شناسه خبر: 19024 منتشر شده در مورخ: 1398/7/28 ساعت: 10:27 گروه: اجتماعی  
مشکلات مراقبتی و مستمری ناکافی چالش‌های عمده سالمندان است

مشکلات مراقبتی و مستمری ناکافی چالش‌های عمده سالمندان است

متخصص سالمندان و رئیس پیشین دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: مشکلات مراقبتی و مستمری ناکافی دو چالش عمده سالمندان کشور است.

به گزارش ایران سپید محسن سلمان نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از معضلات جدی سالمندان بحث درآمد ناکافی آنان است؛ اگر فردی درآمد داشته باشد، مشکلات کمتری در جامعه دارد اما در حال حاضر بخش زیادی از سالمندان کفایت مستمری ندارند و با مشکلات مراقبتی زیادی روبه رو هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که سن فردی بیشتر از ۷۵ سال می شود، حتما مراقبت می خواهد؛ در کشورهای دیگر بیمه مراقبتی دارند یا اینکه هزینه های مراقبت در دوران سالمندی به آنان پرداخت می شود.

این متخصص سالمندان تاکید کرد: دولت باید به منابع بیمه مراقبتی کمک کرده و بودجه ای برای آن کنار بگذارد تا هنگام سالمندی بیمه مراقبتی مانند بیمه درمان وجود داشته باشد؛ هزینه ویزیت سالمندان در منزل یا فیزیوتراپی را هم دولت ها باید پرداخت کنند.

سلمان نژاد اضافه کرد: علاوه بر مسائل مستمری و مراقبتی باید به نیازهای اجتماعی سالمندان نیز توجه شود.

وی با اشاره به وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در تهران گفت: این سالمندان برای اوقات فراغت، سرگرمی و اشتغال متناسب با تجارب خود نیاز به برنامه ریزی دارند؛ سالمندان باید در اجتماع حضور داشته باشند تا منزوی نشوند، انزوا تبعات زیادی برای سالمند و برای کل کشور دارد.

این متخصص سالمندان با بیان اینکه تمام اهداف و سیاست های راهبردی سالمندان در سند سالمندی دیده شده است، افزود: باید فاز عملیاتی این سند اجرا شود که در این زمینه جلساتی با صندوق جمعیت سازمان ملل برگزار شده است.

سلمان نژاد ادامه داد: اگر سند سالمندان بخواهد اجرا شود، باید بر اساس بودجه بندی و از طریق متولیان مختلف اجرا شود و هزینه های آن در بودجه های سالیانه دیده شود.

وی گفت: تعدادی سالمند تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و فعالیت های مراقبتی خوبی برای آنها انجام شده اما لازم است برای همه سالمندان نسخه و راه حل داشته باشیم به طور مثال سالمندانی هستند که فرزندان آنان در خارج از کشور به سر می برند و به خدمات مراقبتی نیاز دارند.

به گفته سلمان نژاد، در حال حاضر از هفت میلیون نفر جمعیت سالمند کشور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آن بالای ۷۵ سال سن دارند.

طبق آمار سال ۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ سالمند در کشور وجود دارند که ۹.۲۷ درصد جمعیت ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفری ایران را تشکیل می دهند و مطمئناً اکنون جمعیت سالمندان کشور به هشت میلیون نفر افزایش یافته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *