موضوع گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران را بررسی میکند، گفت: اگر در مذاکرات و رفت و آمدهایی که جریان دارد اتفاقی نیفتد، قطعاً گام چهارم را در زمان مقرر برمیداریم.

* فرمانده معظّم کل قوا صبح دیروز در مراسم مشترک دانشآموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش شرکت کردند.

* صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه داعش با کشته شدن ابوبکر البغدادی از بین نمیرود، تأکید کرد: داعش، تفکر داعشیگری، رویکردهای افراطیگرایانه و خشونتآمیز با حمایت برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله آمریکا همچنان باقی است و معلوم نیست با کشته شدن ابوبکر البغدادی، تروریسم با چه شکل و نامی مجددا ظهور کند.

 

........همراه با تشکلها

* بازتاب هفته جهانی عصای سفید در دیگر شهرها: روز گذشته بخش اول صحبتهای برخی انجمنهای نابینایان در مورد برنامه هایشان در هفته جهانی عصای سفید را خواندید. در پایان گزارش دیروز، نرگس نیکخواه در مورد برگزاری نشستی با خیرین انجمن کاشان گفت: «در این دیدار گزارشهایی را از عملکرد انجمن دادیم و ارائه این گزارشها نتیجه خوبی دربر داشت؛ چرا که هم خانواده ها دریافتند که وقت فرزندانشان در انجمن صرف چه کارهایی میشود و هم خیرین از نحوه هزینه کرد کمکهای نقدی و غیر نقدیشان به جامعه آگاه شدند.» در بین شهرها سری هم به استان گیلان زدیم و با احمد ممتازی، مسئول انجمن فرهنگی رفاهی معلولین بینایی گیلان به گفتگو پرداختیم. وی درباره چهار برنامه برگذار شده این انجمن میگوید: «یکی از برنامه ها روز 22 مهر به صورت مشترک با بهزیستی و با حضور مسئولان و نابینایان برگزار شد. از دیگر برنامه ها، انجام مصاحبه به همراه دکتر نحوی نژاد، مدیر کل سازمان بهزیستی استان گیلان در رسانه ملی و 11 خبرگزاری داخل استان بود. 21 مهر هم مراسمی با حضور خیرین انجمن برای ساخت مجتمع فرهنگی، اداری و آموزشی  برگزار کردیم. برنامه ای هم با حضور انجمن روانشناسی دانشگاه گیلان با عنوان مناسبسازی محیط آموزشی  برگزار کردیم. نشستی هم با مدیر کل آموزش و پرورش  داشتیم با موضوعیت پیشگیری از معلولیت بینایی که مقرر شد با مدارس مکاتباتی صورت گیرد و موضوع پیشگیری از نابینایی و البته برخورد با نابینایان در مدارس آموزش داده شود. استقبال از این نشستها به صورتی بود که توانستیم با مدیران شهری و استانی ارتباط خوبی برقرار کنیم.»

در سفر بعدی سری به شهر بادگیرها و قناتها زدیم و با مدیر انجمن نابینایان و کمبینایان یزد به گفتگو پرداختیم. محمدحسین کبیری در خصوص عدم برگزاری مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید میگوید: «به خاطر مقارن شدن هفته عصای سفید با ایام اربعین، نمیتوانستیم مراسم شادی را برگزار کنیم. به همین علت برنامه های انجمن را به روز جهانی معلولان موکول کردیم تا دراین روز جشنی را برای نابینایان و کمبینایان داشته باشیم.» وی ادامه میدهد: «مراسم خاصی نداشتیم؛ اما رسالت این روز فقط مراسم و جشن نیست. یکی از برنامه های ما  حضور در نشست تخصصی با حضور اعضای شورای شهر، نمایندگانی از فرمانداری و مسکن و شهرسازی بود که کلیپی را که از قبل در خصوص مناسبسازی فضای شهری برای نابینایان تهیه کرده بودیم، به نمایش گذاشتیم و صحبتهای تخصصی در این زمینه میان حاضران شکل گرفت. برنامه بعدی را برای نوآموزان نابینا و کمبینا در مهد کودک شمیم تدارک دیدیم و همکاری گسترده ای را با صدا و سیمای مرکز استان یزد داشتیم و مهمانی را به فراخور برنامه های این رسانه ملی به آنها معرفی کردیم تا مردم با توانمندی نابینایان بیشتر آشنا شوند.» کبیری با اشاره به دیگر برنامه های این انجمن در هفته عصای سفید میگوید: «با همکاری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری، تبلیغات گسترده ای را در جهت آموزش به شهروندان در سطح شهر داشتیم. همچنین تعاملی را با سازمان راهنمایی و رانندگی استان داشتیم در خصوص ایمنی تردد نابینایان در سطح شهر. انجمن نابینایان یزد در حال تهیه کلیپ آموزشی است تا با همکاری راهنمایی و رانندگی آموزشهایی را به رانندگان ارائه دهد تا شهروندان با قوانین مرتبط با ایمنی عصای سفید آشنا شوند و فرهنگسازی صورت گیرد.» در این گردش مجازی کشوری، به آذربایجان غربی هم  سری زدیم تا گفتگویی با مسئول انجمن نابینایان و کمبینایان آذربایجان غربی داشته باشیم. عبد المناف عظیمی، مدیر عامل انجمن با اشاره به همکاری سه انجمن برای برگزاری مراسم در هفته ایمنی عصای سفید میگوید: «سه برنامه در روزهای مختلف داشتیم که روز دوشنبه در شهرستان خوی با حضور مسئولان شهرستان، اعضای شورای شهر، معاون فرمانداری، مسئولان سازمان بهزیستی و تعدادی از اعضای انجمن و خانواده های آنها مراسم مفصلی را تدارک دیدم که در آن روز از 45 نابینا و کمبینای موفق تقدیر به عمل آمد. روز 23 مهر هم مراسم دیگری در ارومیه با حضور مسئولان استان و اعضای انجمن و خانواده های انها در سالن مخابرات ارومیه برگزار شد که دراین شهر هم از 100 نابینا و کم بینا در حرفه های مختلف تجلیل به عمل آمد.» وی با اشاره به دیگر برنامه های انجمن در این روز بیان میکند: «با حضور در برنامه های صدا و سیما مصاحبه هایی با رسانه ملی و رادیو داشتم و از مشکلات و دغدغه های جامعه نابینایان صحبت کردم. مراسم بعدی انجمن ما در چای پاره بود که در حضور مسئولان از مشکلات معلولان گفتیم و تأکید کردیم قانون حمایت از حقوق معلولان باید در همه ابعاد اجرا شود تا گرههای از مشکلات این قشر برداشته شود.» عظیمی در پایان صحبتهایش میگوید: «این انجمن برنامه هایی را برای هفته تربیت بدنی دارد که یکی از آنها برگزاری مسابقات دوستانه گلبال است.» پایان

 

.............بهداشت و سلامت

* مسمومیت با آرامبخش در صدر مسمومیتهای دارویی: مسمومیتها اغلب ناشی از غذا، دارو، گزش جاندار سمی، سموم و مواد شیمیایی، منوکسید کربن، مواد اعتیادآور مخدر و محرک، قارچ و گیاهان سمی است. در سال گذشته از بین ۵۸۵۰۸ مورد مسمومیت با انواع داروها، اصلیترین عامل مسمومیت دارویی، مربوط به داروهای دسته بنزودیازپینها (آرامبخشها) بوده و داروهای مسکن غیر مخدر و سپس داروهای ضد افسردگی و آنتی سایکوتیک در رتبه بعدی قرار دارند و مسمومیت با دیگوکسین و داروهای قلبی، آنتی بیوتیک، کورتون و داروهای ضد بارداری، شیوع کمتری دارند. نتیجه میگیریم مسمومیت دارویی، شایعترین عامل مراجعه مسمومیت به بیمارستان است. یک متخصص داروسازی بالینی میگوید: کودکان بیشتر در معرض مسمومیتهای سهوی قرار دارند. داروها، مواد شیمیایی مانند شوینده ها، سرب، گیاهان  و...، میتوانند مسبب مسمومیت در گروه سنی کودکان باشند و عمدتاً موارد مسمومیت در کودکان به دلیل اشتباهات والدین یا کنجکاوی آنها اتفاق می افتد. منا کارگر گفت: برای پیشگیری از مسمومیتهای دارویی، آنها را در دسترس کودک، یخچال یا در بسته بندی خوراکیها قرار ندهید. از پیمانه مدرج مناسب در دارودهی به کودک استفاده کنید و از دکتر داروساز در مورد استفاده از داروهای بدون نسخه مشورت کنید. * سر انجام پرونده شرکتی که بجای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرد: مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به سر انجام پرونده شرکتی که به جای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرده بود، گفت: این شرکت به طور کلی ممنوع الفعالیت شده و هیچ IRC (کد فعالیت) برایش فعال نیست. در اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو کلیه تجهیزات و ملزومات پزشکی را که میخواهد وارد کشور شود، بررسی و با استانداردها مطابقت میدهد. در همین راستا نیز تا پایان امسال تمام تجهیزات پزشکی برچسب اصالت دریافت میکنند.

..........از شش نقطه جهان

* سگ راهنما، از تخیل تا واقعیت: نابینایان در برخی کشورهای پیشرفته دنیا میتوانند علاوه بر روشهای معمولِ مسیریابی نظیر استفاده از عصای سفید، از سگ راهنما هم به عنوان ابزاری برای رفت و آمد و جهتیابی بهره ببرند. حرف و حدیث درباره این روش مسیریابی در میان نابینایان ایرانی زیاد است. صحبتهایی که بعضاً منبع و مأخذی هم نمیتوان برایش پیدا کرد و در برخی مواقع رنگ و بوی فیلمهای علمی-تخیلی هم به خود میگیرند. اما واقعیت در باره این سگها چیست و دقیقاً چه نقشی برای آنها در زندگی نابینایان تعریف شده است؟ آنطور که از ادبیات کلاسیک اروپا بر میآید، گویا استفاده نابینایان از سگ برای مسیریابی عمری دراز دارد. به عنوان مثال، در شعری که در قرن ۱۶ میلادی برای آموزش الفبا به کودکان میآموختند، بیتی به کار رفته که به یک نابینا اشاره دارد که سگی او را راهنمایی میکند. همچنین است شخصیت اصلی یکی از رمانهای «الیزابت بَرِت براونینگ»، شاعر قرن ۱۹ انگلیسی که نابینا است و او هم همیشه با راهنمایی سگی تردد میکند. این استفاده اما زمانی رسمیت مییابد که جمعیت نابینایان اروپا در اثر پیامدهای جنگ جهانی اول افزایش مییابد. برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ مدرسه ای با هدف تربیت سگهای راهنما برای استفاده نابینایان تأسیس میشود. این اتفاق البته تا مدتها تنها به آلمان محدود میشود، اما گزارشی به قلم «Dorothy Harrison» که خود یک تربیت کننده سگ است، خبر وجود چنین مراکزی را از مرزهای آلمان به سر تا سر جهان مخابره میکند و به تدریج، سایر کشورها و به طور خاص آمریکا و انگلستان هم از این ایده استقبال میکنند. تربیت و نگهداری سگهای راهنما فرآیندی بسیار پیچیده و پر هزینه است. آنطور که مراکز تربیت این سگها عنوان میکنند، هزینه تربیت و نگهداری این سگها از زمان شروع فعالیت تا بازنشستگی، چیزی در حدود ۵۵ هزار دلار است. البته معمولاً تأمین این هزینه بر عهده افراد خیری است که دوست دارند در این مسیر سرمایه گذاری و کمک کنند و نابینایان فقط در صورت تمایل میتوانند تمام یا بخشی از این مبلغ را به این مراکز بپردازند. استفاده از سگ راهنما مستلزم دریافت آموزشهای خاصی است که در مراکز ویژه در اختیار متقاضیان نابینا قرار میگیرد. در این مراکز، متقاضی با سگی که برایش در نظر گرفته شده آشنا میشود و چگونگی استفاده و مراقبت از سگ به او آموزش داده میشود. بر خلاف باور رایج، سگهای راهنما، نابینایان را از آموزش مهارتهای جهتیابی بینیاز نمیکنند. این سگها فقط قادرند نابینایان را از میان موانع عبور دهند و تعیین جهت حرکت، به عهده صاحب سگ خواهد بود. استفاده از سگ برای مسیریابی، مخالفان و موافقان سرسختی هم در میان نابینایان دارد. مخالفان معمولاً بر این نکته تأکید میکنند که نگهداری از سگ کار بسیار دشوار و وقتگیری است و هزینه ها و مسؤولیتهای سنگینی را به فرد نابینا تحمیل میکند. «ادامه دارد»

............ورزشی

* رونمایی از برند کمیته بین المللی پارالمپیک: کمیته بین المللی پارالمپیک از برند جدید این سازمان رونمایی کرد. این اقدام با هدف تقویت و تأثیرگذاری بیشتر برند IPC در سطح جهانی، ارتباط و تأثیر پذیری در جنبش پارالمپیک صورت گرفته و شاهد تغییراتی چون تغییر رنگ و اندازه سمبل پارالمپیک یا آجیتوس هستیم. همچنین عبارت تحول با ورزش آغاز میشود به آن افزوده شده است. با رونمایی از برند جدید و عبارت IPC، کمیته بین المللی پارالمپیک در مقیاس جهانی بدنبال آن است تا از ورزش بعنوان عامل تسهیلگر در تغییر گرایشها و ایجاد فرصتهای بیشتر برای افراد دارای معلولیت بهره گیرد. از سال ۲۰۰۴، زمان رونمایی نشان IPC، این اولین بار است که تغییراتی در این برند صورت میگیرد و برای تحکیم شکل ظاهری آجیتوس و تثبیت آن در عصر دیجیتال، رنگهای جدید که با روحیه بانشاط جنبش پارالمپیک مطابقت دارند با شکل نوشتاری جدید و با حالتی کشیده، ارائه شده اند. این تغییرات روحی تازه به برند IPC میبخشد. در راستای تکمیل این فرایند، IPC در هفته های آتی اقلام خود را با برند جدید ارائه خواهد نمود. گفتنیست آغاز این اقدام از نشست مجمع عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک که در هفته گذشته با حضور ۵۰۰ تن از اعضا و ذینفعان در شهر بن برگزار شد، کلید خورد. گریک اسپنس، مدیر ارشد ارتباطات و بازاریابی IPC در این خصوص گفت: برند پارالمپیک از پتانسیل لازم برای مبدل شدن به ابزاری قدرتمند برای ایجاد تغییر در جهان برخوردار است و باعث بهبود سطح زندگی یک میلیارد نفر از افراد دارای معلولیت در جهان میشود. در راستای تحقق این امر، باید افراد بیشتری با جنبش پارالمپیک همراه شوند. لذا بدنبال اجرای استراتژی جدید خود در قبال برند، در نمای ظاهری آن تغییراتی ایجاد  کرده و عبارتی را که بیانگر موضع IPC در سطح جهانی است، برای ایجاد دنیایی مشارکتپذیر از طریق ورزش معلولین ارائه نمودیم.

..........حوادث

* پایان شوم اخاذی از مرد ثروتمند: مرد ثروتمند وقتی حاضر نشد به سارقان کیفش باج بدهد، از سوی آنها به قتل رسید و جسدش با اسید سوزانده شد. حدود دو ماه قبل مأموران کلانتری 110 شهدا از کشف جسد سوخته مردی در خیابان محلاتی با خبر شدند. با اعلام موضوع به بازپرس کشیک قتل، تیم جنایی راهی محل کشف جسد شد و در بررسی اولیه مشخص شد جسد متعلق به مرد میانسالی است که پس از قتل، او را با اسید سوزانده اند و فقط دستش سالم است. در حالی که تحقیقات برای مشخص شدن هویت مقتول ادامه داشت، مرد میانسالی به اداره پلیس رفت و از ناپدید شدن دوستش خبر داد. او گفت: دوستم کامران، ساکن منطقه یوسفآباد است. او وضع مالی خوبی دارد؛ اما همه خانواده اش خارج از کشور هستند و وی اینجا تنها زندگی میکند. دو روز قبل ساعت حدود 8 و نیم شب با من تماس گرفت و گفت صبح که از خانه خارج شده، کیف دستیش حاوی مدارک و چند برگ چک از سوی یک موتور سوار سرقت شده، اما فردی ناشناس با او تماس گرفته و گفته برای پس گرفتن کیفت به میدان شهدا بیا. کامران هم به محل قرار رفت، اما کسی سر قرار نیامد و به من گفت که میخواهد به خانه برگردد. بعد از آن هم دیگر خبری از کامران نداشتم تا اینکه تصمیم گرفتم به پلیس خبر بدهم. بدنبال شکایت مرد میانسال، از آنجا که مشخصات کامران با مشخصات جسد کشف شده شباهت زیادی داشت، این احتمال مطرح شد که جسد متعلق به کامران باشد. بدین ترتیب مرد میانسال برای شناسایی هویت دوست 68 ساله اش به پزشکی قانونی رفت و از آنجا که صورتش با اسید سوخته شده بود از روی لباسهای جسد، کامران را شناسایی کرد.

با توجه به آنکه چکهای بانکی کامران به سرقت رفته بود، کارآگاهان جنایی از بانکهایی که مقتول در آن حساب داشت خواستند تمامی حسابهای وی را مسدود کنند و اگر کسی برای وصول چکهای مسروقه رفت بلافاصله به پلیس خبر دهند. بدین ترتیب روز 23 شهریور، رئیس یکی از بانکها با پلیس تماس گرفت و مدعی شد که دو جوان حدود ۲۶ و ۳۰ ساله برای وصول چک 36 میلیون تومانی مقتول به بانک آمده اند؛ اما وقتی متوجه مسدود بودن حساب شده اند بلافاصله بانک را ترک کرده اند. با اعلام موضوع به پلیس، با کمک دوربینهای مداربسته چهره دو مرد جوان شناسایی و هویت آنها پیدا شد و سر انجام در دو عملیات جداگانه روز دوم آبان دستگیر شدند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: دو متهم ابتدا منکر جنایت بودند؛ اما زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شدند، به ناچار به قتل کامران اعتراف کردند. به دستور بازپرس جنایی دو متهم در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفتند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

* گلواژه: ای فرزند آدم! خودت وصی مال خویش باش. امروز به گونه ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند. حضرت علی (ع)

.........چاردیواری

* با سلامی دوباره و خوشحالی از فرصتی مجدد برای گفتگو با عزیزان خواننده. پیشاپیش مناسبت مذهبی خاص را در چهارشنبه آینده که شهادت امام حسن عسگری (ع) است تسلیت میگویم و هم آغاز ولایت امام زمان (عج) را تبریک و نیز 13 آبان روز دانشآموز و مبارزه با استکبار جهانی را گرامی میدارم. اما طرح نظرات و پاسخ به پرسشهای شما. آقای پیمان سیدی از کاشان خواهان دو ستون جدید در روزنامه شدند که البته هیچ یک بی سابقه نیستند؛ اما مدتی است به شکل شناخته شده در روزنامه نبوده اند؛ یعنی گفتگوهای گروهی و معرفی نابینایان موفق. با اطلاع اینکه این دو ستون با شکلهای جدید به روزنامه بازخواهند گشت، از تمام خوانندگان بویژه افراد صاحب نظر نسبت به مسائل کلی جامعه نابینایان خواهشمندم پیشنهادهای خود را در مورد محتوای روزنامه، ستونهای جدید یا موضوعات گزارشی و هر تحول مورد نظرشان را با ما درمیان گذارند؛ زیرا تصمیم داریم تا 28 آبان، سالروز انتشار روزنامه تغییرات وسیعی در محتوای روزنامه ایران سپید را کلید بزنیم؛ لذا انتظار داریم در اعمال این تغییرات مشارکت کنید؛ زیرا خواننده روزنامه شما هستید. آقایان مداحیان از دزفول و فرزندی از اصفهان هر یک خواهان معرفی رشته های ورزشی تخصصی معلولان و نابینایان شدند که به مسئول حوزه ورزشی ارجاع شد. آقای روزبهانی از همدان در مورد بازنشستگی پیش از مورد خودشان پرسیده اند که قانون بازنشستگی پیش از موعد شامل معلولان شدید و خیلی شدید است تا بتوانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند و ایشان معلول متوسط محسوب میشوند. آقای امیرحسین صائمی دو پرسش داشتند: نخست عدم تحویل مدرک تحصیلیشان از سوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به خاطر بدهی بهزیستی به این واحد که تنها راه، پیگیری از بهزیستی برای پرداخت بدهی است؛ اما در مورد بیمه مددجویان، آن دسته از افراد تحت پوشش سازمان که به هر نوع فاقد بیمه هستند، میتوانند با دریافت معرفینامه  از سازمان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. آقای اکبرنسب به نوعی از گفته دکتر قبادی دانا که هنگام حضور در روزنامه ایران سپید از قانون اختصاص 30 درصد پستهای اپراتوری تلفن به افراد معلول از جمله نابینایان گفته بود، انتقاد کردند. دوست عزیز! پوست کنده قضیه آن است که باید برای اجرای این بند از قانون تمام توانمان را بگذاریم تا نابینایان فاقد شغل بتوانند حد اقل کاری به دست آورند، کاری که البته شرافتمندانه است و هیچ ایرادی هم بر آن وارد نیست. اما اولویت آن است که نابینایان دارای تحصیلات عالی شغلی متناسب با تخصصشان به دست آورند. این امر به معنای نازل بودند سطح اپراتوری تلفن نیست؛ بلکه این شغل میتواند عمدتاً شامل نابینایانی شود که تحصیلات پایینتری دارند؛ هرچند در شرایط سخت بیکاری و اقتصادی قطعاً نابینایان تحصیلکرده تر؛ اما متحمل بیکاری درازمدت به داشتن پست اپراتوری نیز راضی هستند. مجالی نیست جز آرزوی گفتگوی مجدد در هفته آینده.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *