شناسه خبر: 19103 منتشر شده در مورخ: 1398/8/8 ساعت: 14:24 گروه: اجتماعی  
روز عصای سفید در تشکلها چه خبر بود

روز عصای سفید در تشکلها چه خبر بود

گفتگوی تلفنی با چند انجمن نابینایان در خصوص برنامه هایشان در روز ایمنی عصای سفید.

به گزارش ایران سپید هفته گذشته مصادف بود با روز جهانی ایمنی عصای سفید و همچون سالهای گذشته سازمانهای مردمنهاد فعال در حوزه نابینایان برنامه ها و مراسمهای مختلفی را در سطح کشور برگزار کردند که آنچه در خبرها خواندید بیشتر در مورد برپایی گردهمایی و دیدارهای انجمنهای پایتخت بود. در این گزارش به سراغ چند انجمن در استانهای مختلف رفتیم تا ببینیم روزجهانی عصای سفید در دیگر شهرهای کشور چگونه برگزار شد.

از استان اصفهان با اسماعیل رفاهی رییس هیئت مدیره انجمن موج نور به گفتگو پرداختیم که گویا در هفته گذشته خبری از مراسم در این انجمن نبوده است. وی در این خصوص میگوید: «به علت برگزاری انتخابات بازرسین انجمن موج نور در آبانماه مقرر کردیم مراسمها و برنامه های روز جهانی ایمنی عصای سفید را هم در 2 آبانماه همزمان با انتخاباتمان برگزار کنیم. از برنامه های مهم انجمن در روز پنجشنبه میتوان به گفتگوی جمعی و تبادل نظر با اعضا اشاره کرد. البته ناگفته نماند در هفته گذشته به مناسبت روز جهانی نابینایان دیدارهایی را با مسئولان بهزیستی استان داشتیم و طرح و برنامه های مختلفی را به آنها ارائه دادیم. که یکی از آن طرحها تقدیر از کارمندان نابینا در ادارات مختلف توسط مدیر کل بهزیستی استان است.

اگر این برنامه اجرایی شود تقدیرنامه ای تهیه و از کارمندان تقدیر میشود.  انجمن موج نور 200 عضو دارد اما  افراد بیشتری به صورت غیر مستقیم از خدمات انجمن بهره مند میشوند. خبر خوبی هم برای این افراد داریم که در روز مراسم همه  CDهای تولید شده در انجمن موج نور که 15 هزار تومان قیمت دارد را با تخفیف ویژه 5 هزار تومانی به فروش میرسانیم. البته خدمات دیگری هم مثل تعمیر عصای سفید، کارهای نرم افزاری تلفن و لپتاپ هم در انجمن صورت میگیرد.»

مقصد بعدی جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان که برای اطلاع از برنامه های این انجمن فعال نابینایی با نرگس نیکخواه مدیر عامل  جامعه نابینایان کاشان صحبت کردیم. وی در مورد دو برنامه ای که در روزهای 20 و 23 مهرماه برگزار شد میگوید: «مراسم اول که بیشتر اعضای انجمن و خانواده های آنها در آن شرکت داشتند  بیشتر جنبه جشن و برنامه های سرگرم کننده داشت و افراد استقبال خوبی از آن نشان دادند. در این برنامه مسئولان شهری شرکت کردند و شهردار کاشان صحبتهایی در خصوص وظایف شهرداریها در جهت مناسبسازی و ایمنسازی مبلمان شهری انجام داد. من نیز به عنوان مدیر عامل از عملکرد یکساله جامعه و طرح  و برنامه های پیشرو برای حاضران صحبت کردم. از دیگر برنامه های این روز نینوازی، اجرای گروه موسیقی و برگزاری مسابقات بود که از صفر تا صد برنامه ها توسط خود نابینایان اجرا شد. 23 مهر هم برنامه ای را برای همدلان و خیرین جامعه داشتیم که بیشتر درمورد عملکرد خودمان در یکسال گذشته بود.» 

نیکخواه  در پایان صحبت هایش میگوید: «در این دیدار گزارشهایی را از عملکرد انجمن دادیم و ارائه این گزارشها نتیجه خوبی دربر داشت؛ چرا که هم خانواده ها دریافتند که وقت فرزندانشان در انجمن صرف چه کارهایی میشود و هم خیرین از نحوه هزینه کرد کمکهای نقدی و غیر نقدیشان به جامعه آگاه شدند.» در بین شهرها سری هم به استان گیلان زدیم و با احمد ممتازی، مسئول انجمن فرهنگی رفاهی معلولین بینایی گیلان به گفتگو پرداختیم.

وی درباره چهار برنامه برگذار شده این انجمن میگوید: «یکی از برنامه ها روز 22 مهر به صورت مشترک با بهزیستی و با حضور مسئولان و نابینایان برگزار شد. از دیگر برنامه ها انجام مصاحبه به همراه دکتر نحوی نژاد، مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان در رسانه ملی  و 11 خبرگزاری داخل استان بود. 21 مهر هم مراسمی با حضور خیرین انجمن برای ساخت مجتمع فرهنگی، اداری و آموزشی  برگزار کردیم. برنامه ی هم با حضور انجمن روانشناسی دانشگاه گیلان با عنوان مناسبسازی محیط آموزشی  برگزار کردیم. نشستی هم با مدیر کل آموزش و پرورش  داشتیم با موضوعیت پیشگیری از معلولیت بینایی که مقرر شد با مدارس مکاتباتی صورت گیرد و موضوع پیشگیری از نابینایی و البته برخورد با نابینایان در مدارس آموزش داده شود. استقبال از این نشستها  به صورتی بود که توانستیم با مدیران شهری و استانی ارتباط خوبی برقرار کنیم.

در سفر بعدی سری به شهر بادگیرها و قنات ها زدیم و با مدیر انجمن نابینایان و کمبینایان یزد به گفتگو پرداختیم. محمد حسین کبیری در خصوص عدم برگزاری مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید میگوید: «به خاطر مقارن شدن هفته عصای سفید با ایام اربعین  نمی توانستیم مراسم شادی را برگزار کنیم به همین علت برنامه های انجمن را به روز جهانی معلولان موکول کردیم تا دراین روز جشنی را برای نابینایان و کمبینایان داشته باشیم.» وی ادامه می دهد:« مراسم خاصی نداشتیم اما رسالت این روز فقط مراسم و جشن نیست. یکی از برنامه های ما  حضور در نشست تخصصی با حضور اعضای شورای شهر، نمایندگانی از فرمانداری و مسکن و شهرسازی بود که کلیپی را که از قبل در خصوص مناسب سازی فضای شهری برای نابینایان تهیه کرده بودیم را به نمایش گذاشتیم و صحیت های تخصصی دراین زمینه میان حاضران شکل گرفت.

برنامه بعدی را برای نوآموزان نابینا و کمبینا در مهد کودک شمیم تدارک دیدیم و همکاری گسترده ای را با صدا و سیمای مرکز استان یزد داشتیم و مهمانی را به فراخور برنامه های این رسانه ملی به آنها معرفی کردیم تا مردم با توانمندی نابینایان بیشتر آشنا شوند. » کبیری با اشاره به دیگر برنامه های این انجمن در هفته عصای سفید میگوید: «با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبلیغات گسترده ای را در جهت آموزش به شهروندان در سطح شهر داشتیم. همچنین تعاملی را با سازمان راهنمایی ر رانندگی استان داشتیم در خصوص ایمنی تردد نابنیایان در سطح شهر. انجمن نابینایان یزد در حال تهیه کلیپ آموزشی است تا با همکاری راهنمایی رو رانندگی آموزشهایی را به رانندگان ارائه دهیم تا شهروندان با قوانین مرتبط  با ایمنی اعصای سفید آشنا شوند و فرهنگسازی صورت گیرد.»

در این گردش کشوری مجازی به آذربایجان غربی هم  سری زدیم تا گفتگوی با مسئول انجمن نابینایان و کمبینایان آذربایجان غربی هم داشته باشیم. عبدالمناف عظیمی مدیرعامل انجمن با اشاره به همکاری سه انجمن برای برگزاری مراسم در هفته ایمنی عصای سفید میگوید: «سه مراسم در روزهای مختلف داشتیم که روز دوشنبه درشهرستان خوی با حضور مسئولان شهرستان، اعضای شورای شهر، معاون فرمانداری، مسئولان سازمان بهزیستی و تعدادی از اعضای انجمن و خانواده های آنها مراسم مفصلی را تدارک دیدم که در آن روز از 45 نابینا و کمبینای موفق تقدیر به عمل آمد. روز 23 مهر هم مراسم دیگری در ارومیه با حضور مسئولان استان و اعضای انجمن و خانواده های انها در سالن مخابرات ارومیه برگزار شد که دراین شهر هم از 100 نابینا و کم بینا در حرفه های مختلف تجلیل به عمل آمد. »

وی با اشاره به دیگر برنامه های انجمن دراین روز بیان میکند: «با حضور در برنامه های صدا و سیما مصاحبه هایی با رسانه ملی و رادیو داشتم و از مشکلات و دغدغه های جامعه نابینایان صحبت کردم. مراسم بعدی انجمن ما در چای پاره بود که در حضور مسئولان از مشکلات معلولان گفتیم و تاکید کردیم قانون حمایت از حقوق معلولان باید در همه ابعاد اجرا شود تا گره های از مشکلات این قشر برداشته شود.» عظیمی در پایان صحبتهایش میگوید: «این انجمن برنامه های را برای هفته تربیت بدنی دارد که یکی از آنها برگزاری مسابقات دوستان گلبال است.» 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *