شناسه خبر: 19041 منتشر شده در مورخ: 1398/7/29 ساعت: 10:09 گروه: اجتماعی  
ریالی بابت اجرای قانون حمایت از معلولان پرداخت نشده

ریالی بابت اجرای قانون حمایت از معلولان پرداخت نشده

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار سازمان بهزیستی در خصوص شفافیت عملکرد گفت: در حوزه شفافیت از عمل تا شعار فاصله است و پیاده سازی ساختار شفافیت با افشاگری فاصله دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا وحید قبادی دانا در مراسم بررسی مسائل و مشکلات موسسات خیریه و سمن‌ها به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر با بیان اینکه فاصله بین خیران مراکز غیردولتی با مراکز دولتی خیلی زیاد است و نوعی بی اعتمادی بین آنها به چشم می‌خورد، افزود: زمانی که شرایط سخت می‌شود سختی کار را گردن هم می‌اندازیم و زمانی که با شکست روبرو می‌شویم هیچ کس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد اما نباید فراموش کنیم که سازمان بهزیستی و مجموعه‌های حمایتی بدون حضور و عضویت سازمان یافته مردم محلی از اعراب ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه باید دست به دست هم بدهیم تا کاستی‌ها را برطرف کنیم و به این ترتیب سرمایه اجتماعی بیافرینیم، اظهار کرد: شعار شریعتمداری در وزارت تعاون در سه حوزه شفافیت، مبارزه با فساد و جوان گرایی بوده است که در خصوص جوان گرایی شاهد حضور جوانان در بخش‌های مختلف از جمله ریاست تامین اجتماعی، معاونت حقوقی، شستا، معاون تعاون و سازمان بهزیستی بوده‌ایم.

قبادی دانا با اشاره به اینکه در حوزه شفافیت از عمل تا شعار فاصله است گفت: پیاده سازی ساختار شفافیت با افشاگری متفاوت است. در این راستا استقرار دولت الکترونیک کارهای زیادی انجام داده است. برای مثال در سفرهای استانی با مواردی برخورد می‌کردند که معلولان سرپرست خانوار تنها یک مستمری دریافت می‌کردند. در صورتی که این افراد را یک به یک شناسایی کرده و به مشکلات معیشتی آنها رسیدگی می‌کردیم. باید مدت زمان زیادی را صرف برطرف کردن این مشکل می‌کردیم اما با استفاده از دولت الکترونیک توانستیم در مدت زمان کمی ۱۷۸ هزار نفر از معلولان سرپرست خانوار را شناسایی کنیم و به این ترتیب آنها برای اولین بار به حق قانونی خود رسیدند و توانستند بر اساس بعد خانوار مستمری دریافت کنند.

وی در خصوص املاک سازمان بهزیستی نیز توضیح داد: سازمان بهزیستی ۲۸۰۰ ملک دارد که بررسی تک به تک این املاک قابل انجام نبود اما با استفاده از سامانه مذکور اطلاعات این املاک را در سایت قرار دادیم و در حال حاضر تیمی نیز مشغول بررسی کاربری این املاک هستند.

قبادی دانا در خصوص برخی از تماس‌ها مربوط به مراکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان و گزارش در خصوص برخورد نامناسب با آنها نیز گفت: با استفاده از سامانه شفافیت ابتدا تعداد مراکز شبانه روزی را مشخص کردیم و اطلاعات افراد حاضر در این مراکز ظرف یک ماه با کد ملی آنها در سامانه قرار گرفت.

وی افزود: با استفاده از سامانه شفافیت اطلاعات مربوط به ۴۷ هزار مددجو که ۳۹ هزار نفر آنها مشمول دریافت یارانه بودند نیز احصاء شد و همچنین با اتصال اطلاعات افراد متوفی نیز مشخص و از سامانه خارج شدند. همچنین ۲۶ هزار نفر از سازمان بهزیستی یارانه دریافت می‌کردند که این مبلغ ابتدا به استان، شهرستان، شهر و سپس مددجویان تخصیص پیدا می‌کرد، این در حالیست که توانستیم با استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی این پرداخت را به شکل مستقیم انجام دهیم. ما به دنبال مچ گیری نبوده‌ایم چرا که معتقدیم وقتی سیستمی درست کار کند در صورتیکه فردی قصد خلاف نیز داشته باشد، امکان آن فراهم نیست.

قبادی دانا در ادامه با بیان اینکه سامانه دیده بان نیز ظرف ماه‌های آینده آغاز به کار خواهد کرد، افزود: همزمان با وقوع سیل سامانه خسارات ناشی از سیل ایجاد شد که ظرف مدت یک هفته در ۲۴ استان مشخص شد کدام مددجوها در ۱۱ آیتم چه خسارت‌هایی دیده‌اند.

قبادی دانا با اشاره به اینکه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بود گفت: مجلس برای اجرای این قانون در بودجه سال ۹۸ تنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان مصوب کرد که کمتر از ۱۰ درصد از بودجه پیشنهادی اولیه بوده است که یک ریال از این بودجه نیز تا کنون پرداخت نشده، البته این بدان معنا نیست که دولت نخواسته این بودجه را پرداخت کند بلکه شرایط دولت شرایط سختی است. همچنین پیش بینی می‌کنیم که با تغییرات اقتصادی در حال حاضر برای اجرای این قانون به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *